Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen flere bilder av Leaf 2013 Tekna Metallic Slate

Startet av HABEL, lørdag 03. august 2013, klokken 15:57

« forrige - neste »

HABEL

Dagens elbil-fordeler ble i all hovedsak introdusert den gangen kjøretøyene var små, hadde kort rekkevidde etc. etc.

TMS (og den kommende TMX) har et helt annet tilsnitt - og delvis også en annen kjøpegruppe.

Her snakker vi en meget rask luksusbil med over 400 hk, med kurrant rekkevidde, og som får samme fordeler som de mere tradisjonelle el-bilene.

Det sier seg selv at TMS vil irritere en del av våre politikere, så spørsmålet er om det ikke kommer en differensiering innenfor elbil segmentet etter hvert.

Hva tror folk om dette? Får vi regler som setter krav til maks. motorstørrelse, etc. for å få tilgang til elbil-fordelene etterhvert? Kan det tenkes at luksusbiler som TMS/TMX kan bli beheftet med en form for engangsavgift ved kjøp?
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Cirion

Skader ikke å tro at noe sånt blir mulig i framtiden, men fortsatt er det nok bedre at biler som Model S kjører inn til de store byene med fri bomring samt parkering og kolletivfordeler enn at tilsvarende Diesel biler gjør det samme.

Elbiler ble fredet fram til 2017 eller 50 000 biler. Det er fortsatt under 20 000 elbiler så det fortsatt et stykke igjen.
Uansett, 50 000 biler er et relativt lavt antall biler i forhold til resten av landet. Det er ikke umulig at både antallet økes og tidsfristen forlenges.

Det skal bare 1 vinter til, med stillestående luft over Bergen og Oslo. Forurensningen som da synes kan gjøre at ordningene forlenges, eller at fossilbilene får kjøreforbud. Kansje Elbil til og med blir subsidiert som i andre land... Siste er nok lite sannsynlig.

TMS er en rask luksusbil og nyter meget godt av elbil incentivene. Desverre er det også den eneste elbilen som får selv ihugga petrolheads til å kjøpe elbil og selge bensin brølærn med 5,7l Hemiv V8.... (Ja Frank, jeg bruker deg for alt det er verdt!). Til de som ikke kjenner historien, en kompis som lo seg skakk av at jeg hadde reservert en Tesla Model S på samme tid i fjor sommer, reserverte tidligere i år en nesten identisk Model S, og solgte en Dodge Ram pickup av nyere dato og kjører nå bilen til mor for å ha råd til å betale for Model S'en som snart er ferdig...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

#2
Ja, det er alt for bra biler til oss.  Vi må straffes med gebyrer og skatt.  Ihvertfall med ikke-borgerlig regjering.  Antageligvis også med borgerlig regjering.

edit: Cirion har et meget godt poeng da.  Jeg bytter ut en V8'er med TMS.  Hadde TMS vært en kjipere bil (eller mye dyrere) så hadde jeg ikke det.

DonPedro

#3
Sitat fra: HABEL på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:25
Dagens elbil-fordeler ble i all hovedsak introdusert den gangen kjøretøyene var små, hadde kort rekkevidde etc. etc.

TMS (og den kommende TMX) har et helt annet tilsnitt - og delvis også en annen kjøpegruppe.

Her snakker vi en meget rask luksusbil med over 400 hk, med kurrant rekkevidde, og som får samme fordeler som de mere tradisjonelle el-bilene.

Det sier seg selv at TMS vil irritere en del av våre politikere, så spørsmålet er om det ikke kommer en differensiering innenfor elbil segmentet etter hvert.

Hva tror folk om dette? Får vi regler som setter krav til maks. motorstørrelse, etc. for å få tilgang til elbil-fordelene etterhvert? Kan det tenkes at luksusbiler som TMS/TMX kan bli beheftet med en form for engangsavgift ved kjøp?

Kanskje, kanskje ikke. Det kommer an på hvor genuint den enkelte ønsker at elbil-revolusjonen skal skje. TMS representerer akkurat nå et sannsynlig gjennombrudd for elbilen. Den går fra å være "bil nummer 2" for dem som lar seg friste av kollektivfelt og gratis bom, til å bli en attraktiv førstebil for folk flest. Det er kun ved å kutte elbilens avhengighet av "frynsegoder" og miljøbevissthet at den kan overta for fossilbilen på lang sikt.

TMS er derfor vårt store håp for en elektrifisert fremtid, mens de andre bilene er nisjeprodukter som ikke er revolusjonerende.

Sånn sett kan man håpe at politikere som er genuint interessert i elektrifisering av bilparken vil juble over TMS, ikke se den som et problem. Å særbehandle den i negativ retning ville være å skylle babyen ut med badevannet.

Men det er selvsagt en risiko for det du beskriver.  :(
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke Model S vil forskjellsbehandles i forhold til andre elbiler. Dette av den enkle grunn at det er jo denne typen bil man ønsker å få på veien. Man vil ha elbiler som kan være eneste bil i en familie, ikke elbiler som kan kun være bil nr 2 eller kun brukes til pendling.

Det vil så klart skje noe med insentivene på sikt. Med kollektivfeltet tror jeg det vil fortsatt vil være tilgang for noen personbiler, da å kaste ut elbilene helt ville føre til drastisk lengre køer når elbilene skal over i de andre feltene. Jeg er ikke helt sikker på hvilke biler som vil fortsatt ha tilgang, men en mulighet er at du må være minimum 3 personer i bilen for å kjøre i kollektivfeltet. Dette er noe som vil redusere køene, og vil kunne få bred støtte.

En annen mulighet er at man kan kjøre i kollektivfeltet i f.eks 3 år etter en elbil er registert. Dette vil gi et kontinuerlig insentiv (for de som har råd) til å kjøpe nye elbiler, og selge sine gamle elbiler. Dette vil presse ned prisene på brukte elbiler og gjøre de økonomiske for flere personer. Dette er kanskje mindre sannsynlig, da kollektivfeltet vil da virke som det er kun for de rike, og det vil være litt dårlig PR.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

den12mann

Sitat fra: Cirion på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:42
Det skal bare 1 vinter til, med stillestående luft over Bergen og Oslo. Forurensningen som da synes kan gjøre at ordningene forlenges


Og det er bare 3 dager siden denne saken var på forsiden av Bergens Tidende
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Luftforurensningen-i-Bergen-kan-oke-faren-for-kreft-2934334.html#.Ue5EDcXRLgI

Amoss

Etter min mening så blir det nok "den fjerde statsmakt" som kommer til å bestemme dette...

Så lenge media priser bilen som en flott, futurisk miljøbil vil den neppe "diskrimineres" i forhold til andre EL-biler, men begynner de å vinkle det negativt som at her er det mange bærumsdirektører/finansfolk "stinn av gryn" som får seg luksusbiler uten å "betale sin rettmessige del inn i fellesskapet", så skjer det nok kjapt er jeg redd :p

(Husker selv min store overraskelse da Mini cooper'n ble utropt til "luksusbil" da en viss statminister hadde fått disponere den av staten :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Balrog

Av partiene på stortinget er det bare Venstre og SV som har et dedikert miljøfokus. Lengst unna er FrP. Ap og Høyre har ingen tradisjoner for å ta miljøhensyn (se på oljeutvinning nordover fx). Imidlertid er elbil en meget synlig og for politikerne gratis greie å promotere, og ettersom populariteten øker blir det vanskeligere og vanskeligere for spesielt FrP som er et vulgærpopulistisk parti og etterhvert også Ap og Høyre som nødig vil støte fra seg betydelige velgergrupper.

Jeg håper imidlertid at salget av Nissan, VW, Ford, Renault og BMWs elbiler tar seg opp slik at elbilene bevarer sitt "folkelige" preg, så vi unngår jantelov og misunnelse fra folk uten vilje til å sette seg inn saker som ikke gir dem umiddelbare fordeler selv.

Jeg velger å være positiv til fortsatte elbil-fritak, men det er svært viktig at vi som er opptatt av det bidrar aktivt også i "politiske" debatter. Fortsetter elbilsuksessen reduseres nok fordelene etterhvert, men det er jo bare enda en grunn til å bytte ut fossilbilen nå. Det viktigste bidraget vårt er jo å redusere det vanvittige salget og bruken av fossilbiler.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TS

#8
Det enkleste for å fylle på statskassa er kun å innføre mva . Det kan de gjøre over natten. F.eks. på elbiler over 2 tonn.
Hypotetisk:

Det kan hende naive og grådige politikere tenker :
Gjennomsnittspris på 600.000 og 1500 solgte S i Norge (estimert pr år) vil gi 225 000 000NOK bare i MVA til statskassen....

Problemet er at de fleste som nå går fra vanlige fossile familiebiler helt sikkert ville ventet på 3.gen Tesla, og Tesla ville ikke bygd ut Superladere i Norge.
Kun en liten elite av pengesterke risikotakere og noen få miljøforkjempere ville kjøpt S. På grunn av manglende etablering av SC og butikker nå, ville 3.gen ikke blitt noen suksess her i 2016..
Norge ville da ikke nådd sitt mål om antall Elbiler uten Tesla fordi alle andre kun lager små "bybiler".

Norges "bidrag" med "taxFree" Elbiler er noe av grunnlaget for Teslas fremtidige suksess med å erstatte "vanlige" fossile biler i Europa og er i så måte med på revolusjonere måten vi transporter oss på uten lokal forurensing . Et paradoks når vi samtidig er en av de største oljeprodusentene.
Norge trenger dette alibiet, enten man tenker høyre eller venstre ..

Selv kjører jeg Diesel i dag, men irriterer meg veldig over fossile biler når jeg sykler eller går i nærheten av trfikkert vei.. Sender samtidig også et telepatisk takk til alle som sykler eller passerer i elbil..

For å unngå å irritere på oss avgifter på Tesla biler , er det viktig at vi som eiere oppfører oss bedre enn "audioter" og andre selvsentrerte i trafikken .
1.Være forbilder også på høflighet, ikke bare miljømessig.
2.Ikke oppta ladeplasser for å få gratis og lett tilgjengelig P plass.
3.Ikke lage kolonner i kollektivfelt som hindrer busser etc
4.ikke kjøre aggressivt med mindre en fossil sportsbil legger opp til 0-100 test


Noe av dette kan nok ikke unngås om man ser på deler av kundegruppen, men vi som er engasjerte på forumet bør i alle fall ha korrekt holdning.




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Balrog

Mange gode argumenter! Mva er nok det første som kommer, ja.

Ift oljeinntektene blir jo Norges nasjonalregnskap bedre jo mindre vi selv bruker av oljen og jo mer vi eksporterer, ettersom ingen politikere later til å være villige til å utsette utvinningen av nye oljefelt til oljeprisen om få år mangedobles, slik at Norge ville tjent utrolig mye mer.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ohh

Sitat fra: HABEL på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:25
Dagens elbil-fordeler ble i all hovedsak introdusert den gangen kjøretøyene var små, hadde kort rekkevidde etc. etc.

TMS (og den kommende TMX) har et helt annet tilsnitt - og delvis også en annen kjøpegruppe.

Her snakker vi en meget rask luksusbil med over 400 hk, med kurrant rekkevidde, og som får samme fordeler som de mere tradisjonelle el-bilene.

Det sier seg selv at TMS vil irritere en del av våre politikere, så spørsmålet er om det ikke kommer en differensiering innenfor elbil segmentet etter hvert.

Hva tror folk om dette? Får vi regler som setter krav til maks. motorstørrelse, etc. for å få tilgang til elbil-fordelene etterhvert? Kan det tenkes at luksusbiler som TMS/TMX kan bli beheftet med en form for engangsavgift ved kjøp?
Jeg blir overrasket om dette ikke skjer. Det er en av årsakene til at jeg har gått all-in på min model S selv om den skal selges når X kommer. Økonomisk hadde det da lønt seg å heller gått for en mer strippet bil, da den ville tapt seg minst i pris. Men, jeg tar ikke sjansen på at evt endrede avgiftsregler priser meg ut av en 4WD X når den kommer, slik at jeg blir 'stuck' med en kjipere S enn hva jeg kunne tenke meg.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Griffel

#11
Sitat fra: TS på tirsdag 23. juli 2013, klokken 11:24
Det enkleste for å fylle på statskassa er kun mva . Det kan de gjøre over natten. F.eks. på elbiler over 2 tonn.
MVA fritaksreglen er en unntaksbestemmelse og derfor bare å fjerne, og når den fjernes blir det for alle. (det er MVA på elsykkler, og egentlig er dette fritaket dårlig begrunnet).
Når det gjelder de øvrige avgifter kreves et regelverk for beregning av avgifter så det tar lenger tid, og mange overveielser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DonPedro

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. juli 2013, klokken 11:34
MVA fritaksreglen er en unntaksbestemmelse og derfor bare å fjerne, og når den fjernes blir det for alle. (det er MVA på elsykkler, og egentlig er dette fritaket dårlig begrunnet).

Man kan se det som noe vilkårlig at formen er et MVA-fritak, men det betyr ikke at denne subsidien er dårlig begrunnet. Det er litt likegyldig om subsidien er et skattefritak eller en kontant utbetaling (slik de gjør i USA).

Det er veldig god grunn til å subsidiere kjøp av elbil, nemlig at noen må gå foran for å få til det skiftet vi må ha fra fossil til el.  Det er en ulempe å tråkke opp løypa for de andre. Vi som gjør det må kjøpe bilene våre før ladeinfrastruktur er skikkelig utbygd, og før de store kostnadsreduksjonene som garantert vil komme. Å kompensere oss for den ulempen er eneste mulighet til å få til omstillingen.

Så det er gode grunner til å subsidiere.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Balrog

Gode poenger igjen. Strengt tatt er det elbilprodusentene som få "støtte" eller hjelp ettersom vi elbilkjøpere strengt tatt kunne kjøpt fossilbiler som ikke hadde kostet oss mer kronasje i drift.

Skal elbilprodusentene lykkes må verdens beste og rikeste land gjøre sitt for å få utviklingen mot mer miljøvennlig teknologi framover. Det tydelig at alle de etablerte bilprodusentene er livredde for å miste ettermarkedet (=motorservice på fossilbiler) og derfor har skyntet seg så langsomt som mulig. Verdens første bil var elektrisk. BMW har brukt 30 år på å ikke levere elbiler de allerede har utviklet.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

laumb

Til orientering er det MVA på elbiler.
%-satsen er satt til 0%.


Tapatalkin' from iTalatut...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA