Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Muffinman

Sammenligningen Apple/Tesla er ikke  feil så lenge man sammenligner med Apple i i-dingsenes barndom. Her lanserte man et produkt som var svært langt foran konkurrentene på en del områder, og selv om det hadde store mangler på andre områder gikk folk av mann av huse for å kjøpe. Man klarte  å gjennomføre en imponerende merkevarebygging i den fasen, noe som jeg tror har hjulpet dem å komme seg gjennom uheldige episoder som:

- "Planlagt foreldelse" av Ipod - gikk i stykker etter at garantien på ett år var utgått. Class act i USA , inngikk forlik

- Systematisk neglisjering av forbrukerrettigheter i Norge (12mnd garanti er utgått på ipod``en din, og den går ikke an å reparere. Du må kjøpe ny.)

- Negativt fokus mtp umenneskelige arbeidsforhold hos underleverandører, spesielt Foxconn, hvor mange arbeidere har begått selvmord på arbeidsplassen

- Avsløringer om at Apple har tatt seg ekstra betalt for lovpålagte forbrukerrettigheter i Australia og senest i Italia. Bøtelagt i begge tilfeller.

At Apple blir utsatt for slike skandaler og fremdeles beholder kundemassen sier nok mest om hvor sterkt merkenavnet er. De mister imidlertid markedsandeler på mobil, og hvis de ikke fornyer  produktene i et raskere tempo enn nå mistenker jeg at de vil gå litt i samme fellen som Nokia, om ikke så dramatisk.

Bottom line, jeg tror at det handler vel så mye om innovasjon og merkevarebygging som gode produkter. Forskjellen er at Tesla er der Apple var for en del år siden, og de bør vokte seg vel for å gjøre samme feilene som Apple har gjort. Selv om Apple har sluppet unna med det meste mtp. å beholde kundemassen vil nok folk reagere noe annerledes på at et produkt til 700.000 ikke svarer til forventingene i forhold til et til 5.000.



Kallagtunet


Kallagtunet

Sitat fra: Balrog på tirsdag 06. august 2013, klokken 10:26
Burde ikke disse kommentarene om evt. angrefrist være i sutretråden, "hvorfor jeg vil kansellere" eller opprette en egen tråd om angrefrist?

Når dette er sagt må jeg si meg imponert over kveruleringen her. Jeg har bestemt trodd at jeg har et talent i den retningen, men her er det mange jeg ikke når til knærne. Jeg bøyer meg ydmykt i støvet.

Nei de bør være i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7884.0.html

Så tenker jeg at det er viktig at modetator (som jeg synes gjør en utmerket jobb) ikke "dumper" konstruktive innlegg som menigheten definererer som sutring i off topic mens innlegg som hyller egenskaper ved bilen (som gjerner kan  være like OT i forhold til trådens formål) får bli eller blir flyttet til en egnet tråd.

Det viler ett tungt ansvar på deg her Laumb :D

Thomas Parsli

Det du kaller uheldige episoder er dessverre normalt i elektronikkbransjen, men det er jo langt morsommere å dra frem enkeltselskap enn å snakke om generelle problemer.

* Class action lawsuits er det mye av i USA, jeg har til gode å se tall som indikerer at Apple er overrepresentert.
* Foxconn er verdens største elektronikkprodusent, og har langt flere (store) kunder enn Apple.
* At du nevner selvmord sier litt om mediaomtalen, når mye tyder på at selvmordsraten er lav (sjekk f.eks referanser på wikipedia)


En interessant parallell er Toyota og "bremseproblemene" (2010), hvor media og politikere klarer å få et generellt problem (førere som trykker på gassen istedenfor bremsen og gulvmatter som havner under bremsepedalen) til å bli et "Toyotaproblem".

Jeg tror Tesla (og Musk) er så gode på media at de ikke lar seg kjøre på samme måte som Toyota, men jeg er overrasket hvis det ikke blir en del "Tesla-saker" i media fremover.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.

Jeg har selvfølgelig ikke "dratt fram enkeltselskap", men forholdt meg til sammenligningen  i innlegget fra Kallagtunet som du også har svart på. Og når Apple en tid har vært verdens største selskap (målt i verdi) er det en selvfølge at alle uheldige episoder rammer hardere der enn andre aktører som er mindre synlige - uansett om det er normalt eller ikke i resten av bransjen.

Poenget i inlegget mitt er altså ikke:

  • Toyota
  • De uheldige episodene til Apple eller andre aktører
  • Generelle problemer

Men derimot at dette handler om:

  • merkevarebygging og innovasjon vel så mye som gode produkter
  • at Tesla sine kunder ikke vil være like tilgivende som Apple sine grunnet at produktet er veldig mye dyrere

Kallagtunet


Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.
Av ren nysgjerrighet: hvorfor tror du Thomas er stor fan av Apple? Fordi han skriver at problemene som trekkes frem ikke er unike for Apple?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.
Av ren nysgjerrighet: hvorfor tror du Thomas er stor fan av Apple? Fordi han skriver at problemene som trekkes frem ikke er unike for Apple?
Nei, fordi at svaret bærer preg av at han har oppfattet mitt innlegg som et angrep på Apple og går i forsvarsstilling med bagatellisering og generalisering. Da tenker jeg at han kanskje er glad i epler, men som jeg skrev - "jeg tipper". Jeg kan selvfølgelig ta feil, og det er i tillegg lite viktig. Det jeg derimot synes er viktigere er at man diskuterer basert på hva som faktisk skrives og ikke på hva man _tror_ vedkommende som har skrevet mener eller hva man måtte elske av dingser. Det være seg om navnet begynner med i eller ikke.

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.
Av ren nysgjerrighet: hvorfor tror du Thomas er stor fan av Apple? Fordi han skriver at problemene som trekkes frem ikke er unike for Apple?
Nei, fordi at svaret bærer preg av at han har oppfattet mitt innlegg som et angrep på Apple og går i forsvarsstilling med bagatellisering og generalisering. Da tenker jeg at han kanskje er glad i epler, men som jeg skrev - "jeg tipper". Jeg kan selvfølgelig ta feil, og det er i tillegg lite viktig. Det jeg derimot synes er viktigere er at man diskuterer basert på hva som faktisk skrives og ikke på hva man _tror_ vedkommende som har skrevet mener eller hva man måtte elske av dingser. Det være seg om navnet på dingsen begynner med i eller ikke.

el-fanboy

Ser du noen positive ting med Tesla da, Kallagtunet? For hva skal til for å bli med i menigheten? Er det nok at man har skrevet etpar positive innlegg om hvor glad man er for mye av det Tesla gjør, eller kreves det mer?

Og hvordan holder man seg utenfor menigheten? Holder det med etpar-tre innlegg der man fokuserer på hvor kritisk man er til det som Tesla gjør, eller bør man være mer produktiv og kanskje til og med selv benytte det lett nedlatende begrepet "menigheten" om "de andre" som ikke er like flinke til kritisk tenkning som meg selv?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.

Jeg tar det ikke ille opp, selv tipper jeg du er en stor fan av noen andre enn Apple og sannsynligvis har Android-telefon og bruker Windows. Hva det gjør med selvmordsraten hos Foxconn er jeg usikker på.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Jeg har selvfølgelig ikke "dratt fram enkeltselskap", men forholdt meg til sammenligningen  i innlegget fra Kallagtunet som du også har svart på. Og når Apple en tid har vært verdens største selskap (målt i verdi) er det en selvfølge at alle uheldige episoder rammer hardere der enn andre aktører som er mindre synlige - uansett om det er normalt eller ikke i resten av bransjen.

Poenget i inlegget mitt er altså ikke:

  • Toyota
  • De uheldige episodene til Apple eller andre aktører
  • Generelle problemer

Men derimot at dette handler om:

  • merkevarebygging og innovasjon vel så mye som gode produkter
  • at Tesla sine kunder ikke vil være like tilgivende som Apple sine grunnet at produktet er veldig mye dyrere

For å svare på det du mener det dreier seg om:

1) Vi er åpenbart enige om at både Tesla og Apple er innovative og lager gode produkter
2) Den "høye prisen" på Apple-produkter (Apple tax) har vært brukt mot de i alle år, så jeg tror Tesla-kunder vil være like tilgivende som Apple-kunder. Selv om en bil koster mer enn en mobiltelefon.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 06. august 2013, klokken 14:11
For hva skal til for å bli med i menigheten? Er det nok at man har skrevet etpar positive innlegg om hvor glad man er for mye av det Tesla gjør, eller kreves det mer?


Jeg tenker at valg av forum nick er en indikasjon om en er med i menigheten eller ei!

"Pun intended" :D

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:56
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.
Av ren nysgjerrighet: hvorfor tror du Thomas er stor fan av Apple? Fordi han skriver at problemene som trekkes frem ikke er unike for Apple?
Nei, fordi at svaret bærer preg av at han har oppfattet mitt innlegg som et angrep på Apple og går i forsvarsstilling med bagatellisering og generalisering. Da tenker jeg at han kanskje er glad i epler, men som jeg skrev - "jeg tipper". Jeg kan selvfølgelig ta feil, og det er i tillegg lite viktig. Det jeg derimot synes er viktigere er at man diskuterer basert på hva som faktisk skrives og ikke på hva man _tror_ vedkommende som har skrevet mener eller hva man måtte elske av dingser. Det være seg om navnet på dingsen begynner med i eller ikke.

Jeg leste ikke innlegget ditt som et angrep på Apple, men jeg syntes eksemplene dine var dårlige da de ikke skiller Apple fra andre produsenter.
Du er åpenbart ikke enig, og det er helt greit.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

#253
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 06. august 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:24
Thomas; ikke ta dette ille opp, men basert på svaret ditt tipper jeg at du er stor fan av Apple.
Sitat
Jeg tar det ikke ille opp, selv tipper jeg du er en stor fan av noen andre enn Apple og sannsynligvis har Android-telefon og bruker Windows.
Du treffer greit bortsett fra på at jeg er fan av noe(n). Jeg er nok den minst merkeavhengige personen du kan tenke deg, og kjøper produkter ut fra hva jeg skal bruke dem til og pris. Bryr meg fint lite om hvem som er produsent.  Jeg har en rugged android-telefon gjennom arbeidsgiver av den årsak at sikkerhetsløsninger og applikasjoner jeg bruker i jobben ikke finnes til annet (ikke spør hva, dette er noe jeg overlater til IT-avdelingen). Jepp, jeg sitter også på en Windows 7 basert PC og jobber på en terminalserverløsning. Dette er det også noe arbeidsgiver står for. Privat har jeg 9 forskjellige PC``er som kjører alt fra BSD/Unix og  GNU/Linux til Windows. Men ingen med Ios siden mine behov stort sett dekkes av åpen kildekode.

SitatDen "høye prisen" på Apple-produkter (Apple tax) har vært brukt mot de i alle år, så jeg tror Tesla-kunder vil være like tilgivende som Apple-kunder. Selv om en bil koster mer enn en mobiltelefon.
Må presisere at jeg ikke har skrevet noe om Apple sin prising siden det ikke er relevant for poenget mitt, og jeg er litt usikker på hvorfor du tar det opp.  Fint om vi nå kan se gjennom tåken og forbi Apple (og Tesla for den saks skyld) og ta poenget slik det er ment: for oss med vanlig lønnsintekt svir det mindre å bli skuffet over et produkt til 5000 kr enn over ett som koster over 100 ganger mer. Jeg kan vanskelig å skjønne at man kan være uenig i det.


EDIT: Fikset tagger. Bra dette er offtopic-tråden :)

el-fanboy

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 06. august 2013, klokken 14:18
Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 06. august 2013, klokken 14:11
For hva skal til for å bli med i menigheten? Er det nok at man har skrevet etpar positive innlegg om hvor glad man er for mye av det Tesla gjør, eller kreves det mer?


Jeg tenker at valg av forum nick er en indikasjon om en er med i menigheten eller ei!

"Pun intended" :D

Var det virkelig det beste svaret du kunne komme på?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA