Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Leaf_2014

Dette innlegget lå opprinnelig innunder "vi som tviler"-tråden, men er flyttet av moderator og gitt tittel "Off-topic gjengen".

Nå i sommerferien har jeg reist Oslo - København - Ystad - Hirtshals . Slik jeg tolker informasjonen om ladestasjoner vil vi få noen få superladere her i Norge iløpet av høsten, men Sverige og Danmark (eller Tyskland/Frankrike for den del) ikke har planer for nær fremtid.

Hva tenker folk rundt dette? To dager Oslo-Køben med lading på camping? Blir lite igjen av helgeturen da ...   Leiebil når man skal på ferie utenfor Norge?
Leaf 2014

RunarBT

En skal kunne kjøre Roma-Trondheim neste sommer..så vil da påstå det er ganske nære planer.;-)

Elmo

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 16. juli 2013, klokken 00:38
. . . men Sverige og Danmark (eller Tyskland/Frankrike for den del) ikke har planer for nær fremtid.

CHaDeMo adapter er vel det du trengeri Danmark og Tyskland inntil SCene kommer opp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leaf_2014

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 16. juli 2013, klokken 07:19
En skal kunne kjøre Roma-Trondheim neste sommer..så vil da påstå det er ganske nære planer.;-)

Med kun superchargere? Kilde?  Dette hadde jo endret saken kraftig.

Hvor lang er ladetiden med chademo, og et denne uavhengig av dobbeltlader eller ikke? Hvor lader man i praksis mellom Oslo og København?
Leaf 2014

ohh

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 16. juli 2013, klokken 11:53
Sitat fra: RunarBT på tirsdag 16. juli 2013, klokken 07:19
En skal kunne kjøre Roma-Trondheim neste sommer..så vil da påstå det er ganske nære planer.;-)

Med kun superchargere? Kilde?  Dette hadde jo endret saken kraftig.

Hvor lang er ladetiden med chademo, og et denne uavhengig av dobbeltlader eller ikke? Hvor lader man i praksis mellom Oslo og København?
Iflg denne artikkelen bør det være gode muligheter i Sverige på Q8 stasjonene fremover:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3489237.ece?service=mobile
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Amoss

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 16. juli 2013, klokken 11:53
Sitat fra: RunarBT på tirsdag 16. juli 2013, klokken 07:19
En skal kunne kjøre Roma-Trondheim neste sommer..så vil da påstå det er ganske nære planer.;-)

Med kun superchargere? Kilde?  Dette hadde jo endret saken kraftig.

Hvor lang er ladetiden med chademo, og et denne uavhengig av dobbeltlader eller ikke? Hvor lader man i praksis mellom Oslo og København?

Ja, med superladere.

Kilde:
http://www.dn.no/dnBil/article2622764.ece
"- Vi har en målsetting om at man neste sommer kan kjøre elbil fra Trondheim til Roma, sier Pedersen til DN.no. "

Merk også:
" Kommunikasjonssjef Pedersen er overrasket over hvor lett det har vært å få godkjennelse i Norge til disse laderne.

- Det har vært overraskende enkelt. Det er mye vanskeligere i Sverige, for eksempel, sier Pedersen. "

Så arbeide med å få dem på plass i Sverige er alt i gang :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

SimenT

Leste originalposten igjen etter den nå ble gjenopplivet. Merker jeg ble provosert - var kanskje meningen?
Ja, jeg er over gjennomsnittet interessert og på grensen til "fan boy". Jeg misliker derimot betegnelsen "menigheten" og at det hersker hallelujastemning over hele forumet. Mener originalposten hadde et par gode argumenter men var like mye et stikk til miljøet og "menigheten". Vi har lov å bli begeistret over produktet uten å bli kalt hjernevasket. Jeg mener det har vært i størst grad informative og granskende poster her f.eks mtp lademuligheter, byggekvalitet, tester, opsjonspakker etc. Jeg har også mine beskymringer ang Model S, men etter erfaringer fra Amerikanerene som har opplevd avvik ser de like fornøyde ut. Det ses noe mellom fingrene på småfeil da totalopplevelsen av bilen er så god.

Etter min mening er det ikke høyrisiko lengre.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

jkirkebo

Sitat fra: ohh på tirsdag 16. juli 2013, klokken 12:05
Iflg denne artikkelen bør det være gode muligheter i Sverige på Q8 stasjonene fremover:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3489237.ece?service=mobile

400V 32A trefase ja, 22kW. Sikkert med Type 2 kontakt. Kjekt for de som har bestilt dobbeltlader ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Derfor man har besilt dobbeltlader, hjemme så betyr det jo ingenting, det er på reise en trenger elektroner fort:-)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ohh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juli 2013, klokken 14:09
Sitat fra: ohh på tirsdag 16. juli 2013, klokken 12:05
Iflg denne artikkelen bør det være gode muligheter i Sverige på Q8 stasjonene fremover:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3489237.ece?service=mobile

400V 32A trefase ja, 22kW. Sikkert med Type 2 kontakt. Kjekt for de som har bestilt dobbeltlader ;)

Utklipp fra artikkelen jeg linket til:

Det troliga är att OKQ8 väljer att börja bygga sin gröna motorväg med laddgränssnittet "Chademo", den japanska standard som elbilarna från Mitsubishi och Nissan använder.

En likströmsladdare matas med 3-fas växelström 400 volt med säkringar på 80 ampere. I laddstationen omvandlas sedan elnätets växelström till batterianpassad likström med 500 volts spänning och 125 amperes strömstyrka. Det ger en effekt på drygt 50 kW.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Kallagtunet

Sitat fra: SimenT på tirsdag 16. juli 2013, klokken 12:32
Etter min mening er det ikke høyrisiko lengre.

Risikoen er heldigvis gått ned etter at Tesla har fått mer penger på bok, men det skal nok og desverre ikke så mange sammenfallende problemer til for at de skal være i en krevende økonomisk situasjon (jeg har når jeg finalized vår bil vurdert lever godt med denne risikoen): Tesla vil slite hvis:


  • Forsinkelse i utviklingen av nye modeller (dvs lengre peride med utgifter før inntektene kommer)
  • Hvis man ikke klarer å nå prismålet på volum modellen (og den ikke selger nok når den er lansert)
  • Manglende kapasitet leveranser av battericeller (ett problem i dag)
  • Hvis incentiv ordninger for elbil forsvinner for tidlig.
  • Sikkerhetsrelatert feil som er kostbar for Tesla å utbedre som treffer en stor andel av bilene som allerede produsert.

Og sikkert andre risiko som ikke forsvinner selv om de mest rettroende i menigheten synes å mene at det gjør de hvis en ikke snakker eller skriver om dem.

jkirkebo

Sitat fra: ohh på tirsdag 16. juli 2013, klokken 14:56
Utklipp fra artikkelen jeg linket til:

Det troliga är att OKQ8 väljer att börja bygga sin gröna motorväg med laddgränssnittet "Chademo", den japanska standard som elbilarna från Mitsubishi och Nissan använder.

Etter hva jeg skjønte av artikkelen har de begynt med 32A 400V og vurderer å fortsette med CHAdeMO også. Det logiske valget er å i så fall installere begge deler slik at biler som f.eks Focus EV også kan lade der, i tillegg til Tesla Model S og Roadster.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Jeg har ventet på denne tråden, nå nærmer vi oss!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Krogern

Da er vi snart der - fått følgende melding på min Model S " Production Complete - Your Model S is being prepared for pickup or delivery. " Har VIN 15081 ikke Signatur men en P85.

Eivind_Bergen

#14
Sitat fra: Krogern på onsdag 17. juli 2013, klokken 18:54
Da er vi snart der - fått følgende melding på min Model S " Production Complete - Your Model S is being prepared for pickup or delivery. " Har VIN 15081 ikke Signatur men en P85.
Hei, hva er reservasjonsnummeret ditt og har du klart å få kontakt med bilen via appen?

EDIT: uff, jeg må le, du har helt rett Laumb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA