Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av Stig O, fredag 02. august 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

Kallagtunet

#30
Sitat fra: Nuvolari på mandag 22. juli 2013, klokken 13:01
En Tesla ansatt hevdet at Tesla kommer til å strekke seg langt for å gjøre nye oppdateringer ettermonterbare på dagens biler.

Tesla ansatte sier mye rart... Menhvis dette er tilfellet så må disse ettermonteringene gjøres på Tesla verksted med norske timepriser vil jeg tro og da kan en jo tenke seg hva det i så fall vil koste....

timingbeltkiller

#31
Sitat fra: DonPedro på mandag 22. juli 2013, klokken 15:17
Toyota Avensis 2002 stasjonsvogn
Har selv en 2008 kjørt 150K km.
Null reparasjoner. Kun dekk + periodeservicer.

Hvor mye har du kjørt?
Eventuelle reparasjoner av betydning?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bonefish

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 22. juli 2013, klokken 15:41
Sitat fra: Nuvolari på mandag 22. juli 2013, klokken 13:01
En Tesla ansatt hevdet at Tesla kommer til å strekke seg langt for å gjøre nye oppdateringer ettermonterbare på dagens biler.

Tesla ansatte sier mye rart... Menhvis dette er tilfellet så må disse ettermonteringene gjøres på Tesla verksted med norske timepriser vil jeg tro og da kan en jo tenke seg hva det i så fall vil koste....

Må si at jeg finner det snodig at du har bestilt en Tesla. Virker som om du ikke har noe tro på Tesla. Om jeg hadde kun lest dine innlegg så hadde jeg nok aldri bestilt bil.....
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Øyvind.h

#33
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 22. juli 2013, klokken 15:41
Tesla ansatte sier mye rart...

Kanskje på tide å roe ned svartmalinga...... Se på Roadster og hva Tesla har tilbudt av oppgraderinger der.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#34
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 22. juli 2013, klokken 15:23
Tink og Tesla model S kan ikke sammenliknes ei heller ved konkurs. Les tidligere innlegg i tråden for argument.

Lyst til å kjøpe en Fisker Karma, ikke det nei... Det er en mer relevant sammenlikning.
?
Karma er en diger, overkomplisert, upraktisk og svindyr hybrid. Helt rikig, den vil jeg ikke ha. Model S derimot er selvfølgelig salgbar etter en usannsynlig konkurs, og den blir selvfølgelig ikke automatisk ubrukelig.

Model S er for øvrig ikke så uhyre komplisert som du tror.
1. Motoren er nærmest uslitelig, men oppstår et problem antar jeg AC Propulsion kan ordne en erstatning. Batteriet er dog en utfordring, for der snakker vi patenter og produksjonsteknikk som må kjøpes av noen ved konkurs.
2. Ja ting kan gå i stykker, men mange deler kommer fra eks Mercedes, Continental mm. Mange deler kan altså leveres av andre enn Tesla, og med pt bortimot 15.000 leverte biler er det definitivt et marked for reservedeler om noe mot formodning skulle skje med morselskapet.
3. En helt annen kundegruppe? Her er kjøpere som kommer fra alt fra Honda Accord til BMW X6. Litt spesielt å antyde at kjøpergruppen gjør bilen lite salgbar....

Av ren nysgjerrighet: Hvor mange Think er solgt globalt?

Sitat fra: Balrog på mandag 22. juli 2013, klokken 15:31
Sannsynligheten for konkurs i Tesla er jo mindre enn hos faktisk svært mange og store konkurrenter:
http://e24.no/bil/milliardtap-for-peugeot-lanserer-ny-spareplan/20256501
Rent teknisk er vel Tesla et av de eldste (om ikke det eldste) amerikanske bilselskapet pga div konkurser under finanskrisen. Vil du kjøpe bil fra et selskap på vei opp, eller på vei ned.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olemann


At det for mange blir store driftsbesparelser er opplagt (tunnel, ferge, bom, bensin, parkering).
At bilen er kjapp, morsom og elegant er for meg også opplagt.

Det er like opplagt at verdien på bilen om 5 år er høyst usikker, men hvorfor henge seg opp i det når gøy-faktor, driftsbesparelser og estetikk er så bra? 
Virker som mange vil ha i pose og sekk her, men jakten på dokumentasjon av at denne bilen også er et bra investeringsobjekt blir en jobb i motbakke.
Hadde jeg handlet ville jeg kost med med de opplagte fordelene og ikke peset med verdifallet, det kommer, og det kan bli høyt, men desto viktigere å nyte mens man kan, alle de andre flotte sidene ved denne bilen!

Djur1

Iallefall når du skrur opp prisene

"Prices for 21" Wheels and Active Air Suspension will each increase by approximately €1.000.

Finalizing your order by the 31st of July will ensure you receive the current lower pricing on both options. It's important that you act now to finalise your order. Confirming your order, through MyTesla, by the 31st of July will ensure you lock in current pricing and also one of the few remaining 2013 delivery slots."
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Kallagtunet

#37
Hvis du leser mitt innlegg så ser du at jeg tror kjøpergruppen som kjøper Tesla Model S i Norge NÅ er veldig forskjellig fra de entusiastiske pionerene som i sin tid kjøpte think. Mange av dem lever fortsatt og ånder for å holde disse bilene på veien. Jeg husker når de var dominerende på dette forumet for noen år siden men nå drukner deres innlegg i innlegg fra mer eller mindre nyfrelste Tesla entusiaster.

Sitat fra: Øyvind.h link=topic=8524.msg102263#msg102263   :) date=1374505664
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 22. juli 2013, klokken 15:23
Tink og Tesla model S kan ikke sammenliknes ei heller ved konkurs. Les tidligere innlegg i tråden for argument.

Lyst til å kjøpe en Fisker Karma, ikke det nei... Det er en mer relevant sammenlikning.
?
Karma er en diger, overkomplisert, upraktisk og svindyr hybrid. Helt rikig, den vil jeg ikke ha. Model S derimot er selvfølgelig salgbar etter en usannsynlig konkurs, og den blir selvfølgelig ikke automatisk ubrukelig.

Model S er for øvrig ikke så uhyre komplisert som du tror.
1. Motoren er nærmest uslitelig, men oppstår et problem antar jeg AC Propulsion kan ordne en erstatning. Batteriet er dog en utfordring, for der snakker vi patenter og produksjonsteknikk som må kjøpes av noen ved konkurs.
2. Ja ting kan gå i stykker, men mange deler kommer fra eks Mercedes, Continental mm. Mange deler kan altså leveres av andre enn Tesla, og med pt bortimot 15.000 leverte biler er det definitivt et marked for reservedeler om noe mot formodning skulle skje med morselskapet.
3. En helt annen kundegruppe? Her er kjøpere som kommer fra alt fra Honda Accord til BMW X6. Litt spesielt å antyde at kjøpergruppen gjør bilen lite salgbar....

Av ren nysgjerrighet: Hvor mange Think er solgt globalt?

Sitat fra: Balrog på mandag 22. juli 2013, klokken 15:31
Sannsynligheten for konkurs i Tesla er jo mindre enn hos faktisk svært mange og store konkurrenter:
http://e24.no/bil/milliardtap-for-peugeot-lanserer-ny-spareplan/20256501
Rent teknisk er vel Tesla et av de eldste (om ikke det eldste) amerikanske bilselskapet pga div konkurser under finanskrisen. Vil du kjøpe bil fra et selskap på vei opp, eller på vei ned.....

gbzdoc


Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 22. juli 2013, klokken 15:52
Sitat fra: DonPedro på mandag 22. juli 2013, klokken 15:17
Toyota Avensis 2002 stasjonsvogn
Har selv en 2008 kjørt 150K km.
Null reparasjoner. Kun dekk + periodeservicer.

Hvor mye har du kjørt?
Eventuelle reparasjoner av betydning?

Jeg har en 2009 Avensis (første av de nye) og den har så langt (gått 80k):
- fått ny vannpumpe
- fått ny radio/CD-veksler
- byttet begge Xenon pærene
- byttet en drivrem til dynamo
- bytter bryterpanel for betjening av speil
- byttet krom/plast deler
- har fått en stor rustrose MIDT på føkkings taket!

Kjøpte Toyota for å være fornuftig. Så langt har alt gått på garanti, men rusten gjenstår å se hvem som må betale.

Gleder meg til min Telsla som neppe kan være like ille! ;-)

Annenhåndsverdien på biler er dårlig uansett....

timingbeltkiller

#39
Sitat fra: gbzdoc på mandag 22. juli 2013, klokken 19:48
Kjøpte Toyota for å være fornuftig. Så langt har alt gått på garanti, men rusten gjenstår å se hvem som må betale.

Gleder meg til min Telsla som neppe kan være like ille! ;-)
Statistisk sett skal verken bilene du hadde før denne 2009-modellen eller din neste bil være i nærheten av en slik katastrofe. Går ut fra dette var din "lemon" og at du forhåpentligvis ikke rammes av lynet flere enn en gang.

Neste spørsmål:
Fikk du alt dette ordna på garantien uten å måtte krangle?


BTW:
Tror nok det er sikrere  å velge utgående modell kontra ny modell enn et bestemt bilmerke dersom driftsikkerhet er viktig ved bilkjøpet. Dette kan være en grunn til at min 2008 antakelig kjøpt omtrent samtidig med din 2009 i praksis har vist en helt annen pålitelighet/slitestyrke.

På samme måten som hvor/når/hvor mye/hvorledes du kjører har langt større betydning enn forskjellen bilmerker og -modeller seg imellom.

Forbruket er en god indikator på hvor raskt og hvor ofte du får utskifting av slitedeler og reparasjoner på en bil.
Forholdet er antakelig mer eksponensielt enn lineært.
Slik at en som bruker 7 liter pr 100 km ikke har 7/5 så høy slitasje som en som bruker 5 liter med samme bil. Men gjerne 9-10/5.

Overført på Tesla betyr det de som velger å gjøre full  nytte av å kjøre en rakett på 4 hjul, nok kommer til å merke det på lommeboka.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 22. juli 2013, klokken 19:48
Jeg har en 2009 Avensis (første av de nye) og den har så langt (gått 80k):
- fått ny vannpumpe
- fått ny radio/CD-veksler
- byttet begge Xenon pærene
- byttet en drivrem til dynamo
- bytter bryterpanel for betjening av speil
- byttet krom/plast deler
- har fått en stor rustrose MIDT på føkkings taket!

Kjøpte Toyota for å være fornuftig. Så langt har alt gått på garanti, men rusten gjenstår å se hvem som må betale.

Gleder meg til min Telsla som neppe kan være like ille..

Vel, jeg kan ihvertfall garantere at du ikke får rustroser på taket eller må bytte CD-veksler eller generatorrem ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc


Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 22. juli 2013, klokken 20:59
Statistisk sett skal verken bilene du hadde før denne 2009-modellen eller din neste bil være i nærheten av en slik katastrofe. Går ut fra dette var din "lemon" og at du forhåpentligvis ikke rammes av lynet flere enn en gang.

Vel, Leafen har ikke vært helt grei den eller for å si det pent, så satser på at Teslaen blir feilfri. ;-)

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 22. juli 2013, klokken 20:59
Neste spørsmål:
Fikk du alt dette ordna på garantien uten å måtte krangle?

Jepp, mer eller mindre. Slapp å krangle, de bare var flinke til å påpeke at det var DE som tok støyten "som good will", ikke Toyota, siden garantien var ute. Ikke kom å snakk med meg om forbrukerrettigheter var mitt enkle avar. ;)

Men drivreima måtte jeg ta på egen kappe. De skal vel ikke holde lenger... ;)

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 22. juli 2013, klokken 20:59
BTW:
Tror nok det er sikrere  å velge utgående modell kontra ny modell enn et bestemt bilmerke dersom driftsikkerhet er viktig ved bilkjøpet. Dette kan være en grunn til at min 2008 antakelig kjøpt omtrent samtidig med din 2009 i praksis har vist en helt annen pålitelighet/slitestyrke.

Jepp, det har du nok helt rett i. :)
Men skuffa over Toyota er jeg like fullt, og blir neppe de en annen gang, selv om de lager en bra EV i fremtiden.

Er glad TMS nå har vært på veien en stund slik at amerikanerne tar den største støyten med barnesykdommer.

Skal vi håpe på frilfri bil i 10 år??? ;)
(Lov å drømme...)

christian1986

Noen som vil tippe en bruktverdi etter 5 år? Prosentvis tap?

OW

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 23. juli 2013, klokken 07:59
Noen som vil tippe en bruktverdi etter 5 år? Prosentvis tap?

Jeg har i mitt regnestykke tippet 55% tap. Dvs bil til 670 000 kr satser jeg på er verdt 300 000 kr etter 5 år.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Balrog

Svært mange ønsker seg en rimelig TMS. For eksempel vil jeg gjerne bytte Leafen med TMS som bil nr 2. Jeg er på ingen måte engstelig for annenhåndsverdien, men som på alle dyre biler må man regne med et årlig verditap på ca 10% av restverdi/saldo.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA