Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av Stig O, fredag 02. august 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

JO

Har også fulgt med de siste månedene på finn, har vært i tvil om jeg skulle selge bilen. Men i og med at det ser ut som om Tesla klarer å ordne problemene de har hatt så blir det til å beholde den.
Men at bruktprisen har kommet ned på ett mer normalt nivå er det ingen tvil om. Uten at det trenger å bety så mye for oss som har kjøpt bil før prisstigning.
Fremover kommer vi til og se mer og mer tydelig hvilke utstyrsnivå og modell som er mest attraktiv på bruktmarkedet. Jeg tipper at en S60 når verdifallet blir lettsolgt da den havner fort i en prisgruppe som er åpen for svært mange.
Svart Model S Levert 11 Mars

snoemann

Når dere beregner hva bilen kommer til å være verdt om 8 år (som jo vil være veldig relevant fordi garantien på batteriet går ut da), hvor mye antar dere at et nytt batteri koster?

Det jeg har hørt er at batteriet koster 287 000 kroner å bytte. Noe som vil tilsi at bilen er verdt 0 kroner om 8 år...

Jeg ønsker selv å kjøpe en Model S, men tør ikke pga risiko for høyt verditap.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

OddB

Den beregningen er bortimot umulig å regne ut , men det vi vet er at for å gi en garanti på åtte år og ubegrenset km må Tesla ha god tro på batteriteknologien sin og vi må anta at de ser for seg en levetid på minst 12-15 år.
Vi vet at de nå bygger verdens største batterifabrikk og har planer om å redusere produksjonskostnadene med minst 30%  innen 2020.
Så kan vi snu på det. .La oss si at du fortsetter å kjøre bensinbil.  Hvor mye merkostnader til drivstoff vil du ha de neste åtte årene ? Hva er bensinprisen i 2022 ? Hvor mye er en bensinbil verdt om åtte år hvis Teslas planer om en produksjon av elbiler på 500 000 pr år slår til i 2020 og de store bilfabrikantene da har begynt å snu produksjonen over på elektrisk drift ?
Hva tror du ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

pej

Det som forundrer meg er at mange tenker at om 8 år så er batteriet ubrukelig. La oss si at på en S85 det gjenstår 50-60% kapasitet. Da er det fortsatt mange som kan klare seg med denne rekkevidden. Bare se hvor mange som kjøper Leaf. Man MÅ ikke bytte batteri selv om det blir dårligere. Man må bare lade oftere. Akkurat som på gamle macér iphoner osv.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Jejl

Er rimelig trygg på minst 80% restverdi på batteriet etter 8 år.
Skulle det skje at vi etter mange år trenger lengre rekkevidde, vil jeg tippe at metall/luft batteriet til Tesla kan ettermonteres i frunken slik at vi kan få ca 25 mil ekstra rekkevidde.
Det kommer sikkert også flere forskjellige 3. parts oppvarmingsløsninger med f.eks diesel etterhvert. Da kan vi få nesten samme rekkevidde på vinteren.
Selv trenger jeg neppe mer enn 50% av rekkevidden jeg har i dag, så det blir nok lenge til at jeg trenger å gjøre noe.

OW

I en diesel / bensinbil er det jo også en risiko for at motoren eller girkassa kan gå på en bil på 8 år (eller tidligere for den saks skyld). Det er ikke normalt å beregne fult motor / girkasse-bytte når man kjøper en eldre bil. Jeg tror det samme vil gjelde for Model S.

Jeg sammenligner motor / girkasse med batteriet på Model S fordi Model S har et motor / gir system som bør være vesentlig mer holdbart en for en diesel / bensinbil, og på Model S er batteriet usikkerhetsmomentet.

Det som er bedre med Model S i denne sammenheng er at man på batteriet vil ha mulighet til å få en mye bedre oversikt over status på batteriet, enn motoren / girkassa på en fossilbil. Det er selvfølgelig mulig på en fossilbil også, men en fullstendig status får du først om du åpner opp. Batteriene kan sjekkes via software.

Om det etter 8 år er kun 50% kapasitet på batteriet så tror jeg man har en relativt god sak i forhold til garanti på batteriet også. Noe er sannsynligvis galt med batteriet om det har så liten restkapasitet (i alle fall med "normalt" ca. 20 000 km kjørelengde i året). Jeg vet Tesla ikke garanterer noen form for restkapasitet, men med så lite som 50% igjen så er det naturlig at noen celler i batteriet har gått, og det er gjenstand for garanti vil jeg tro. Hvilke tanker har dere andre rundt det?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Øyvind.h

Det som forundrer meg er at man vurderer å kjøpe en dyr bil og bekymrer seg for verditap.
Bil er DYRT (Model S ca 10K i måneden). Er det vesentlig om bilen koster deg 10 eller 15K i måneden så er ikke Model S bilen man bør vurdere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jejl

For en vanlig forbruker i Norge vil under 70% restverdi gå på garantien. (Det har jeg fått bekreftet av selger hos Tesla).
For en taxikjører eller budbil el. lignende, kan det kanskje være lavere.

Teslanewbie

#98
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mars 2014, klokken 09:59
Det som forundrer meg er at man vurderer å kjøpe en dyr bil og bekymrer seg for verditap.
Bil er DYRT (Model S ca 10K i måneden). Er det vesentlig om bilen koster deg 10 eller 15K i måneden så er ikke Model S bilen man bør vurdere.

Hvordan ser din kalkyl ut ?

Jeg har kolleger som sparer 3000kr i uken på å kjøre elbil..

Med en halvering av bilpris , ca 400000kr på 5år, så blir ikke utgiftene mer enn 7000-8000kr i måneden ? Hvis du da tar med det du tjener på å kjøre elbil som for noen er 3000kr i uken så kommer jeg i pluss 4-5000kr.. ? Grovt regnet . Hvis en regner med at du får dekket km for pendling så får du jo ennå mer igjenn da elbil har bedre takst ..  Etc ..

Har du servicepakke , forsikring etc utgjør dette ca 50000kr på 5 år .. Stor mer utgifter enn strøm i tillegg har du ikke .. ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

#99
Min bil kostet snaut 600K, og den vil koste meg ca 10K per måned.
Da har jeg tatt med alle kostnader (renter, forsikring, service, dekk, verditap, strøm etc).

10K virker å være et greit edruelig anslag på hva bilen koster totalt sett per måned.

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 03. mars 2014, klokken 10:27
Jeg har kolleger som sparer 3000kr i uken på å kjøre elbil..
Alternativ kost er uvesentlig for kostnaden ved å holde Model S.

Edit:
Noen edruelige tall for kostnad første tre år:
Verditap ca 200.000,-
Forsikring 25.500,-
Dekk: 20.000 (byttes minimum hvert tredje år pga aldring, antakelig oftere pga slitasje. Model S er ingen Mondeo med 215/55/16 dekk!)
Service 15.000,- (+/-)
Strøm: 15.000,- (250Wh/km beregnet uten tap i ladeprosessen, men med 1kWh=1kr)
Årsavgift: 1500,-
Renteutgifter: ca 55.000,- etter skattefradrag.
Da ender jeg med dette alene på ca 8500-9000,- per måned fordelt på tre år.
Bilpleie ikke tatt med.
Og fortsatt er ikke en eneste uforutsett utgift tatt med (riper/bulker, kjøp av div ekstrautstyr som mobilholder/takstativ, bilpleie osv).
Jeg har heller ikke tatt med eventuell utgift til ladekort/lading hos betalingsaktører, utgifter man får pga ladestopp som tidligere bare ville medført "brødskive i bilen", opplegg av lade-infrastruktur hjemme/på hytter etc (sistnevnte er egentlig ikke en del av kost ved selve bilen, men en del av regningen som må betales like fullt).

Skal man ha et edruelig syn på hva en bil til 600K koster per år de første årene, så er 10K i måneden en fin tommelfingerregel (for Model S).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

#100
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mars 2014, klokken 10:42
Min bil kostet snaut 600K, og den vil koste meg ca 10K per måned.
Da har jeg tatt med alle kostnader (renter, forsikring, service, dekk, verditap, strøm etc).

10K virker å være et greit edruelig anslag på hva bilen koster totalt sett per måned.

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 03. mars 2014, klokken 10:27
Jeg har kolleger som sparer 3000kr i uken på å kjøre elbil..
Alternativ kost er uvesentlig for kostnaden ved å holde Model S.

Edit:
Noen edruelige tall for kostnad første tre år:
Verditap ca 200.000,-
Forsikring 25.500,-
Dekk: 20.000 (byttes minimum hvert tredje år pga aldring, antakelig oftere pga slitasje. Model S er ingen Mondeo med 215/55/16 dekk!)
Service 15.000,- (+/-)
Strøm: 15.000,- (250Wh/km beregnet uten tap i ladeprosessen, men med 1kWh=1kr)
Årsavgift: 1500,-
Renteutgifter: ca 55.000,- etter skattefradrag.
Da ender jeg med dette alene på ca 8500-9000,- per måned fordelt på tre år.
Bilpleie ikke tatt med.
Og fortsatt er ikke en eneste uforutsett utgift tatt med (riper/bulker, kjøp av div ekstrautstyr som mobilholder/takstativ, bilpleie osv).
Jeg har heller ikke tatt med eventuell utgift til ladekort/lading hos betalingsaktører, utgifter man får pga ladestopp som tidligere bare ville medført "brødskive i bilen", opplegg av lade-infrastruktur hjemme/på hytter etc (sistnevnte er egentlig ikke en del av kost ved selve bilen, men en del av regningen som må betales like fullt).

Skal man ha et edruelig syn på hva en bil til 600K koster per år de første årene, så er 10K i måneden en fin tommelfingerregel (for Model S).

Greit men du kalkulerer med bil vs ikke å ha bil dette mener jeg blir feil.
Du må se på totalutgiften for å eie fossilbil, elbil og evt ikke å ha bil (buss , drosje isteden)

Å eie en tesla kan for noen ikke helt sammenlignes med å eie en fossilbil da du har mange besparelser og som jeg har nevnt ovenfor så kan det for mange foreløpig bli et positivt regnestykke..

Besparte bompenger , årsavgift, gratis lading på arbeid , økt kjøregodtgjøring, mindre utgifter på service etc..

For å ikke nevne dem som kjøpte til 700k og solgte til 800k  ;D der har mange en svært positiv kalkyle ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OW

Det er helt riktig at for de som har store utgifter til bompenger så vil det være en stor besparelse å kjøpe Model S, eller en hvilke som helst annen el-bil, men Model S er for mange eneste alternativ pga. rekkevidde.

I totalregnskapet blir det riktig å ta med dette som en redusert utgift, og ikke en inntekt ved Model S. Om noen år kan det hende denne utgiften øker igjen, om gratis bompassering ikke lenger blir en fordel for el-bilene. Utgiften til Model S vil forbli den samme over tid (ved anntatt verditap sånn ca det samme som fossilbiler - det er uansett umulig å spå hvordan det kommer til å bli nå).

Siden ikke Øyvind.h tar dette med, regner jeg med at han er i samme båt som meg, at bompenger ikke er en vesentlig utgift ved normal kjøring. I vår familie sparer vi kanskje 2-3 000 i året på å slippe bompenger, men det blir en liten besparelse i forhold til mange andre ting. I mitt regnestykke stemmer det også veldig bra med 10 000 kroner i måneden. Sånn jeg forstår det så er det mange som har kommet frem til ca. den kostnaden i sine regnestykker. Jeg tenker man er relativt ærlig med seg selv om man regner med den utgiften i budsjettet, også er det noen som er heldige og får en stor redusert utgiftspost på bompenger når de kjører el-bil, enn så lenge  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Øyvind.h

#102
Sitat fra: OW på mandag 03. mars 2014, klokken 11:16
Siden ikke Øyvind.h tar dette med, regner jeg med at han er i samme båt som meg, at bompenger ikke er en vesentlig utgift ved normal kjøring.
Joda, jeg sparer mye på bom, årsavgift og drivstoff. Men som du påpeker: å begynne å snakke om positivt regnestykke/gå i pluss er jo bare tull og tøys når man skal regne ut hva bilen koster per måned. Skal man derimot sammenligne med alternative biler så må man sammenligne, men ikke når man regner ut hva man må påregne å betale samlet sett hver måned for å drifte en Model S. Det blir to forskjellige innfallsvinkler.

Og som du påpeker: 10K er uten bompenger, årsavgift og alt annet vi må påregne at justeres oppover i årene som kommer. Dvs. kostnaden ved å holde Model S vil altså stige i årene som kommer, og har man et veldig langt perspektiv på bilhold må man vurdere å ta inn batterislitasje som kostnad. Det er jo faktisk ikke en faktor i mine tall.

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 03. mars 2014, klokken 11:04
Greit men du kalkulerer med bil vs ikke å ha bil dette mener jeg blir feil.
Du må se på totalutgiften for å eie fossilbil, elbil og evt ikke å ha bil (buss , drosje isteden)

Å eie en tesla kan for noen ikke helt sammenlignes med å eie en fossilbil da du har mange besparelser og som jeg har nevnt ovenfor så kan det for mange foreløpig bli et positivt regnestykke..

Besparte bompenger , årsavgift, gratis lading på arbeid , økt kjøregodtgjøring, mindre utgifter på service etc..

For å ikke nevne dem dem som kjøpte til 700k og solgte til 800k  ;D der har mange en svært positiv kalkyle
Beklager, men en krone brukt er en krone brukt. Uavhengig av hva slags bil du kjører. I mitt regnestykket hvor jeg ender med månedskost på 10K er jo ikke bompenger og andre fritak en faktor, så de besparelsene er allerede tatt inn. Skulle jeg lagt inn bom og full årsavgift er jeg oppe i ca 11,5K. Drivstoff kan jeg derimot ikke legge til, for lite tyder på at strømmen vil bli fryktelig dyr i Norge i nærmeste fremtid.
Betaler du mer enn 10K for å holde en fossilbil i dag er Model S absolutt noe man kan vurdere.

Og at noen få personer kunne kjøpe til 700K og selge til 800K hjelper ikke meg så veldig mye når jeg ser bilholdet i et 3-5års perspektiv :) Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke har hatt mer enn en reservasjon  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hhartes

Jeg er nokså sikker på at det vil være et marked for brukte TMS-batterier når garantitiden er over, jf. Bellonas arguementer om at disse kan brukes for å bufre fornybar energi med skiftende produksjon. Dette vil være positivt både enten for bruktbilpris eller pris på nytt batteri (mellomlegg mellom nytt og brukt batteri) alt etter hvordan du ser det.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Amoss

Sitat fra: snoemann på mandag 03. mars 2014, klokken 02:11
Det jeg har hørt er at batteriet koster 287 000 kroner å bytte. Noe som vil tilsi at bilen er verdt 0 kroner om 8 år...

Du har helt rett i at batteriet er en stor del av kostnadene ved bilen, og at det vil være dyrt å erstatte. Se på det som motoren i en fossilbil. Alle signaler så langt tyder på at den også vil ha ca tilsvarende levetid (men det er alt for tidlig til å kunne fastslå dette enda).

Så langt har tilgangen på battericeller i fra Panasonic vært produksjonhemmende. Dvs at for hvert løse batteri de selger, så selger de en bil mindre. I den prisen du refererer til over må man da forutsette at Tesla har lagt på ca hele fortjenesten de har på en bil.

Nå skal situasjonen være bedret, og de er langt mindre hemmet av celletilgangen enn før. Hvorvidt de har kommet så langt at det er noe annet som er den begrensende faktor enda er jeg ikke sikker på. Den dagen de har tilgang til tilstrekkelig mange celler vil ikke lengre salget av en batteripakke bety at de taper ett salg av en bil, og prisen vil falle betraktelig. Tipper til ca halvparten av prisen referert over (uten at jeg vil henge meg alt for mye opp i dette tallet).

Ut over dette har jo Tesla også basert seg på at pris pr. kapasitet vil synke over tid. Så om dagens pris skulle være rundt 150k, så vil den neppe være det om 8+ år. I hvilken grad Tesla lar denne prisreduksjonen komme kundene tilgode vet vi ikke enda.

Om 3 år - i god tid til "8 år" som du spør om - skal den nye batterifabrikken til Tesla være ferdig. Ideen bak denne er først og fremst å sikre Tesla rikelig tilgang på enda billigere celler. Jeg forventer at en god del av denne besparelsen vil komme kundene tilgode. Men det gjenstår da å se om fabrikken bare skal produsere celler til Model E, eller om den også skal dekke Model S/X. Uansett vil det gi Tesla gode forhandlingskort overfor Panasonic og evnt. andre celleleverandører, så de kan sikre seg bedre priser også på innkjøpte celler.

Tesla kom i sin tid med tilbud om å bytte etter 8 år for US$12k, eller ca 73k NOK (men mener de har trukket tilbudet nå). Dette gir i det minste en pekepinn om hvor Tesla selv tror prisen vil ligge om 7 år (tilbudet var ute i fjor vår).

Jeg "spår" at om 8 år vil en ny batteripakke til Model S koste godt under 100k, uten at jeg vil spekulere for mye på hvor langt under.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA