Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New options for Europe

Startet av Kallagtunet, mandag 05. august 2013, klokken 11:12

« forrige - neste »

Nordtroms

Korriger meg gjern edere som er mer inne på galvanisk tæring men kerver ikke det at materialene har kontakt med jord? Har hatt båt sel og vet hvordan det kan gå når anoden mangler. Slik som jeg har forstått det så et det spenningsforskjellen mellom jord og båten som gjør at det "svakeste" materialet spises opp. I en bil så er det jo ingen kontakt med jord så min tanke når jeg så bildet var at det er strøm på ville veier i karrosseriet. Er jeg på villspor?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Griffel

#46
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. juli 2013, klokken 07:35
Er jeg på villspor?
Litt.
En spenningsforskjell, som kommer fra egenskaper i ulike metaller, og en elektrolytt (altså fuktighet) er det som skal til for galvanisk korrosjon.
(Så vandrer elektronene gjennom metallforbindelsen og Ionene gjennom elektrolytten fra det minst edle mot det edlere).
Akkurat som i et batteri, og i et akumulatorbatteri kan en (ved lading) sette på spenning motsatt vei og få prosessen til å gå andre vegen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:29
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:08
Ettersom hva jeg kan se på teslamotorsclub, er Tesla langt fra vrange når det kommer til garantisaker.
JA, og vi hørte aldri noe mer fra han som fikk enn mandagsbil som lekket vann på alle mulige og umulige steder.
Tyder avgjort på han har fått bilen fixet uten videre om og men.
han fikk ordnet alt, men fikk noen nye feil.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Nordtroms

Sitat fra: Griffel på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:33
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. juli 2013, klokken 07:35
Er jeg på villspor?
Litt.
En spenningsforskjell, som kommer fra egenskaper i ulike metaller, og en elektrolytt (altså fuktighet) er det som skal til for galvanisk korrosjon.
(Så vandrer elektronene gjennom metallforbindelsen og Ionene gjennom elektrolytten fra det minst edle mot det edlere).
Akkurat som i et batteri, og i et akumulatorbatteri kan en (ved lading) sette på spenning motsatt vei og få prosessen til å gå andre vegen.

He-he. Da er det jo bare å snu strømmen så blir delen som ny igjen. ;D ;D ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Muffinman

Frunken er ikke vanntett, og skal ikke være det. Og man svarer på unormalt stor dekkslitasje med at dekkene skal roteres oftere enn hver 5000 km? Det er hver måned for min del. Og de ville ikke reparere skaden på bakfangeren etter bakluka. Fikk nesten frokosten i vrangstrupen....lurer på om de kan komme unna med slikt i Norge. Merker meg også at de nye baklyktene fikk fukt innvendig etter kort tid.

Det er også litt skuffende at man lager nye problemer jfr. de selvklebende klipsene ved frunken. Unødig at kunden skal være nødt til å ta turen på nytt pga dette.

Ut fra dette er det nødvendig å følge opp godt etter levering slik at man har en bil som er i orden når garanti/reklamasjonsrett utløper

L.M

En bekjent som sykler hele året fikk aluminiumsdel på sykkelen korrodert bort av det norske veisaltet. Dette gikk ganske fort, med delen som i løpet av vinteren bare smuldret opp! Er Tesla testet nok mot dette? Første kjøperne får svar...

Muffinman

Jeg forventer at det det blir noe krøll med dette, evetuelt at salt/fuktighet trenger inn til elektriske komponenter som står utsatt til og ikke er godt nok skjermet.

Men jeg forventer også at Tesla ordner opp slike ting. De gutta der leker ikke butikk, og hvis de har tenkt å bestå må de ha fornøyde kunder. Vi som kjøper bilen i en så tidlig fase må være innstilt på at det dukker opp noe - og jeg har ingen problemer med det.

gbzdoc


Sitat fra: L.M på fredag 02. august 2013, klokken 11:47
En bekjent som sykler hele året fikk aluminiumsdel på sykkelen korrodert bort av det norske veisaltet. Dette gikk ganske fort, med delen som i løpet av vinteren bare smuldret opp! Er Tesla testet nok mot dette? Første kjøperne får svar...

Så vidt jeg vet er det også avhengig av legeringen på aluminiumen som er brukt.

Jeg har også syklet om vinteren med alu sykkel og har selv opplevd at deler har blitt spist opp skremmende fort. Har både opplevd dette på mindre deler og på en RockShox demper. Ramma derimot er helt fri for korosjon, selv med masse hakk i lakken etter mishandling. Ramma har til og med et større område som har blitt skrapt opp hvor aluminiumen fortsatt er blank og fin.

Får håpe Tesla har valgt riktig aluminium... :)

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på fredag 02. august 2013, klokken 16:55
Så vidt jeg vet er det også avhengig av legeringen på aluminiumen som er brukt.

Jeg har også syklet om vinteren med alu sykkel og har selv opplevd at deler har blitt spist opp skremmende fort. Har både opplevd dette på mindre deler og på en RockShox demper. Ramma derimot er helt fri for korosjon, selv med masse hakk i lakken etter mishandling. Ramma har til og med et større område som har blitt skrapt opp hvor aluminiumen fortsatt er blank og fin.

Får håpe Tesla har valgt riktig aluminium... :)

Det er vel ikke aluminiumen i seg selv, men kontakt med andre metaller
. . .som Griffel beskrev tidligere http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8541.msg103586.html#msg103586
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Birger

Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 17:01
Sitat fra: gbzdoc på fredag 02. august 2013, klokken 16:55
Så vidt jeg vet er det også avhengig av legeringen på aluminiumen som er brukt.

Får håpe Tesla har valgt riktig aluminium... :)

Det er vel ikke aluminiumen i seg selv, men kontakt med andre metaller
. . .som Griffel beskrev tidligere http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8541.msg103586.html#msg103586

Typen legering som benyttes er svært viktig når det er snakk om galvanisk korrosjon.
Det er en del informasjon her: http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion

Det bør ikke by på særlige problemer med salt på veier. De har hatt en del Tesla gående i Canada en vinter og der benyttes også salt.

Blant annet Audi har også rene aluminiumsbiler. Den gamle A2 og A8 er de jeg kommer på i farten. Det er ikke meg bekjent noen problemer med disse?

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Kallagtunet

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 25. juli 2013, klokken 19:37
Ser IKKE bra ut...

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10398-Model-S-Technical-Mechanical-Issues/page180?p=393979&viewfull=1#post393979

Kan bli DYRT for TESLA i Norge hvis dette er en typefeil!

Hmm....

Birger har du sett bilde i første post som er bakgrunnen for denne lett bekymringsfulle tråden...

Det er tydelig at de ikke har kontroll på alle deler på alle biler i alle fall...

Carsten

Poster et par bilder jeg tok i dag av detaljer på bilen som kanskje kan være utsatt når det gjelder korrosjon?

Dette fra innsiden av hjørnene fremme. Hva tror dere?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Bestilt Model S 19", 60 kWh, Luft, Dobbeltlader, Lydpakke, Lyspakke, Hattehylle, Panoramatak, Parkeringsassistent, Piano dekor, Sort Nappa, Rød multicoat, Superlader Hardware, Tech-pakke, Vinterpakke og Barneseter

Carsten

Hjulbuen - ikke hjørnene... Autokorrekturen på telefonen spillet meg et puss.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Bestilt Model S 19", 60 kWh, Luft, Dobbeltlader, Lydpakke, Lyspakke, Hattehylle, Panoramatak, Parkeringsassistent, Piano dekor, Sort Nappa, Rød multicoat, Superlader Hardware, Tech-pakke, Vinterpakke og Barneseter

Dr.Ling

Håper årlig service inkluderer å plukke grus, salt og gjørme ut av de hullene der :)
Men jeg vil ikke forestille meg at ingeniørene som har laget "verdens beste bil" ikke har tenkt på at bilen faktisk skal kjøres utendørs, så de vet vel hva de gjør.....  ???
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Kallagtunet

Det er nok mange ingeiører som er fra california kan det se ut som...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA