Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakovervendt barnesete i I-Miev

Startet av VanillaBean, torsdag 01. august 2013, klokken 10:52

« forrige - neste »

VanillaBean

Hva er argumentene for å velge en bestemt trilling?

Jeg hadde satt stor pris på innspill. Lener meg mot i-Miev, men det er mest magefølelse....
iMiev siden september 2013.

Jafo

#1
I-Miev'en kom vel et år foran de andre med alt av utstyr (etter hvert som det ble intrrodusert). Når jeg kjøpte fikk jeg vel inntrykk av at de to andre var en anelse billigere for samme årsmodell/kmstand.

Stol på magefølelsen, du ;)

Olemann

#2
Jeg vurderte import selv og i Tyskland er prisene stort sett hipp som happ på de 3.  Tilfeldig variasjon.

Men i Norge betaler du litt mer for en brukt iMiev så min vurdering er at det er klokt bare om du skal ha bilen kort tid, da den merverdien du betaler ikke fåes igjen etter noen år, for da teller det mest hvordan bilen er behandlet, km.stand etc. 
Miev har et ekstra gir for regen, dette finner du mer om her på Forum, i praksis har det lite å si da under bremsing er det max regen også på de andre trillingene. 
Det psykologiske perspektiv er jo at alle trilligene er en Mitsu altså vil noen mene at "originalen" er best, (dog samme bil, med unntak av litt interiør, farger, og gps på gammel type) og vil betale litt ekstra for det.
Så er det jo kommet en ny modell av Miev i år, der vil ikke de andre følge opp, så ved nykjøp er nok det et bra valg (mer om forskjellen om du surfer en halvtimes tid på Forum)

VanillaBean

Takk for glimrende info. Var ikke klar over at det bare er i-Miev som kommer i ny modell i år. Noen forbedringer og samme pris høres bra ut. Får prøvekjøre neste uke  8).
iMiev siden september 2013.

Mr.Zero

Sitat fra: VanillaBean på søndag 21. juli 2013, klokken 08:32
Takk for glimrende info. Var ikke klar over at det bare er i-Miev som kommer i ny modell i år. Noen forbedringer og samme pris høres bra ut. Får prøvekjøre neste uke  8).

"Ny modell" betyr i hovedsak LED-pærer i nærlys samt noen % sterkere motor.
For min del sparte jeg 36.000,- ved å kjøpe en Citroen av norsk forhandler sammenliknet med ny mitsu fra norsk forhandler. Dette var i september 2012. Bilene er jo nærmest identiske sett bort i fra radio samt at mitsu'n kan forvarmes via en stor fjernkontroll.
Verkstedkompetansen på trillingene KAN også være noe høyere hos mitsu-gutta. For øvrig er bakre støtfanger ufattelig mye kulere på de "franske" en opphavet...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Jafo

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 21. juli 2013, klokken 09:24
...
For øvrig er bakre støtfanger ufattelig mye kulere på de "franske" en opphavet...
Skal være enig i det, men synes en liten soting gjorde seg godt på Mjau'en.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8297.msg102081.html#msg102081

VanillaBean

#6
A-ha! Plutselig ble C-zero av interesse igjen :)

Hva er forresten forskjellen på radioen i i-Miev og de andre?
iMiev siden september 2013.

sven erik

husk i mieven har akstra giret  som har mye å si i nedover bakker  og  det ener for mottorvei så  kjører du riktig fr du  lenger rekkevidde  på langkjøring  men en merker ikke dette før du har trena litt

Mr.Zero

Sitat fra: Jafo på søndag 21. juli 2013, klokken 11:50
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 21. juli 2013, klokken 09:24
...
For øvrig er bakre støtfanger ufattelig mye kulere på de "franske" en opphavet...
Skal være enig i det, men synes en liten soting gjorde seg godt på Mjau'en.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8297.msg102081.html#msg102081

Dette ble kult!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#9
i-MiEV har innebygget forvarming, startes med fjernkontrollen når bilen står på lading. Rekkevidde ca. 250 meter med fri sikt. Trekker ca. 2 kW. Den gjør bilen varm på høst og vår, men sliter litt i kulda om vinteren - må kjøre 2 perioder á 30 minutter for å få t-skjorte temperatur.

De med C-zero og Ion installerer gjerne en 1350W kupévarmer som gjør omtrent samme nytten, men den varmer jo ikke opp kjølevæska til varmeapparatet slik at det går 1/2 - 1 ekstra batteristrek (i forhold til i-MiEV) dersom man vil opprettholde varmen. Varmeapparatet blåser også noe varmluft i en kanal mot batteriet og øker rekkevidden bittelitt på en i-MiEV når den forvarmes.

Jeg slenger imidlertid inn en ekstra kupévarmer de kaldeste dagene, 30 minutter med totalt 3,3 kW gjør susen! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

VanillaBean

Takk for info. I-Miev er da absolutt den mest interessante av trillingene!
iMiev siden september 2013.

El-ler

Kanskje litt sent med innlegg, men for alle andre som leser forumet og skal kjøpe seg en trilling; Jeg vil anbefale Citroenen på det høyeste! Den er en drøm å kjøre. Mye fordi gasspedalen styrer både om du skal kjøre i eco mode (eller ikke i.e.gassen over halveis) og den styrer nøyaktig hvor mye du skal bremse med motoren. Det er nesten som å kjøre en truck. Slipper nesten fullstendig med å bruke vanlig bremser.
Så lenge man ikke skal kjøre store avstander, er forvarming bare tull. Bilens 5000 watts varmeanlegg gjør bilen varm før du når enden av gata. Bare husk å trykke inn resirkulsjonsknappen inntil det kommer varmluft!
Fikk med 16A ladekladd som gjør at jeg effektivt får fyllt nødvendig strøm til å kjøre med full varme overalt. De fleste venner, shoppingsentre og arbeidsplasser har jo strøm:)
Citroen C-Zero,11000 km

tomrh

Sitat fra: El-ler på lørdag 31. august 2013, klokken 13:23
Kanskje litt sent med innlegg, men for alle andre som leser forumet og skal kjøpe seg en trilling; Jeg vil anbefale Citroenen på det høyeste! Den er en drøm å kjøre.
Alle trillinger er en drøm å kjøre. :)  (Ja - jeg har kjørt C-Zero også.)
Alt du sier gjelder like mye for en i-MiEV, man kan godt la være å forvarme om man synes det er bare tull. ;)
Men spørs om ikke trillingene får hard konkurranse nå av VW e-Up! som legger seg i samme pris-segment.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

LittleBigsteel

Ingen av bilene leveres med 16A lader lengre. Peugoet og Mitshubishi leverer med 10A og Citröen med 8A. Det burde man ta med i vurderingen av bil. På sommertid bruker man 6-8 timer på fullopplading med 16A lader og 8-10 timer med 10A og 9-11 timer med 8A. Når det gjelder pris er Citröen sine forhandlere mye mere villig til å forhandle med prisen enn for eks. Motorforum som selger iMiEv. Kjøpte selv en iOn fra Bertel O Steen til 180 000 i januar. Da fikk jeg også med Tomtom navigasjon og Defa kupe varmer levert og montert til den prisen. Motorforum ville ikke selge til mindre enn 205000. Citröen'en kunne jeg få til 5000 rimligere enn iOn, men da med den minste laderen så da blei det til slutt Peugoet. Lykke til med bil kjøp.

tomrh

Sitat fra: LittleBigsteel på mandag 02. september 2013, klokken 12:09
Ingen av bilene leveres med 16A lader lengre.
Nei, men det skaffer man enkelt fra tredjeparts leverandører som Charge-Amps eller hos elbilhjelpen.no, det bør ikke være utslagsgivende for valg av modell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA