Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av Stig O, fredag 02. august 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

OddB

#105
"The Panasonic cells purchased by Tesla are specifically designed for the automaker and feature a Tesla-patented vent system within the end cap. Battery supplier sources who spoke anonymously estimate Tesla's cell cost per kW·h to be less than $160." (http://articles.sae.org/12833/)

Hvis dette stemmer kjøper Tesla i dag cellene for ca 82 000kr, så kommer kasse, kjøling, elektronikk og pakking i tillegg, slik at nettokostnaden for Tesla kanskje ligger rundt 100 000 kr. Går prisen på både celler og innpakking ned med 30% i den nye fabrikken vil de nok kunne være i stand til å selge en ny batteripakke til deg for rundt 100 000 kr om noen år.. Så spørs det om hvor mye du får i "pant" for den gamle du leverer inn til resirkulering..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på mandag 03. mars 2014, klokken 14:13
Battery supplier sources who spoke anonymously estimate Tesla's cell cost per kW·h to be less than $160."[/i] (http://articles.sae.org/12833/)

Det høres ca rett ut ja :)  Det spekuleres på TMC om en pris på ca $175/kWh på cellene, men tror dette til en stor grad baserer seg på datapunkter fra den første avtalen de hadde med Panasonic. Regner med at prisen har gått noe ned i den nye/reviderte avtalen i fra i fjor høst.

Sitat fra: OddB på mandag 03. mars 2014, klokken 14:13
Går prisen på både celler og innpakking ned med 30% i den nye fabrikken vil de nok kunne være i stand til å selge en ny batteripakke til deg for rundt 100 000 kr om noen år..

Men så er spørsmålet da - Elon snakker om at han håper/forventer en prisreduksjon på ca 30-40% på cellene. Men redusert i forhold til hvilken pris?  I forhold til den opprinnelige kontrakten de hadde med Panasonic?  I forhold til den reviderte kontrakten de tegnet sist høst? Eller i forhold til hva de ellers ville fått fra Panasonic om tre år? :p

Uansett har du ett poeng med at man nok kan regne med at man får "pant" for det gamle batteriet. Cellene kan fortsatt brukes mange år til stasjonnær lagring, og resirkulering når de ikke lengre er brukandes overhode. Hvor mye dette vil være på tør jeg ikke spekulere i, men må nok regne med at "panten" var iberegnet i prisen jeg siterte over ($12k).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OW

Om det stemmer at vi kan forvente minimum 70% restkapasitet på 8 år så tror jeg de fleste aldri kommer til å bytte batteri, hvis ikke batteriene blir veldig billige. Selv for 50 000 kroner så skal det mye til at folk bytter.

Årsak:
- 70% av 85kw = 59,5 kw. Det tilsvarer omtrent et man får ved å kjøpe 60 kw batteriet i dag. Litt dårligere rekkevidde vil man få, fordi det er 100 kg mer å dra på, men sannsynligvis ikke veldig mye mindre. At man kan kjøre 30 mil på sommeren og 25 mil på vinteren tror jeg er veldig realistisk. Om 8 år er det mange flere superladere, og overhode ikke noe problem å ha 25/30 mil rekkevidde.

Halvering av kapasiteten, hvis vi ser ca 3,5 - 4 % svekkelse hvert år, som nok er å ta i, så vil bilen bli 11 år gammel før den har halvert kapasiteten. Da snakker vi fortsatt en rekkevidde på ca 20 mil, som nok også vil være nok for de fleste turer.

11 år er lang tid i el-bil sammenheng. Hvilke batterier finnes om 11 år? Hva koster et batteri da? Det er sannsynlig at i løpet av 11 år så vil følgende skje:
- Det vil bli mange flere superladere - så stopp på 20 minutter hver 2 time med kjøring kan de fleste leve med, mot å slippe å ta en stor kostnad.
- Batteriene blir billigere. Hvis Tesla lykkes så vil batteriproduksjon blir en enorm business, og konkurranse mye høyere.
- I løpet av 11 år har alle andre bil-fabrikanter tatt tegninga, og det vil være mange forskjellige 3-parts løsninger å få kjøpt.
- I løpet av 11 år så har forhåpentligvis Tesla blitt veldig store, og det vil være gunstig for Tesla å bevise at en el-bil har lenger levetid enn 11 år. Hvis ikke bilene har lenger levetid enn 11 år, uten store investeringer, så blir det vanskelig å selge nye biler. Elon sa selv at 15-20 års levetid var å forvente når han var i Oslo. Det vil si at Tesla har en interesse av å bevise at gamle biler fortsatt er aktuelle, for å gjøre fremtiden mer sikker for de som kjøper nye biler. Det betyr at oppgradering / innløsing av "gamle" batterier med en prisgunstig modell vil være avgjørende for bil-fabrikantene.
- Om det er sånn at batterier fortsatt er veldig dyre kan jeg fint klare meg med 20 mil, og kanskje litt mindre rekkevidde en liten stund - så fremt superladere er godt bygget ut - som blir en naturlig utvikling mot Model E, og et kraftig salgsargument for nettopp den bilen.

La oss derfor anta at jeg har klart å få 13 år ut av en bil, med et par år der langturer kanskje innebærer stopp hver 2. time, som er helt akseptabelt, og med en restverdi på kanskje 50 000 kroner, og salg til en ungdom som får en latterlig rå rånebil. De står jo stille for det meste uansett, og lading vil være tilgjengelig "overalt".

Kostnad bil = 650 000.
Servicekostnad 8 år = 23 000
Service år 9, 10, 11, og 12 = ca 8000 X 4 = 32 000? (usikkert - tror jeg har tatt i)
Drivstoffkostnader (20 000 km / 4500 kwh pr år i 11 år) antatt totalforbruk: 58 500

- restverdi 50 000

= kostnad = ca. 714 000 / 13 år =  ca 55 000 pr. år

Alternativ fossilbil:

Kostnad bil = 500 000
Service = ? (ikke noe mindre enn Tesla - men la oss ta det samme) totalt: 55 000 kr
Drivstoff = 20 000 km pr. år * 13 år * 1 kr. pr. kilometer = 260 000 kr

- restverdi 50 000

= kostnad = ca 765 000 / 13 år = ca 58 500 pr. år

Fordeler med bom hopper vi over, det er sannsynligvis kortvarig. Det er også fordelen med veiavgift. Dekk koster for alle biler, og det gjør også forsikring. Totaltsett kommer en Tesla til 650 000 omtrent likt ut som en fossilbil til 500 000.

I løpet av den tiden så kan batteriet ryke. Det kan også motoren på en fossilbil. Alt kan skje, og driftsikkerhelt kommer til å være et spennende tema i åra fremover, men det vi vet pr. i dag er at Tesla Model S har en enklere mekanisk oppbygging enn sine fossile konkurrenter. For å være pessimist så kan vi anta at de er like driftssikre - altså ikke noe mer usikkert enn fossilbilene.

Jeg tror det er liten grunn til bekymring. I alle fall ikke mer bekymring enn vi allerede har i dag med alle andre biler. Bil er og blir en stor utgiftspost, men gud så gøy!

Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

fonberg

3-4% degradering av batteriet pr år tror jeg ikke kommer til å skje. Leafen vår hadde ikke målbar degradering på førsteårsservice/15000km, selv om vår som oftest lades til 100% (det blir nok mye tankeløs plug and play må jeg innrømme). Det finnes estimater som sier at Leaf har igjen 70% etter 20 år og 320000 km, og jeg ser ingen grunn til at TMS sin batteristatus skal forringes raskere. Den får jo minst tre ganger færre ladesykler enn Leaf på samme kjørestrekning.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Diravi

Jeg synes det er veldig vanskelig å forholde seg til regnestykker som forsøker å fordele kapitalkostnader over en periode på 10-13 år.

Den ene årsaken er teknologiutviklingen. For 13 år siden fantes det ikke andre tilgjengelige elbiler enn de som konkurrerte i mopedbilklassen. Det var like vanskelig å spå dagens situasjon i 2001 som det vil være for oss å spå marked og tilgjengelige produkter i 2027.

Det andre er at for alle biler, også fossilbiler, blir vedlikeholdskostnadene svært usikre i det bilen passerer fem år (et par unntak) og garantien går ut. Moderne biler er svært komplekse og feilsøkingspris per time er godt over 1000 Kr pluss moms. Komponentkostnader kommer i tillegg. Vår nye Volvo vil bli solgt før den er fem år fordi jeg ikke vil ta kostnadene med å feilsøke og reparere automatisk avstandsholder, automatiske dørlåser og parkeringsassistent når den er seks år. Med unntak av fossilmotorkomponenter er det ikke realistisk å forvente at en gammel Tesla skal ha lavere risiko for slike feil.

Tre år fremstår som en tidshorisont som både gir oversikt over teknologisk utvikling og gir forutsigbare driftskostnader. Man kan strekke det til fem år oq fortsatt ha kontroll på bilholdet, men litt større usikkerhet for verditap. Jeg synes Øyvind h. sitt regnestykke virker realistisk for tre år.

Inntil fem år har man både kjøpslov og garanti. Fra fem til åtte år er man prisgitt Teslas tolkning av hva som dekkes. Etter åtte år har man ingenting. Regnestykker som strekker seg lenger enn det fremstår mer som en unnskyldning til å kjøpe seg en bil man egentlig synes er for dyr. Det er vel så reelt å si at ja, en Tesla til 600' vil koste meg 9-10 000 i måneden, og det er mye penger, men jeg vil ha den likevel. Ærlig sak.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

OW

At man ikke vil forholde seg til eldre biler enn maks 5 år er jo greit, men man må likevel forholde seg til verditapet ut over 5 år. Man tenker gjerne at man skal ha en kjøper også når den tid kommer? Hvis ingen har lyst til å ha eldre biler enn 5 år så må man avskrive alle biler over den tida. Det vil koste mer enn 10 000 i måneden. Om du beholder bilen selv, eller noen andre kjøper den spiller jo ingen rolle. Vi vet ganske godt hvordan en fossilbil synker i verdi. Her prøver folk å ha noen meninger om hva Model S vil synke i verdi, men vi skal ikke se lenger enn 5 år? Verdien etter 5 år er sterkt knyttet til bruksverdi etter 5 år, så det vil i aller høyeste grad påvirke de som skal selge før 5 år også. Fordi teknologien er uprøvd i folks øyne så tror jeg faktisk det kan være fornuftig å ha langt perspektiv med Model S. Tapet man eventuelt må ta etter 3/5 år vil nok også reflektere folks usikkerhet rundt batterilevetid. Da kan tapene bli mye høyere enn tilsvarende fossilbiler, og de som kjøper disse litt brukte bilene kan vise seg at gjør et kupp om teknologien holder.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Elbil fundamentalist

Forsikringspremien er et stort usikkerhetspunkt. Så kraftig bil med +/- 400hk og 2 tonn kan ende opp i noen aldeles forferdelige ulykker som, hvis ytelsene og sjåføren kan klandres betydelig (av den usympatiske art), kan fjerner noe av både hypen og "må ha" faktoren. Hvis slike ulykker opptrer statistisk hyppig på TMS vil vi sikkert oppleve en relativ rask 3 eller 4 dobling av forsikringspremien. Det vil sende de økonomiske bruktbilkjøpene i andre retninger enn Tesla MS. Ett annet poeng er selvsagt batteriene som skyver en potensiell kjemperegning på de neste eierne, som typisk da krever høy grad av entusiasme for å ta slik risiko. F.eks Maserati og Austin Martin har slike entusiaster, men vil TMS få det når rampelyset er slukket? Det tredje er generasjonsutvikling. Leaf '11-12 modell versus Leaf '13-14 også litt dekket i diskusjonen her. Det er ikke alt som kan SW oppdateres. Har sittet på med TMS og det er litt igjen for å få frem den ekte Premium følelsen. Neste generasjon Tesla kan ta ett oppgjør med det og fremstå betydelig mer Premium innvendig, bla bedre midtkonsoll, bedre seter, utstyr etc.

Håper at Tesla eierne kjører fornuftig (synes nesten det har vært færre stygge ulykker med SUV'er enn forventet f.eks) og at det kommer rimeligere og bedre batterier når det blir aktuelt å bytte, samt at det kanskje kommer etter marked interiørpakker som midtkonsoll, oppgraderinger etc. som holder også TMS 1 oppgradert med senere versjoner.. Mye tyder på den positive utgangen her, at TMS stadig oppgraderes og at Musk fortsetter og overraske positivt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Bjoris

#112
For det første er det viktig å tenke på at Tesla nå tar maks pris for batteriet fordi det bare er forsikringsselskap som skal betale for batteriet pt, jeg vil tro de tar det de kan og litt til når de nå tar 50.000 dollars, det er jo nesten det samme som for en helt ny bil:)

Det jeg føler meg 100% sikker på er at så lenge Elon styrer dette kommer han til å tenke på oss som var tidlig ute å hjalp han i gang med dette eventyret og derfor tror jeg de vil komme med gode tilbud til generasjon 1 av disse bilene så langt det er mulig. Det vil jo også være ett poeng miljømessig at de viser at bilene holder lenge og ikke blir null verd.

MEN, det er en usikker verden vi går inn i som bileiere fremover og jeg tror verdifall blir vanskelig å vurdere også for vanlige biler fremover. Jeg gidder ikke å spekulere så mye i hva det blir, men har sagt til meg selv at jeg antakelig må belage meg på å beholde TMS ganske lenge og jeg ser jo at når jeg nå skal selge min 4 år gml A6 så tror jeg nesten ikke det kan gå noe verre med TMSen, vi snakker over halvering i pris på 4 år... :'(


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OW

Jeg er veldig enig i at forsikring er et stort usikkerhetsmoment her. Om det blir mange Model S ulykker, som blir kostbare for forsikringsselskapene, så vil forsikringene øke, og få vil være interessert i å kjøpe Model S. Tesla har interesse av at disse prisene holdes på et fornuftig nivå, og bør dermed også etterstrebe at forsikringsselskapene ikke blir flådd når bilene må til reparasjon. Det er en sammenheng her som jeg håper Tesla forstår.

Om vi ender opp med forsikringspremier som konkurrerer med verditapet på bilen om å være størst, så blir det få som ønsker seg en Model S. Kjør forsiktig folkens, det er til alles beste, og ikke minst din egen helse og lommebok sitt beste!
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Jejl

Hvis batteriet en gang i tiden skal byttes ut fordi det har halvert kapasiteten, tror jeg vi kan få godt betalt for det av hytteeiere uten innlagt strøm. Et fritidsbatteri på 40kwh er ikke akkurat billig.

snurrehue

Sitat fra: Jejl på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:43
Hvis batteriet en gang i tiden skal byttes ut fordi det har halvert kapasiteten, tror jeg vi kan få godt betalt for det av hytteeiere uten innlagt strøm. Et fritidsbatteri på 40kwh er ikke akkurat billig.

Da tenker du vel med lading via solceller? Tror ikke akkurat så store batteripakker vil være særlig nyttig på ei hytte. Det taper vel stort sett mer kw i døgnet i drain enn hva solcellene klarer å tilføre. Et solcellepanel på 200 watt gir da med 10 timer sollys pr dag (om man er særdeles heldig) 2 kw pr dag. Med andre ord tar det 20 døgn å få fulladet batteriet på 40 kw dersom man er heldig med maks solforhold og null drain.

Så jeg tviler nok på at hytteeiere uten innlagt strøm vil utgjøre det helt store markedet for brukte Tesla-batterier.

Øyvind.h

Drain? Tenker du da på batteriets selvutlading? Selv montert i bil med den belastningen det innebærer utlades ikke batteriet med mer enn ca 700watt per døgn (ca 3,5tkm per døgn med energisparing aktivert).

Eller tenker du på drain ved belastning av batteriet? Bruken av batteriet innebærer at man må ha et batteriovervåkningssystem som gir info om ladestatus. Batteriet har begrenset verdi som kilde til varme etc, men til tv/lys/stereo etc. bør det fungere bra.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: OW på mandag 03. mars 2014, klokken 15:27
Om det stemmer at vi kan forvente minimum 70% restkapasitet på 8 år så tror jeg de fleste aldri kommer til å bytte batteri, hvis ikke batteriene blir veldig billige. Selv for 50 000 kroner så skal det mye til at folk bytter.

Årsak:
- 70% av 85kw = 59,5 kw. Det tilsvarer omtrent et man får ved å kjøpe 60 kw batteriet i dag. Litt dårligere rekkevidde vil man få, fordi det er 100 kg mer å dra på, men sannsynligvis ikke veldig mye mindre. At man kan kjøre 30 mil på sommeren og 25 mil på vinteren tror jeg er veldig realistisk. Om 8 år er det mange flere superladere, og overhode ikke noe problem å ha 25/30 mil rekkevidde.

Halvering av kapasiteten, hvis vi ser ca 3,5 - 4 % svekkelse hvert år, som nok er å ta i, så vil bilen bli 11 år gammel før den har halvert kapasiteten. Da snakker vi fortsatt en rekkevidde på ca 20 mil, som nok også vil være nok for de fleste turer.

11 år er lang tid i el-bil sammenheng. Hvilke batterier finnes om 11 år? Hva koster et batteri da? Det er sannsynlig at i løpet av 11 år så vil følgende skje:
- Det vil bli mange flere superladere - så stopp på 20 minutter hver 2 time med kjøring kan de fleste leve med, mot å slippe å ta en stor kostnad.
- Batteriene blir billigere. Hvis Tesla lykkes så vil batteriproduksjon blir en enorm business, og konkurranse mye høyere.
- I løpet av 11 år har alle andre bil-fabrikanter tatt tegninga, og det vil være mange forskjellige 3-parts løsninger å få kjøpt.
- I løpet av 11 år så har forhåpentligvis Tesla blitt veldig store, og det vil være gunstig for Tesla å bevise at en el-bil har lenger levetid enn 11 år. Hvis ikke bilene har lenger levetid enn 11 år, uten store investeringer, så blir det vanskelig å selge nye biler. Elon sa selv at 15-20 års levetid var å forvente når han var i Oslo. Det vil si at Tesla har en interesse av å bevise at gamle biler fortsatt er aktuelle, for å gjøre fremtiden mer sikker for de som kjøper nye biler. Det betyr at oppgradering / innløsing av "gamle" batterier med en prisgunstig modell vil være avgjørende for bil-fabrikantene.
- Om det er sånn at batterier fortsatt er veldig dyre kan jeg fint klare meg med 20 mil, og kanskje litt mindre rekkevidde en liten stund - så fremt superladere er godt bygget ut - som blir en naturlig utvikling mot Model E, og et kraftig salgsargument for nettopp den bilen.

La oss derfor anta at jeg har klart å få 13 år ut av en bil, med et par år der langturer kanskje innebærer stopp hver 2. time, som er helt akseptabelt, og med en restverdi på kanskje 50 000 kroner, og salg til en ungdom som får en latterlig rå rånebil. De står jo stille for det meste uansett, og lading vil være tilgjengelig "overalt".

Kostnad bil = 650 000.
Servicekostnad 8 år = 23 000
Service år 9, 10, 11, og 12 = ca 8000 X 4 = 32 000? (usikkert - tror jeg har tatt i)
Drivstoffkostnader (20 000 km / 4500 kwh pr år i 11 år) antatt totalforbruk: 58 500

- restverdi 50 000

= kostnad = ca. 714 000 / 13 år =  ca 55 000 pr. år

Alternativ fossilbil:

Kostnad bil = 500 000
Service = ? (ikke noe mindre enn Tesla - men la oss ta det samme) totalt: 55 000 kr
Drivstoff = 20 000 km pr. år * 13 år * 1 kr. pr. kilometer = 260 000 kr

- restverdi 50 000

= kostnad = ca 765 000 / 13 år = ca 58 500 pr. år

Fordeler med bom hopper vi over, det er sannsynligvis kortvarig. Det er også fordelen med veiavgift. Dekk koster for alle biler, og det gjør også forsikring. Totaltsett kommer en Tesla til 650 000 omtrent likt ut som en fossilbil til 500 000.

I løpet av den tiden så kan batteriet ryke. Det kan også motoren på en fossilbil. Alt kan skje, og driftsikkerhelt kommer til å være et spennende tema i åra fremover, men det vi vet pr. i dag er at Tesla Model S har en enklere mekanisk oppbygging enn sine fossile konkurrenter. For å være pessimist så kan vi anta at de er like driftssikre - altså ikke noe mer usikkert enn fossilbilene.

Jeg tror det er liten grunn til bekymring. I alle fall ikke mer bekymring enn vi allerede har i dag med alle andre biler. Bil er og blir en stor utgiftspost, men gud så gøy!
Rekkevidda ved 60 kW vil nok bli endel kortere enn for vanlig 60 kW pga høyere vekt. På papiret har 60 kW 70,6% av kapasiteten til 85 kW, i EU-syklusen har den 77,7% av rekkevidda. Allikevel komme du nok fint rundt mellom SCene :) Det ser også heldivis ut som om batteriene i TMS varer adskillig lengre enn 70% ved 8 år jmf Roadsterstudien som har batterier som har 3\5 stjerner på levetid, mens TMS har 5\5. I Roadsterstudien hadde bilene estimert litt over 80% restkapasitet etter 160 000 km. En gjennomsnittlig bilist i Norge kjører 15 000 km, så kanskje 90% etter 160 000 km\8 år er mer realistisk? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:25
Da tenker du vel med lading via solceller? Tror ikke akkurat så store batteripakker vil være særlig nyttig på ei hytte. Det taper vel stort sett mer kw i døgnet i drain enn hva solcellene klarer å tilføre. Et solcellepanel på 200 watt gir da med 10 timer sollys pr dag (om man er særdeles heldig) 2 kw pr dag. Med andre ord tar det 20 døgn å få fulladet batteriet på 40 kw dersom man er heldig med maks solforhold og null drain.

Så jeg tviler nok på at hytteeiere uten innlagt strøm vil utgjøre det helt store markedet for brukte Tesla-batterier.

Jeg tar meget gjerne et slikt batteri istedenfor 456kg med blybatterier. Da kunne jeg også ladet Teslaen med en 20-30kWh på hytta og spart endel turer via Lillehammer hjem igjen.

Men jeg har ikke et pinglete 200W panel da ;) Totalen pr. nå er 1370W men med planer om å utvide til 1880W på en dual-axis tracker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:29
Eller tenker du på drain ved belastning av batteriet? Bruken av batteriet innebærer at man må ha et batteriovervåkningssystem som gir info om ladestatus. Batteriet har begrenset verdi som kilde til varme etc, men til tv/lys/stereo etc. bør det fungere bra.

Det bør fungere fint til ting som stekeovn og mikroovn også. Samt lading av en slik MTT-136 som jeg ønsker meg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA