Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Nuvolari, onsdag 31. juli 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

glaserud

Er ikke combo (ccs) bare mennekes (62196) + to DC-plugger? Uansett burde en adapter være enkel.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

OddB

"Originale" Type 2 kontakter håndterer kun AC (opp til 43kW), Tesla har modifisert den og bruker samme kontakten til sine Superlader, dvs de sender DC på de pinnene som vanligvis brukes til AC.
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper#E
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

#32
Sitat fra: shb på lørdag 17. august 2013, klokken 17:57
Riktig. Det er dette språket japanerne vil ta seg betalt for. Adaptere koster ikke mye. Men bil og lader må snakke sammen ellers blir batteriet ødelagt. Det vil vi ikke. Når vi får ladet på 22kW og sett hvor fort det går. Da ser vi om Chademo er noe å satse på. Den reduserer ladestrøm på Leafen til ca 35A etter 15 min starter fint ut på 100A i 2 minutter.

Et adapter må ha en slik kontakt hvor en setter inn CHAdeMO pluggen:

Pluggen til venstre adapterkontakten til høyre.
Disse har 2 kraftige kontakter for DC + 8 signalkontakter 2 er for CAN bus og resten er for noen analoge signaler for sikkerhetsfunksjoner.
Så må adapteret ha en plugg for å koble til bilen:

Maken til den han holder i hånden. Altså en vanlig type 2 plugg.
Mellom disse sitter en kladd som simulerer de signalene som CHAdeMO laderen trenger, altså en CAN bus kommunikasjon som gir laderen informasjon om status + en 5-6 analoge signaler for å høyne sikkerheten.

Kladden må også kommunisere med bilens system slik at den forstår at den nå får likestrøm og kobler om pinnene slik den også må gjøre for superlader siden den nå får høyere strøm DC som går utenom bilens lader disse funksjonene har Tesla også i sin superlader. (Nå brukes 4 av pinnene til DC). Så er det også litt hardware som strømforsyning til elektronikken, litt sikkerhetsfunksjoner, signaltilpasning for de analoge signalene og noe software for kommunikasjon og simulering av batteristatus.

Her er det altså 2 dyre kontakter og en kladd som er mer komplisert enn en den vanlige ladekladden + CHAdeMO lisens, så en kan ikke forvente at den blir gratis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 20:38
"Originale" Type 2 kontakter håndterer kun AC (opp til 43kW)
Sitat fra: PerBear på torsdag 08. august 2013, klokken 00:39
IEC og SAE jobber med å fullføre den kommende "felles" DC ladestandard. I forslaget for Europa er det foreslått støtte for DC lading via vanlig Mennekes plugg i tillegg til to ekstra kontaktpinner som støtter inntil 1kVDC/140A (140kW):


Med DC-Mid vil f.eks. en 500V batteripakke kunne lades med 140A eller 70kW mens DC-low støtter 80A dvs 40 kW.

Det finnes allerede biler fra Tyskland (bl.a. BMW i3) som støtter DC-High lading via eksterne kontakter. Men hvilke biler støtter DC-mid/low lading?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Hvis tesla har fulgt dette ville ikke superladerne gitt mer enn 70kw da.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Griffel

Sitat fra: ebbrey på søndag 18. august 2013, klokken 00:10
Hvis tesla har fulgt dette ville ikke superladerne gitt mer enn 70kw da.
Derfor har de ikke en standard kontakt i bilen, men sin egen kompatible.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 21:55
Chademo er vel "vraket" i EU, så den har kanskje en usikker framtid selv om det er dem mest utbredte hurtigladeren i Norge ?
Jeg tror jeg holder en knapp på dobbelladeren. Det er fordi en AC ladestasjon av naturlige årsaker er MANGE ganger billigere enn en DC stasjon. En type 2 stasjon med 400V 32A gir deg 22kW. En slik stasjon koster vel ca 10 000 kr +- ? Det er noe som er overkommelig for de fleste å sette opp, kontra en DC-lader til mange hundre tusen..
Bare veikroer, hoteller etc oppdager behovet så tar det nok ikke lang tid før det kryr av slikt.

"Who cares about Norway" står det i denne artikkelen, til dels interessant lesning :-).
http://www.plugincars.com/why-chademo-death-row-europe-128001.html
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Griffel

Sitat fra: Stellar på fredag 23. august 2013, klokken 20:05
"Who cares about Norway" står det i denne artikkelen, til dels interessant lesning :-).
http://www.plugincars.com/why-chademo-death-row-europe-128001.html
Så lenge kundegrunnlaget er der vil CHAdeMO ladere bli montert og vedlikeholdt. Det er ingen som nekter noen å sette opp slike ladere, utbygging av DC lader nettverket går jo mest i privat regi med noe støtte uansett.
Nye DC ladere vil nok i stor grad ha både Combo og CHAdeMO.
Som kundetilbud for supermarkeder og spisesteder vil Type 2 AC punkter av ulikytelse nok være det mest interesante.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#38
Jeg har sagt det før, men jeg skal si det igjen:

CHAdeMO er *stein død* i Europa. Hvis det ser ut som den lever, så er det bare fordi den ikke har oppdaget at hjertet har stoppet å slå enda.

EU har valgt Type 2, og det er ikke rart. I motsetning til Japan og US, så har vi 3fase over alt. Type 2 kan lade med inntil 43 kW for en *langt* lavere pris enn chademo.

Når EU har valgt Type 2, så betyr det at det er type 2 det vil bli satset på. Når type 2 i tillegg er så inderlig mye billigere enn chademo, så trenger man ikke være vismann for å spå at tettheten av type 2 kommer til å øke voldsomt, og tettheten til chademo ikke vil kunne holde følge.

Som en ytterligere barriere har chademo masse tekniske problemer og høye vedlikeholdskostnader, større og dyrere plugg, og på toppen av det hele skal japanerne ha en haug med lisenspenger. Og så holdt jeg på å glemme at chademo er en lukket s.k. "de facto" standard som holder på å bli forbikjørt, mens type 2 er så åpen som den kan få blitt.

Glem chademo med mindre du eier leaf eller trilling. Det er passé.

Prøv i stedet å påvirke Tesla til å lage en skikkelig, integrert lader slik Zoe har, slik at vi kan utnytte billige 43 kW ladestasjoner uten ekstern likeretter.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

JohanH

Kanskje, kanskje, kanskje Tesla kunne bruke resurser på å oppgradere sin AC-ladings teknologi slik at en bil med dobbeltlader ("quadrupellader"?) kunne ladet 43kW AC (400V/63A/3-fase) isteden for å bruke tid og resurser på å lage en Chademoadapter. Og selvfølgelig tilby dette som en oppgradering til oss som nå får biler som "kun" takler 11/22 kW AC.

eledille

Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 20:28
Kanskje, kanskje, kanskje Tesla kunne bruke resurser på å oppgradere sin AC-ladings teknologi slik at en bil med dobbeltlader ("quadrupellader"?) kunne ladet 43kW AC (400V/63A/3-fase) isteden for å bruke tid og resurser på å lage en Chademoadapter. Og selvfølgelig tilby dette som en oppgradering til oss som nå får biler som "kun" takler 11/22 kW AC.

Kunne ikke vært mer enig. Dagens Tesla-lader er enkel, dyr og tung. Med en skikkelig trefaselader kunne de støttet 43 kW for samme vekt, plass og pris.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#41
Sitat fra: eledille på fredag 23. august 2013, klokken 20:22
Glem chademo med mindre du eier leaf eller trilling. Det er passé.
Som sagt DC netverket påvirkes mer av kundegrunnlaget enn av ønsker. Det er vel nesten bare de med leaf og trillinger som benytter CHAdeMO.
Markesandelene for biler med 22-44 kW AC ladere i forhold til biler som benytter CHAdeMO vil styre denne utviklingen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HABEL

Sitat fra: eledille på fredag 23. august 2013, klokken 20:32
Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 20:28
Kanskje, kanskje, kanskje Tesla kunne bruke resurser på å oppgradere sin AC-ladings teknologi slik at en bil med dobbeltlader ("quadrupellader"?) kunne ladet 43kW AC (400V/63A/3-fase) isteden for å bruke tid og resurser på å lage en Chademoadapter. Og selvfølgelig tilby dette som en oppgradering til oss som nå får biler som "kun" takler 11/22 kW AC.

Kunne ikke vært mer enig. Dagens Tesla-lader er enkel, dyr og tung. Med en skikkelig trefaselader kunne de støttet 43 kW for samme vekt, plass og pris.

+1

Tesla leser muligvis ikke dette forumet, vi burde på en eller annen måte overbringe dette ønsket via "offisielle" kanaler.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Stellar

Får pris på mandag, 400V 3-fase 16A. Skal trekkes og monteres 3 meter fra sikringsskap.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

shb

Det er bra valg. Jeg fikk det for 1500 i matriell, og en bror som monterte. Så du burde vel klare det for ca 3000.-

Det er mye bedre det satses på AC ladepunkter med min 22kW ja, ikke Chademo. De er veldig dyre. Nå er laderen ved Oppedal i drift, den har vert nede i ca 2 uker. De møtte få deler fra Nederland, og så var jo folk på ferie så da gikk jo tiden.....
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA