Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye valg US, hva får vi med/option om ?

Startet av Chvelle, lørdag 03. august 2013, klokken 21:18

« forrige - neste »

Chvelle

Beklager om dette temaet er skrevet om før, men jeg har søkt i det lange og breie etter info om hvordan man kan få US Carwings til å fungere i Norge. Jeg leste posten som var skrevet om dette for Android og jeg håper (og tror) at dette er mulig for iOS også.

Er det noen som kan gi meg en peker på hvilken side jeg burde kikke på, eller om det kanskje finnes en app som sparer meg bryet ved å gjøre dette manuelt?

Leaf_entusiast

Jeg har sett en link tidligere hvor noen trodde at de skulle få det til, men det kom aldri frem noen løsning.  En utfordring i tillegg til det tekniske er at Nissan må legge inn understellsnummeret i sin database for at SIM-kortet i bilen skal kjenne det igjen. Det er godt mulig at Nissan ikke vil gjøre det. Det er jo ingen grunn til at systemene i USA og Europa skal være forskjellig hverken på navigasjon eller carwings. Dette, sammen med det å ta vekk garantien, er nok noe Nissan har gjort for å kunne holde en høyere pris i Europa enn USA uten at det blir plagsomt mye reimport.

Chvelle

Jeg fant tråden for Andriod-modifiseringen og av hva jeg kunne forstå,så lot modifiseringen seg gjøre. (?) dette er ikke et must for meg, men hadde vært gøy om det var noen veier rundt dette  ;)

TorC

Oppsummert: Nei, nei, tja, og nei.

Såvidt jeg har forstått, og folk får gjerne korrigere meg om jeg tar feil, men jeg har lest en del om dette på nett i lang tid.

Android tråden har ingenting med om bilen er US, eller Euro versjon.

US og Euro bilene ER forskjellige. Det er to forskjellige leverandører av "stereoanlegget" så en del ting funker ikke i Europa. Imidlertid ER Carwingsprogrammet likt. MEN, det bruker en VPN (et privat nettverk). Nissan har kontroll over hvem som kommer inn i disse sonene. Visstnok skal man kunne få lagt inn sitt "telefonnummer" og VIN i Euro, MEN Nissan sier nei.  Min spådom er at de langt mer medgjørlig i 2016 når de første bilene skal begynne å betale abonnement.

Det hjelper fint lite å ha android versjonen av appen, når den ikke får tilgang til bilen.

Jeg tipper eneste måte å til dette i Norge på er å lage sin egen server, og egen VPN. Har du nok kunnskap og tid får du det nok til... Gi gjerne beskjed om du får det til, og du vil få mange kunder... :-)

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Radiobil1

Sitat fra: TorC på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:44
Min spådom er at de langt mer medgjørlig i 2016 når de første bilene skal begynne å betale abonnement.

Hva slags abonnement snakker du om her?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

TorC

Sitat fra: Radiv på tirsdag 30. juli 2013, klokken 13:29
Sitat fra: TorC på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:44
Min spådom er at de langt mer medgjørlig i 2016 når de første bilene skal begynne å betale abonnement.

Hva slags abonnement snakker du om her?

Såvidt jeg har forstått har de norske bilene inkludert et 5 år abonnement på Carwings. Når denne er utløpt vil Nissan kunne kreve penger, og om de gjør det er en annen sak. Min spådom er at de kommer til å kreve. På US forumet er det MYE spekulasjoner om hvilket prisleie det kan ligge på, men min oppfatning er at de aller fleste tipper på ca 10-15 USD per mnd. Og det synes jeg er fryktelig dyrt (ikke nødvendigvis mange penger, men dyrt i forhold til hvilken tjeneste det faktisk er).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA