Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

satheesh.net

Sitat fra: hma på søndag 14. desember 2014, klokken 02:41
Mine nettdebattråd er:
- Si det du vil si én gang, det er mer kraftfullt enn om du gjenntar deg selv.
- Du trenger ikke på død og liv svare på alle andre utspill. Man kan fint la enkelte ting stå uimotsagt.

+1 til Håkon

Det tok igjen "lang" tid før "noen" måtte både gjenta jeg selv og la noe stå uimotsagt.

Jeg var klinkende klar i mitt formål med tråden, på lik linje som hma er klinkende klar med sitt innspill her.

Ønsker forøvrig tråden min låst opp igjen ...

Rio

Sitat fra: jkm på søndag 14. desember 2014, klokken 03:49
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 03:17
Så får vi heller be ydmykt om unnskyldning for at det blir mange innlegg, og håpe du lar en tråd være en tråd på internett og heller konsentrerer deg om julen når du må det. :)
Kanskje det bør vurderes å sette en grense på 2 innlegg per tråd per døgn? Noen presterer å legge inn 37 innlegg på 15 timer. Ikke verst.

Sikkert både hyggelig og morsomt å sende avgårde kommentarer på at andre må konsentrere seg om julen. En klok kommentar som vitner om god innsikt og forståelse på hvordan man blir oppfattet. Kommentaren indikerer høy IQ og skyhøy sosial intelligens. Gratulerer!


Jeg blir litt matt av at folk faktisk teller andre mennesker innlegg.

Det jeg skrev om jul mente jeg selvsagt på en pen måte; jeg er moderator på et annet forum, så jeg vet hvordan det er. :)

Så er det greit ikke å ta alt i verste mening.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

Sitat fra: satheesh.net på søndag 14. desember 2014, klokken 09:30
Ønsker forøvrig tråden min låst opp igjen ...

Den er jeg enig i, jeg venter fortsatt på forklaringer på utsagn :-D

laumb

Strengt tatt støtter jeg hma sitt innlegg 100%.

Men, som han påpeker - det er og har vært stor takhøyde her inne. Det foretas LITE moderering i forhold til andre forumer der ute. Det aksepteres en lang rekke digresjoner da trådene normalt sett kommer seg tilbake til emnet.

Tklev: det med at ingen moderator rydder opp er nok feil, men når det kommer innlegg som er OT fortere enn vi rekker å rydde så var det like greit å stenge den.

Denne gangen var det jeg som stengte. :)

Rio

Men laumb: Når noen hevder at Teslas SC-ladenettverk er et stort konkurransefortrinn (noe jeg ikke er uenig i), er det da OT å vise at det også kommer/finnes ladenettverk for CCS?

Jeg la inn en link til Elbilforeningens nyhetsoppdatering om 155 nye CCS-ladere som kan brukes av Teslas konkurrenter. Dette er noe jeg synes alle burde være glad for, og viser jo også at andre ladenett kommer. Er ikke det bare flott for alle?

Snakker man om konkurrenter til Teslas ladenettverk, må det jo begripeligvis være "lov" å referere til dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Det er ikke et innlegg, en mening og en bruker som er årsaken Rio. Du får trøste deg med det. :)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: hma på søndag 14. desember 2014, klokken 02:41
Hvordan skal tråder som "Konkurrentene sover / sover ikke" modereres?
Stenge? Slette innlegg? Flytte innlegg? Sette brukere i karantene?

Vel, skal ikke si annet enn at når man har erklært at man følger en viss praksis, så må den følges:
SitatDe som poster innlegg i denne tråden, som ikke holder seg STRENGT til topic, eller hakker på andre brukere blir utestengt frem til 1. januar. (Da har jeg litt bedre tid til å moderere enn nå før jul).

...

Lars C. Krogenæs
Forum administrator.


Ellers er det flott at man holder en stor takhøyde her, og er enig at man ikke skal være alt for raske med å reagere om en tråd blir litt off-topic. Men når enkelt personer til stadighet trekker den/de samme trådene off-topic og direkte nekter å følge topic etter gjentatte oppfordringer så må nesten moderator reagere for å hindre en totalt utglidning slik man har sett i samtlige "konkurrentene sover" tråder her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 14. desember 2014, klokken 13:54
Men når enkelt personer til stadighet trekker den/de samme trådene off-topic og direkte nekter å følge topic etter gjentatte oppfordringer så må nesten moderator reagere for å hindre en totalt utglidning slik man har sett i samtlige "konkurrentene sover" tråder her.

Amoss:

Fremfor å bare komme med vage hentydninger og beskyldninger: hvem er disse "enkelt personer"?

Og hvis du sikter til meg, konkret hvilke innlegg sikter du til? Jeg kan ikke se at jeg har diskutert noen emner i den tråden som ikke ble introdusert av andre, og som ikke veldig mange andre også diskutere.

Derimot er det nok flere innlegg fra meg der, fordi jeg (stort sett) svarer de som henvender seg til meg. Dette er helt naturlig, fordi jeg er i mindretall på et Tesla-forum, så jeg får mange innlegg rettet til meg.

Alternative ladenettverk er heller ikke off topic i en tråd om konkurrenter til Tesla og deres ladenettverk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 14:01
Amoss:

Fremfor å bare komme med vage hentydninger og beskyldninger: hvem er disse "enkelt personer"?

Og hvis du sikter til meg, konkret hvilke innlegg sikter du til? Jeg kan ikke se at jeg har diskutert noen emner i den tråden som ikke ble introdusert av andre, og som ikke veldig mange andre også diskutere.

Derimot er det nok flere innlegg fra meg der, fordi jeg (stort sett) svarer de som henvender seg til meg. Dette er helt naturlig, fordi jeg er i mindretall på et Tesla-forum, så jeg får mange innlegg rettet til meg.

Alternative ladenettverk er heller ikke off topic i en tråd om konkurrenter til Tesla og deres ladenettverk.

Ønsker ikke å gå på "personfokus" eller "personangrep", derfor navnga jeg ingen. Nevnte eller viste heller ikke til enkeltinnlegg i min siste post. Sa ingen ting i min post om "antall poster fra enkeltbidragsyter".

Men på direkte oppfordring fra deg så ja, det var i første omgang deg jeg hadde i tankene. Ikke at du har mange poster, det er igrunnen helt greit så lenge du klarer å være on-topic. Linken du la inn om ett annet hurtigladenett var igrunnen også on-topic, kanskje litt på siden da - som du så - svært mange mente at dette ikke var "bra nok" til å kunne være en direkte konkurrent til Teslas superladernettverk.

Men:
Sitat
Fint hvis du lar nedlatenhetene dine ligge igjen utenfor.

Vi andre fryder oss over flere HLer. :)

Hadde dette vært rettet mot deg så hadde du selv kalt det "personfokus". Ser overhode ikke noe on-topic her?

Debatten fra din side gikk videre i retning av teoretiske muligheter med CCS, at bruken av dette nettverket (selvsagt) ikke kunne sammenlignes med hvordan Teslas nett brukes (noe som altså gjør dette linkede nettet irrelevant i tråden), prisen på Model S (det kan være on-topic dersom reelle konkurrenter av langdistanse elbiler skulle ligge lavere i pris),  kritikk av at Teslas nett ikke er definert av en standard-komite (for så vidt on-topic, men noe du alt har debattert til døde), at man på ett Tesla Model S forum faktisk skiller mellom langtrekkende og kortrekkende elbiler (noe som ser ut til å provosere deg noe voldsomt), kritikk av folk som minner om trådens topic osv osv.

Nei, trekker ikke frem noen enkeltpost og sier "DETTE innlegget gjør at Rio fortjener en karantene!", men ja, summen av de postene du har i den tråden er en klar og utvetydig "flytting av topic" fra det som var trådstarterens interesse til hva som er din interesse - noe som ble påpekt av flere av de andre debattantene. Slik vi har sett i samtlige tråder som prøver å debattere det samme temaet.

Start gjerne tråder ala "Skal alle hurtigladenettverk være definert av en standardkomite?" - "Er det korrekt å kalle elbiler med kort rekkevidde for kortrekkeviddeelbiler?" - "CCS laderenes overtruffenthet" osv.

Ja, jeg har selv noen ganger kommet til skade for å trekke noen tråder off-topic, og det beklager jeg. Men tror ikke jeg har fortsatt med det etter å ha blitt oppfordret til å holde topic? Da tar jeg det til meg og følger oppfordringen, og ikke komme med sammenligninger med regimet i Nord-Korea.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 14. desember 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 14:01
Amoss:

Fremfor å bare komme med vage hentydninger og beskyldninger: hvem er disse "enkelt personer"?

Og hvis du sikter til meg, konkret hvilke innlegg sikter du til? Jeg kan ikke se at jeg har diskutert noen emner i den tråden som ikke ble introdusert av andre, og som ikke veldig mange andre også diskutere.

Derimot er det nok flere innlegg fra meg der, fordi jeg (stort sett) svarer de som henvender seg til meg. Dette er helt naturlig, fordi jeg er i mindretall på et Tesla-forum, så jeg får mange innlegg rettet til meg.

Alternative ladenettverk er heller ikke off topic i en tråd om konkurrenter til Tesla og deres ladenettverk.

Ønsker ikke å gå på "personfokus" eller "personangrep", derfor navnga jeg ingen. Nevnte eller viste heller ikke til enkeltinnlegg i min siste post. Sa ingen ting i min post om "antall poster fra enkeltbidragsyter".

Men på direkte oppfordring fra deg så ja, det var i første omgang deg jeg hadde i tankene. Ikke at du har mange poster, det er igrunnen helt greit så lenge du klarer å være on-topic. Linken du la inn om ett annet hurtigladenett var igrunnen også on-topic, kanskje litt på siden da - som du så - svært mange mente at dette ikke var "bra nok" til å kunne være en direkte konkurrent til Teslas superladernettverk.

Men:
Sitat
Fint hvis du lar nedlatenhetene dine ligge igjen utenfor.

Vi andre fryder oss over flere HLer. :)

Hadde dette vært rettet mot deg så hadde du selv kalt det "personfokus". Ser overhode ikke noe on-topic her?

Debatten fra din side gikk videre i retning av teoretiske muligheter med CCS, at bruken av dette nettverket (selvsagt) ikke kunne sammenlignes med hvordan Teslas nett brukes (noe som altså gjør dette linkede nettet irrelevant i tråden), prisen på Model S (det kan være on-topic dersom reelle konkurrenter av langdistanse elbiler skulle ligge lavere i pris),  kritikk av at Teslas nett ikke er definert av en standard-komite (for så vidt on-topic, men noe du alt har debattert til døde), at man på ett Tesla Model S forum faktisk skiller mellom langtrekkende og kortrekkende elbiler (noe som ser ut til å provosere deg noe voldsomt), kritikk av folk som minner om trådens topic osv osv.

Nei, trekker ikke frem noen enkeltpost og sier "DETTE innlegget gjør at Rio fortjener en karantene!", men ja, summen av de postene du har i den tråden er en klar og utvetydig "flytting av topic" fra det som var trådstarterens interesse til hva som er din interesse - noe som ble påpekt av flere av de andre debattantene. Slik vi har sett i samtlige tråder som prøver å debattere det samme temaet.

Start gjerne tråder ala "Skal alle hurtigladenettverk være definert av en standardkomite?" - "Er det korrekt å kalle elbiler med kort rekkevidde for kortrekkeviddeelbiler?" - "CCS laderenes overtruffenthet" osv.

Ja, jeg har selv noen ganger kommet til skade for å trekke noen tråder off-topic, og det beklager jeg. Men tror ikke jeg har fortsatt med det etter å ha blitt oppfordret til å holde topic? Da tar jeg det til meg og følger oppfordringen, og ikke komme med sammenligninger med regimet i Nord-Korea.

1) Ved å komme med hentydninger som ovenfor, så blir det like personfokusert som om du hadde skrevet det direkte.

2) Sitatet du har klippet ut (uten å vise hva jeg svarer på) var kritikk av at det personen skrev var "nedlatende" ovenfor andre ladestandarder og de som bruker dem. I stedet for å være nedlatende burde ikke vedkommende feire at det kommer flere hurtigladere? Jeg ser ikke ett positivt ord fra deg om det.

3) For ordens skyld: jeg har ikke kritisert Model S for å være dyr, men etterlyst billigere biler fra Tesla (i en annen tråd).

Jeg har også svart (forklart) for en som påstod at SC er en "åpen standard", at kravet for det er at Tesla må overgi kontroll av standarden.

Og i slutten av tråden har jeg forklart at de 155 laderne ikke bare er til "kortrekkevidde"-biler. Selv om de står f. eks. 70 km fra hverandre, behøver man ikke stoppe på alle. :D

Amoss: ALLE vet at Tesla leder på rekkevidde. Vi har forstått det. Det er ikke nødvendig for folk å ta helt av når man påpeker at også CCS kan brukes når man kjører langt.

Hvis trådens hensikt derimot var "Finnes det andre biler med mer enn 85 kWh-batteripakker?", så kan man svare "Nei", og la tråden ligge død. ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

satheesh.net

Gud bedre ... (Yes, I just made this about religion.)

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:00
1) Ved å komme med hentydninger som ovenfor, så blir det like personfokusert som om du hadde skrevet det direkte.

Moderator tok opp ett problem og stilte ett spørsmål. Jeg svarte på spørsmålet på en så generell måte som mulig og samtidig peke på det reelle problemet. Alternativet var å ikke svare. Du mener at fordi du ville kunne føle deg truffet av svaret, så burde moderators spørsmål forbli ubesvart?  Minner ikke det litt om Nord-Korea? :p

At du tydeligvis føler deg truffet av beskrivelser av "når enkelt personer til stadighet trekker den/de samme trådene off-topic og direkte nekter å følge topic etter gjentatte oppfordringer", så bør du kanskje begynne å gå litt i deg selv?


Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:00
2) Sitatet du har klippet ut (uten å vise hva jeg svarer på) var kritikk av at det personen skrev var "nedlatende" ovenfor andre ladestandarder og de som bruker dem. I stedet for å være nedlatende burde ikke vedkommende feire at det kommer flere hurtigladere? Jeg ser ikke ett positivt ord fra deg om det.

Men når noen kommer med kritikk av det Rio skriver så er og blir det "personfokus" i følge Rio. Selv når man ber ham om å holde topic. Ingen jeg så kom med kritikk av at det kom flere hurtigladere?  Det som var kritikken var at man mente de ikke var velegnet som reelle konkurrenter mot Teslas ladenettverk. Meget mulig han uttrykte seg sleivete eller nedlatende, men han hadde ett on-topic svar på din link.

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:00
3) For ordens skyld: jeg har ikke kritisert Model S for å være dyr, men etterlyst billigere biler fra Tesla (i en annen tråd).

Meget mulig du har gjort det i en annen tråd, men det jeg så i denne tråden var kun en kritikk av at Tesla var dyrere enn e-Golf etc. Så jo, du HAR kritisert Model S for å være dyr.

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:00
Jeg har også svart (forklart) for en som påstod at SC er en "åpen standard", at kravet for det er at Tesla må overgi kontroll av standarden.

Sikkert en interessant debatt. Men mener du at Tesla må gjøre det for at det skal kunne komme konkurrenter? Hvis ikke så er teamet off-topic i den tråden.

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:00
Og i slutten av tråden har jeg forklart at de 155 laderne ikke bare er til "kortrekkevidde"-biler. Selv om de står f. eks. 70 km fra hverandre, behøver man ikke stoppe på alle. :D

Helt sant at du skrev dette. Og også sant at du skrev "men "99%" av dem som bruker dette er neppe stort mer enn et par hundre km hjemmefra, ..." og derved at du beskrev ett nett med ett helt annet bruksområde enn enn slikt hurtigladenett som Tesla har.


Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:00
Amoss: ALLE vet at Tesla leder på rekkevidde. Vi har forstått det. Det er ikke nødvendig for folk å ta helt av når man påpeker at også CCS kan brukes når man kjører langt.

Hvis trådens hensikt derimot var "Finnes det andre biler med mer enn 85 kWh-batteripakker?", så kan man svare "Nei", og la tråden ligge død. ;)

Ingen har da nektet for at CCS også vil kunne brukes for å kjøre langt. Men kritikken går på at dagens 50kW kapasitet - og en evnt. oppgradering til 86kW - blir for "slapt" sammenlignet med Teslas nett, og vil derfor ha en dårlig posisjon som en konkurrent til Teslas nett. Og det er jo DET man ser etter i den tråden.

Trådens emne var heller ikke "Finnes det i dag noen elbiler med samme rekkevidde som Model S". Trådens emne var klart definert:
Sitat[TIL INFO]

Dette er en tråd som har tilhengere (menighet, Musk-forgudere, you name it) som mener at konkurrenter sover når det gjelder reell konkurranse mot Tesla sine "langdistansebiler" og deres totalpakke (ladeinfrastruktur, størrelse, etc).

Har du andre meninger eller synspunkter vil jeg henvise til tråden som heter Konkurrentene sover ikke.

Vennligst respekter dette.

[/TIL INFO]

Altså:
- De som synes Tesla gjør alt rett, og at det ikke bør komme noen konkurrenter kan svare "Nei" og gå videre.
- De som synes Tesla gjør alt rett, og ønsker at andre også skal komme på banen og gjøre i det minste det meste rett kan vise til evnt. forsøk, hint, lovnader eller ferdige produkter fra bilfabrikanter som viser at de også begynner å gjøre "alt rett" (eller i det minste delvis rett) kan komme med informasjon om dette. Herunder så klart forsøk på å bygge ut hurtigladenett. Så som jeg sa: Linken du kom med var on-topic. Hadde du bare gitt deg der...
- De som synes Tesla ikke gjør alt rett, de kan krangle i andre tråder.

Synes du at Tesla gjør alt rett?  Flott, velkommen til den tråden :)  Eller mener du noe annet? Hold deg til en annen tråd. Som en annen debattant sa "PS: det er ikke alle tråder som handler om man er enig eller ikke."

...

Men altså, jeg er her for å debattere (langdistanse)elbiler, ikke Rio. Så jeg legger nå denne delen av debatten om hva du skrev eller ikke skrev, eller mente eller ikke mente, eller kunne hatt ment eller ikke, eller hva du skrev eller ikke skrev i andre tråder død for mitt vedkommende.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Amoss: Dette gidder selv ikke jeg. Beklager. Det blir bare for dumt for alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Pass på så Off-Topic-tråden ikke får et topic nå... ... :P

Vi må da klare å holde oss off-topic for en gangs skyld. :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA