Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av Stig O, fredag 02. august 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

Balrog

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:22
Tillater meg å mene minimum 90% av de som selger sin brukte elbil, gjør det for å kjøpe en ny(ere) elbil.
Vesentlig lavere prosent ville bety mange angrer på elbilen og lengter tilbake til fossilen.
Og du skal lete lenge på web-fora før du finner en eneste slik elbil-eier.

Meget godt poeng. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe fossilbil igjen, heller ikke de tøvete hybridvariantene som strengt tatt er bensinbiler med 10km eldrift sommerstid. Tesla har lansert elbil for oss som vil ha elbil som nr1-bil uten kompromisser. Alle de andre leverer elbil som bil nr 2-alternativer som man kan klare seg med om man planlegger godt og tilpasser seg.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Bjoris

Ang pris på Leaf får du vel importert en til ca 120.000 uten større problem. Ny pris var vel ca 280.000+ vinterhjul, men ønsker du garanti og en forhandler i ryggen må en vel gjøre som jeg gjorde og da koster den fort 160-180 inkl garanti. Altså ikke helt halv pris om en skal sammenligne epler og epler, men verdifallet er betydelig.

Jeg var av dem som ikke trodde at Leafen kom til å synke mer enn en vanlig Golf, fordi det ikke fantes noe produkt som så ut til å konkurrere, men så skjedde det likevel enda produktet må sies å være veldig bra.

Nissan satte ned prisene, det var for å selge flere biler og det kan jo skje at Tesla også må det når de ivrigste har fått sine biler.

Vel, la oss håpe Tesla lykkes slik at vi får elbiler på veiene om noen år og ikke må fortsetter med dieselbilene våre:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Balrog

Leaf-prisinga er spesiell. Nissan har tatt det norske avgiftsfritaket i egen lomme og selger Leaf med dobbel fortjeneste her til lands i forhold til resten av verden, der bilen konkurrerer uten tilsvarende avgiftsinsentiver fra Staten.

Nissan Norge opptrer slik vi alle gjør når vi banker ungene i Monopol. Greed is good. Greed works.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

timingbeltkiller

#63
Å spise av avgiftslettelser ment for forbrukeren, er en gammel og vanlig synd.

1.
Den gangen det var populært å kjøpe stv som 2-seter med lav avgift,
ble flere av de solgt til høyere pris enn netto kalkulering tilsa.

2.
Når du handler nikotin og alkohol "taxfree", er prisen minst lik netto + halv tax.
Vin eksempelvis dyrere enn i butikk i Middelhavslandene inklusive mva.

3.
For noen år siden ble luksusavgiften på enkelte kosmetiske produkter fjernet.
De fleste butikkprisene ble ikke satt ned!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JohanH

Nye optins/høyere priser offentliggjort på US modeller idag, kommer veldig snart tilsvarende på norske, vil være veldig positivt for 2 hands verdi!

Kallagtunet

Sitat fra: JohanH på lørdag 03. august 2013, klokken 19:05
Nye optins/høyere priser offentliggjort på US modeller idag, kommer veldig snart tilsvarende på norske, vil være veldig positivt for 2 hands verdi!

Hvis det ikke er ett tegn på at inntjeningen ikke er god nok....

JohanH

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 03. august 2013, klokken 20:01
Sitat fra: JohanH på lørdag 03. august 2013, klokken 19:05
Nye optins/høyere priser offentliggjort på US modeller idag, kommer veldig snart tilsvarende på norske, vil være veldig positivt for 2 hands verdi!

Hvis det ikke er ett tegn på at inntjeningen ikke er god nok....

De har hatt grei nok margin inntil nå, men nå er planen å nå Porsche nivå (35% marginer). Har du etterspørselen, og er helt uten reell konkurranse i ditt segment så go for it sier jeg!

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 03. august 2013, klokken 20:01
Sitat fra: JohanH på lørdag 03. august 2013, klokken 19:05
Nye optins/høyere priser offentliggjort på US modeller idag, kommer veldig snart tilsvarende på norske, vil være veldig positivt for 2 hands verdi!

Hvis det ikke er ett tegn på at inntjeningen ikke er god nok....

Det er vel heller et tegn på at etterspørselen er såpass sterk at Tesla tror de kan nå salgsmålene selv med høyere priser.

Personlig hadde jeg nok bestilt en langt billigere bil med de nye prisene. Hovedgrunnen til at jeg bestilte P85 var at karbonfiberinteriøret var det eneste jeg synes var pent. Nå får man karbonfiberinteriør til $800 til alle modellene, samt at P85-setene kan leveres på S85. Grunnen til å ta tech-pakken var i hovedsak xenon, nå er xenon standard.

Vi får håpe at DAB+ blir standard på EU-modellene når den nye prisingen kommer hit. NOK 16.000,- for dyr lydpakke for å få DAB er litt vel i overkant...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

I dagens papirutgave av DN har de en artikkel som heter "Her er de beste nybilkjøpene".

DN har gitt Autolease oppdraget med å plukke ut de beste nybilkjøpene. Model S 85kW /362 HK med en listepris på 628,100, er beregnet å koste 12,252 NOK/måned mens en BMW 518 DAT stasjonsvogn med listepris 583,987, antar de vil koste 7,363 NOK/måned.  :o

Drivstoff og bomavgifter er ikke med i kostnadene. Kostnadene som er med er kapitalkostnader, verditap, veiavgifter, forsikring, service og vedlikehold. De sier at det er stor usikkerhet med hensyn til annenhåndsverdien på elbiler.  :'(

Jeg vil påstå at Autolease ikke er objektive når de lager slike beregninger. Autolease kan kjøpe fosilbilene uten mva og de får som regel store rabatter. Rabatt får de jo ikke hos Tesla. Det er derfor ikke lønnsomt å lease en Tesla fra dem. Jeg mener derfor at Autolease har økonomisk interesse av å spre rykter om at Teslakjøp er dårlig investering.

En annen ting som jeg synes er lite sannsynlig, er at bruktbilkjøperne om tre år er villige til å betale mer for en brukt BMW 5-serie med en puslete og raklete dieselmotor enn for en sprek og støysvak TMS.  Jeg er ganske sikkert på at det motsatte vil skje.
;)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Havebigfun


DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

OW

Jeg tror autolease legger mye usikkerhet til grunn i sine regnestykker. Det er på mange måter forståelig. Se på utviklingen av trilling og leaf priser. Der har det falt mye, men mye på grunn av forhandleren sin store fortjeneste. Når de kan selge leaf til betydelig lavere priser i USA så forteller det litt om norske priser. Tesla har valgt å gjøre det helt annerledes, og det kommer oss forbrukere til gode. Det kan være en av flere elementer i autolease sin kalkyle som blir annerledes for Tesla.

Uansett så tror jeg alle må regne på dette for seg selv. Å ta utgangspunkt i normalt verditap tenker jeg er lurt. Det kan gå litt i minus eller litt i pluss, men 1/2 pris etter 5 år tror jeg blir ca riktig. Umulig å vite, men om noen nå hadde solgt 5år gamle biler med 362 hk til 315 000kr, med 3år garanti igjen på batteriet. Tror du noen ville kjøpt? Det tror jeg.

Et annet relevant spørsmål er om autolease regner ut ifra leasing pris? Om de kjøper inn en bil til 600 000, og tar netto 10 000 i måneden for leasingavtale (tall tatt helt ut av fantasien), må vi ikke da legge på 25% mva på den igjen? Det blir i tilfelle tidenes dårligste deal for en privatperson (jeg vet ikke om firma er bedre?) kan det være noe av forskjellen her? Mva fordelen på el-biler blir veldig utslagsgivende for leasingselskaper som må betale mva på sine avtaler. Om det er helt riktig det jeg påstår her vet jeg ikke, men jeg har oppfattet at det er noe av utfordringen med leasing på el-bil. De som har mer peiling får korrigere meg  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Olemann

Interessant å følge med på FINN å se at nå er det endel som er mer "normaliserte" og selger sin TMS (brukt eller kontrakt) for lavere pris enn de selv betalte.  Til nå har jeg inntrykk av at dette har sittet langt inne, og spekulasjonsmodus og fortjeneste har vært det normale.
Har også fulgt med på Roadster, og det samme skjedde der.
Men fortsatt virker det som noen sliter med å akseptere at bil ikke er økonomisk butikk.....Tesla eller ei.
Bilen er dessverre for stor for mitt bruk, men gøy å følge med på psykologien i dette likevel:-)

Ole

TS

Sitat fra: OW på lørdag 08. februar 2014, klokken 00:08
Jeg tror autolease legger mye usikkerhet til grunn i sine regnestykker. Det er på mange måter forståelig. Se på utviklingen av trilling og leaf priser. Der har det falt mye, men mye på grunn av forhandleren sin store fortjeneste. Når de kan selge leaf til betydelig lavere priser i USA så forteller det litt om norske priser. Tesla har valgt å gjøre det helt annerledes, og det kommer oss forbrukere til gode. Det kan være en av flere elementer i autolease sin kalkyle som blir annerledes for Tesla.

Uansett så tror jeg alle må regne på dette for seg selv. Å ta utgangspunkt i normalt verditap tenker jeg er lurt. Det kan gå litt i minus eller litt i pluss, men 1/2 pris etter 5 år tror jeg blir ca riktig. Umulig å vite, men om noen nå hadde solgt 5år gamle biler med 362 hk til 315 000kr, med 3år garanti igjen på batteriet. Tror du noen ville kjøpt? Det tror jeg.

Et annet relevant spørsmål er om autolease regner ut ifra leasing pris? Om de kjøper inn en bil til 600 000, og tar netto 10 000 i måneden for leasingavtale (tall tatt helt ut av fantasien), må vi ikke da legge på 25% mva på den igjen? Det blir i tilfelle tidenes dårligste deal for en privatperson (jeg vet ikke om firma er bedre?) kan det være noe av forskjellen her? Mva fordelen på el-biler blir veldig utslagsgivende for leasingselskaper som må betale mva på sine avtaler. Om det er helt riktig det jeg påstår her vet jeg ikke, men jeg har oppfattet at det er noe av utfordringen med leasing på el-bil. De som har mer peiling får korrigere meg  :)

Enig i at Autolease prøver å få Tesla Model S til fremstå som et stort verditap
. Jeg mistenker at de hadde møte med Tesla Motors delegasjonen i mars og møtte en vegg da det ble snakk om rabatter.
Autolease mente jo også at man burde velge Signatur og fullt utstyrt . Stikk motsatt av hva man anbefaler på andre biler .
Hvor grunnprisen gir et moderat tap, og ekstrautstyr gir mer tap. Og førsteutgaven gir større risiko for feil..

Uansett, etter at de første bilene rullet ut på veien i sommer har bruktprisene holdt seg på 100% eller mer.
Uten en importør som skummer fløten og transparente priser globalt har Tesla skapt tillitt.
I tillegg har vi de laveste prisene i Europa og kan eksportere bilene våre dersom Tesla slår an rundt om..

Nå det gjelder MVA på leasing, er det endringer :
http://m.hegnar.no/motor/article748167.ece

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OW

Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA