Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i Bergen

Startet av gelerium, onsdag 31. juli 2013, klokken 17:06

« forrige - neste »

gelerium

Heisann!

Etter lang tid med to biler men likevell måtte ta bussen til arbeid har jeg valgt å kjøpe meg en Buddy. Kastet meg rett og slett ut i det selv om jeg ikke helt vet hva jeg går til. Bor i Bergen og med elbil blir det helt klart billigere enn buss samt 2 biler.

Er det noe jeg bør tenke på med disse? Evt. vedlikehold utenom batterier? Når det kommer til den dagen hvor batteriene skal byttes bør jeg da bare kjøpe blybatterier igjen eller kan jeg sette i noen som holder lengre og gjør at jeg får bedre rekkevidde?

Jeg ser inne på forumet her at folk snakker om å bygge om til litiuhm batterier men da får man problemer med lavere vekt noe som igjen gjør bilen usikker å kjøre med. Men kan ikke dette bare rettes med å tilføre vekt til bilen? Hva ville noe slikt kostet og har noen gjort det?

Hvordan er levetiden på selve bilen ellers utenom batteriene? Denne er jo gått i overkant av 20.000km på en vanlig bil er dette ikke mye i det heletatt men hvordan er det på en elbil som er godt hold og skal taes godt vare på?

Jeg renger med å kjøpe en ny buddy hvis dette viser seg å være noe for meg.
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

gelerium

Foresten. Med helt nye batterier, ladet 100% hvor lenge kan en Buddy stå uten å være koblet til strøm?
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

marjusen

Den der var jeg og sikla på også. Sendte noen eposter til han som solgte. Men fikk aldri bestemt meg.

Lykke til med fin bil:) Så må jeg se meg litt mer rundt;)

Olemann


Hei,

Surf litt på blybatterier og sulfatering, sjekk battery university.  På bare 2-3 timers googling vil du vite alt du trenger vite.  Viktig å kunne endel om batteri-teknologien for å optimalisere levetid, lading og kostnader, oppfattet at det du var ute etter.
Lovlig ombygging til Li koster mer enn det smaker, da bedre å selge bilen og kjøpe en som er Li.

Ole

hkaspenberg

Sitat fra: gelerium på fredag 19. juli 2013, klokken 01:18
Foresten. Med helt nye batterier, ladet 100% hvor lenge kan en Buddy stå uten å være koblet til strøm?
Ukesvis uten problemer. Ellers, ved vanlig bruk bør du lade batteriene ved enhver anledning. De varer lenger hvis de holdes toppladet og bør egentlig ikke kjøres lenger ned enn til 30-40%. Når du setter bort bilen før ferien bør den dog ikke stå innplugget i ukesvis da laderen har en tendens til å overlate batteriene, noe de heller ikke har godt av.

Det er forøvrig ikke så mye som går galt med disse bilene, men bruk bremsene innimellom slik at skivene ikke ruster.

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

gelerium

Takk for svar! Har nå prøvd den litt etter jeg kom hjem fra ferie og må si jeg liker den svært godt! Ser ikke særlig brukt ut denne her. Nå har jeg ikke kjørt en slik før og lurer på om det er normalt at bremsene er så harde? Er det ikke bremsekraft forsterker?
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

Focus

Ja det er helt normalt. Den har ikke bremseforsterker.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

RoadRunner

Vær oppmerksom på at 12v systemet trekker strøm kontinuerlig(fra driftsbatteriet). Når jeg er borte i flere uker setter jeg på timer med 15 min lading hvert døgn.

Antaglig kan man oppnå det samme v å sette 12v batteriet på vedlikeholdslading. Det står bak høyre bakhjul. Vær forsiktig og ikke kortslutt +pol til ramma når du setter på lader, det er trangt der!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

gelerium

Takker for svar! To små spørsmål til. Tenkte jeg holder dem her så kan andre bla opp hvis de lurer på det samme. Jeg har sett at det blir nevnt dette med "rødkjøring" noen snakker om det som direkte farlig for batteriene/motoren mens andre snakker om det som det bare har noe med økonomien å gjøre på kjøringen. Jeg må til tider i min rute gi gass å "rødkjøre" for å holde følge med trafikken. Rekkevidden for meg er ikke så viktig med tanke på jeg bare kjører 8km ca. om dagen og kan lade i begge ender. Bør jeg ungå dette, ryker levetiden på batteriene?

Og en siste ting, der som man fyller på diesel foran (liten 2l bensin tank) ligger det bare en gummi matte over batteriene og på toppen står tanken. Jeg ser det ikke er noe isolasjon her og det renner vann inn når det regner. Er dette noe jeg bør gjøre med? Ser relativt enkelt ut å få tett men så lenge det ikke gjør noe at det kommer litt vann inn er det vell ikke vits i å bruke tid på.
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

RoadRunner

Sitat fra: gelerium på mandag 05. august 2013, klokken 10:12
Jeg har sett at det blir nevnt dette med "rødkjøring" noen snakker om det som direkte farlig for batteriene/motoren... Bør jeg ungå dette, ryker levetiden på batteriene?
Kjøring på rødt betyr at du trekker mye strøm fra batteriet (rødt er mer enn 120A hvis jeg ikke husker feil, gul tror jeg er 70-120A).
Enkel regel: Jo mindre du kjører på rødt, jo lenger varer batteriene. (Jeg praktiserer maksimum 2 sek rødkjøring på sommeren - men prøver å unngå det)
På vinteren er det enda viktigere. Kjøring i kaldere enn -10 er ikke anbefalt. I kaldt vær er det viktigere å holde seg på grønn og gul.

Sitat fra: gelerium på mandag 05. august 2013, klokken 10:12
ligger det bare en gummi matte over batteriene ...det renner vann inn når det regner. Er dette noe jeg bør gjøre med?
Det går bra, men følg med på polene helt bak, ytterst til venstre og ytterst til høyre. Disse kan irre, med medfølgende dårligere ytelse. Det skal være påført polfett på disse, og også være beskyttet med en topp.

Rent generelt er det viktig å bruke Buddyen jevnt og trutt. Står den stille i lang tid (mer enn 2-4 uker) har den en tendens til å fjuske litt - og av og til kan komponenter slutte å virke.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

gelerium

Takk for utfyllende svar! Betyr dette at jeg skal la bilen stå enkelte dager om vinteren? Mer enn minus 10 er jo det større deler av vinteren i Bergen.

Jeg får prøve å holde "rødkjøringen" min til det minimale men jeg må nesten prioritere å holde tritt med trafikken tenker jeg.

For meg er dette ett test her i hjemmet så håper det er masser av bil til den som vil kjøpe den til neste år :)
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

gelerium

Nå maser jeg mye hehe! Men en måte må jo man lære! Ved ett evt. batteri bytte ville disse gjort susen?

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-100a
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

ØysteinBuddy

Det er de du har og det er jeg som har satt de inn før du kjøpte den ;)
Har satt de inn i noen biler nå, og virker som at de fungerer bra :)

Kjør og lad så mye som mulig, og unngå mest mulig harde belastninger, spesielt ved kaldt vær.

Om du vil isolere/tette rundt batteriene foran, så er ikke dette dumt.
Bare vær obs på at det er jord i ramma, så ikke ta livet av deg selv ;)
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

gelerium

hehe artig! Godt å høre jeg prøver å danne meg ett bilde av kostnader hvis jeg skulle beholde den lengre enn det planlagte året.

Skal vel strengt-talt litt til for å være anig batteriene og rammen på samme tid? Med godt gummibelagt verktøy (Hansker?) og gummi sko er vell ikke jobben å skifte batteriene stor?
Buddy 2008, BMW 320ia 2010

ØysteinBuddy

Nei, er ikke noe problem og fikle med dette om man har litt teknisk innsikt.
Men er man uheldig og legger albuen på en pol og en hånd på ramma f.eks, så kjenner du det veldig godt. Koble evt fra den ytterste minusen på førersiden under sete, da er ting litt tryggere.
Gratulerer med fin bil, så får vi håpe den byr på glede i mange år fremover :)
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA