Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Tarpoon

Sitat fra: Runex på onsdag 11. september 2013, klokken 19:15
En noget subjektiv og litt smågretten (misunnelig?) reportasje i Bil:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259

(skulle tro de jobber hos en konkurrent  :D )

SitatHva importørene av Audi, BMW, Mercedes eller andre i dette segmentet tenker om konkurransevilkårene nå, vites ikke.

Er de bekymret for disse merkene? Det er jo en veldig grei måte å møte konkurransen på; lage like gode konkurrerende elbiler...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Takayama

Det begynner å bli tydelig at mange med interesser innenfor salg av tradisjonelle fossile biler nå begynner å innse alvoret. Det begynner jo nå å komme nærmest daglige artikler av dette surmagede kaliberet ikke bare fra Hegnar, men også fra Aftenposten, BT og nå også Bil. At et høyt salg av elbiler er målet ikke minst med tanke på lokal forurensning synes å bli glemt fullstendig i desperate forsøk på svertekampanjer og lufting av janteloven. Når vi nå endelig har mulighet til å få en rask elektrifisering av bilparken kommer det jaggu meg ut sure, gretne gamle gubber fra hytter, hus og gammer og prøver desperat å få beholde den sure NOx-infiserte bylufta si.

Jeg er glad jeg bor landlig til med masse frisk luft. Men stakkars byboere. Vi har muligheten nå. Ikke la janteloven ødelegge dette når vi nå endelig kan få muligheten til å få en langt renere luft også i byene.

tomrh

Det er bilfolk som skriver artiklene. De begynner å skjelve fordi de rett og slett frykter for jobbene sine.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

VigdisA

Var inne på Facebook og tittet - stå på! Masse fine kommentarer fra folk i forumet.. Spørs om det er noen fossilbiltilhengere som tør å svare nå..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

HABEL

Sitat fra: VigdisA på onsdag 11. september 2013, klokken 23:30
Var inne på Facebook og tittet - stå på! Masse fine kommentarer fra folk i forumet.. Spørs om det er noen fossilbiltilhengere som tør å svare nå..

Eller tør de ikke å vise kommentarene/reaksjonene til artikkelen lenger?

Ser ut til å være fjernet, såvidt jeg kan se...
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Mitt innspill på dette forumet (siden Bil er så feige at de ikke tillater kommentarer).

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9308.msg118933.html#msg118933

HABEL

Sitat fra: Finnøy på onsdag 11. september 2013, klokken 23:54
Mitt innspill på dette forumet (siden Bil er så feige at de ikke tillater kommentarer).

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9308.msg118933.html#msg118933

Det VAR mulig å legge inn kommentarer under artikkelen litt tidligere i dag... Jeg gjorde det nemlig selv - borte vekk nå...

Utslag av Fossile Føtter fra BIL sin side??    ::)
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Lille Lance

#487
Sitat fra: HABEL på onsdag 11. september 2013, klokken 23:52
Sitat fra: VigdisA på onsdag 11. september 2013, klokken 23:30
Var inne på Facebook og tittet - stå på! Masse fine kommentarer fra folk i forumet.. Spørs om det er noen fossilbiltilhengere som tør å svare nå..

Eller tør de ikke å vise kommentarene/reaksjonene til artikkelen lenger?

Ser ut til å være fjernet, såvidt jeg kan se...
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259

Interessant lesing dette http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259

Det jeg lurer på er da: Hvor fort kan myndighetene innføre bilvanlige avgifter på TMS / EL-biler? ... er dette noe de kan gjøre med et pennestrøk eller er dette ting som må opp i Stortinget osv? ... 
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

NTesla

Det skal bli interessant å se resten av bilbransjen sin reaksjon på dette. De tapene Tesla vil medføre for dem, er bare i startgropen. Og selv om det er fantastisk å se hvordan Tesla revolusjonerer bilbransjen på mange måter i Norge, er det 1 punkt bilbransjen i Norge ikke kan gjøre så mye: få fremmet produksjon av alternativer til Tesla. Verdens bilmerker bryr seg ikke hva mininasjonen Norge kjøper av biler, og dermed er konkurransesituasjon vridd så ekstremt i Norge at den vil måtte få konsekvenser.

RunarBT

Konsekvensene blir mange tesla på veiene og merkbart bedre luft vinterstid. Færre dødsfall som resultat av verdens tryggeste bil, og mange med kronisk "tesla-grin". ;-D

Cobos

Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 08:02
Det skal bli interessant å se resten av bilbransjen sin reaksjon på dette. De tapene Tesla vil medføre for dem, er bare i startgropen. Og selv om det er fantastisk å se hvordan Tesla revolusjonerer bilbransjen på mange måter i Norge, er det 1 punkt bilbransjen i Norge ikke kan gjøre så mye: få fremmet produksjon av alternativer til Tesla. Verdens bilmerker bryr seg ikke hva mininasjonen Norge kjøper av biler, og dermed er konkurransesituasjon vridd så ekstremt i Norge at den vil måtte få konsekvenser.
Hva er det egentlig du mener med dette? Hvis bilprodusentene lager biler folk vil ha så selger de godt. Så enkelt er det. Ta en Leaf og sammenlign den med Norges mest solgte bil Golf. I de nedre motoralternativene de som selger mest er tross alt ikke avgiftene allverdens, litt i overkant av 75 000, da klarer Leaf å konkurre rimelig godt med Golf akkurat slik politikerne vil. Enhver som da mener at Model S krysskjøpes av utelukkende Panamera kjøpere bør ta en titt på statistikken. Ja de 20 som kjøper Panamera i året vil nok vurdere Model S, men det selges da veldig mange flere Model S enn det.
Bilprodusentene bryr seg så absolutt hva som skjer i mininasjonen Norge for det er en gjentagelse av det som skjer i California, og DET markedet bryr de seg definitivt om.
Model S selger akkurat slik politikerne ønsket at den skal, bort med diesel med små eller store motorer og inn med elbil, fantastisk for byene.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

ohh

Sitat fra: Cobos på torsdag 12. september 2013, klokken 08:15
Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 08:02
Det skal bli interessant å se resten av bilbransjen sin reaksjon på dette. De tapene Tesla vil medføre for dem, er bare i startgropen. Og selv om det er fantastisk å se hvordan Tesla revolusjonerer bilbransjen på mange måter i Norge, er det 1 punkt bilbransjen i Norge ikke kan gjøre så mye: få fremmet produksjon av alternativer til Tesla. Verdens bilmerker bryr seg ikke hva mininasjonen Norge kjøper av biler, og dermed er konkurransesituasjon vridd så ekstremt i Norge at den vil måtte få konsekvenser.
Hva er det egentlig du mener med dette? Hvis bilprodusentene lager biler folk vil ha så selger de godt. Så enkelt er det. Ta en Leaf og sammenlign den med Norges mest solgte bil Golf. I de nedre motoralternativene de som selger mest er tross alt ikke avgiftene allverdens, litt i overkant av 75 000, da klarer Leaf å konkurre rimelig godt med Golf akkurat slik politikerne vil. Enhver som da mener at Model S krysskjøpes av utelukkende Panamera kjøpere bør ta en titt på statistikken. Ja de 20 som kjøper Panamera i året vil nok vurdere Model S, men det selges da veldig mange flere Model S enn det.
Bilprodusentene bryr seg så absolutt hva som skjer i mininasjonen Norge for det er en gjentagelse av det som skjer i California, og DET markedet bryr de seg definitivt om.
Model S selger akkurat slik politikerne ønsket at den skal, bort med diesel med små eller store motorer og inn med elbil, fantastisk for byene.

Cobos
+1

La oss bare håpe politikerne (fortsatt) ser det på denne måten også.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

NTesla

Sitat fra: Cobos på torsdag 12. september 2013, klokken 08:15
Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 08:02
Det skal bli interessant å se resten av bilbransjen sin reaksjon på dette. De tapene Tesla vil medføre for dem, er bare i startgropen. Og selv om det er fantastisk å se hvordan Tesla revolusjonerer bilbransjen på mange måter i Norge, er det 1 punkt bilbransjen i Norge ikke kan gjøre så mye: få fremmet produksjon av alternativer til Tesla. Verdens bilmerker bryr seg ikke hva mininasjonen Norge kjøper av biler, og dermed er konkurransesituasjon vridd så ekstremt i Norge at den vil måtte få konsekvenser.
Hva er det egentlig du mener med dette? Hvis bilprodusentene lager biler folk vil ha så selger de godt. Så enkelt er det. Ta en Leaf og sammenlign den med Norges mest solgte bil Golf. I de nedre motoralternativene de som selger mest er tross alt ikke avgiftene allverdens, litt i overkant av 75 000, da klarer Leaf å konkurre rimelig godt med Golf akkurat slik politikerne vil. Enhver som da mener at Model S krysskjøpes av utelukkende Panamera kjøpere bør ta en titt på statistikken. Ja de 20 som kjøper Panamera i året vil nok vurdere Model S, men det selges da veldig mange flere Model S enn det.
Bilprodusentene bryr seg så absolutt hva som skjer i mininasjonen Norge for det er en gjentagelse av det som skjer i California, og DET markedet bryr de seg definitivt om.
Model S selger akkurat slik politikerne ønsket at den skal, bort med diesel med små eller store motorer og inn med elbil, fantastisk for byene.

Cobos

Hvis du lurer på hva jeg mener så må du se på totalen, og 75k er allerede mye penger for mange som kjøper biler i de lavere klassene. Og med totalen så er det f.eks. 20k sparte driftsutgifter/år etc. Det er tross alt minst 25% dyrere å kjøpe et produkt som har MVA, uavhengig av andre fritak og fordeler, så det blir fort mye penger av dette. Grunnen til det som skjer i Norge er jo ikke en gjentagelse som skjer i California (Tesla er ikke Californias mest kjøpte bil), det som skjer i Norge er uten sidestykke i verden noe også elbil-andelen uavhengig av Tesla viser.

Konkurransesituasjonen i Norge er ekstremt vridd som følge av samtlige incentiver på elbiler, og bekymringsmeldinger/sutring fra norske bilimportører tror jeg har ingen innvirkning på beslutningsnivået i Tyskland og Japan på hvorvidt de skal investere milliarder av kroner i biler som ikke er i nærheten av den salgsuksessen som er i Norge, rett og slett fordi vi i Norge har et ekstremt forskjøvet skatte/incentiv-system i forhold til resten av verden. Nordmenn er ikke mer miljøbevisst eller kvalitetsbevisst eller det ene eller det andre i forhold til resten av verden, vi tenker bare på våre hverdagsliv og våre lommebøker på samme måte som alle andre. Se på våre naboland og sammenlign statistikken der.

PS! Jeg er superglad for det som skjer og at som en bonus så blir Elon Musk støttet i sine visjoner, men det har utviklet seg til å bli en menighet uten mulighet til å stille spørsmålstegn ved overordnet bil/miljø/samferdselspolitikk.

ohh

Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 08:36
Sitat fra: Cobos på torsdag 12. september 2013, klokken 08:15
Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 08:02
Det skal bli interessant å se resten av bilbransjen sin reaksjon på dette. De tapene Tesla vil medføre for dem, er bare i startgropen. Og selv om det er fantastisk å se hvordan Tesla revolusjonerer bilbransjen på mange måter i Norge, er det 1 punkt bilbransjen i Norge ikke kan gjøre så mye: få fremmet produksjon av alternativer til Tesla. Verdens bilmerker bryr seg ikke hva mininasjonen Norge kjøper av biler, og dermed er konkurransesituasjon vridd så ekstremt i Norge at den vil måtte få konsekvenser.
Hva er det egentlig du mener med dette? Hvis bilprodusentene lager biler folk vil ha så selger de godt. Så enkelt er det. Ta en Leaf og sammenlign den med Norges mest solgte bil Golf. I de nedre motoralternativene de som selger mest er tross alt ikke avgiftene allverdens, litt i overkant av 75 000, da klarer Leaf å konkurre rimelig godt med Golf akkurat slik politikerne vil. Enhver som da mener at Model S krysskjøpes av utelukkende Panamera kjøpere bør ta en titt på statistikken. Ja de 20 som kjøper Panamera i året vil nok vurdere Model S, men det selges da veldig mange flere Model S enn det.
Bilprodusentene bryr seg så absolutt hva som skjer i mininasjonen Norge for det er en gjentagelse av det som skjer i California, og DET markedet bryr de seg definitivt om.
Model S selger akkurat slik politikerne ønsket at den skal, bort med diesel med små eller store motorer og inn med elbil, fantastisk for byene.

Cobos
PS! Jeg er superglad for det som skjer og at som en bonus så blir Elon Musk støttet i sine visjoner, men det har utviklet seg til å bli en menighet uten mulighet til å stille spørsmålstegn ved overordnet bil/miljø/samferdselspolitikk.
Forstår jeg deg rett at det bør være fullt mulig å stille spørsmålstegn, samt kanskje også være litt kritisk, mens om man imøtegår/argumenterer mot de samme spørsmålene/kritikken, så tilhører man en menighet?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

NTesla

Tja, en ser jo en del av dette når det stilles spørsmålstegn vedr. kvalitet, servicenivå osv. så blir en møtt med argumenter om at det er verdens beste bil med høyest sikkerhetsranking etc. Vi er jo alle enige om at det er super bil som vi har kjøpt, men det må være lov til å stille spørsmål rundt enkelte aspekter.

Du sakset ut mitt innlegg. Jeg svarte deg på dine argumenter, men legger til den siste setningen utifra generell observasjon på forumet, som nevnt eksempel ovenfor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA