Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: Jalla på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:01
Skal jeg komme med en brannfakkel så skjønner jeg meg heller ikke på våre politikere som fjernet moms på el-biler. De må ha vært helt bortreist for å si det forsiktig. Hvorfor skal det være moms på en tog-/buss reise når det ikke er på hverken el-bilen eller tilbehøret?

Det er ingen brannfakkel. Det er ene og alene fordi våre politikere prøver å være fremsynte og dermed skape muligheten for et nytt marked med 0 utslippsbiler.

Og jeg er enige med dem, godt jobbet! Dette har ført til den største endringen i bilmarkedet på lang lang tid.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

OddB

Sitat fra: Birger på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:32
Sitat fra: Jalla på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:01
Skal jeg komme med en brannfakkel så skjønner jeg meg heller ikke på våre politikere som fjernet moms på el-biler. De må ha vært helt bortreist for å si det forsiktig. Hvorfor skal det være moms på en tog-/buss reise når det ikke er på hverken el-bilen eller tilbehøret?

Det er ingen brannfakkel. Det er ene og alene fordi våre politikere prøver å være fremsynte og dermed skape muligheten for et nytt marked med 0 utslippsbiler.

Og jeg er enige med dem, godt jobbet! Dette har ført til den største endringen i bilmarkedet på lang lang tid.

I en overgangsfase må man "overkompensere" godene for å få opp andelen av elbiler så mye at utviklingen deretter går av seg selv.
Husk at det fortsatt er under en prosent som kjører elbil, og under en promille som kjører Tesla. Hvis vi ønsker at bilparken skal bli helelektrisk innen 20 år må man selge over 100 000 (300pr dag/ 8500 pr mnd) elbiler i snitt de neste årene, og INGEN fossilbiler ! 
Så det er et stykke å gå....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

atledreier

Det med tilgjengelighet på bensinstasjoner er faktisk et godt poeng. Jeg kjører bil som krever 98 oktan, og det begynner å bli glissent etter hvert som de oppgraderer tankene sine og finner ut de ikke selger nok 98 til å rettferdiggjøre en ekstra tank. Om man i tillegg ikke liker sprit i bensinen er man enda mer begrenset.

tk74

Sitat fra: atledreier på torsdag 24. oktober 2013, klokken 11:37
Det med tilgjengelighet på bensinstasjoner er faktisk et godt poeng. Jeg kjører bil som krever 98 oktan, og det begynner å bli glissent etter hvert som de oppgraderer tankene sine og finner ut de ikke selger nok 98 til å rettferdiggjøre en ekstra tank. Om man i tillegg ikke liker sprit i bensinen er man enda mer begrenset.

Sprit på tanken fungerer utmerket :-)

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

atledreier

Hvis bilen er bygget for det fungerer det fint, men for oss som har svært høyt bensintrykk og dertil hørende pumper er det en uting! Kjører 300Bar bensintrykk på portinjectorene mine.

tk74

Sitat fra: atledreier på torsdag 24. oktober 2013, klokken 11:54
Hvis bilen er bygget for det fungerer det fint, men for oss som har svært høyt bensintrykk og dertil hørende pumper er det en uting! Kjører 300Bar bensintrykk på portinjectorene mine.

Hehehe det var en spøk fra min side :-)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

atledreier

:D

Sprit er det futt i, men for "vanlige" biler er sprit en uting, selv om det høres pent ut med "miljødiesel" og V-power.

Skulle gjerne hatt en Tesla, men det er jo umulig å bli kvitt fossilbilen for tiden. Deler noen designfilosofier riktignok, men en lavtmontert boksermotor og lavt tyngdepunkt! :D

Harlex

Litt artig situasjon idag... Jeg ligger på sofaen og tar meg en strekk. Den strekken er hellig så jeg skjønner det er noe når min kone vekker meg...
Hun har da observert en video på Facebook som inneholder en videosnutt av en Tesla som tar en helt grei frisk forbikjøring av en semitrailer.... Dette viser seg å være meg på vei hjem fra jobb idag... Det viser seg å være bilde lagt ut også.... Verken meg eller min kone kjenner fotografen men min kone er "venn" av en "venn" av han som har lagt det ut... Klarte å få "delt" dette på min egen "vegg" så nå går debatten både på min vegg og fotografen sin vegg... Har også fått 2 kommentarer fra kjentfolk som jeg ikke har snakket med på lenge men som hadde observert meg i Bergensområdet idag... Trodde helt ærlig at hysteriet med å spotte en Tesla hadde roet seg men det har visst ikke det ennå...Fikk bilen for 3 dager siden...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Griffel

Sitat fra: flux på torsdag 24. oktober 2013, klokken 21:55
Hvorfor pøser Norge på med offentlige penger i hydrogen prosjekter?
Kanskje fordi Norge har et teknologiforsprang, på konvertering av elektrisk energi til hydrogen, og dessuten god tilgang på elektrisk energi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

satheesh.net

Slik sparer du strøm.

Kan de av dere som har Elbiler i dag gitt meg noen veldig grove tall (altså et estimat) på hva det koster å lade ila et helt år? Med tanke på ca. 80 øre pr kilowatttime inkludert avgifter som utgangspunkt (gjennomsnittlig over et helt år).

Skal nemlig oppdatere denne oversikten: http://www.satheesh.net/2013/10/22/slik-sparer-du-mest-strom/

Har du mer konkrete data, gjerne på biltype, etc. blir jeg selvsagt enda mer glad! ;)

PS! Jeg skjønner at det er vanskelig å gi korrekte data da det kan være mange faktorer som spiller inn, men jeg tenker veldig grovt sett!

Setter pris på all tilbakemelding! Svar her eller via en PM. Takk på forhånd!

Veggen

#580
Mitt regnestykke:

12000km/år * 0.2kWh/km * 0.80kr/kWh = 1920 kr/år

Eller formulert på en annen måte: Helt uinteressant i forhold til andre utgifter som verditap, dekk, etc...

laumb

Mitt snitt etter 2600km er 2.20kWh / mil.
ved 2000 mil, eller 20000km er dette 2000*2,2 = 4400kWh, ganget med 80 øre: 3520kr i strøm årlig.

Setter av 400kr per måned for å dekke inn bilens strømkostnader.

valvolainen

Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 15:14
Mitt snitt etter 2600km er 2.20kWh / mil.
ved 2000 mil, eller 20000km er dette 2000*2,2 = 4400kWh, ganget med 80 øre: 3520kr i strøm årlig.

Setter av 400kr per måned for å dekke inn bilens strømkostnader.

Det er så vakkert!!
Fylte tanken på slødda på mandag. 680,-.
Det holder til mandags morgen igjen.

I tillegg har jeg 'brukt opp' tanken på den andre bilen. Men der er det 100liters tank.
Kan ikke få bilen fort nok!
I tillegg har de satt opp fire-fem 13A ladekontakter på jobb. Da får jeg nesten dekket tur/retur jobb ila en arbeidsdag. Det er så vakkert.

Er deft forøvrig bare meg bilen 'vokser på'? Nå når den begynner å farge bybildet ser den bare flottere og flottere ut. Spesielt ovenfra bakfra. Penere og penere. Vi satser på GO i begynnelsen av desember.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Woods

Sitat fra: satheesh.net på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:39
Slik sparer du strøm.

Kan de av dere som har Elbiler i dag gitt meg noen veldig grove tall (altså et estimat) på hva det koster å lade ila et helt år? Med tanke på ca. 80 øre pr kilowatttime inkludert avgifter som utgangspunkt (gjennomsnittlig over et helt år).

Skal nemlig oppdatere denne oversikten: http://www.satheesh.net/2013/10/22/slik-sparer-du-mest-strom/

Har du mer konkrete data, gjerne på biltype, etc. blir jeg selvsagt enda mer glad! ;)

PS! Jeg skjønner at det er vanskelig å gi korrekte data da det kan være mange faktorer som spiller inn, men jeg tenker veldig grovt sett!

Setter pris på all tilbakemelding! Svar her eller via en PM. Takk på forhånd!

Mengden reklamering du driver med er direkte kvalmende. Har du noe å si, post det her istedenfor.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 15:14
Mitt snitt etter 2600km er 2.20kWh / mil.
ved 2000 mil, eller 20000km er dette 2000*2,2 = 4400kWh, ganget med 80 øre: 3520kr i strøm årlig.

Setter av 400kr per måned for å dekke inn bilens strømkostnader.

Mitt snitt etter 5600km er 2.19kWh/mil. Men det viser seg at maks 1/3 av strømmen til lading kommer hjemmefra, mesteparten lades andre steder gratis. Så ved 30kkm i året blir regnestykket for min del ca. 1000*(2.19/0.88)*0.78=1941 kroner eller 6,5 øre/km.

0.88=laderens effektivitet ved 13A
0.78=øre per kWh i snitt hittil i år
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA