Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

solcellelader for 12V-batteriet

Startet av cra, tirsdag 22. april 2008, klokken 15:24

« forrige - neste »

cra

Noen som har erfaring med bruk av slike til å holde 12V-batteriet toppet?

Lurer på å kjøpe denne, kanskje to, så kan jeg ha den ene i camp-let'en til å holde 12V batteriet der ladet. Bruker det for å ha et par små lyspærer gående om kvelden. Tenkte for øvrig å bytte batteriet i thinken og bruke det gamle i camplet'en.

Den andre plasseres selvfølgelig i thinken og holder 12V-batteriet ladet mes vi er på feire. :)

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8506~r.77233494
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Tror nok dette er i minste laget for å holde 12voltbatteriet vedlike.
Jeg har en biltema motorsykkellader som jeg bruker når jeg forlater Think'en for noen dager, og den ligger vel på 0,2-0,4 A hele tiden for å holde tritt med egenforbruket på bilen. Husk at panelet  ikke gir noe om natten, og lite i overskyet vær. Når spenningen på batteriet synker ned mot 12 volt, vil dc'en og vannpumpen starte og bruke en ampere av 12 voltbatteriet, samtidig med at dc'en går. Da vil det alllikevel minke på hovedbatteriet.

Biltemas  lader 37-707 kan kobles til gjennom lighterkontakten, og vil gjøre jobben mye billigere.   NB! bruk en lighterplugg og sjekk polariteten. Pluss skal være isentrum, men ....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

85 mA er 0,085A, og 12 V er ikke nok til å lade et 12V batteri. Spenningen for vedlikeholdslading av blybatteri skal være 13,5 volt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#3
12V i denne sammenheng er en nominell verdi, for å fortelle at den passer for drypplading av et 12V batteri. Så den kan nok lade et 12V batteri, men det er uansett alt for lite effekt til nytte for Think eller camp-let'en 

Du kan ikke regne med mer enn tilsvarende 4 timer/dag i gjennomsnitt om sommeren i sørnorge. (Forutsatt at det er montert ganske rett mot solen)

Det tilsvarer 0,3Ah per dag, knapt nok til å dekke selvutladning. Tilsvarer ca en 10W lampe i 20 min i camplet-en.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Takker så mye for informasjonen. Flott at så mange var mer våkne i fysikktimene enn meg selv! ;)

Jeg har en slik Biltema lader 37-707 (eller tilsvarende) som jeg har ladet 12V'eren med tidligere, så jeg får vel bare henge den på før jeg drar. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#5
Biltema har en bedre lader enn 37-707. Se etter en liten sort sak som ligner på en laptop lader. Biltema nr. 37-711 Det er en intelligent 3 stegs 2A lader. Desverre ute av sortementet nå, men dukker av og til opp i butikkene til 269 kr.

Denne påmonteres en sigarettenner plugg, og så har du en lader som kan stå tilkoblet i det uendelige, og som også fullader batteriet automatisk ved tilkobling.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA