Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Nuvolari, onsdag 31. juli 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

Charge and Drive

Enkel og Dobbellader er AC lading og det må lades med Mode 3 Type 2 (Mennekes) for å kunne lade på mer enn 16 Amp 400Volt.

CHAdeMO er DC lading og påvirkes ikke om du velger enkel eller dobbel lader.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

shb

Chademo til over 10 tusen blir ikke kjøpt. Pluss betale for ladingen også. Da håper jeg på flere 400V 16A 3 fase. Det er vel det boss og papir pressene går på. På baksiden av kjøpesenterene?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

OddB

Dobbelladeren brukes kun når du lader med AC, dvs i praksis Type 2 32A 400V (22kW) Chademo og Combp er DC ladere som gjør likerettingen utenfor bilen.

En liten tanke: Hvis/når Tesla kommer med et Chademoadapter og det blir veldig dyrt...hadde det da vært en mulighet å lage en ordning der man kunne leie/låne det av hverandre ? Det vil jo for de fleste i praksis ikke brukes mange ganger i året  ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tesladigger

Vi venter som sagt på en Chademo adapter fra Tesla, men noen av disse ny ladestasjonene som settes opp kommer med både Chademo og Combo lader.
Kan vi lade Teslaen på Combo laderen uten noen form for adapter (Evt. kun med en type-2 til type-2 Mennekes kabel), noen som vet?
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

shb

Husker ikke hvor. Men mener jeg har sett en plass at de nye Combo stort sett blir Chademo, combo som Vw, Bmw og Renault kommer med og 22 kW  mode 3 som Tesla kan bruke. Det er de gamle laderene Tesla får problemer på.

OddB

Slik jeg har forstått det :
Har du en bil med Combo-kontakt så kan du enten plugge inn en vanlig Type 2 kontakt som er begrenset til 22kW AC eller så kan du plugge inn en Combokontakt som i tillegg til en Type 2 kontakt har et ekstra par kontakter for DC. Tesla har bare en Type 2 kontakt og kan derfor ikke lade bruke disse kontaktene uten et evt adapter.

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 17:10
Har du en bil med Combo-kontakt så kan du enten plugge inn en vanlig Type 2 kontakt som er begrenset til 22kW AC eller så kan du plugge inn en Combokontakt som i tillegg til en Type 2 kontakt har et ekstra par kontakter for DC. Tesla har bare en Type 2 kontakt og kan derfor ikke lade bruke disse kontaktene uten et evt adapter.

Fullt mulig det er jeg som har missforstått, men jeg trodde altså at hensikten med Combo kontakten var at den kunne brukes som en vanlig Type 2 kontakt dersom man ikke hadde støtte for Combo, men at man kunne få hurtig DC lading dersom man hadde den støtten.

Dersom Tela noen gang får ett adapter for Combo pluggen så vil den da gå inn på "SuperChager" kontaktene til Teslas  modifiserte Type 2 kontakt, slik også Chademo må gjøre?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Er det bare meg som synes det er litt vanskelig å forstå alle typer ladekontaker, 3 fase, adaptere etc? Jeg forstår virkelig ikke at chademo skal koster rundt 10.000. Er det for innbygging? Da er det jo strengt tatt ikke en adapter.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: taraquin på lørdag 17. august 2013, klokken 17:30
Er det bare meg som synes det er litt vanskelig å forstå alle typer ladekontaker, 3 fase, adaptere etc? Jeg forstår virkelig ikke at chademo skal koster rundt 10.000. Er det for innbygging? Da er det jo strengt tatt ikke en adapter.

Det er ingen som vet prisen enda. Og jeg har ingen trp på at den koster så mye. Da vil den ikke bli solgt.

OddB

Nei det er ikke enkel, sliter selv..
Men det er i hovedsak to måter å lade på. Vekselstrøm(AC) eller Likestrøm (DC).
Alle kontakter og overganger (230V/400V/32A/16A/en-fase/trefase/TN/IT etc)som har vært diskutert her er for å fore bilen med varierende mengder Vekselstrøm. Unntaket er Teslas superladere, Chademo og Combo. Disse tre leverer Likestrøm direkte til batteriet.
For å nyttegjøre seg Vekselstrømmen må den likerettes og reguleres. Dette gjøres enten i bilen selv hvis man kobler til AC, eller utenfor bilen hvis man bruker DC.
Dette gjør at det er billigere å sette opp et ladepunkt som leverer AC, all behandling av strømmen tar bilen seg av.
Når man lader med DC må man først likerette Vekselstrømmen fra nettet i den eksterne laderen, og så må bilen og laderen snakke sammen slik at batteriet får riktig strømmengde til en hver tid, slik at batteriet ikke blir ødelagt og ladingen foregår optimalt.
Et Chademo-adapter (og et evt Combo-adapter) må i tillegg til å ha en fysisk omkobling av strømmen fra en kontakttype til en annen, sørge for at bilen og laderen snakker samme "språk". 

shb

Riktig. Det er dette språket japanerne vil ta seg betalt for. Adaptere koster ikke mye. Men bil og lader må snakke sammen ellers blir batteriet ødelagt. Det vil vi ikke. Når vi får ladet på 22kW og sett hvor fort det går. Da ser vi om Chademo er noe å satse på. Den reduserer ladestrøm på Leafen til ca 35A etter 15 min starter fint ut på 100A i 2 minutter. 

OddB

Sitat fra: shb på lørdag 17. august 2013, klokken 17:57
Riktig. Det er dette språket japanerne vil ta seg betalt for. Adaptere koster ikke mye. Men bil og lader må snakke sammen ellers blir batteriet ødelagt. Det vil vi ikke. Når vi får ladet på 22kW og sett hvor fort det går. Da ser vi om Chademo er noe å satse på. Den reduserer ladestrøm på Leafen til ca 35A etter 15 min starter fint ut på 100A i 2 minutter.
Ja det er nok skyhøye lisenskostnader på dette... Tror i bunn og grunn jeg ville foretrekke at landet ble"teppebombet" med billige 22kW ladere :D
De siste prosentene på batteriet lades uansett med lavere effekt enn det..

fredag

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 18:03
Sitat fra: shb på lørdag 17. august 2013, klokken 17:57
Ja det er nok skyhøye lisenskostnader på dette... Tror i bunn og grunn jeg ville foretrekke at landet ble"teppebombet" med billige 22kW ladere :D
De siste prosentene på batteriet lades uansett med lavere effekt enn det..

Tesla burde jobbe med ledende produsenter av hurtigladere, slik at Type2-uttaket på slike multistandard-hurtigladere kjenner igjen en Tesla, og gir de DC-lading med så høy effekt som mulig.

Renault, Tesla, BMW og andre burde samarbeide om Type2-lading på 44kW, slik Renault Zoe har mulighet for. Disse kan settes opp MYE rimeligere enn DC-ladestasjoner.

EU ønsker ikke at det settes opp Chademo-ladere etter 2018, siden dette ikke er EU-standard for DC-hurtiglading.
http://green.autoblog.com/2013/08/12/europe-ready-to-sunset-support-for-chademo-dc-fast-chargers/

Tesla burde lage et Combo-adapter. Kanskje det kan lages mye billigere enn Chademo-adapter?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

glaserud

Combo AC bruker vel samme protokoll som Type 2? I så fall er det vel mer snakk om en overgang.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

fredag

Sitat fra: Amoss på lørdag 17. august 2013, klokken 17:15
Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 17:10

Fullt mulig det er jeg som har missforstått, men jeg trodde altså at hensikten med Combo kontakten var at den kunne brukes som en vanlig Type 2 kontakt dersom man ikke hadde støtte for Combo, men at man kunne få hurtig DC lading dersom man hadde den støtten.

Dersom Tela noen gang får ett adapter for Combo pluggen så vil den da gå inn på "SuperChager" kontaktene til Teslas  modifiserte Type 2 kontakt, slik også Chademo må gjøre?

Hvis du ser på en Combo-hannkontakt, så ser du at den rent fysisk ikke passer i en Type2-hunnkontakt som er montert i Tesla. Alle Combo-hurtigladestasjoner jeg har sett har fastmontert ladekabel med hannkontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA