Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen flere bilder av Leaf 2013 Tekna Metallic Slate

Startet av HABEL, lørdag 03. august 2013, klokken 15:57

« forrige - neste »

Wenche

Sitat fra: Oreo på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:52
Det mest tåpelige jeg hører er når det blir fremstilt all den avgiften som staten "går glipp" av ved en bil som Model S.
Ingen må innbille seg at jeg hadde kjøpt en slik bil for den dobble prisen, ei verken en vanlig fossil bil til den samme prisen jeg gir for min kommende S. Det hadde/vil simpelthen ikke skjedd/skje. Ergo går de ikke glipp av noen ting, bortsett fra at jeg ville kjørt en rimeligere bil.
Men ja, staten går glipp av litt avgifter når jeg ikke fyller så mye drivstoff og ikke betaler i bommen. Har vel ikke dårlig samvittighet når jeg ser veistandarden.
+ 1  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:02
Fakta er:
- Alle biler er miljøskadelige
- Store mer enn små
- Fossilbiler mer enn elbiler

En klok mann kom en gang frem til konklusjonen om at "alt er relativt" - en elbil er miljøvennlig når man ser på det i forhold til alternativet en tilsvarende fossilbil ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

laumb


Sitat fra: Oreo på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:52
Det mest tåpelige jeg hører er når det blir fremstilt all den avgiften som staten "går glipp" av ved en bil som Model S.
Ingen må innbille seg at jeg hadde kjøpt en slik bil for den dobble prisen, ei verken en vanlig fossil bil til den samme prisen jeg gir for min kommende S. Det hadde/vil simpelthen ikke skjedd/skje. Ergo går de ikke glipp av noen ting, bortsett fra at jeg ville kjørt en rimeligere bil.
Men ja, staten går glipp av litt avgifter når jeg ikke fyller så mye drivstoff og ikke betaler i bommen. Har vel ikke dårlig samvittighet når jeg ser veistandarden.

De går nok ikke glipp av stort der heller.
Den gamle bilen min gikk videre til en annen som velger å betale disse avgiftene i stedet for meg, ved å bruke min gamle bil.
Hans bil gikk videre til en 18-åring med fersk lapp.

Det er først når denne 18-åringen kvitter seg med den bilen at staten begynner å tape penger på min overgang til elbil. Enn så lenge blir både min gamle, og dens nye eiers gamle bil benyttet og betalt for.

Dette funker ikke for alle, da noen vraker sin, selger til noen som vraker e.l. Og da vil inntektsgrunnlaget forsvinne å færre ledd.

elektrolux

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:51
Jeg tror ikke Model S vil forskjellsbehandles i forhold til andre elbiler. Dette av den enkle grunn at det er jo denne typen bil man ønsker å få på veien. Man vil ha elbiler som kan være eneste bil i en familie, ikke elbiler som kan kun være bil nr 2 eller kun brukes til pendling.

Jeg håper Espen tar feil i dette.

Grunnen er at selv om elektrisk drift er effektivt, er det å sløse med resursene om alle skulle kjøre en bil på nesten 2 tonn og med 400 km rekkevidde for å hente krapylet i barnehagen.

Jeg håper vi ser flere biler av typen Smart / Think / Trilling, som klarer denne jobben bedre, og med betydelig mindre bruk av jordas resurser. Så får vi heller ha en langtursbil i familien til de få langre turene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ohh

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2013, klokken 09:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:51
Jeg tror ikke Model S vil forskjellsbehandles i forhold til andre elbiler. Dette av den enkle grunn at det er jo denne typen bil man ønsker å få på veien. Man vil ha elbiler som kan være eneste bil i en familie, ikke elbiler som kan kun være bil nr 2 eller kun brukes til pendling.

Jeg håper Espen tar feil i dette.

Grunnen er at selv om elektrisk drift er effektivt, er det å sløse med resursene om alle skulle kjøre en bil på nesten 2 tonn og med 400 km rekkevidde for å hente krapylet i barnehagen.

Jeg håper vi ser flere biler av typen Smart / Think / Trilling, som klarer denne jobben bedre, og med betydelig mindre bruk av jordas resurser. Så får vi heller ha en langtursbil i familien til de få langre turene.
Jeg leser Espens innlegg slik; at man ønsker elbiler som kan erstatte dagens fossilbiler, og ikke bare være et supplement. Det er rom for begge, og man ønsker ikke at de store elbilene skal forskjellsbehandles fra de mindre.

Ut fra dette håper jeg Espen har rett :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

HABEL

Sitat fra: Oreo på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:52
Det mest tåpelige jeg hører er når det blir fremstilt all den avgiften som staten "går glipp" av ved en bil som Model S.
Ingen må innbille seg at jeg hadde kjøpt en slik bil for den dobble prisen, ei verken en vanlig fossil bil til den samme prisen jeg gir for min kommende S. Det hadde/vil simpelthen ikke skjedd/skje. Ergo går de ikke glipp av noen ting, bortsett fra at jeg ville kjørt en rimeligere bil.
Men ja, staten går glipp av litt avgifter når jeg ikke fyller så mye drivstoff og ikke betaler i bommen. Har vel ikke dårlig samvittighet når jeg ser veistandarden.

Vel - noen må jo være tåpelige også.   ;D

Personlig koser jeg meg over tanken på at staten går glipp av engangsavgiften(e) og MVA ved denne nybilanskaffelsen.

TMS koster i Norge ikke stort mer enn i USA. "Over there" sammenlignes den ofte med Audi A8, BMW 7 eller M5 og Mercedes S, da disse er i samme prisklasse. Dette er biler som her til lands koster rundt regnet mellom 1,3 og 2,1 mill. pga. avgifter.

Jeg hadde heller ikke kjøpt "en slik bil for dobble prisen". Men selv en fossilbil til HALVE prisen, si 300-350.000, bringer inn vesentlig mere avgiftskroner enn en TMS gjør. Så staten går faktisk "glipp av" synlige avgifter her.

Dette gir meg en god følelse - her betaler du faktisk for selve produktet for en gangs skyld.

At staten taper noe i tillegg ifm. drivstoff/bom/årsavgift etc. skader heller ikke.

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

OddB

Ut fra et miljøperspektiv ville vel det logiske være å ta igjen "tapte" avgifter på elbiler i økte CO2-avgifter på bensin og diesel ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ohh på onsdag 24. juli 2013, klokken 10:05Jeg leser Espens innlegg slik; at man ønsker elbiler som kan erstatte dagens fossilbiler, og ikke bare være et supplement. Det er rom for begge, og man ønsker ikke at de store elbilene skal forskjellsbehandles fra de mindre.

Ut fra dette håper jeg Espen har rett :)
Ja, det var det jeg mente. Ingen tjener på at folk kjøper mer bil enn de trenger. Men om man straffer større elbiler vil dette også kunne føre til at folk kjøper mer bil enn de trenger. Da får man alltids noen som kjøper en fossilbil til å kjøre til hytta og en elbil til å pendle med. Det er veldig mye bedre at disse personene har kun en større elbil til å pendle og kjøre til hytta med, eller to elbiler om de har behov for to biler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erikf

Det er fortsatt miljøperspektivet som står sterkest i argumentasjonen for incentivene. Samt at det å tørre å satse på så ny teknologi krever noen goder. Men jeg er også enig i at det gir en bismak når TMS har samme incentiver som Leaf etc, som fortjener det mer.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:51Man vil ha elbiler som kan være eneste bil i en familie, ikke elbiler som kan kun være bil nr 2 eller kun brukes til pendling.
Jeg har inntrykk av at Leaf er bil nr 1 for de fleste. De som har fossilbil bruker fossilbilen som bil nr 2. Med hurtigladerutbyggingen som holder på i tillegg til de eksisterende samt utvidet bagasjerom er det ingen grunn til å ha fossilbil for å reise på langtur med familien lenger.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ohh

Sitat fra: erikf på onsdag 24. juli 2013, klokken 14:32
Det er fortsatt miljøperspektivet som står sterkest i argumentasjonen for incentivene. Samt at det å tørre å satse på så ny teknologi krever noen goder. Men jeg er også enig i at det gir en bismak når TMS har samme incentiver som Leaf etc, som fortjener det mer.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:51Man vil ha elbiler som kan være eneste bil i en familie, ikke elbiler som kan kun være bil nr 2 eller kun brukes til pendling.
Jeg har inntrykk av at Leaf er bil nr 1 for de fleste. De som har fossilbil bruker fossilbilen som bil nr 2. Med hurtigladerutbyggingen som holder på i tillegg til de eksisterende samt utvidet bagasjerom er det ingen grunn til å ha fossilbil for å reise på langtur med familien lenger.
Poenget er at Leaf ikke holder som eneste bil for de fleste. Da må man også ha en bil nr 2. Det behøver man ikke med TMS.

Dermed blir TMS mer miljøvennlig enn Leaf - for de fleste.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

elektrolux

Jeg kan ikke tro at en bil på 2 tonn og over 5 meter lang og til 1/2 mill kan bli en bruksbil.

Bare utfordringen med å finne en parkeringsplass til gliset vil raskt overskygge gleden av å bruke den til annet enn lengre turer. Ser bare problemene jeg har med Camperen min som faktisk er mindre enn en Tesla S. Tar lang tid å finne en parkeringsplass der jeg er noenlunde trygg mot handlevogner og råtasser og småbarnsmødre med ferdig bulka småbiler.

Med en slik bil må en ha en bruksbil utenom.

Hadde vært interresant å hørt hvor mange som etter et år sitter igjen med en Tesla S som eneste bil. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:10
Jeg kan ikke tro at en bil på 2 tonn og over 5 meter lang og til 1/2 mill kan bli en bruksbil.

Bare utfordringen med å finne en parkeringsplass til gliset vil raskt overskygge gleden av å bruke den til annet enn lengre turer. Ser bare problemene jeg har med Camperen min som faktisk er mindre enn en Tesla S. Tar lang tid å finne en parkeringsplass der jeg er noenlunde trygg mot handlevogner og råtasser og småbarnsmødre med ferdig bulka småbiler.

Med en slik bil må en ha en bruksbil utenom.

Vi skal jo ha Leafen ved siden av men akkurat det med parkering ser jeg ikke problemer med. Ihvertfall her i Fredrikstad er det masse plass på parkeringsplassene utenfor butikkene og kjøpesenterne, så lenge man gidder å gå litt. Parkerer jo uansett ikke en ny Model S tett inntil andre biler som du nevner;)

Det samme gjelder f.eks ved jernbanen eller i sentrum, masse plass for den som gidder å gå et par-tre hundre meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb


Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:10
Jeg kan ikke tro at en bil på 2 tonn og over 5 meter lang og til 1/2 mill kan bli en bruksbil.

Bare utfordringen med å finne en parkeringsplass til gliset vil raskt overskygge gleden av å bruke den til annet enn lengre turer. Ser bare problemene jeg har med Camperen min som faktisk er mindre enn en Tesla S. Tar lang tid å finne en parkeringsplass der jeg er noenlunde trygg mot handlevogner og råtasser og småbarnsmødre med ferdig bulka småbiler.

Med en slik bil må en ha en bruksbil utenom.

Hadde vært interresant å hørt hvor mange som etter et år sitter igjen med en Tesla S som eneste bil. ::)

Aner jeg et snev av sjalusi? ;)

Bilen er ikke over 5m lang, den er rett under.

Forøvrig et ikke parkering noe problem da man ikke MÅ stå kliss oppi dissa andre bulka bilene.
Jeg har alltid parkert langt unna og gått langt for å få god plass. Kommer til å fortsette med dette.

Uansett, om bruksbilen et en Model S eller Kia Cee'd så er fet like ergerlig å få bulker. Ikke nor spesielt for Model S det altså.

Nei, med en slik bil må man ikke ha en bruksbil utenom. Dette er bruksbilen. Den er billig, man får mye og den er allsidig. Det hadde klikka for meg om tankene mine var av den sort at "nei, Blu-Ray spilleren min er så dyr at den bruker jeg bare når jeg har fintfolk på besøk. Til daglig ser vi på DVD på 20-tommern..". Kjøper Model s for å bruke den.

Øyvind.h

Enig med laumb. Model S blir eneste bilen vår. Å kjøpe to for å ha en som et bedre egnet til å dra på senteret med bil tullete. Drar på hyttetur sikkert 10-15 ganger i året med tre i bilen og mye bagasje. I tillegg til et par langturer til Trondheim hvert år. Så får det heller være at den er litt større enn Passaten når den skal parkere (langt bort fra andre) på det lokale senteret.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Yagi

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:10
Jeg kan ikke tro at en bil på 2 tonn og over 5 meter lang og til 1/2 mill kan bli en bruksbil. (...)
Sånn sett er jeg glad jeg har Think'en også. Jeg vil nok bruke litt tid på overgangen....
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA