Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av Stig O, fredag 02. august 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

DonPedro

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 22. juli 2013, klokken 15:52
Sitat fra: DonPedro på mandag 22. juli 2013, klokken 15:17
Toyota Avensis 2002 stasjonsvogn
Har selv en 2008 kjørt 150K km.
Null reparasjoner. Kun dekk + periodeservicer.

Hvor mye har du kjørt?
Eventuelle reparasjoner av betydning?

Kjørt drøyt 180k. Frem til ca. 150k var det ingenting bortsett fra service og bulkene etter kona. Siden det har det begynt å balle på seg.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

timingbeltkiller

Sitat fra: gbzdoc på mandag 22. juli 2013, klokken 22:52
Vel, Leafen har ikke vært helt grei den eller for å si det pent, så satser på at Teslaen blir feilfri. ;-)
Nissan scorer dårlig på Autoindex. Alt tyder på ingen forbedring bare fordi de utvider modelrekken med en elbil.

Sitat
Er glad TMS nå har vært på veien en stund slik at amerikanerne tar den største støyten med barnesykdommer.

Skal vi håpe på frilfri bil i 10 år??? ;)
(Lov å drømme...)
Drømmer samme drømmen. Men for sikkerhets skyld fortsetter jeg å kjøre som mann med hatt og regner med mindre problemer enn de fleste andre. Rene skjønnhetsfeil, knirkelyder o.l. gir jeg stort sett blaffen i så lenge utgiftene pr kjørte km holder seg lave.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kristian

Sitat fra: Balrog på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:57
Svært mange ønsker seg en rimelig TMS. For eksempel vil jeg gjerne bytte Leafen med TMS som bil nr 2. Jeg er på ingen måte engstelig for annenhåndsverdien, men som på alle dyre biler må man regne med et årlig verditap på ca 10% av restverdi/saldo.

Dyre biler har nok større verditap enn som så. Grovt sett er halveringstiden 5 år på superfornuftige familiebiler og 3år på dyre biler og SUV'er. Teslaen faller nok i utgangspunktet i 3 års kategorien, men jeg har tro på at halveringstiden vil bli nærmere 5år.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

gbzdoc


Sitat fra: Kristian på tirsdag 23. juli 2013, klokken 22:42
Sitat fra: Balrog på tirsdag 23. juli 2013, klokken 10:57
Svært mange ønsker seg en rimelig TMS. For eksempel vil jeg gjerne bytte Leafen med TMS som bil nr 2. Jeg er på ingen måte engstelig for annenhåndsverdien, men som på alle dyre biler må man regne med et årlig verditap på ca 10% av restverdi/saldo.

Dyre biler har nok større verditap enn som så. Grovt sett er halveringstiden 5 år på superfornuftige familiebiler og 3år på dyre biler og SUV'er. Teslaen faller nok i utgangspunktet i 3 års kategorien, men jeg har tro på at halveringstiden vil bli nærmere 5år.

Tror nok verdien om fem år blir uvanlig mye avhengig av hva markedet har å by på av andre elektriske alternativer om fem år, og ikke minst hva som har skjedd med elbilinsentivene. Kan gå begge veier i forhold til de fossilie bilene vi er vant til.

Men jeg tenker å ha den i 10 år... ;)
(Tror jeg... hehe...)

timingbeltkiller

Sitat fra: Kristian på tirsdag 23. juli 2013, klokken 22:42
Dyre biler har nok større verditap enn som så. Grovt sett er halveringstiden 5 år på superfornuftige familiebiler og 3år på dyre biler og SUV'er. Teslaen faller nok i utgangspunktet i 3 års kategorien, men jeg har tro på at halveringstiden vil bli nærmere 5år.
Du selger ofte(st) en bil fordi du frykter kommende reparasjoner.
Heller bruke penger på avskriving enn på reparasjoner.
Bilen kjøpes da av person uten nok penger til nybilkjøp.
Men han kommer likevel billigere fra det enn du fordi han har evner og vilje til selv å ta service og reparasjoner.

Det vil si det var før bilene ble stappfulle av elektronikk som krever mye mer av både kunnskap og spesialutstyr.
Og med det langt på vei har satt denne for markedet så viktige typen bruktbilkjøper sjakk matt.
Dette vil uten tvil måtte føre til lavere bruktbilpriser = høyere avskriving.

Skulle ikke undre meg om dette ender med brukte biler nærmest må selges til bortimot nullpris
slik som gjelder for alle andre elektriske/elektroniske dingser slik som TV, laptopper, mobil, vaskemaskiner, ...., ...., ....
Og at du bør totalavskrive kjøpesummen i det øyeblikket du henter nybilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gbzdoc

#50
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juli 2013, klokken 09:01
Sitat fra: Kristian på tirsdag 23. juli 2013, klokken 22:42
Dyre biler har nok større verditap enn som så. Grovt sett er halveringstiden 5 år på superfornuftige familiebiler og 3år på dyre biler og SUV'er. Teslaen faller nok i utgangspunktet i 3 års kategorien, men jeg har tro på at halveringstiden vil bli nærmere 5år.
Du selger ofte(st) en bil fordi du frykter kommende reparasjoner.
Heller bruke penger på avskriving enn på reparasjoner.
Bilen kjøpes da av person uten nok penger til nybilkjøp.
Men han kommer likevel billigere fra det enn du fordi han har evner og vilje til selv å ta service og reparasjoner.

Det vil si det var før bilene ble stappfulle av elektronikk som krever mye mer av både kunnskap og spesialutstyr.
Og med det langt på vei har satt denne for markedet så viktige typen bruktbilkjøper sjakk matt.
Dette vil uten tvil måtte føre til lavere bruktbilpriser = høyere avskriving.

Skulle ikke undre meg om dette ender med brukte biler nærmest må selges til bortimot nullpris
slik som gjelder for alle andre elektriske/elektroniske dingser slik som TV, laptopper, mobil, vaskemaskiner, ...., ...., ....
Og at du bør totalavskrive kjøpesummen i det øyeblikket du henter nybilen.

Med tanke på hvor mange bruktbiler som selges i Norge hvert år tror jeg nok ikke veldig mange av kjøperne planlegger å gjøre særlig mer selv enn å bytte dekk. Resten gjøres nok på verksted.

Så da gjenstår det å se hvor driftsikker TMS faktisk er. Kun det vil avgjøre hvor dyr den blir å holde i live etter fem år.

Du kan nok uansett ikke sammenlikne TMS med en TV, PC eller liknende bare fordi den inneholder mye elektronikk. Selv etter ti år er fortsatt primærjobben å flytte mennesker fra A til B. Om den fortsatt fungerer gjør den dette like bra som versjon 4.0 av samme bil. Kanskje til og med rekkevidden enkelt kan oppgraderes på 90 sekunder... ;-)

PC og TV er en fiseliten innvestering, og folk ender fort opp med å kjøpe nytt fremfor brukt.

Men duverden hvor mye man kan få for brukt forbrukereleltronikk på Finn om man gidder å prøve å selge. Anbefales!

el-fanboy

Avgiftsfritak på elbil er jo som vi vet kun et midlertidig virkemiddel for å øke antallet elbiler på norske veier. Hvordan vil annenhåndsverdien for TMS bli påvirket når man plutselig må betale...30..50..70 % avgift på ny elbil? Jeg tipper det vil se ganske pent ut for bruktprisen på våre biler.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

timingbeltkiller

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:26
Avgiftsfritak på elbil er jo som vi vet kun et midlertidig virkemiddel for å øke antallet elbiler på norske veier. Hvordan vil annenhåndsverdien for TMS bli påvirket når man plutselig må betale...30..50..70 % avgift på ny elbil? Jeg tipper det vil se ganske pent ut for bruktprisen på våre biler.
Med mindre du har mistet lappen for godt, selger du vanligvis en bil for å bytte ut i en ny(ere).
Og mellomlegget du må ut med, blir garantert større når nybilprisene øker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

el-fanboy

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. juli 2013, klokken 13:05
Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:26
Avgiftsfritak på elbil er jo som vi vet kun et midlertidig virkemiddel for å øke antallet elbiler på norske veier. Hvordan vil annenhåndsverdien for TMS bli påvirket når man plutselig må betale...30..50..70 % avgift på ny elbil? Jeg tipper det vil se ganske pent ut for bruktprisen på våre biler.
Med mindre du har mistet lappen for godt, selger du vanligvis en bil for å bytte ut i en ny(ere).
Og mellomlegget du må ut med, blir garantert større når nybilprisene øker.

Å ta med prisen på den evt. nye bilen din inn i vurderingen av annenhåndsverdien på Teslaen vil jeg si er helt meningsløst i og med at folk vil gjøre ulike ting med penga de får for bilen sin.

Poenget er at et avgiftshopp på elbil vil etter min mening kunne øke annenhåndsverdien på Teslaen sammenliknet med annenhåndsverdien på en "tilsvarende" fossilbil.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

timingbeltkiller

#54
Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:43
Å ta med prisen på den evt. nye bilen din inn i vurderingen av annenhåndsverdien på Teslaen vil jeg si er helt meningsløst i og med at folk vil gjøre ulike ting med penga de får for bilen sin.
JA, du får brutto økonomisk uttelling for den økte prisen uansett hva salgsummen går til.
Du får netto uttelling dersom du etter salget kjøper null ny bil eller ny fossilbil.
Men ikke dersom du kjøper en ny Tesla eller annen elbil.

Det overveiende flertallet vil sannsynligvis velge å bytte ut brukt elbil med ny elbil.
Og da er det etter min mening langt fra meningsløst å være klar over at øket nybilpris mer enn spiser opp øket bruktbilpris.

Sitat
Poenget er at et avgiftshopp på elbil vil etter min mening kunne øke annenhåndsverdien på Teslaen sammenliknet med annenhåndsverdien på en "tilsvarende" fossilbil.
JA, men den realiserte økede bruktbilprisen er til ingen glede dersom den spises opp og mer til av den økte prisen på nybilen du bytter til.
OG den urealiserte er uten økonomisk betydning.


Tillater meg å mene minimum 90% av de som selger sin brukte elbil, gjør det for å kjøpe en ny(ere) elbil.
Vesentlig lavere prosent ville bety mange angrer på elbilen og lengter tilbake til fossilen.
Og du skal lete lenge på web-fora før du finner en eneste slik elbil-eier.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

el-fanboy


SitatMen ikke dersom du kjøper en ny Tesla eller annen elbil.

Det blir en feilslutning. Jeg vil gjette at avgifter, som på fossilbiler, blir basert på vekt og motor. Da vil fortsatt TMS bli tungt avgiftsbelagt (og dermed stiger også annenhåndsverdien på akkurat den modellen) i forhold til en "normalt motorisert" elbil , som kanskje flere ville velge dersom slikt var tilgjengelig. Min neste elbil blir neppe en bil på to tonn med over 400 hk.

SitatTillater meg å mene minimum 90% av de som selger sin brukte elbil, gjør det for å kjøpe en ny(ere) elbil.
Vesentlig lavere prosent ville bety mange angrer på elbilen og lengter tilbake til fossilen.
Og du skal lete lenge på web-fora før du finner en eneste slik elbil-eier.

Enig i det siste du skriver der.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Elmo

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:43
Poenget er at et avgiftshopp på elbil vil etter min mening kunne øke annenhåndsverdien på Teslaen sammenliknet med annenhåndsverdien på en "tilsvarende" fossilbil.

Hvis avgiftene, når de kommer på elbiler, blir i samme størrelsesorden som dagens fossilbilavgifter så tror jeg det skyter beina under nybilsalget på elbiler og dermed vil nok ikke bruktbilprisene øke nevneverdig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timingbeltkiller

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 21:34
Hvis avgiftene, når de kommer på elbiler, blir i samme størrelsesorden som dagens fossilbilavgifter så tror jeg det skyter beina under nybilsalget på elbiler og dermed vil nok ikke bruktbilprisene øke nevneverdig.
Høyst sannsynlig har du rett.

Omvendt vil en merkbar økning av avgiftsforskjellen fordel elbil
temmelig sikkert drepe både nybilsalg og bruktbilpris for fossilbilene.

Det samme vil eventuell teknologisk utvikling som reduserer produksjonspris
på elbiler til samme nivå som fossilbilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bjoris

#58
Jeg er også spent på verdifallet. Selv om mye er annerledes på en LEAF er den interessant å sammenligne med, etter knapt 2 år er prisene ned i mot halvert fra det den kostet ny i Norge om du kjøper en USA modell. Dette til tross for at Leaf inntil nå har vært den eneste skikkelig Elbilen og produktet har vært meget bra, lite feil og skepsis til batteri etc har vært grunnløse!

Nå er vel import og da særlig fra USA hovedårsaken til det store verdifallet, dvs at det går å importere fra USA, der kjøperene får skattefradag og dermed får billigere bil selv om produsenten selger til samme pris over alt. Den andre årsaken er vel dårlig salg, globalt sett slik at det har blitt stående mange nye biler som en nå kan få billig.

Ser en mot Tesla så har de vel ikke noe av disse problemene? Jeg har forstått det slik at du ikke får noe hjelp fra Tesla i Europa om du importerer en USA versjon? Dessuten er det vel også vesentlig større forskjeller på en US Tesla/EU Tesla enn det er på Leafen. Videre vil jo skattefradraget i % være mye mindre og dermed blir prisforskjellene ganske små ifht bilens pris.

Dårlig salg ser jo ikke ut til å være ett problem med Teslaen, enn så lenge iallefall...

Nei, jeg ser svart på dette med 2. håndsverdien på Tesla, siden jeg sikter meg inn på en brukt om 1 år og 2:) Det eneste jeg kan se som kan gi store verdifall er om det blir mange problemer og da vil jeg jo ikke ha bilen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OW

Sitat fra: bjoris på onsdag 31. juli 2013, klokken 09:33
Jeg er også spent på verdifallet. Selv om mye er annerledes på en LEAF er den interessant å sammenligne med, etter knapt 2 år er prisene ned i mot halvert fra det den kostet ny i Norge om du kjøper en USA modell. Dette til tross for at Leaf inntil nå har vært den eneste skikkelig Elbilen og produktet har vært meget bra, lite feil og skepsis til batteri etc har vært grunnløse!

Nå er vel import og da særlig fra USA hovedårsaken til det store verdifallet, dvs at det går å importere fra USA, der kjøperene får skattefradag og dermed får billigere bil selv om produsenten selger til samme pris over alt. Den andre årsaken er vel dårlig salg, globalt sett slik at det har blitt stående mange nye biler som en nå kan få billig.

Ser en mot Tesla så har de vel ikke noe av disse problemene? Jeg har forstått det slik at du ikke får noe hjelp fra Tesla i Europa om du importerer en USA versjon? Dessuten er det vel også vesentlig større forskjeller på en US Tesla/EU Tesla enn det er på Leafen. Videre vil jo skattefradraget i % være mye mindre og dermed blir prisforskjellene ganske små ifht bilens pris.

Dårlig salg ser jo ikke ut til å være ett problem med Teslaen, enn så lenge iallefall...

Nei, jeg ser svart på dette med 2. håndsverdien på Tesla, siden jeg sikter meg inn på en brukt om 1 år og 2:) Det eneste jeg kan se som kan gi store verdifall er om det blir mange problemer og da vil jeg jo ikke ha bilen...

Det er mulig jeg spør dumt nå, men hva var prisen på en fullspekket LEAF når de kom? Jeg ser de billigste bilene ligger til salgs på finn nå for rundt 160 000kr, og der er de fleste "billige" som er til salgs USA biler. Kostet en ny LEAF 320 000kr når de kom? Om de kostet så mye, og Nissan nå selger ny fullspekket LEAF for 260 000kr så har jo Nissan vært med på å ødelegge for de som kjøpte bil først. Det samme vil gjelde om Tesla i 2015 begynner å selge Model S til 500 000kr for tilsvarende bil som i dag koster 650 000kr. Det er jo fullt mulig at de kommer til å gjøre det, men har du kjøpt en Tesla i dag til 650 000kr, og ser at Tesla dumper prisene sine, hadde du kjøpt Tesla på nytt? Det er definitivt en balansegang mellom å ikke "lure" kundene sine, og fortsatt klare å konkurrere / selge produktet. Inntil Tesla får en verdig konkurrent eller sliter med å få kunder slik at de må redusere marginen sin (senke prisen) for å få flere kunder så bør ikke det samme skje i dette tilfellet? Tar jeg feil i antagelsen her?

At vi uansett kommer til å tape på bilene er garantert. Hvor mye er spørsmålet, men å tro at ikke en Model S kommer til å tape seg tilsvarende en hvilke som helst annen bil i samme prisklasse vil være å tro på julenissen. Bil er omtrent alltid en utgift, og ingen investering.

Det som gjør regnestykket til el-bil bra i mange tilfeller akkurat nå er fordelene som foreløpig er der. Veldig lav årsavgift, gratis bompassering, parkering, ferige etc. vil for mange utgjøre mange penger, men for noen nesten ikke noe. Verditapet vil være det samme, men netto utgifter sammenlignet med annen bil vil være bedre for de som kan benytte flere av fordelene. En fordel jeg tror vi alltid vil ha en billigere driftsutgifter. Jeg kan ikke skjønne at det vil være aktuelt å legge på en ekstra strømavgift for el-biler. Det vil falle veldig urimelig ut for de som investerer i f.eks. solceller, og det vil være vanskelig å gjennomføre da alle trener å bruke strøm hjemme i varierende grad. Hvilke strøm går til bil, og hvilke strøm går til komfyr / vaskemaskin, oppvarming?

Når det blir mange nok el-biler vil det komme avgifter også på de. Avgifter på bil er en fordeling av skatt med en viss form for rettferdighet, selv om det også i mange tilfeller ikke faller rettferdig ut. At han som har råd til Lamborghini betaler mer skatt på bil enn familien som kjøper Skoda Superb for å frakte familien fra A til B er rettferdig. At familien på 6 som trenger større bil for å få med hele familien og bagasje (f.eks. VW transporter) må betale mer enn familien som kan kjøpe Superb faller ikke rettferdig ut. Kanskje vi kan se en annerledes og mer rettferdig avgiftsmodell på el-biler i fremtiden?

Akkurat nå så trenger el-biler fordeler for at folk skal ta en sjanse på å kjøpe de. For de som har råd, interesse og mulighet så er det en gavepakke å få kjøpe en Tesla Model S i Norge for den prisen vi får, men det er også en stor risiko. Tesla kan gå konk, el-bil kan vise seg å være et blindspor, eller batteriene kan bli dyrere og vare kortere. For å få opp el-bil salget totalt sett er det også viktig å få folk interessert i el-biler, og det blir de først når el-bilene kan erstatte familiens Skoda Superb, noe Tesla Model S kan. At en håndfull er interessert i el-biler fordi de kan kjøre i kollektivfeltet i Oslo skaper ikke en stor nok interesse for teknologien og mulighetene. Skal det skje en stor endring så må mange mennesker være villige til å bytte teknologi, og da holder ikke Nissan LEAF eller BMW i3 alene. Jeg tror Tesla Model S kan være det som skal til for at mange velger å gå veien til el-bil. Det er både en morsom og praktisk bil. Det vil være salgsargumenter som vinner for de som ikke bor i storbyene, og som bruker bil mye. Akkurat nå så er Model S kundene i en veldig heldig posisjon. De kan kjøpe en morsom bil som kan erstatte behovet for en normal stasjonsvogn, og som netto pr. måned ikke koste særlig mer. Det er sannsynlig at vi ikke opplever lignende mulighet igjen. Dette kommer til å bli en spennende reise :-) Håper virkelig Tesla lykkes og at Norge blir et foregangsland i ennå større grad når det gjelder el-biler, men at bil kommer til å koste masse penger i Norge, i all fremtid, tro jeg er ganske sikkert. Er vi så "heldige" at bilene slipper like store avgifter totaltsett som nå, så må pengene inn på en annen måte. Behovet for penger inn i statskassa er konstant eller økende.... Det kan vi være både irritert over og glade for. Det kan diskuteres hva pengene brukes til, og hvor de kommer fra, men behovet slik det er i dag dekkes gjennom en rekke skatter og avgifter. Det behovet er foreløpig ikke redusert, og det er ingen tegn til at det blir mindre behov for å hente penger tilbake til staten. Sorry for mye OT, men ble litt engasjert merker jeg...
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA