Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Gladtrd

Sitat fra: laumb på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:09
Hvordan får jeg interiør/taklysene til å slå seg på når jeg åpner dørene? Og av når bilen låses/jeg kjører.
Fant ikke et menyvalg for dette.

Alt dette styres via "Controls"
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

laumb

Jaja, får knåtte videre der inne i morgen. Tenkte først på det når det ble mørkt og jeg parkerte for dagen.

Over til noe annet: når jeg lader på 13A - hvor varmt er "for varmt" når jeg tar på ledninger/sikringer?
Har trefas 16A inn til garasjen der kun to av fasene er i bruk.
Når jeg lader med 13A merket jeg at sikringene var merkbart varmere enn øvrige sikringer (men verken varmt eller brennhett - kun "varmere"), lun lunk på hånda. Dette er skrusikringer i det gamle skapet i kjelleren.
Ledningen ved sikringsskap, ved stikkontakt og på utsiden av huset var OK. Noe lunk på lederne som er koblet i skapet i garasjen.

Hadde stått til lading halvannen time når jeg kjente etter.
Skrudde ned til 10A for natten da jeg ikke vil ta noen sjanser.

Har tidligere ladet Leaf der med 10A uten problem.
16A ble nok vel varmt.
Kursen har først 4-5meter 2,5mm2 kabel til et eldgammelt rundstikk på ytterveggen, før ny 2,5mm2 gummikabel går i bakken (igjennom en hageslange faktisk!) 4-5meter med siste metern løs på garasjevegg, før det er terminert i skap, der en PR 2,5 er trukket 4-5 meter påvegg.

Ser at spenningen er 226V ved 13A, og 231V ved 10A... Hmmm..,

tho

Sitat fra: laumb på onsdag 25. september 2013, klokken 00:15
Dette er skrusikringer i det gamle skapet i kjelleren.

Ser at spenningen er 226V ved 13A, og 231V ved 10A... Hmmm..,

Litt varmeutvikling i gamle skrusikringer er vanlig. De ryker lenge før de blir for varme/farlig.

Det spenningsfallet tyder på litt gamle/underdimensjonerte kabler men ikke for ille. Er ikke snakk om mange watt du taper i de kablene.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

valvolainen

Tenk på det slik, hvsi du drar 17A gjennom sikringen så skal tråden brenne i stykker.
Litt varme mp påregnes:;=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

Sitat fra: laumb på onsdag 25. september 2013, klokken 00:15
Jaja, får knåtte videre der inne i morgen. Tenkte først på det når det ble mørkt og jeg parkerte for dagen.

Over til noe annet: når jeg lader på 13A - hvor varmt er "for varmt" når jeg tar på ledninger/sikringer?
Har trefas 16A inn til garasjen der kun to av fasene er i bruk.
Kursen har først 4-5meter 2,5mm2 kabel til et eldgammelt rundstikk på ytterveggen, før ny 2,5mm2 gummikabel går i bakken (igjennom en hageslange faktisk!) 4-5meter med siste metern løs på garasjevegg, før det er terminert i skap, der en PR 2,5 er trukket 4-5 meter påvegg.

Ser at spenningen er 226V ved 13A, og 231V ved 10A... Hmmm..,
Skrusikringer blir varme, og når de ofte belastes ganske høyt går de av og til uten egentlig å bli overbelastet.
Beskrivelsen av opplegget høres ikke helt betryggende ut med gummikabel i hageslange fra stikkontakt etc.
Få en elektrikker til å bytte ut skrusikringene med en kombiautomat (Jordfeilbryter og automatsiring i et), og samtidig se over opplegget til garasjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Sitat fra: Griffel på onsdag 25. september 2013, klokken 09:44
Skrusikringer blir varme, og når de ofte belastes ganske høyt går de av og til uten egentlig å bli overbelastet.

Godt å lese. Har lite erfaring med skrusikringer.

Sitat fra: Griffel på onsdag 25. september 2013, klokken 09:44
Beskrivelsen av opplegget høres ikke helt betryggende ut med gummikabel i hageslange fra stikkontakt etc.
Få en elektrikker til å bytte ut skrusikringene med en kombiautomat (Jordfeilbryter og automatsiring i et), og samtidig se over opplegget til garasjen.

Helt riktig at det ikke høres bra ut. Kan poste et par bilder for de interesserte i kveld. :)

Byttet sikringsskapet oppe i fjor til ett med Moeller automater.
Planen er å bytte det nede til ett med automater til våren.
Har 6mm2 kabel liggende som skal til bilen - får se om ikke jeg bare får lagt denne og sendt trikker'n innom en tur snart for å kline opp en automat for denne i det gamle skapet fram til det blir byttet.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på onsdag 25. september 2013, klokken 00:15
Jaja, får knåtte videre der inne i morgen. Tenkte først på det når det ble mørkt og jeg parkerte for dagen.
Kupelysene kalles "Dome" på skjermen. Se der du justerer ambient lights, dome lights, frontlys etc. Trykk på dome og velg "automatic" :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Jeg hadde også litt varmgang i hovedsikringene i huset - bare en liten lunk. Disse var eldgamle, og når jeg tok dem viste det seg at de var litt svarte (irr eller lignende) på kontaktflaten mot "koppen". Byttet i nye blanke og rengjorde koppen innvendig, og resultatet ble null varmgang med vanlig belastning i huset - riktignok uten elbil tilkoblet. Poenget er at det kan lønne seg å skru ut sikringene og sjekke at kontaktflatene er rene.

Krussikringer man får kjøpt i dag er gjerne både kvikke og trege samtidig. Det vil si at de gjerne tåler det doble av merkestrømmen i en times tid før de ryker, men får man en høy peak ryker de øyeblikkelig. Smeltetråden er konstruert for å oppnå en viss karakteristikk.

jsu224

Rakk ikke ta bilde, men så en hvit P85 på Aurskog på lørdag. Den var på besøk ( evt har de kjøpt selv ) hos naboen til mine foreldre. Nesten skummel opplevelse..satt i min egne tanker om hvorvidt jeg faktisk får bilen i november etc etc i det jeg kjører ut fra gårdsplassen..og DER plutselig rygger en Model S ut foran øya mine :-)
Tiden stod stille et lite øyeblikk .
Finifin bil!  :)

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

ofn

Sitat fra: KnutGol på torsdag 03. oktober 2013, klokken 18:48
Parkerte i sentrum P-hus i Oslo i dag. Heldigvis hadde jeg en Buddy som nabo:-) Det kan bli trangt med 2 model S ved siden av hverandre...
+1 Fantastisk bilde!  :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Ole Espen

Ser ut som model S kan være en "brannfelle"...........
Se VG i går

Elmo

Sitat fra: Ole Espen på fredag 04. oktober 2013, klokken 16:11
Ser ut som model S kan være en "brannfelle"...........  Se VG i går

Veldig unyansert å si at den er en brannfelle.  Se heller   http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9693.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA