Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Nuvolari, onsdag 31. juli 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Er usikker på om jeg skal kansellere dobbeltladeren og heller bestille chademo. Forventet pris er omtrent det samme.

Trenger aldri dobbeltladeren hjemme så det uansett på langtur jeg trenger dette.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lanber

Usikker på om du får lov til å gjøre forandringer nå.

Jeg hadde samme problemstilling som deg og valgte å la være, det er en stang inn-stang ut avgjørelse.

el-fanboy

Interessant, hvor er kilden til at Chademo-adapter kommer til å ligge på rundt 10k?

Tenker at 22kW ladeplasser kommer til å være mye mer utbredt enn Chademo etterhvert, så jeg satser på SC og 22kW på langtur.  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på fredag 19. juli 2013, klokken 20:03
Interessant, hvor er kilden til at Chademo-adapter kommer til å ligge på rundt 10k?

Tenker at 22kW ladeplasser kommer til å være mye mer utbredt enn Chademo etterhvert, så jeg satser på SC og 22kW på langtur.  :)

Muntlig info fra Tesla-ansatte på TESLIVE arrangementet. $1500 i USA er sikkert $1600 i Norge (frakt osv.), litt kurssikring (6,20) og mva. så er vi over NOK 12k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Jeg kjøper CHAdeMO så snart det er tilgjengelig . Bergen -gursken kan kun dekkes med dette
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. juli 2013, klokken 17:55
Er usikker på om jeg skal kansellere dobbeltladeren og heller bestille chademo. Forventet pris er omtrent det samme.

Trenger aldri dobbeltladeren hjemme så det uansett på langtur jeg trenger dette.
Er vel de ferreste som kan få bruk for dobbeltlader hjemme, samt at det krever ganske stor investering for de få som har mulighet til det. Samt at medfølgende lader ikke kan brukes til dobbeltlader, den utnytter kun singel.

Når det er sagt, så vil jeg si det slik. Når chademo lader kommer vil det være mer utbredt mange steder (hvis den kommer i år) Men skal du rundt om i Europa neste år, er det Mennekes Type2 som gjelder. Det som er usikkert er om semihurtiglader blir vanlig eller om de kun tilbys med 16A enfas.

Jeg ville tatt enkelt lader, og sett ann senere. Samt kjøpt en Mennekes Type 2 kabel med en gang. Fikk svar fra Salto i dag, deres 32A kabel vil trolig koste 1500.- +MVA. Støtter både enkel og dobbelt lader. Om det viser seg å ikke være nok, vurdere oppgradering til dobbeltlader eller chademo når behovet dukker opp.

Driter du penger, eller er bekymret for at dobbeltlader oppgradering blir dyrt, og du må ha hurtig lading NÅ, så ville jeg tatt den nå.

Til slutt, Chademo leverer opp til 50kw lading og du får 15min av gangen i et latterlig betalingssytem. Du kommer deg ingen steder, og på f.eks Statoil må du først stå i pølse køen og kjøpe 15 min, for så å gjøre dette om, og om, og om, og om igjen......

Mennekes Type 2 enkelt lader, kan gi intill 10kw gjerne i "ubegrenset" tid og ofte gratis. Så der kan du koble til bilen å spise middag, shoppe osv... Med dobbeltlader kan du få intill 20kw der det leveres mer strøm.

Mennekes Type 2 er den nye standarden også i Norge. 400 er på vei i Oslo:
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1037-na-blir-det-400-nye-ladepunkter-i-oslo

I framtiden vil det ikke være aktuelt å bruke hverken Chademo eller Mennekes Type 2 på langtur. Mye enklere å svippe innom Tesla sine SC'er på 120kw eller mer. Gratis, og raskt. Mennekes kabelen eller medfølgende lader brukes kun når bilen parkeres på et shoppingsenter eller på hotellet... Chademo adapteret blir avleggs, hurtigladerene forsvinner...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Lanber

Men å ha muligheten til å kunne få 6-7 mils rekkevidde på 15min med pølsespising på Statoil takker nå jeg ja til. Jeg bryr meg ikke stort om de få kronene dette koster, det merkes ikke i det totale bildet.

Cirion

Sitat fra: Lanber på lørdag 20. juli 2013, klokken 15:06
Men å ha muligheten til å kunne få 6-7 mils rekkevidde på 15min med pølsespising på Statoil takker nå jeg ja til. Jeg bryr meg ikke stort om de få kronene dette koster, det merkes ikke i det totale bildet.
De 15minuttene blir fort 30 med kø, valg av pølse og tilbehør, og oppstart av maskinen. Den slås på fra kassen, så skal styringsmaskinen bootes, så må du velge lading selv om det kun er 15 minutt å velge. For ikke snakke om at du må koble en kabel med Chademo adapter til bilen, så den til automatens kabel.... Betale 10 - 12 000,- for et chademo adapter for å betale Statoil 48,- for 15 min lading om og om igjen.... Be my guest!

Nei bedre med 25 mil rekkevidde på en Tesla SC på 20 minutter  8) En kabel fra stolpen til bilen, ferdig. Lading starter automatisk. Det er til og med knapp på håndtaket til å åpne ladeporten.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

TerjeV

Har sjekket ladekartet og finner fint lite muligheter til å benytte dobbelladeren... Dette selvfølgelig basert på mitt private kjøremønster.
Vurderer sterkt å avbestille dobbelladeren. Kan vel heller bruke de pengene på felger og dekk....
Fikk bekreftet at dobbellader ikke påvirker leveringstid, men at det fortsatt var mulig å endre config.... -Valgets kval  :P
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

TS

Sitat fra: TerjeV på fredag 16. august 2013, klokken 21:03
Har sjekket ladekartet og finner fint lite muligheter til å benytte dobbelladeren... Dette selvfølgelig basert på mitt private kjøremønster.
Vurderer sterkt å avbestille dobbelladeren. Kan vel heller bruke de pengene på felger og dekk....
Fikk bekreftet at dobbellader ikke påvirker leveringstid, men at det fortsatt var mulig å endre config.... -Valgets kval  :P

Jeg tror du får litt betenkningstid .. Den blir ikke levert med bilene ennå..

Og kanskje det dukker opp noen ladeplasser snart  ;)

Jeg var i tvil etter å ha lest om valget på forumet , men er glad jeg har bestillt . Både fordi jeg tenker at jeg skal noe lengre turer utenfor Norge og fordi jeg tror og håper at antallet solgte Model S vil tvinge frem flere slike ladeplasser

Er det ikke slik at man i nød at man kan svinge innom en byggeplass og låne 400v trefas 63A?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TerjeV

Sitat fra: TS på fredag 16. august 2013, klokken 21:18
Sitat fra: TerjeV på fredag 16. august 2013, klokken 21:03
Har sjekket ladekartet og finner fint lite muligheter til å benytte dobbelladeren... Dette selvfølgelig basert på mitt private kjøremønster.
Vurderer sterkt å avbestille dobbelladeren. Kan vel heller bruke de pengene på felger og dekk....
Fikk bekreftet at dobbellader ikke påvirker leveringstid, men at det fortsatt var mulig å endre config.... -Valgets kval  :P

Jeg tror du får litt betenkningstid .. Den blir ikke levert med bilene ennå..

Og kanskje det dukker opp noen ladeplasser snart  ;)

Jeg var i tvil etter å ha lest om valget på forumet , men er glad jeg har bestillt . Både fordi jeg tenker at jeg skal noe lengre turer utenfor Norge og fordi jeg tror og håper at antallet solgte Model S vil tvinge frem flere slike ladeplasser

Er det ikke slik at man i nød at man kan svinge innom en byggeplass og låne 400v trefas 63A?

Mja, du kan det om du har adapter ned til 16A. Men du får bare ladet med 3x16A......
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

OddB

Chademo er vel "vraket" i EU, så den har kanskje en usikker framtid selv om det er dem mest utbredte hurtigladeren i Norge ?
Jeg tror jeg holder en knapp på dobbelladeren. Det er fordi en AC ladestasjon av naturlige årsaker er MANGE ganger billigere enn en DC stasjon. En type 2 stasjon med 400V 32A gir deg 22kW. En slik stasjon koster vel ca 10 000 kr +- ? Det er noe som er overkommelig for de fleste å sette opp, kontra en DC-lader til mange hundre tusen..
Bare veikroer, hoteller etc oppdager behovet så tar det nok ikke lang tid før det kryr av slikt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: TerjeV på fredag 16. august 2013, klokken 21:03
Har sjekket ladekartet og finner fint lite muligheter til å benytte dobbelladeren... Dette selvfølgelig basert på mitt private kjøremønster.
Vurderer sterkt å avbestille dobbelladeren. Kan vel heller bruke de pengene på felger og dekk....

Ja, om du bestiller ut ifra de lademulighetene som finnes i dag er det liten vits. Personlig bestiller jeg utifra en forventning om hva som blir bygd ut de neste 5 årene. Det var en del som bestilte Leaf i USA uten CHAdeMO-porten fordi det ikke var noen hurtigladere i nærområdet. Når det plutselig poppet opp en hel del så var det en del som angret på det.

Men den lar seg fint ettermontere da, i motsetning til CHAdeMO-porten på Lead.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ofn

Chademo forsvinner kanskje på sikt, men Sør-Norge vil være ganske godt utbygd
med slike hurtigladere innen 1-2 år. I løpet av 2014 vil Hordaland være dekket av
Chademo hurtigladere, se

http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Klart-for-elbilveg-Bergen-Oslo/

og hurtigladekartet. Odda, Straume, Romarheim er ikke tegnet inn siden finansiering ikke er avklart her enda. Men det vil tydeligvis komme Chademo-hurtigladere her også.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

TerjeV

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. august 2013, klokken 22:18
Sitat fra: TerjeV på fredag 16. august 2013, klokken 21:03
Har sjekket ladekartet og finner fint lite muligheter til å benytte dobbelladeren... Dette selvfølgelig basert på mitt private kjøremønster.
Vurderer sterkt å avbestille dobbelladeren. Kan vel heller bruke de pengene på felger og dekk....

Ja, om du bestiller ut ifra de lademulighetene som finnes i dag er det liten vits. Personlig bestiller jeg utifra en forventning om hva som blir bygd ut de neste 5 årene. Det var en del som bestilte Leaf i USA uten CHAdeMO-porten fordi det ikke var noen hurtigladere i nærområdet. Når det plutselig poppet opp en hel del så var det en del som angret på det.

Men den lar seg fint ettermontere da, i motsetning til CHAdeMO-porten på Lead.

Gode poeng....
Vil dobbellader ha noen funksjon sammen med eventuelt CHAdeMO adapter?
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA