Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av Stig O, fredag 02. august 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

OW

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:08
Rekkevidda ved 60 kW vil nok bli endel kortere enn for vanlig 60 kW pga høyere vekt. På papiret har 60 kW 70,6% av kapasiteten til 85 kW, i EU-syklusen har den 77,7% av rekkevidda. Allikevel komme du nok fint rundt mellom SCene :) Det ser også heldivis ut som om batteriene i TMS varer adskillig lengre enn 70% ved 8 år jmf Roadsterstudien som har batterier som har 3\5 stjerner på levetid, mens TMS har 5\5. I Roadsterstudien hadde bilene estimert litt over 80% restkapasitet etter 160 000 km. En gjennomsnittlig bilist i Norge kjører 15 000 km, så kanskje 90% etter 160 000 km\8 år er mer realistisk? :)

Ja, det ser ut til at 60kw er et veldig godt valg med tanke på kost / rekkevidde. Gunstig pris, og nesten like bra rekkevidde. At den er litt tregere til 100 km/t tror jeg spiller null rolle for 99% av kjøringen, og for den siste 1% av kjøringer er det bare marginalt, så totaltsett er S60 en meget godt valg. Jeg håper også du har rett i forhold til levetid og restkapasitet, ikke noe ville være bedre. Mitt utgangspunkt var å ta et "worst case scenario" og se hva kostnaden da ble, og om det var til å leve med, og for meg blir det en kostnad som er til å leve med i forhold til det man får.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

cairnz

Jeg antar at andrehåndsverdien av min bil kommer bli cirka 2400,- den dagen jeg bytter.
Elbilist

Jejl

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:29
Eller tenker du på drain ved belastning av batteriet? Bruken av batteriet innebærer at man må ha et batteriovervåkningssystem som gir info om ladestatus. Batteriet har begrenset verdi som kilde til varme etc, men til tv/lys/stereo etc. bør det fungere bra.

Det bør fungere fint til ting som stekeovn og mikroovn også. Samt lading av en slik MTT-136 som jeg ønsker meg ;)
Det kan sikkert brukes til oppvaskmaskin, vaskemaskin og kjøleskap også. Men en vindmølle på rundt en kw bør kanskje brukes i tillegg til solceller.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:15
Det kan sikkert brukes til oppvaskmaskin, vaskemaskin og kjøleskap også.

Kjøleskap ja, vi har elektrisk kjøleskap på solcelleanlegget nå vi. Men oppvaskmaskin og vaskemaskin blir verre, for disse krever innlagt vann. Og skal du ha innlagt vann må du ha innlagt strøm, slik at ting ikke fryser istykker. Dermed faller vitsen med anlegget bort ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Tipper nåværende pris på batteriet i TMS er kunstig høy pga de grunnene som blir nevnt her, dvs 1 batteri solgt som reservedel = 1 TMS mindre solgt.

Jobbet som TV-reparatør i 4-5 år.
En gang byttet jeg billedrør på en 28" JVC Widescreen TV.
Billedrøret var fra Philips og kostet like mye som hele TV'en når vi bestilte delen.
Dette var garantijobb, så det var eneste grunnen til at billedrøret ble byttet.
Kunden hadde aldri giddet å betale så mye for å reparere TV'en.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Batteritralla

Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:26
Jeg antar at andrehåndsverdien av min bil kommer bli cirka 2400,- den dagen jeg bytter.

Nå var du skikkelig pessimistisk!

Vet du ikke at "andrehåndsverdien" du snakker om er steget til 3000?

;D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

den12mann

Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:26
Jeg antar at andrehåndsverdien av min bil kommer bli cirka 2400,- den dagen jeg bytter.

Hehe. Evt kan du putte solceller på taket og benytte bilen som batteri til å lagre overskuddskraft til skyede dager ;)

cairnz


Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:27
Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:26
Jeg antar at andrehåndsverdien av min bil kommer bli cirka 2400,- den dagen jeg bytter.

Nå var du skikkelig pessimistisk!

Vet du ikke at "andrehåndsverdien" du snakker om er steget til 3000?

;D

hvorfor betaler man vrakpant til 2400,-?

er det slik at man får igjen pant+moms når man vraker den?
Elbilist

Cirion

Sitat fra: OW på mandag 03. mars 2014, klokken 11:16Siden ikke Øyvind.h tar dette med, regner jeg med at han er i samme båt som meg, at bompenger ikke er en vesentlig utgift ved normal kjøring. I vår familie sparer vi kanskje 2-3 000 i året på å slippe bompenger, men det blir en liten besparelse i forhold til mange andre ting. I mitt regnestykke stemmer det også veldig bra med 10 000 kroner i måneden. Sånn jeg forstår det så er det mange som har kommet frem til ca. den kostnaden i sine regnestykker. Jeg tenker man er relativt ærlig med seg selv om man regner med den utgiften i budsjettet, også er det noen som er heldige og får en stor redusert utgiftspost på bompenger når de kjører el-bil, enn så lenge  :)
Fikk en bomfaktura her om dagen... 260 passeringer a kr 0,- 12 passeringer i Svinesund. 208,- totalt.

Så kan man begynne å regne. Hva er snittprisen på disse 260 passeringene? 25, 30, 35, 40?
Ved 25,- i snitt, utgjør det 6500,-
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

K

Sitat fra: Cirion på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:07
Fikk en bomfaktura her om dagen... 260 passeringer a kr 0,- 12 passeringer i Svinesund. 208,-

Hm, er ikke bomstasjonen på Svinesund norsk? Må man betale begge veier, eller bare en?

cairnz

Sitat fra: K på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Cirion på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:07
Fikk en bomfaktura her om dagen... 260 passeringer a kr 0,- 12 passeringer i Svinesund. 208,-

Hm, er ikke bomstasjonen på Svinesund norsk? Må man betale begge veier, eller bare en?

Begge veier. Denne er ikke fritatt for bompasseringer pga delte kostnader ved opprettelse (norsk-svensk samarbeid). Men 17,40 er dog ikke så ille likevel.. det kan vi leve med :)
Elbilist

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Lokführer

For min del er nå samtlige fossilbiler nedskrevet i 0kr. Snakk om annenenhåndsverdi! Andre elbiler er jeg imidlertid villig til å åpne lommeboka for.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Sjøhyene

Sitat fra: Cirion på søndag 27. april 2014, klokken 21:20
Fossil som har tapt seg hel Tesla Model S P85 på et år...
http://www.abcnyheter.no/motor/2014/04/27/porsche-panamera-har-tapt-seg-700000-kroner-pa-ar
ganske sykt ja :o
Må jo være et resultat av at bilen er ekstremt høyt priset i utgangspunktet samtidig som den har en hvis må-ha faktor som gjør at noen blar opp allikevel. Men nå som den ikke lenger er i perfekt shape og litt av må-ha faktoren er borte er også kundegruppen som er villig til å bla opp en mill+ omtrent på null.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Jeg mistenker sterkt at Tesla-salget påvirker bruktbilsalget av dyrere biler betydelig. Det har jo ikke vært noen påvirkning på nybilsalget, så ett eller annet sted må man jo se effekten.

Man kan vel fint anta at de fleste som kjøper Tesla ikke ville ha kjøpt biler til godt over en million, og har et generelt ønske om å få mest mulig bil for pengene. En lettere brukt premiumbil er jo ganske attraktiv kost/nytte-messig, men ikke i nærheten av så attraktiv som en bil der man ikke må betale moms og engangsavgift.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA