Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Yagi, torsdag 01. august 2013, klokken 23:01

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 22. juli 2013, klokken 13:04
Sitat fra: JohanH på søndag 21. juli 2013, klokken 20:07
Sitat fra: fonberg på søndag 21. juli 2013, klokken 17:18
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 16:04
Sitat fra: glaserud på søndag 21. juli 2013, klokken 15:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 15:55
Hvorfor må du sjekke alt dette på overtakelsen. Det meste her dekkes vel av garantien i 4 eller 5 år så du har god tid på deg til å finne feil. Med unntak av lakkskader, det må påpekes ved overtakelsen.

Greit å slippe å måtte ta turen tilbake for relativt åpenbare småfeil og annet dill.

Kjipt å sette igjen bilen :)

Det som mangler på listen som jeg kommer til å be om er sjekk av camber og toe. Det rapporteres nå om flere nye TMS med store variasjoner på camber og toe. Medfører både høy dekkslitasje og redusert handling.

Noen som kjenner til om det er mulig å forhåndsspesifisere at man vil ha bilen sin levert med mer nøytral camber og mindre spiss toe-in? Jeg tipper at det er flere enn meg som er interessert i å gi bort bittelitt av de sportslige kjøreegenskapene til fordel for et mer nøytralt bakhjulsoppsett som reduserer dekkslitasjen.

Jeg har fulgt diskussjonen på dette ganske nøye og er rimelig sikker på at camber får du ikke endret, den er på minus 1.9 grader fra fabrikk og ikke justerbar. Øker til -2.6 da bilen senker seg fra normal til lav (med air suspension altså) iflg. test av lolachampcar på TMC (han som opprinnelig satte fokus på det hele).

Toe in eller for så vidt ut, eller på norsk spissing (hva blir toe out? "butting"???)  på bakhjula er dog noe jeg IKKE vil ha mye av da det virker å kanskje være dette i kombinasjon med betydelig negativ camber som gir uttalt slitasje på bakdekkenes innsider.

Med andre ord, jeg kommer til å avtale en time hos Tesla 2 uker etter overtakelse for en sjekk/korrigering av dette og kommer ikke å akseptere å betale noe for den sjekken.

Jeg ser ingen grunn til at Tesla skal dekke en 4-hjulskontroll for deg så fremt bilen ikke viser tegn til dekkslitasje eller trekker til siden under kjøring.. Hvis dette er et "enormt" problem, vil det være rimelig sannsynlig at Teslaguttene i Norge blir pålagt å utføre kontroll av hjulstilling før bilen utleveres til kunde. Det at noen biler på andre siden av kloden har noen problemer med dekkslitasje, betyr jo ikke at samtlige biler har det... Nei, jeg tror det er lurt å klage på reelle problemer - og ikke på alt det som skrives på forumene rundt om. Er det ting av alvorlig art, vil de aktuelle bilene bli kalt inn - ellers så utføres oppgraderinger under service.

Det virker som endel av US tms'ene har dette problemet. Vanskelig å anslå noe konkret prosent til det er utvalget for lite og tilfeldig. De som likevel har fått påvist dette i etterkant og spist dekk for 10.000,- på 5000 miles får ikke nye dekk fra Tesla. Jeg godtar ihvertfall ikke å slite ut dekkene halveis før jeg kan bevise toe og dermed kreve en test.

Det er helt ok for meg at de ønsker å se an dekkslitasjen før de gjennomfører en test av toe men da skal jeg ha skriftlig at de dekker nye dekk dersom toe er større enn Tesla har definert.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Stig O

Sitat fra: Nuvolari på mandag 22. juli 2013, klokken 20:44
Sitat fra: Mr.Zero på mandag 22. juli 2013, klokken 13:04
Sitat fra: JohanH på søndag 21. juli 2013, klokken 20:07
Sitat fra: fonberg på søndag 21. juli 2013, klokken 17:18
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 16:04
Sitat fra: glaserud på søndag 21. juli 2013, klokken 15:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 15:55
Hvorfor må du sjekke alt dette på overtakelsen. Det meste her dekkes vel av garantien i 4 eller 5 år så du har god tid på deg til å finne feil. Med unntak av lakkskader, det må påpekes ved overtakelsen.

Greit å slippe å måtte ta turen tilbake for relativt åpenbare småfeil og annet dill.

Kjipt å sette igjen bilen :)

Det som mangler på listen som jeg kommer til å be om er sjekk av camber og toe. Det rapporteres nå om flere nye TMS med store variasjoner på camber og toe. Medfører både høy dekkslitasje og redusert handling.

Noen som kjenner til om det er mulig å forhåndsspesifisere at man vil ha bilen sin levert med mer nøytral camber og mindre spiss toe-in? Jeg tipper at det er flere enn meg som er interessert i å gi bort bittelitt av de sportslige kjøreegenskapene til fordel for et mer nøytralt bakhjulsoppsett som reduserer dekkslitasjen.

Jeg har fulgt diskussjonen på dette ganske nøye og er rimelig sikker på at camber får du ikke endret, den er på minus 1.9 grader fra fabrikk og ikke justerbar. Øker til -2.6 da bilen senker seg fra normal til lav (med air suspension altså) iflg. test av lolachampcar på TMC (han som opprinnelig satte fokus på det hele).

Toe in eller for så vidt ut, eller på norsk spissing (hva blir toe out? "butting"???)  på bakhjula er dog noe jeg IKKE vil ha mye av da det virker å kanskje være dette i kombinasjon med betydelig negativ camber som gir uttalt slitasje på bakdekkenes innsider.

Med andre ord, jeg kommer til å avtale en time hos Tesla 2 uker etter overtakelse for en sjekk/korrigering av dette og kommer ikke å akseptere å betale noe for den sjekken.

Jeg ser ingen grunn til at Tesla skal dekke en 4-hjulskontroll for deg så fremt bilen ikke viser tegn til dekkslitasje eller trekker til siden under kjøring.. Hvis dette er et "enormt" problem, vil det være rimelig sannsynlig at Teslaguttene i Norge blir pålagt å utføre kontroll av hjulstilling før bilen utleveres til kunde. Det at noen biler på andre siden av kloden har noen problemer med dekkslitasje, betyr jo ikke at samtlige biler har det... Nei, jeg tror det er lurt å klage på reelle problemer - og ikke på alt det som skrives på forumene rundt om. Er det ting av alvorlig art, vil de aktuelle bilene bli kalt inn - ellers så utføres oppgraderinger under service.

Det virker som endel av US tms'ene har dette problemet. Vanskelig å anslå noe konkret prosent til det er utvalget for lite og tilfeldig. De som likevel har fått påvist dette i etterkant og spist dekk for 10.000,- på 5000 miles får ikke nye dekk fra Tesla. Jeg godtar ihvertfall ikke å slite ut dekkene halveis før jeg kan bevise toe og dermed kreve en test.

Det er helt ok for meg at de ønsker å se an dekkslitasjen før de gjennomfører en test av toe men da skal jeg ha skriftlig at de dekker nye dekk dersom toe er større enn Tesla har definert.

Snakket med en på verkstedet på Alnabru i dag om denne slitasjen på bakdekkene. De hadde rettet opp en det feil på toe in på en del biler som hadde bedret kjøreegenskapene merkbart, og sikkert også dekkslitasje. Sjekket mange av bilene som stod på verkstedet uten å se noen slitasje på innsiden. Han mente også at det var gjort noe på EU modellene. Det var ikke cambervinkelen, men vistnok nye prosedyrer på etterstramming på deler i bakhjulsopphenget. Skjønte ikke helt dette så ta det med en klype salt.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

D.O

#17
Sitat fra: Stig O på mandag 22. juli 2013, klokken 21:49

Snakket med en på verkstedet på Alnabru i dag om denne slitasjen på bakdekkene. De hadde rettet opp en det feil på toe in på en del biler som hadde bedret kjøreegenskapene merkbart, og sikkert også dekkslitasje. Sjekket mange av bilene som stod på verkstedet uten å se noen slitasje på innsiden. Han mente også at det var gjort noe på EU modellene. Det var ikke cambervinkelen, men vistnok nye prosedyrer på etterstramming på deler i bakhjulsopphenget. Skjønte ikke helt dette så ta det med en klype salt.
Det er kommet ny prosedyre for stramming av hjulboltene, men det er lenge siden. En del klaget på at bilen mistet sin fasthet og føltes slarkete/slitt ut, men det viste seg å være boltene som ikke var strammet til rett moment 175Nm.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16389-IMPORTANT-New-Model-S-torque-specification-for-mounting-wheels
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Stig O

Sitat fra: D.O på mandag 22. juli 2013, klokken 21:56
Sitat fra: Stig O på mandag 22. juli 2013, klokken 21:49

Snakket med en på verkstedet på Alnabru i dag om denne slitasjen på bakdekkene. De hadde rettet opp en det feil på toe in på en del biler som hadde bedret kjøreegenskapene merkbart, og sikkert også dekkslitasje. Sjekket mange av bilene som stod på verkstedet uten å se noen slitasje på innsiden. Han mente også at det var gjort noe på EU modellene. Det var ikke cambervinkelen, men vistnok nye prosedyrer på etterstramming på deler i bakhjulsopphenget. Skjønte ikke helt dette så ta det med en klype salt
Det er kommet ny prosedyre for stramming av hjulboltene, men det er lenge siden. En del klaget på at bilen mistet sin fasthet og føltes slarkete/slitt ut, men det viste seg å være boltene som ikke var strammet til rett moment 175Nm.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16389-IMPORTANT-New-Model-S-torque-specification-for-mounting-wheels

Nei det var ikke hjulboltene, eller rettere sagt hjulmuttrene. Snakket spesielt om dette med ham også i forbindelse med uorginale felger. Tesla hjulboltene er ekstremt store i forholt til f.eks BMW sine som er de felgene med beste utvalget til Teslaen. Har selv kjøpt to sett beregnet på BMW. Tviler på at Tesla mutterne passer. Gjemte å ta mål.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Nuvolari

Sitat fra: Stig O på mandag 22. juli 2013, klokken 21:49

Snakket med en på verkstedet på Alnabru i dag om denne slitasjen på bakdekkene. De hadde rettet opp en det feil på toe in på en del biler som hadde bedret kjøreegenskapene merkbart, og sikkert også dekkslitasje. Sjekket mange av bilene som stod på verkstedet uten å se noen slitasje på innsiden. Han mente også at det var gjort noe på EU modellene. Det var ikke cambervinkelen, men vistnok nye prosedyrer på etterstramming på deler i bakhjulsopphenget. Skjønte ikke helt dette så ta det med en klype salt.

Bra, da er de klar over problemet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Teslafrank

Altså, nå må noen ikke skru opp forventningene om både tid, kunnskap og vilje en Tesla-ansatt har på overtakelsen. Jeg har selv jobbet som markedssjef i en avdeling av en av norges største bilorganisasjoner- og hadde jeg vært selger til enkelte av dere. da hadde jeg høflig sagt i fra til dere:)

Sjekk bilen for åpenbare feil og mangler ved levering, og at bilen er som bestilt. Å funksjonsprøve absolutt alt er det rett og slett ikke tid til, i alle fall ikke å demontere bilen(!) Skjerpings.

Vi får nok en instruksjon på funksjonaliteten av de ulike komponentene. Når jeg leverte bil, brukte jeg ca 1 time med kunden og bilen, hvor kunden signerer på skjema hva som er gjennomgått.

Vi er dekket av Teslas begrensede garanti, samt 5 års reklamasjonsrett etter norsk lov.

Når det gjelder eksempelvis hjulstilling, så var min Roadster umulig å ha med å gjøre den første tiden. Jeg satt den inn på mitt lokale verksted, etter avtale med Tesla, bilen ble justert og regingen sendt til Oslo. NO PROBLEM:)

Skal vi bruke så mye av Teslas tid på dill og dall, da får vi nok ikke bilene våre før etter jul:)

PS: Jeg er selv en krevende kunde, men det får være grenser:)

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

frskby

Vil si jeg er svært nøye med bil selv, men hvorfor skal alle være myyye med kritiske og mer nøye ved overtakelse av en Tesla enn alle andre merker på markedet?
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

TS

#23
Det viktigste ved selve overtakelsen er vel å dokumentere eventuelle skader på interiør og eksteriør.

Alt annet kan man reklamere på uten tvil om hvem som har ansvaret..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

laumb


Sitat fra: frskby på mandag 22. juli 2013, klokken 23:36
Vil si jeg er svært nøye med bil selv, men hvorfor skal alle være myyye med kritiske og mer nøye ved overtakelse av en Tesla enn alle andre merker på markedet?

Fordi, for enkelte av oss,meg inkludert, så vil Model S være den dyreste bilen man har - og kanskje kommer til - å kjøpe. Da er det viktig å være grundig.

Grundig eller ikke, skal ikke strebe etter å bruke masse tid. Inn, kjapp sjekk av lakk og funksjoner og ut. Håper det tar maks 15min inkl. Ventetid.


Tapatalkin' from iTalatut...

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på tirsdag 23. juli 2013, klokken 01:02

Fordi, for enkelte av oss,meg inkludert, så vil Model S være den dyreste bilen man har - og kanskje kommer til - å kjøpe. Da er det viktig å være grundig.

Grundig eller ikke, skal ikke strebe etter å bruke masse tid. Inn, kjapp sjekk av lakk og funksjoner og ut. Håper det tar maks 15min inkl. Ventetid.


Tapatalkin' from iTalatut...
Og da er spørsmålet: når man kjøper hus til 10x prisen, hvor lang tid bruker man på å se over huset da? ( 15 min for min del :)

Ps: flott om du kan skru av Tapatalk spammen. Det har vært behagelig så lenge nå :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stianrod

Kjøpte ny Toyota Yaris Hybrid, som jeg fikk i desember. Overtagelsen tok vel knapt 20 min, og da var mesteparten papirarbeid. Vi gikk kjapt igjennom selve bilen, for å finne evt skader på eksteriør/interiør. Jeg fikk mobilnr til selgeren, som jeg kunne ringe når som helst om jeg oppdaget feil i løpet av de nærmeste dagene. Null problem.

Håper det blir sånn denne gangen også. Selvom det er en bil til 6-700k, eller til 200k, bør man være like nøye selvsagt. Men å bruke et par timer på overtakelse, for å sjekke alt mulig, er tull.

Finner man ting å klage på, burde det være en smal sak å fikse i rimelighetens tid i etterkant.

Med bilen burde det jo nesten fulgt med et 14 dagers angrerettskjema, siden vi har bestilt den på nett  ;)


P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

stianrod

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. juli 2013, klokken 07:11
Sitat fra: laumb på tirsdag 23. juli 2013, klokken 01:02

Fordi, for enkelte av oss,meg inkludert, så vil Model S være den dyreste bilen man har - og kanskje kommer til - å kjøpe. Da er det viktig å være grundig.

Grundig eller ikke, skal ikke strebe etter å bruke masse tid. Inn, kjapp sjekk av lakk og funksjoner og ut. Håper det tar maks 15min inkl. Ventetid.


Tapatalkin' from iTalatut...
Og da er spørsmålet: når man kjøper hus til 10x prisen, hvor lang tid bruker man på å se over huset da? ( 15 min for min del :)

Ps: flott om du kan skru av Tapatalk spammen. Det har vært behagelig så lenge nå :)

Ikke sammenlikne bilkjøp og boligkjøp. Bolig er litt mer komplisert og har verdistigning (som regel), så om du bruker 15 min på befaringen av nybolig får det være ditt "problem".
Da bruker jeg godt et par timer... (off topic, end of story)  ;)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

DonPedro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. juli 2013, klokken 07:11Og da er spørsmålet: når man kjøper hus til 10x prisen, hvor lang tid bruker man på å se over huset da? ( 15 min for min del :)

Sist jeg gjorde dette brukte vi 7 timer på overtakelsen, og da ble ikke alt gjennomgått.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Teslafrank



Jeg er megler....:)  Den diskusjonen tar vi ikke her..!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA