Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen flere bilder av Leaf 2013 Tekna Metallic Slate

Startet av HABEL, lørdag 03. august 2013, klokken 15:57

« forrige - neste »

HABEL

Vel, dersom det (etterhvert) kommer en endring oppad (hva enten det er MVA sats, vekt- eller HK-relatert etc.), vil dette kunne medføre at prisen på en ny TMS/TMX vil stige. Og at salget av nye vil gå den andre veien.

Hva vil dette i så fall kunne bety for bruktprisen på allerede solgte biler?
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

D.O

Nå er vel mva også en del av klima/miljø forliket og således låst til 2017/50000 el biler. Det som kan endres er lokale bestemmelser som forbud mot å kjøre i kollektivfeltet pga økt elbiltrafikk.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Mistenker at MVA. fritaket er relativt svakt forankret i lovverket. Det hadde vært interessant om f.eks. en forhandler av elektrisk (motor)sykkel hadde gått til sak og krevd det samme MVA fritaket.
Forbudet mot bruk av vannscooter ble vel opphevet siden det var en urimelig diskriminering av skrogform på 'båter'. Det samme kan hevdes mhp. elbil siden det diskrimerer på antall hjul.
Videre, dersom elsykkel skulle få fritak, så er det naturlig å kreve det samme for vanlig sykkel og spassersko siden det er like miljøvenlig  ;D
Skulle denne situasjonen oppstå så blir det nok mva på elbiler uavhengig av fritaket til 2017.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

timingbeltkiller

#18
Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. juli 2013, klokken 11:03
Etter min mening så blir det nok "den fjerde statsmakt" som kommer til å bestemme dette...

Så lenge media priser bilen som en flott, futurisk miljøbil vil den neppe "diskrimineres" i forhold til andre EL-biler, men begynner de å vinkle det negativt som at her er det mange bærumsdirektører/finansfolk "stinn av gryn" som får seg luksusbiler uten å "betale sin rettmessige del inn i fellesskapet", så skjer det nok kjapt er jeg redd :p
En negativ uønsket bivirkning av alle subsidier er at du må ha en viss økonomisk evne for å ha råd til å skaffe deg det subsidierte produktet. Er det snakk om rene luksusgjenstander som Tesla S langt på vei er, kan du sette saken på spissen og si gjennom skattesystemet subsidierer lavinntektsgruppene høyinntektsgruppenes bilkjøp.

Minner meg om den gamle definisjonen på uhjelp:
"Mange fattige i rike land samler inn penger til noen få rike i fattige land."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#19
Sitat fra: Balrog på tirsdag 23. juli 2013, klokken 11:23
Imidlertid er elbil en meget synlig og for politikerne gratis greie å promotere,
Det er ikke gratis å tape diverse milliarder i avgiftsinntekter og bompenger.

Sitat
og ettersom populariteten øker blir det vanskeligere og vanskeligere for spesielt FrP som er et vulgærpopulistisk parti og etterhvert også Ap og Høyre som nødig vil støte fra seg betydelige velgergrupper.
Med unntak av Frp har partiene støtt fra seg alle fossilbileiere med sin grådige avgiftspolitikk og med  bompenge-vanviddet. De har hittil med suksess satset på de fleste stemmer ikke først og fremst i egenskap av bileier. Så noen få elbileiere i tillegg skremmer de neppe. Jfr her at samtlige miljøpartier oppnår kun bagatellmesssige stemmetall.

Sitat
Jeg håper imidlertid at salget av Nissan, VW, Ford, Renault og BMWs elbiler tar seg opp slik at elbilene bevarer sitt "folkelige" preg, så vi unngår jantelov og misunnelse fra folk uten vilje til å sette seg inn saker som ikke gir dem umiddelbare fordeler selv.
Er ikke markedet for elbiler som kun egner seg for relativt korte turer i nabolaget dekket for lengst?
Flere merker betyr neppe større samlet salg så lenge alle bygger på samme "kortreise"-oppskriften.

Gen III med forhåpentligvis 300 km rekkevidde og pris mellom 300 og 400K må til før elbilsalget tar av så det monner.

Sitat
Det viktigste bidraget vårt er jo å redusere det vanvittige salget og bruken av fossilbiler.
Med fare for å fornærme:
Her taler en som tror elbilen er miljøvennlig og fossilbilen miljøskadelig.
Fakta er:
- Alle biler er miljøskadelige
- Store mer enn små
- Fossilbiler mer enn elbiler
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elmo

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:02
Med fare for å fornærme:
Her taler en som tror elbilen er miljøvennlig og fossilbilen miljøskadelig.
Fakta er:
- Alle biler er miljøskadelige
- Store mer enn små
- Fossilbiler mer enn elbiler

Men LOKALE utslipp på elbiler er null !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

DonPedro

Her tenkes det litt smått. Et fremtidig transportsystem basert på fossilt brennstoff kan ikke være bærekraftig. Et fremtidig transportsystem basert på elektrisk kraft kan være det. Derfor er det mest miljøvennlige man kan gjøre som bileier å bidra til omstilling til elbil. Akkurat hvordan karbonregnskapet slår ut for de første massemarked-elbilene blir en liten klimahistorisk parentes.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

ohh

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:02
Sitat fra: Balrog på tirsdag 23. juli 2013, klokken 11:23
Imidlertid er elbil en meget synlig og for politikerne gratis greie å promotere,
Det er ikke gratis å tape diverse milliarder i avgiftsinntekter og bompenger.

Sitat
og ettersom populariteten øker blir det vanskeligere og vanskeligere for spesielt FrP som er et vulgærpopulistisk parti og etterhvert også Ap og Høyre som nødig vil støte fra seg betydelige velgergrupper.
Med unntak av Frp har partiene støtt fra seg alle fossilbileiere med sin grådige avgiftspolitikk og med  bompenge-vanviddet. De har hittil med suksess satset på de fleste stemmer ikke først og fremst i egenskap av bileier. Så noen få elbileiere i tillegg skremmer de neppe. Jfr her at samtlige miljøpartier oppnår kun bagatellmesssige stemmetall.

Sitat
Jeg håper imidlertid at salget av Nissan, VW, Ford, Renault og BMWs elbiler tar seg opp slik at elbilene bevarer sitt "folkelige" preg, så vi unngår jantelov og misunnelse fra folk uten vilje til å sette seg inn saker som ikke gir dem umiddelbare fordeler selv.
Er ikke markedet for elbiler som kun egner seg for relativt korte turer i nabolaget dekket for lengst?
Flere merker betyr neppe større samlet salg så lenge alle bygger på samme "kortreise"-oppskriften.

Gen III med forhåpentligvis 300 km rekkevidde og pris mellom 300 og 400K må til før elbilsalget tar av så det monner.

Sitat
Det viktigste bidraget vårt er jo å redusere det vanvittige salget og bruken av fossilbiler.
Med fare for å fornærme:
Her taler en som tror elbilen er miljøvennlig og fossilbilen miljøskadelig.
Fakta er:
- Alle biler er miljøskadelige
- Store mer enn små
- Fossilbiler mer enn elbiler
Jeg gleder meg til din oppstilling som viser meg hvorfor og hvordan en Tesla S er mer miljøskadelig enn en Leaf.

Og da håper jeg du har mer på hjertet enn størrelsen på batteriet....
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

timingbeltkiller

Sitat fra: ohh på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:18
Jeg gleder meg til din oppstilling som viser meg hvorfor og hvordan en Tesla S er mer miljøskadelig enn en Leaf.

Og da håper jeg du har mer på hjertet enn størrelsen på batteriet....
Helt enkelt fordi et XL-produkt nødvendigvis krever mer ressurser både å produsere og å bruke enn samme type produkt i størrelse M eller S.   
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:17
Her tenkes det litt smått. Et fremtidig transportsystem basert på fossilt brennstoff kan ikke være bærekraftig. Et fremtidig transportsystem basert på elektrisk kraft kan være det.
JA, forutsatt alle elbiler fores med fornybar energi, vil driften av bilene være bærekraftig.
Og det er teoretisk fullt mulig.
For solen alene kan tappes for minst hundre tusen ganger menneskehetens totale energiforbruk i dag.
Men du behøver ikke ha doktorgraden i å spå om framtida for å slå fast kull- og oljemafiaen kommer til å hindre en slik total overgang til fornybar energi.

Om det er stort mer bærekraftig å produsere dagens antall biler som elbiler enn som fossilbiler, tviler jeg på.

Sitat
Derfor er det mest miljøvennlige man kan gjøre som bileier å bidra til omstilling til elbil.
NEI, det mest miljøvennlige er å bli fordums bileier og -kjører.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ohh

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:48
Sitat fra: ohh på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:18
Jeg gleder meg til din oppstilling som viser meg hvorfor og hvordan en Tesla S er mer miljøskadelig enn en Leaf.

Og da håper jeg du har mer på hjertet enn størrelsen på batteriet....
Helt enkelt fordi et XL-produkt nødvendigvis krever mer ressurser både å produsere og å bruke enn samme type produkt i størrelse M eller S.
Med det som logikk og gitt som 'fakta' vil jo det si det samme som at busser er mer miljøskadelige enn biler...
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

petersv

Sitat fra: ohh på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:06
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:48
Sitat fra: ohh på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:18
Jeg gleder meg til din oppstilling som viser meg hvorfor og hvordan en Tesla S er mer miljøskadelig enn en Leaf.

Og da håper jeg du har mer på hjertet enn størrelsen på batteriet....
Helt enkelt fordi et XL-produkt nødvendigvis krever mer ressurser både å produsere og å bruke enn samme type produkt i størrelse M eller S.
Med det som logikk og gitt som 'fakta' vil jo det si det samme som at busser er mer miljøskadelige enn biler...

Med samme passasjerantall er den jo det... Hadde vært artig om Scania ble den nye familiebilen ;-)

ohh

Sitat fra: petersv på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:25
Sitat fra: ohh på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:06
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:48
Sitat fra: ohh på tirsdag 23. juli 2013, klokken 21:18
Jeg gleder meg til din oppstilling som viser meg hvorfor og hvordan en Tesla S er mer miljøskadelig enn en Leaf.

Og da håper jeg du har mer på hjertet enn størrelsen på batteriet....
Helt enkelt fordi et XL-produkt nødvendigvis krever mer ressurser både å produsere og å bruke enn samme type produkt i størrelse M eller S.
Med det som logikk og gitt som 'fakta' vil jo det si det samme som at busser er mer miljøskadelige enn biler...

Med samme passasjerantall er den jo det...
Bingo!
Legg til rekkevidde, og dermed om bilen kan være eneste bil i en husstand eller ikke, og du kommer ofte (som regel?) til et helt annet svar på hvorvidt det er Leaf elle Model S som er mest miljøvennlig.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Oreo

Det mest tåpelige jeg hører er når det blir fremstilt all den avgiften som staten "går glipp" av ved en bil som Model S.
Ingen må innbille seg at jeg hadde kjøpt en slik bil for den dobble prisen, ei verken en vanlig fossil bil til den samme prisen jeg gir for min kommende S. Det hadde/vil simpelthen ikke skjedd/skje. Ergo går de ikke glipp av noen ting, bortsett fra at jeg ville kjørt en rimeligere bil.
Men ja, staten går glipp av litt avgifter når jeg ikke fyller så mye drivstoff og ikke betaler i bommen. Har vel ikke dårlig samvittighet når jeg ser veistandarden.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

sindrej


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA