Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen flere bilder av Leaf 2013 Tekna Metallic Slate

Startet av tomrh, torsdag 01. august 2013, klokken 09:05

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra en Pöyry-rapport:
Sitat
"På grunn av at E16 og E134 trenger etablering av en del hurtigladestasjoner i hver ende og at E134 trenger flest etableringer er det naturlig å starte med E6, deretter E16 og til sist E134 alle de tre Indre korridorene er ferdige. Dette er også overensstemmende med ÅDT på de ulike fjellovergangene. Riksvei 7 er den fjellovergangen som har minst trafikk og bør derfor ikke være blant de prioriterte fjellovergangene i tidlig fase.
Hvilken av disse hovedveien har faktisk hurtigladere nok til å kunne kjøres mellom to storbyer med Nissan Leaf?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal

Hans Håvard Kvisle

Litt vel mye trøndersinne her ;)

Og nok litt urettmessig kritikk. Jeg synes heller at utbyggerne i Hallingdal skal få ros for innsatsen sjøl om dette ikke henger sammen med hvordan en konsulentutredning synes det skal være. Hallingdal Kraftnett bestemte seg for å sette opp på Geilo og Flå uten å få støtte fra Transnova. På Gol er det Nissanforhandleren - og som også lar alle få bruke den gratis. Hurra for dem!
St.Hanshaugen

tomrh

Selvfølgelig skal alle hurtiglader-utbyggerne få ros for at de bygger ut hurtigladere, misforstå meg rett! :) Veldig bra at det går an å kjøre Oslo - Bergen med elbil. Men det er litt vill vest ang. strategi, jeg skjønner ikke Pöyrys rolle i dette, gjør du? ;)
Stjørdal

Hans Håvard Kvisle

På kort tid leverte konsulentene i Pöyry en rapport til Transnova hvor de foreslo en strategi for hurtigladeutbygging. Slik jeg har forstått det, har den foreløpig ligget som et grunnlag for Transnovas valg for hva de har ønska å gi finansieringsstøtte til. Men det kan virke som den ikke har vært helt innertier:
http://www.transnova.no/strategi-og-finansieringsplan-for-ladepunkter-apen-konkurranse
Noe som ikke er rart, da rapporten kom i en veldig tidlig fase av satsingen på hurtiglading. Den baserer seg på mange antagelser. Forsåvidt er vi fortsatt i en tidlig fase, men kanskje blitt litt klokere alle sammen? Derfor vil jeg tro at det kommer en revidert strategi.
St.Hanshaugen

tomrh

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 22. juli 2013, klokken 10:20
Slik jeg har forstått det, har den foreløpig ligget som et grunnlag for Transnovas valg for hva de har ønska å gi finansieringsstøtte til. Men det kan virke som den ikke har vært helt innertier:
http://www.transnova.no/strategi-og-finansieringsplan-for-ladepunkter-apen-konkurranse
Ja, jeg har lest gjennom flere rapporter fra Pöyry og det spriker litt. I en av rapportene, om lønnsomhet, slår de i grunnen fast at hurtigladere i korridorer ikke er lønnsomme å bygge ut. For lønnsomhet krever stive ladepriser og mange abonnenter. Kanskje ikke helt det svaret Transnova ønsket seg? Ihvertfall ikke akkurat et svar elbilister ønsker seg. Det vil være interessant å følge besøkstall og lønnsomhet til hurtigladerene på Geilo og Flå framover.
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA