Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 13. januar 2014, klokken 19:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 13. januar 2014, klokken 19:22
Sitat fra: jalias på mandag 13. januar 2014, klokken 18:09
Kallagtunet..... Har noen fortalt deg at du kanskje er over middels kritisk og negativ?

Gratulerer det var den 100de gangen jeg har fått en slik slengbemerkning Tesla halleluja kameratene! Har feiret jubileet med å legge inn en reservasjon på Model X :D
Grattis :) Om du var seriøs - hvor langt har reservasjonsnummeret kommet? Bestiller antakelig selv denne uken og er spent på hvilken køplass jeg får.

Takker for det, dvs ikke kødd, det var mellom 1360 og 1370 ett sted :D

Beholder dere både S og X'en eller selger dere S'en?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på mandag 13. januar 2014, klokken 19:37
Beholder dere både S og X'en eller selger dere S'en?

Vi får se det an, ikke usannsynlig at vi blir en to Tesla familie hvis Tesla klarer å løfte seg mhp snakset de sliter med nå.

ctr46

#692
Sitat fra: erot på søndag 12. januar 2014, klokken 11:02
Her er min i blå (interiøret er svart/carbon som den første bilen i tråden). Fikk bare tatt noen få bilder før vinterhjul kom på. De to første er før bokstaver på bakenden ble plukket av og krom foliert (børstet stål og svart).







Folierte du krommet selv eller fikk du noen til å gjøre det for deg? Eventuelt hvor gjorde du det og pris? :)

Skikkelig rått utseende på bilen din!:)
85D

teslaz

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/01/15/etterlyser-flere-ladestasjoner

I innlegget så står det skrevet:
"Jan Haugen i Fortum påpekte at denne hurtigladeren nå kunne lade alle elbiler med unntak av Tesla.
Tyske biler har vært en utfordring, men etter et grundig arbeid fra spesialister på området er problemene ryddet av veien og denne hurtigladeren gjør det mulig å lade både japanske og europeiske biler."

Men Tesla har jo også type 2 kontakt til lading. Samme som tyske Elbiler........
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pberg

SitatMen Tesla har jo også type 2 kontakt til lading. Samme som tyske Elbiler........

Ja, men de tyske elbilene har Combo-plugg, som er en type-2 kontakt øverst for AC-lading, og en to-pins plugg under med DC-hurtiglading.

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Hyperstress

Sender meg selv til off topic her  ;D Fra Forsikring tråden:


Sitat fra: rsy på lørdag 25. januar 2014, klokken 09:19

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:54
Sitatog da bytter du samtlige forsikringer. Er ikke vits i å drive vedledighet for slike selskap

Vurdert flere ganger, men det ikke alle er klar over er at om en bytter så "nullstilles" forsikringene, og du ville ikke være forsikret dersom det dukker opp en gammel skade, feks ekte hussopp. Det kan jeg ikke ta sjansen på. Har ikke fått bedre tilbud andre steder uansett. Bortsett fra Teslaen da.. :)

Off-topic, men at forsikringen nullstilles er bare tull.

RSy


For sopp og råteskader, som kanskje er det viktigste i denne sammenheng, så er avtalevilkårene for de selskapene jeg har sjekket, det samme som for mitt eget: Under sopp og råteskader - Skader som ikke erstattes: "Den del av skade som har utviklet seg før forsikringsavtalen ble ingått".
Så for å ta lignende skadetilfelle som jeg har erfart: Hussopp har spist opp deler av huset i skjul i mange år, og litt etter du har tegnet ny forsikring så kommer den til syne.
Ny forsikring hadde da dekket 50 000kr til ny parkett og nytt panel i det rommet hvor hussoppen dukket opp, men den millionen som trengtes for å rive husveggen og bygge opp ny, måtte du finne andre steder. Du måtte da i så fall prøvd å ta den fighten med tidligere forsikringsselskap. Og tro meg, det er vanskelig nok å få det en skal fra sin gjeldende forsikring.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rsy

Selskapet du hadde når skaden oppsto dekker skaden. Så hvis du har hatt hussoppforsikring fra skadedato og frem til skaden ble oppdaget så er det ikke noe problem.

laumb


Sitat fra: Quintilian på søndag 26. januar 2014, klokken 09:48
Sitat fra: Hyperstress på søndag 26. januar 2014, klokken 09:19

Sitat fra: NorwegianX på søndag 26. januar 2014, klokken 08:58
Man kan diskutere til man blir blå mht nybil og bruktbilpriser i fremtiden.

Det som bekymrer meg er avgiftene staten taper. Nå som volumet er beskjedent så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen.
Og nei, jeg ønsker ikke starte en ny diskusjon rundt manglende avgifter eller "subsidier"

Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.
Hva blir det? Km skriver/GPS i alle biler? Generell avgift på strøm? Nye bomringer?

Sikkert GPS overvåking, med veiavgift pr kjørte km, og automatiske fartsbøter.  :(

Hadde egentlig lyst til å holde meg unna å kommentere i denne tråden, men du tok opp et av de elementene jeg virkelig brenner for...!

Og det er GPS-overvåking med automatiske fartsbøter(!!)  8)

Dette er noe jeg VIRKELIG kunne tenkt meg.... Laget et system som kontinuerlig sikrer at systemet vet hva som er aktuell fartsgrense hvor man kjører, og automatisk overvåker om man er "innafor eller ikke"... Systemet bør selvfølgelig være konfigurert slik at det benytter en slags "fratrekkskomponent" i soner hvor fartsgrensen endres (f.eks. gange bilens hastighet med 0.65 150m inn i hver grensende fartssone), samt at det tillater 10-12 sekunder med overskridelse inntil 15-25 km/t (avhengig av fartssone) for å kunne sikre kurante forbikjøringer.

Systemet bør bygges opp etter fotoboksmetodene hvor man får bot i postkassa, og lovverket innrettes slik at det er registrert EIER på bilen som er ansvarlig. Evt. kan systemet legges opp slik at det ikke kan benyttes til at man mister lappen, men at det kun utsteder bøter...

Det må også konfigureres slik at det ikke kan brukes til ulovlig overvåking, men at de eneste dataene som sendes til myndigheten er skiltnummer, dato, klokkeslett, fartssone og reell overskytende hastighet...

Ser for meg en innføringsperiode på gjerne 10 år, hvor myndighetene oppretter en anbudskonkurranse på systemet, og at det må være påbudt på alle nye biler som selges 10 år senere... Deretter bør det være retrofitkrav påfølgende 5 år senere; altså at det er fullstendig aktivt 15 år etter implementeringsvedtak...

*Drømme*.... *Og avvente hets* :-)

Du vet at alle førerkort har strekkode? Mangler bare en RFID eller noe scanne-fritt, men dersom man skal gå så til grader over personvernet at man velger et slikt system, så kan man like godt kreve at førerkort skal scannes før bilen starter. Da kan og bøter linkes til førerkortet framfor eier.

Ta med alkolås, dashcam kun myndighetene har tilgang til og muligheten for at parkeringsvakter kan låse biler fra å starte før bit er betalt samt at politi kan slå av biler i fart så har vi et "godt" samfunn.

Kanskje en scannerenhet som scanner RFID i spritflasker og tobakkspakker i tollen så man får automagisk avdekket smuglere? Mmmm. 



Not.

Quintilian

Sitat fra: laumb på søndag 26. januar 2014, klokken 10:16

Sitat fra: Quintilian på søndag 26. januar 2014, klokken 09:48
Sitat fra: Hyperstress på søndag 26. januar 2014, klokken 09:19

Sitat fra: NorwegianX på søndag 26. januar 2014, klokken 08:58
Man kan diskutere til man blir blå mht nybil og bruktbilpriser i fremtiden.

Det som bekymrer meg er avgiftene staten taper. Nå som volumet er beskjedent så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen.
Og nei, jeg ønsker ikke starte en ny diskusjon rundt manglende avgifter eller "subsidier"

Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.
Hva blir det? Km skriver/GPS i alle biler? Generell avgift på strøm? Nye bomringer?

Sikkert GPS overvåking, med veiavgift pr kjørte km, og automatiske fartsbøter.  :(

Hadde egentlig lyst til å holde meg unna å kommentere i denne tråden, men du tok opp et av de elementene jeg virkelig brenner for...!

Og det er GPS-overvåking med automatiske fartsbøter(!!)  8)

Dette er noe jeg VIRKELIG kunne tenkt meg.... Laget et system som kontinuerlig sikrer at systemet vet hva som er aktuell fartsgrense hvor man kjører, og automatisk overvåker om man er "innafor eller ikke"... Systemet bør selvfølgelig være konfigurert slik at det benytter en slags "fratrekkskomponent" i soner hvor fartsgrensen endres (f.eks. gange bilens hastighet med 0.65 150m inn i hver grensende fartssone), samt at det tillater 10-12 sekunder med overskridelse inntil 15-25 km/t (avhengig av fartssone) for å kunne sikre kurante forbikjøringer.

Systemet bør bygges opp etter fotoboksmetodene hvor man får bot i postkassa, og lovverket innrettes slik at det er registrert EIER på bilen som er ansvarlig. Evt. kan systemet legges opp slik at det ikke kan benyttes til at man mister lappen, men at det kun utsteder bøter...

Det må også konfigureres slik at det ikke kan brukes til ulovlig overvåking, men at de eneste dataene som sendes til myndigheten er skiltnummer, dato, klokkeslett, fartssone og reell overskytende hastighet...

Ser for meg en innføringsperiode på gjerne 10 år, hvor myndighetene oppretter en anbudskonkurranse på systemet, og at det må være påbudt på alle nye biler som selges 10 år senere... Deretter bør det være retrofitkrav påfølgende 5 år senere; altså at det er fullstendig aktivt 15 år etter implementeringsvedtak...

*Drømme*.... *Og avvente hets* :-)

Du vet at alle førerkort har strekkode? Mangler bare en RFID eller noe scanne-fritt, men dersom man skal gå så til grader over personvernet at man velger et slikt system, så kan man like godt kreve at førerkort skal scannes før bilen starter. Da kan og bøter linkes til førerkortet framfor eier.

Ta med alkolås, dashcam kun myndighetene har tilgang til og muligheten for at parkeringsvakter kan låse biler fra å starte før bit er betalt samt at politi kan slå av biler i fart så har vi et "godt" samfunn.

Kanskje en scannerenhet som scanner RFID i spritflasker og tobakkspakker i tollen så man får automagisk avdekket smuglere? Mmmm. 



Not.

Et slikt system handler ikke om innføring av nye og "personvernovergripende" lover... Det er rett og slett en metodikk for å overvåke at dagens lover faktisk overholdes.

Statistikk viser at fartsovertredelse er involvert en svært stor del av bilulykker, og jeg mener at det er ett av grepene som bør gjøres for å gjøre noe med denne statistikken:



188 drept i fjor.. Det er ganske mange ødelagte familier...

laumb

Jeg har ingen ting i mot mekanismer som hindrer brudd på fartsgrenser. Jeg kjører bestandig i fartsgrensen selv (nok til at jeg blir mobbet på jobben, "har ikke nok strøm til å kjøre fort du!", når vi er flere som skal til samme sted og jeg blir forbikjørt på veien nedover.

Det som er problemet med slike teknologier er den ubevisste aksepten for overtramp det skaper. Først innfører man noe "smart" med hensikt til å utføre A. Når så myndigheter begynner å ta i bruk hensikt B og C uten å informere vil man komme til et punkt der dette lekker ut og blir akseptert av allmuen endog de aldri ville akseptert det N-tid tidligere.

En del av programmene til NSA som Herr Snowden har varslet er teknikker med hensikt som kunne blitt forsvart for N år siden, men i det øyeblikk de overtramper uskyldiges privatliv ville blitt slått hardt ned på. Dersom nå om N år NSA justerer overvåkningen til å og omfatte "alle" vil det mest sannsynlig bli aksept for det. Selv om det strengt tatt ikke "er greit" at enkeltindivider sitter med et overordnet blitt av en manns bevegelser uten hans samtykke.

Det er en skummel trend vi går inn mot. Se gjerne serien "Almost Human". I en av de siste episodene p.d.d. Omhandler en sak der noen har utviklet et system som basert på at alle verdens duppedingser kan brukes til å spore en persons nøyaktige posisjon. Dette har da kriminelle implementert i en patron/kule som kan avfyres fra hvor som helst, og som selv navigerer fram til offeret og treffer det med en 0,25m nøyaktighet.
Det er teknologisk ikke anvendbart i dag, men... Man skal passe seg litt for å ha for detaljert sporing av individer.

Hyperstress


Sitat fra: Quintilian på søndag 26. januar 2014, klokken 10:27
Sitat fra: laumb på søndag 26. januar 2014, klokken 10:16

Sitat fra: Quintilian på søndag 26. januar 2014, klokken 09:48
Sitat fra: Hyperstress på søndag 26. januar 2014, klokken 09:19

Sitat fra: NorwegianX på søndag 26. januar 2014, klokken 08:58
Man kan diskutere til man blir blå mht nybil og bruktbilpriser i fremtiden.

Det som bekymrer meg er avgiftene staten taper. Nå som volumet er beskjedent så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen.
Og nei, jeg ønsker ikke starte en ny diskusjon rundt manglende avgifter eller "subsidier"

Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.
Hva blir det? Km skriver/GPS i alle biler? Generell avgift på strøm? Nye bomringer?

Sikkert GPS overvåking, med veiavgift pr kjørte km, og automatiske fartsbøter.  :(

Hadde egentlig lyst til å holde meg unna å kommentere i denne tråden, men du tok opp et av de elementene jeg virkelig brenner for...!

Og det er GPS-overvåking med automatiske fartsbøter(!!)  8)

Dette er noe jeg VIRKELIG kunne tenkt meg.... Laget et system som kontinuerlig sikrer at systemet vet hva som er aktuell fartsgrense hvor man kjører, og automatisk overvåker om man er "innafor eller ikke"... Systemet bør selvfølgelig være konfigurert slik at det benytter en slags "fratrekkskomponent" i soner hvor fartsgrensen endres (f.eks. gange bilens hastighet med 0.65 150m inn i hver grensende fartssone), samt at det tillater 10-12 sekunder med overskridelse inntil 15-25 km/t (avhengig av fartssone) for å kunne sikre kurante forbikjøringer.

Systemet bør bygges opp etter fotoboksmetodene hvor man får bot i postkassa, og lovverket innrettes slik at det er registrert EIER på bilen som er ansvarlig. Evt. kan systemet legges opp slik at det ikke kan benyttes til at man mister lappen, men at det kun utsteder bøter...

Det må også konfigureres slik at det ikke kan brukes til ulovlig overvåking, men at de eneste dataene som sendes til myndigheten er skiltnummer, dato, klokkeslett, fartssone og reell overskytende hastighet...

Ser for meg en innføringsperiode på gjerne 10 år, hvor myndighetene oppretter en anbudskonkurranse på systemet, og at det må være påbudt på alle nye biler som selges 10 år senere... Deretter bør det være retrofitkrav påfølgende 5 år senere; altså at det er fullstendig aktivt 15 år etter implementeringsvedtak...

*Drømme*.... *Og avvente hets* :-)

Du vet at alle førerkort har strekkode? Mangler bare en RFID eller noe scanne-fritt, men dersom man skal gå så til grader over personvernet at man velger et slikt system, så kan man like godt kreve at førerkort skal scannes før bilen starter. Da kan og bøter linkes til førerkortet framfor eier.

Ta med alkolås, dashcam kun myndighetene har tilgang til og muligheten for at parkeringsvakter kan låse biler fra å starte før bit er betalt samt at politi kan slå av biler i fart så har vi et "godt" samfunn.

Kanskje en scannerenhet som scanner RFID i spritflasker og tobakkspakker i tollen så man får automagisk avdekket smuglere? Mmmm. 



Not.

Et slikt system handler ikke om innføring av nye og "personvernovergripende" lover... Det er rett og slett en metodikk for å overvåke at dagens lover faktisk overholdes.

Statistikk viser at fartsovertredelse er involvert en svært stor del av bilulykker, og jeg mener at det er ett av grepene som bør gjøres for å gjøre noe med denne statistikken:



188 drept i fjor.. Det er ganske mange ødelagte familier...

Samtidig vil det sannsynligvis medføre nye risikomomenter. Som feks lange livsfarlige forbikjøringer, og folk som kjører godt under fartsgrensene for å være sikker på å ikke få bot. (Dette blir sikkert de samme som i 80-sonen bremser ned fra 70 til 60 når de ser en fotoboks :) )

Jeg synes et slikt system er for mye overvåking, men er ikke i tvil om at det kommer i en eller annen variant etter hvert. Får håpe det er lagt inn litt slakk så en kan kjøre forbi, og ikke få bot om en er litt uoppmerksom på hastigheten et øyeblikk.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Quintilian på søndag 26. januar 2014, klokken 09:48
Det må også konfigureres slik at det ikke kan brukes til ulovlig overvåking, men at de eneste dataene som sendes til myndigheten er skiltnummer, dato, klokkeslett, fartssone og reell overskytende hastighet...

"All teknologi som kan brukes kan også missbrukes"...  Selv ser jeg på ditt forslag som ett missbruk, men selv om vi skulle akseptert dette, så kan så klart også disse dataene missbrukes.

Vel, først og fremst holder ikke disse dataene som du foreslår. Først og fremst må myndighetene også få vite hvem som er sjåfør (som kan fikses med skanning av førerkort som Laumb nevnte), og HVOR lovbruddet skjedde. Se for deg rettsaken Aktor: Vi VET han brøt loven kl. 21:22 den 25. mai, ved å kjøre 30 kmt over fartsgrensen. Nei, vet vet ikke hvor, eller hvilken fartsgrense-sone det var, bare at fartsgrensen skal ha vært 80, og bilen lå 30 kmt over dette. Vi vet heller ikke hvem som førte bilen.

Deretter kommer triksing: Dersom du har bilen tilgjengelig selv, så kan du så klart "trikse" med den. Man ser jo i dag hva som skjer med triksing med kjøredata for trailere, taxametere for taxier etc... Så om du ikke har til hensikt å overholde fartsgrensene vil du finne en måte å "trikse" bilen til å ikke sende data, eller sende falske data. Så da må man i tillegg bruke bomstasjoner/fotobokser - heretter kjent som "kontrollpunkter" - som kan verifisere at posisjon/fart/dato og fartsbegrensning som oppgitt fra bilen er korrekt. Samt sjekke mot data lagret fra mobil/bil som en del av DLD - DataLagringsDirektivet - som jo vil kreve at det lagres hver gang en "datamaskin" (som i en Model S eller en mobiltelefon) logger av eller på nettet eller bytter basestasjon.

Desverre er jeg redd for at drømmen din, mitt mareritt, kommer til å bli virkelighet før vi aner det. Velkommen til "1984" og "Storebror" :p

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Voll1

Vi Teslaeiere har jo allerede sagt OK til overvåking! Har alle prøvd knappen "map it" i VisibleTesla (under trips)? Knappen hvor man i Google maps ser hvor man har kjørt, og med hvilken hastighet. Det er bare å håpe at disse data ikke kommer på avveie !! ::)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

erot

Sitat fra: M.SKEIDE på mandag 27. januar 2014, klokken 18:59
Hva slags merke/model er felgene?  tørr jeg spørre om pris i 22" (ser jeg rett? På di andre bildene)

Poster uten bilder i denne tråden blir redigert  bort, men jeg drister meg til link til forrige svar som ble flyttet.http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8494.msg167050.html#msg167050

Det er 21" på sommerhjulbildene. 22" på denne bilen kunne aldri falle meg inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA