OIvervåking av vannpumpa

Startet av cra, onsdag 23. april 2008, klokken 12:40

« forrige - neste »

cra

I ulike tråder her på forumet har jeg sett at det ikke nødvendigvis er nødvendig å skifte vannpumpa på thuinken annethvert år, bare man følger med på at den fungerer. Det vil praksis si at man hører/ser etter at vannet sirkulerer.

Det fikk meg til å tenke på om det ikke er mulig å lage en enkel sensor som indikerer at vannet sirkulerer. Bare noe så enkelt som et bitte bitte lite "vannkraftverk" framme itanken, som lager nok strøm til at en LED inne i bilen lyser opp når vannet strømmer inn i tanken? Så vidt jeg kan se under "panseret" skulle de tikke være noen stor sak å koble på en innretning like før tanken.

Og under idemyldringen tenkte jeg også på (hvis del 1 lar seg gjøre, vel å merke) en enkel liten krets som nullstilles når vannet sirkulerer, og som tenner lys i en LED hvis det ikke har vært vannsirkulasjon på en stund? Det er jo lettere å legge merke til en lampe som kommer på, enn en som er slukket.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Enklere er det å sjekke at det går strøm til pumpa som jo drives av 12V. Koble et rele og en lampe så har du det. Den store svakheten med denne løsning er at det kan hende at det går strøm igjennom pumpa selv om den er ødelagt og ikke pumper vannet rundt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Hadde bilen vært av nyere dato, ville slik strømovervåking vært standard. Med feilmelding om strømforbruket avvik fra normale verdier. Da hadde også motstand i forbindelse med pumping vært tatt høyde for.

En slik krets kan også bygges, men antakelig til en kost som overstiger mange pumpebytter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: PLUTO på onsdag 23. april 2008, klokken 13:03
Enklere er det å sjekke at det går strøm til pumpa som jo drives av 12V. Koble et rele og en lampe så har du det. Den store svakheten med denne løsning er at det kan hende at det går strøm igjennom pumpa selv om den er ødelagt og ikke pumper vannet rundt.

Det var nettopp derfor jeg tenkte på varianten med å overvåke vanstrømningen, ja. :) en kombinasjon hadde kanskje ikke vært så dumt? For hvis det ikke går strøm til pu pa er det kanskje helt andre årsaker enn om det ikke kommer vann.

Fant en oppskrift på hvordan man kan lage en nokså enkel og rimelig bryter for å overvåke vannstrømmen her: http://www.overclockers.com/tips1114/. Sekr absolutt ut som noe som burde la seg gjennomføre.

En krets for å varsle hvis det ikke har strømmet vann på en stund er sikkert en smal sak for noen med grunnleggende elektronikkunskaper.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ikke dum den reed switchen. Kan kobles sammen med en forsinkelseskrets, og til microbryteren i ladeluka på PSA, så får en automatisk ladestop ved kjølevannstop.

Den kan også kobles inn på termoføler motor slik at computeren tror motoren er blitt varm ved ev kjølevannstop.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Det finnes vannstrømnings målere som ikke hindre gjennomstrømningen i det hele tatt og brukes til vannbårende varme systemer. Vet ikke hva slags signal de gir ut men jeg tror det er en slags spole rundt en messing rør av samme diameter som kjøleslange.
Ved vedlikeholdslading er det viktig å sjekke funksjon av både vannpumpa og kjøle vifte før man setter i gang. Forrige vannfylling var utført i altfor høy temperatur pga eieren hadde lånte sikringen til kjøleviftene til noe annet! Etter vi hadde oppdaget det var det for sent å få ned temperatur. Tror at tørre blokker er vanskelige å holde kjølige
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

En liten magnet innstøpt i en liten epoxysylinder plasseres i et rør med litt større diameter enn magnetpluggen. Denne plasseres i den tynne slangen som returnerer luft og vann til kjølereservoaret. Når vannpumpen går ,vil magneten løftes, og en reedkontakt plasseres slik at den slukker en lampe eller buzzer når vannstrømmen er tilstrekkelig.
Design og utforming er valgfri, men jeg ser for meg at huset enkelt kan maskineres i abs-plast eller lignende, og plasseres loddrett nær reservoaret.
Strømforsyning taes fra + tenning. Da vil summeren/lampen varsle at systemet virker en kort stund ved oppstart, før vannslangen fylles.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg googlet litt etter slike "flow switch" brytere og fant mye rart. Felles for de jeg fant var at de koster fra $130 og oppover, eller så var der ingen pris (og må man spørre har man vanligvis ikke råd).

Jeg syntes den med reed-switchen virket ganske brukbar. Tenkte å se om jeg fikk gjort noen tester med den gamle vannpumpa jeg har liggende. Uansett har jeg ikke inntrykk av at det går noe særlig vann gjennom systemet ved f.eks. lading? I alle fall ikke opp til tanken. Hadde av lokket i går og hørte at det sildret, men ingen synlig bevegelse i vannet.

Vil tro det er mulig å lage den enda "romsligere" slik at den hindrer gjenomstrømningen minst mulig. Hvis den er veldig følsom og satt opp med en slik "hukommelseskrets" som bare skal nullstilles hver xx time for at ikke alarmen skal gå (akkurat som på "Lost" ;) ) så trenger den ikke å holdes i posisjon konstant, heller.

Ellers var de tingen dum ide å koble det slik at man avbryter lading dersom pumpa stopper. Jeg antar at pumpa skal gå konstant under lading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BauDemo

I have also been thinking about that...
Look what I found -
http://www.conrad.se/?article=155254
it costs 164kr in sweden.

there is one more... http://www.conrad.se/?article=187151 this one is 216kr.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

cra

Disse to som BauDemo har postet link til ser da ut som de kan være midt i blinken. :) Spørs om det ikke må bli en "Harry-tur" snart. Synd Sverige ligger ca ti ladinger unna.  :'(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

155254 virker lovende, men da jeg prøvde å bestille et par stykker, sprakk bestillingen når jeg prøvde å skrive "Norge".

Hei BauDemo, siden du bor i Sverige....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Når det står NO (normally open) betyr det at den er åpen når det går vann igjennom, eller når det ikke går vann igjennom? Det siste er vel det mest ønskede.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

NO betyr at den er brutt i passiv tilstand, dvs. den tenner en lampe når vannet strømmer.
Altså bør lampen være grønn, "klar" eller "OK".
Eller funksjonen kan snus med en transistor eller rele, for å tenne en rød lampe når vannet ikke strømmer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Hvis du ikke har veldig hast så kan jeg ta med en til Norge etter at jeg har vært en tur til Sverige i ferien. Jeg har en far som bor der så vi kan bestille dit.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

#14
Jeg har funnet en norsk leverandør av varene fra Conrad. De har rett og slett utrolig mye ting. alt fra elektriske ATV og scooter til flyvende plattformer til de miste elektriske leker og deler. De skal være seriøse. Ved å gå inn på denne link kan du finne dingsen via delenr. Prisen er nå 13,2 euro pluss frakt

http://www.arngren.net/conrad.html
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA