Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sant nok. Det man eventuelt avgiftsbelegger er mer batteriet og elektronikken enn motoren - men er dette mindre gyldig?

Fossilbiler og elbiler fungerer på litt forskjellig måte, og man bør jo prøve å ha ett avgiftssystem som er uavhengig av teknologi. Kanskje man bør måle levert effekt til hjulene, og se bort i fra alt før hjulene? Da er det litt enklere å fastsette avgiftsgrunnlaget. Om man skal basere seg utelukkende på makseffekt eller også kontinuerlig makseffekt kan vurderes, men så lenge vi har ett gjennomført system vil produsenter kunne innrette seg etter dette.

Uansett hva nå-situasjonen er vil jeg si at det er naivt å anta at makseffekten er helt irrelevant. Det er fullstendig mulig at den vil avgiftsbelegges i fremtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Så hvor mye HK trenger man for å cruise i 250 km/t?
200? 300?
Hvis vi tenker oss at en chip begrenser effekten til dette, eller eventuelt  lavere hvis du trenger lavere toppfart.
Da vil man jo betale avgifter kun etter hva du trenger av toppfart. I prinsippet vil jo det gjøre fossilbiler med 500hk+++ (i begrenset tid men dog) mye mer tilgjenglige for folk flest. ;D

Selvfølgelig neppe en effekt staten ønsker seg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

laumb

Da jeg har lånebil noen dager har jeg endelig fått forståelse for dere med ladeproblemer.
Tenkte bare å nevne det.

Har enda ikke hatt ladeproblemer med min egen bil - så har ikke "forstått" frustrasjonen - før nå.
Samme kontakt, samme UMC som min egen bil bruker. Noen ganger teller den opp og lader, andre ganger ikke. Noen ganger blått lys, noen ganger blått lys etter en liten stund etc..

Griffel

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 12. desember 2013, klokken 14:20
Så hvor mye HK trenger man for å cruise i 250 km/t?
200? 300?
Når en komme opp i slike hastigheter er luftmotstanden dominerende, og vil variere mye fra bilmodell til bilmodell.
Tesla har svært lav CV verdi. Effekten som kreves for den blir nok drøye 200kW. (20 min mellom ladestopp).

Nå er vel egentlig effektavgiften temlig dårlig begrunnent, og vil vel gradvis avvikles og erstattet av CO2 og andre finurlige avgifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cairnz

Sitat fra: Oreo på fredag 13. desember 2013, klokken 09:56
7 nye TMS'er snart klare for levering i Trondheim.
Spottet ved Dora i morges.
7? Hva slags bil er det foran i den nedre etasjen der?
Elbilist

Oreo

Husker ikke. Det var ihvertfall ikke en Tesla, Pegueot, Toyota Yaris eller noe annet uinteressant.


Sent from a mobile device
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Gusse

jeg ser en rød jeg ser en rød jeg ser en rød jeg ser en rød jeg ser en rød....... :o.pust...nå må jeg ta meg sammen ;D

Sjøhyene

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. desember 2013, klokken 17:39
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 12. desember 2013, klokken 14:20
Så hvor mye HK trenger man for å cruise i 250 km/t?
200? 300?
Når en komme opp i slike hastigheter er luftmotstanden dominerende, og vil variere mye fra bilmodell til bilmodell.
Tesla har svært lav CV verdi. Effekten som kreves for den blir nok drøye 200kW. (20 min mellom ladestopp).

Nå er vel egentlig effektavgiften temlig dårlig begrunnent, og vil vel gradvis avvikles og erstattet av CO2 og andre finurlige avgifter.

Så med andre ord er det klin umulig med dagens batteriteknologi å lage elbiler som kan cruise i 250km/t.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 13. desember 2013, klokken 12:43Så med andre ord er det klin umulig med dagens batteriteknologi å lage elbiler som kan cruise i 250km/t.
Hvorfor sier du det? Det er ikke umulig at AWD Model S vil kunne cruise i 250 km/t. Med annen giring på motor nr2 vil denne kunne yte bedre ved høyere hastigheter.

Men om man skal cruise i 250 km/t bør man belage seg på bruk av batteribyttestasjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. desember 2013, klokken 13:28
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 13. desember 2013, klokken 12:43Så med andre ord er det klin umulig med dagens batteriteknologi å lage elbiler som kan cruise i 250km/t.
Hvorfor sier du det? Det er ikke umulig at AWD Model S vil kunne cruise i 250 km/t. Med annen giring på motor nr2 vil denne kunne yte bedre ved høyere hastigheter.

Men om man skal cruise i 250 km/t bør man belage seg på bruk av batteribyttestasjoner.
Det må nok en annen motor til siden Teslamotoren kontinuerlig er ca. 70kW og det endres ikke av gearing.
Over en gitt strekning vil en kunne redusere antall batteribytter til 25-30 % med å redusere farten fra 250 km/t til 120km/t.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MrDriveby

Noen som visste at alle Teslaer i Norge er sperret på 85mph? (136,8km/t)

Var Tesla Stavanger som sa dette, dette er visst noe med Norske lover ihht. Elbiler.
Mekanikerne kunne stille opp dette om man skulle på Tysklandstur.

Noen som vet/ har testet om dette stemmer?
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

laumb

Det stemmer ikke for privatbiler ;)


Har lenge hørt rykter om at demo-bilene er sperret - men ikke de jeg har erfaring med.

MrDriveby

Sitat fra: laumb på fredag 13. desember 2013, klokken 14:35
Det stemmer ikke for privatbiler ;)


Har lenge hørt rykter om at demo-bilene er sperret - men ikke de jeg har erfaring med.

Ok, han sa at alle biler som ble levert ut i Norge var sperret. Kanskje bare i Stavanger :o

Nevnte det KUN gjalt Elbil
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. desember 2013, klokken 13:28
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 13. desember 2013, klokken 12:43Så med andre ord er det klin umulig med dagens batteriteknologi å lage elbiler som kan cruise i 250km/t.
Hvorfor sier du det? Det er ikke umulig at AWD Model S vil kunne cruise i 250 km/t. Med annen giring på motor nr2 vil denne kunne yte bedre ved høyere hastigheter.

Men om man skal cruise i 250 km/t bør man belage seg på bruk av batteribyttestasjoner.

Var egentlig to grunner til at jeg dro den konklusjonen.
Det ene er at MS jo per dags dato rett og slett ikke kan levere kreftene. 200kW er jo mye mer en den klarer å lever kontinuerlig. Giring vil vel så vidt skjønner ikke hjelpe noen ting. Er jo effekten som er problemet her og ingenting et gir kan hjelpe til med det på en elmotor.
Den andre er selve batterikapasiteten. Stoppe hver halvtime for å lade er det vel neppe noen som er interessert i nesten uansett hvor fort ladingen / batteribytte går.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cra

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 14:37
Sitat fra: laumb på fredag 13. desember 2013, klokken 14:35
Det stemmer ikke for privatbiler ;)
Har lenge hørt rykter om at demo-bilene er sperret - men ikke de jeg har erfaring med.
Ok, han sa at alle biler som ble levert ut i Norge var sperret. Kanskje bare i Stavanger :o
Nevnte det KUN gjalt Elbil

Jeg tviler på at dette stemmer, for da hadde vi nok hatt en lang tråd om det for lenge siden. Ikke at jeg tror mange (om noen) ligger ofte/mye på 140+, men det skulle virkelig forbause meg om ingen har prøvd det.

Og hvorfor i alle dager skulle det være en hastighetsbegrensning på 140km/t på elbiler?? Greit nok at her til lands kunne det sånn sett vært plombering på 110km/t på samtlige biler, siden det er høyeste tillatte hastighet, men likevel.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA