Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

teslapower

TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

valvolainen

Wohooo!
8 lanes er synlige, ser 11 biler på den største, dette betyr minst 88 biler.
Det var jo egentlig ikke så mye.
Men mange er nok på vei over sjøen allerede eller?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Ladefabrikken

Sitat fra: pekle på lørdag 10. august 2013, klokken 13:40
Om ganske kort tid sitter ingen av de nevnte i regjering uansett :D

Med Erna og siv i baksete på model S burde de bestille seg luftfjærer så ikke lysa peker rett opp når de sitter på ;D
uff den var litt stygg
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Birger

Sitat fra: 2EL på lørdag 10. august 2013, klokken 14:47
Sitat fra: pekle på lørdag 10. august 2013, klokken 13:40
Om ganske kort tid sitter ingen av de nevnte i regjering uansett :D

Med Erna og siv i baksete på model S burde de bestille seg luftfjærer så ikke lysa peker rett opp når de sitter på ;D
uff den var litt stygg

Nei den var ondskapsfull.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

takktakk

Hele denne siden er totalt off topic...

Er det virkelig så vanskelig?
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Harlex

Lurer på om jeg skal få innført et inngrep eller bli medisinert slik at jeg glemmer hele bestillingen....Da er alt glemt helt til jeg plutselig får en telefon der jeg blir opplyst om at jeg har bestilt en model s og at den nå er klar til levering. Da slipper jeg ventehelvete.... Det virker som de ikke finner deler til bilen akkurat nå....   :(
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

fredag

Sitat fra: TS på lørdag 10. august 2013, klokken 12:34
Sitat fra: Oreo på lørdag 10. august 2013, klokken 12:30
Når bestiller regjeringen til sine statsråder. De blir jo bare kjørt rundt i Oslo, og til og fra Gardemoen antar jeg. Model S burde vel være midt i blinken for dem? Kanskje de må ha pansrede kjøretøyer?
Den er veldig lite egnet til det.. De sitter i baksetet, og der ville ikke jeg hatt min arbeidsplass .
Blir vel i så fall Model X de bestiller.

Eller den kinesiske versjonen av Model S, som etter ryktene blir tilpasset det at kineserne liker å bli kjørt rundt av sjåfør, med ekstra plass og komfort i baksetet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amper

kinerserne dingler sikkert med beina fra baksetet i dagens TMS..  :o
P85D :o)

19quiz76


Sitat fra: Oreo på lørdag 10. august 2013, klokken 12:30
Når bestiller regjeringen til sine statsråder. De blir jo bare kjørt rundt i Oslo, og til og fra Gardemoen antar jeg. Model S burde vel være midt i blinken for dem? Kanskje de må ha pansrede kjøretøyer?

Har faktisk diskutert dette med en sittende statsråd; hun sa det hadde vært diskutert, men at det kreves pansrede kjøretøy for regjeringsmedlemmer. Hun var i sin tid en sterk forkjemper for elbiler, og kunne fortelle at det kjentes deilig å høre om reservasjonsholdere av TMS som tidligere regelrett lo av dem for å holde på med disse lekebilene :D


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

TesLars

#310
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:02
Sitat fra: Trond Arve på fredag 09. august 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Havebigfun på fredag 09. august 2013, klokken 10:38
På side 2 i dagens DN kommenterer Bård Bjekholt elbilutviklingen under overskriften: Elektrisk moro
Han mener at forskning viser at elbiler er et klimatiltak men at prisen for Norge er alt for høyt per spart tonn CO2. Han foreslår en revurdering av elbilincentivene ettersom det er et av de dyreste tiltak.
Nesten all kritikk av denne typen er skivebom. Man regner ut kost og effekt av tiltakene og kommer fram til at det er dyrt. Imidlertid er hensikten å skape en bærekraftig infrastruktur og marked for elbiler slik at insentivene kan fases ut. Da først kan man begynne å regne på kost og effekt av tiltakene.
På side 34 i dagens DN kommenterer Erik Stavseth, sivilingeniør sistnevnte artikkel:
Produksjon av en elbil bruker 13 tonn CO2- det er ca 180g/km ved 10 års levetid og 7500km årlig og vesentlig mer enn ved en fossilbil. Han henviser til en LCA-analyse fra Yale publisert i Journal of Ecology 2012.
"Produksjon av batterier er en svært "skitten" prosess med stort utslipp av kjemiske avfallstoffer." -og ville neppe blitt tillatt i Norge.
Dette er ikke akkurat positive tilbakemeldinger :(


Interessant. Skal prøve å få lest artiklen. Jeg stiller meg fremdeles uforstående til at produksjonen av lit-ion batterier skal være mer miljøfarlig enn utvinning av olje f.eks.
Oslo
Black Model S

kjølholdt

#311
På dette forumet her må det jo være noen som har kunnskaper om dette . Disse påstandene må det jo være mulig å sjekke holdbarheten i.
Nå vet jeg at forskning kan brukes til sannhetsvitne for relativt mange påstander......................................
Kan jeg f.eks regne på Co2 kostnadene ved å produsere en oljerigg som en del av C02 regnskapet for bil???
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Greenday

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:02
Sitat fra: Trond Arve på fredag 09. august 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Havebigfun på fredag 09. august 2013, klokken 10:38
På side 2 i dagens DN kommenterer Bård Bjekholt elbilutviklingen under overskriften: Elektrisk moro
Han mener at forskning viser at elbiler er et klimatiltak men at prisen for Norge er alt for høyt per spart tonn CO2. Han foreslår en revurdering av elbilincentivene ettersom det er et av de dyreste tiltak.
Nesten all kritikk av denne typen er skivebom. Man regner ut kost og effekt av tiltakene og kommer fram til at det er dyrt. Imidlertid er hensikten å skape en bærekraftig infrastruktur og marked for elbiler slik at insentivene kan fases ut. Da først kan man begynne å regne på kost og effekt av tiltakene.
På side 34 i dagens DN kommenterer Erik Stavseth, sivilingeniør sistnevnte artikkel:
Produksjon av en elbil bruker 13 tonn CO2- det er ca 180g/km ved 10 års levetid og 7500km årlig og vesentlig mer enn ved en fossilbil. Han henviser til en LCA-analyse fra Yale publisert i Journal of Ecology 2012.
"Produksjon av batterier er en svært "skitten" prosess med stort utslipp av kjemiske avfallstoffer." -og ville neppe blitt tillatt i Norge.
Dette er ikke akkurat positive tilbakemeldinger :(

Regnestykket til ingeniøren det refereres til, Erik Stavseth, holder ikke vann.
-Toyota Prius, gir 106 g/km CO2 og er best i klassen blant fossilbiler nettopp fordi den er en hybrid. Normale fossilbiler på norske veier er gamle og har LANGT høyere utslipp.
-Hvis co2 fra produksjon skal deles på årlig kjørelengde er tesla model S ment å dekke primærbil-behovet, altså kjørelengde 12000-20000. 7500 passer kanskje for den tradisjonelle elbilen anno 2010, men ikke for en TMS. Dersom Stavseth legger inn 12000 eller gjerne 20000 i regnearket sitt blir bildet et ganske annet.

Litt om status i dag fra vegvesenet: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoy+og+drivstoff/Miljoutslipp/Gjennomsnittlige+CO2-utslipp

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:26
Kan jeg f.eks regne på Co2 kostnadene ved å produsere en oljerigg som en del av C02 regnskapet for bil???
Tror ikke jeg ville gjort det, for jeg har fått innprentet at produksjon av betong innebærer en del utslipp, og vannkraftverk har vel en god del betong i seg :)
Men det er jo ganske mye annet rart i en bensinbil som du ikke finner i en elbil. I tillegg til den viktigste fordelen - vi slipper å puste inn eksos.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

svimtapp

#314
Jeg savner noen gode regnestykker/forskning som setter klare grensesnitt for hva de inkluderer i CO2 utregningene sine. 

Dersom man skal inkludere energibruk/utslipp for utvinning av råolje vil jeg tro man fort får stygge tall når man tar inn over seg utslipp fra brenngass, fakkelgass og dieselforbruk. I følge norskeutslipp.no stod petroleumsvirksomheten til havs for utslipp av 10 404 440 tonn CO2 årlig. Hvor mange liter diesel/bensin man får ut av denne produksjonen har jeg ikke klart å oppdrive, men for noen som går litt inn i dybden på området bør ikke det være noe stort problem å identifisere.

Deretter vil man få energiforbruk utslipp i forbindelse med raffinering av diesel/bensin. I følge en studie jeg leste (skal se om link dukker opp) forbruker man i snitt 43 MJ pr liter diesel i raffineriet. Dette tilsvarer såvidt jeg kan huske ca 11,9 kwh pr liter produsert vare. Dette er også strøm/utslipp som må inkluderes i regnestykket for en god gammel dieseltraktor.

Til slutt får man da det velkjente utslippet ved forbrenning av sluttproduktet.

Svaret på regnestykket vet ikke jeg, men hadde satt pris på noen veloverveide og utdypende studier. Dessverre er det ofte bare overfladiske opplysninger som finner veien til mediene og de store overskriftene om hvor miljøskadelig vi er med våre elbiler :-)

http://transport.vestforsk.no/Dokumentasjon/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA