Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: larsleik på onsdag 04. desember 2013, klokken 15:52
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:51
Det jeg sliter mest med på vinteren er fremkommelighet på dårlig eller ikke brøytede veier der det kan ligge 10-30cm snø.

Igjen OT, men skitt au  :o
I 30cm løssnø tror jeg vi alle sliter uavhengig av dekk. Da er det snø over senter på hjulet med bakkeklaring på 15,5 cm.... ;D Da venter jeg nok til brøytebilen har passert om jeg kan.

Har gjort det en gang før. Bonden som kjører brøytetraktoren er ikke akkurat kjapp av seg...
Etter den opplevelsen kjøpte jeg kjettinger. Med de er 30cm løs nysnø intet problem, dog må jeg jo leke brøyebil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb


shb

Ja. Men plast leppen foran er fryktelig lav. Subbet nedi fartsdumper på vei inn over de. Kan jo fjerne den sa selger
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

chal

Legger dette spørsmålet her - da det er her hard core Tesla gjengen holder hus :-):
Passer shuko adapteret inne i en slik ladestolpe eller må jeg kjøpe forlengeren til Clas Olson?

jkirkebo

Sitat fra: chal på lørdag 07. desember 2013, klokken 10:22
Legger dette spørsmålet her - da det er her hard core Tesla gjengen holder hus :-):
Passer shuko adapteret inne i en slik ladestolpe eller må jeg kjøpe forlengeren til Clas Olson?

Det passer ikke, en eller annen forlenger er nødvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Kjelli

Herlig med vranglære ref http://www.budstikka.no/nyheter/rene-roverkjop-pa-lant-tid-1.8207671. Effekten i Tesla er ikke 416 HK men nærmere 94 HK. Tror nok "avgiftene" hadde fortonet seg litt annerledes da.


Espen Hugaas Andersen

Ikke for å spore tråden av fullstendig, men makseffekten er på 416 hk. Det er makseffekten man tar utgangspunkt i for fossilbiler, så hvorfor ikke elbiler?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

D.O

Det er diskutert før. Det er vedvarende maks effekt som er gjeldende. Tesla sin elmotor kan ikke holde denne effekten over tid uten å gå varm. Den er på 94Hk og "overbelastes til" 422HK i korte perioder, noe som ikke er skadelig da temperaturen holdes nede. Kjører du for lenge med maks effekt vil bilen selv begrense effekt uttaket for å beskytte motor.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

RuneW

Sitat fra: D.O på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:31
Det er diskutert før. Det er vedvarende maks effekt som er gjeldende. Tesla sin elmotor kan ikke holde denne effekten over tid uten å gå varm. Den er på 94Hk og "overbelastes til" 422HK i korte perioder, noe som ikke er skadelig da temperaturen holdes nede. Kjører du for lenge med maks effekt vil bilen selv begrense effekt uttaket for å beskytte motor.

Hva er da vedvarende toppfart? Sikkert mer enn jeg er interessert i å holde, men bli likevel litt nysgjerrig.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

#640
Sitat fra: D.O på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:31
Det er diskutert før. Det er vedvarende maks effekt som er gjeldende. Tesla sin elmotor kan ikke holde denne effekten over tid uten å gå varm. Den er på 94Hk og "overbelastes til" 422HK i korte perioder, noe som ikke er skadelig da temperaturen holdes nede. Kjører du for lenge med maks effekt vil bilen selv begrense effekt uttaket for å beskytte motor.
Derfor kan Panaraman holde 270 km/t på Tyske motorveier, mens Tesla nok må nøye seg med mindre enn 200km/t om det har litt varighet.
Kvalifisert gjetting ca. 160km/t mer i medvind og mindre i motvind.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

#641
Så om man setter inn en brikke på en fossilbil med 500 hk som begrenser effekten til 100 hk i 1 minutt etter 30 sek med effektuttak på over 100 hk, så er det 100 hk som gjelder? Hvorfor gjør ikke alle produsenter dette?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#642
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:52
Så om man setter inn en brikke på en fossilbil med 500 hk som begrenser effekten til 100 hk i 1 minutt etter 30 sek med effektuttak på over 100 hk, så er det 100 hk som gjelder? Hvorfor gjør ikke alle produsenter dette?
Tror du en Panarama eier i Tyskland ville akseptere 160 km/t på Autoban? At det finnes kjøpre i Norge og USA som ikke bryr seg om det er en annen sak.
Det er de Tyske bilfabrikkenes salg som er hovedgrunn til at maksimal fratsgrense i Tyskland ikke er 120 km/t
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:58Tror du en Panarama eier i Tyskland ville akseptere 160 km/t på Autoban? At det finnes kjøpre i Norge og USA som ikke bryr seg om det er en annen sak.
Det er de Tyske bilfabrikkenes salg som er hovedgrunn til at maksimal fratsgrense i Tyskland ikke er 120 km/t
De selger jo biler i norge der effekten er elektronisk begrenset for å passe bedre med norske avgifter. Om det finnes ett smutthull slik at man kan få effekten, men på bekostning av topphastighet, så kan ikke jeg helst se for meg hvorfor dette smutthullet ikke benyttes av bilprodusenter. Det er jo bare snakk om å tweake SW.

Jeg anser det som sannsynlig at dette kommer av en av to årsaker:

1. Det finnes ikke noe slikt smutthull.
2. Det finnes et slikt smutthull, men bilprodusentene har ingen tro på at smutthullet ville vedvare om de skulle benytte seg av det.

Om det er snakk om det siste er det jo også bare snakk om tid før smutthullet lukkes for Tesla's del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:21
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:58Tror du en Panarama eier i Tyskland ville akseptere 160 km/t på Autoban? At det finnes kjøpre i Norge og USA som ikke bryr seg om det er en annen sak.
Det er de Tyske bilfabrikkenes salg som er hovedgrunn til at maksimal fratsgrense i Tyskland ikke er 120 km/t
De selger jo biler i norge der effekten er elektronisk begrenset for å passe bedre med norske avgifter. Om det finnes ett smutthull slik at man kan få effekten, men på bekostning av topphastighet, så kan ikke jeg helst se for meg hvorfor dette smutthullet ikke benyttes av bilprodusenter. Det er jo bare snakk om å tweake SW.

Jeg anser det som sannsynlig at dette kommer av en av to årsaker:

1. Det finnes ikke noe slikt smutthull.
2. Det finnes et slikt smutthull, men bilprodusentene har ingen tro på at smutthullet ville vedvare om de skulle benytte seg av det.

Om det er snakk om det siste er det jo også bare snakk om tid før smutthullet lukkes for Tesla's del.
For elmotoren er dette reelt og er ikke et smutthull. En elmotor kan ha nesten hva som helst av effekt kort tid, og må beskyttes mot overbelastning. En tillater at motoren blir overbelastet en kort tid.

På bensinmotoren vil det nermest bli omvent altså at en tillater normalbelastning en kort tid, så en slik reduksjon en bensinmotor blir mer "kunstig".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA