Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Omnilord på mandag 05. august 2013, klokken 22:30
Ikke en selvfølge at Bentley dommen kan overføres til kjøpet av en Tesla S over Internett - tvert imot kan man kanskje si, ref. denne vurderingen:

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Angrerettloven.aspx

Ja, enig med deg etter å ha lest linken.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Li-Ion

Da er katta ut av sekken!!  Enda en ny Tesla US option...kommer muligens aldri til EU...


Be afraid...

Veggen

#212
Sitat fra: Amoss på mandag 05. august 2013, klokken 22:18
Sitat fra: Veggen på mandag 05. august 2013, klokken 21:55
Mulig de kan komme seg rundt angreretten med å hevde bilen er spesiallaget etter våre spesifikasjoner.

Mener også bestemt at de kan det. Dessuten - HVA er det man skal ha angrefrist på?  Depositumet eller bilen? Og fra når gjelder den? Fra reservasjon/bestilling, finalizing eller levering?  Opplyses det ikke at man kan få tilbake depositumet inntil 14 dager etter bestilling?

Ang. svaret fra Kallagtunet så kan det se ut som om danskene har en litt annen ordlyd på sin angrefrist slik at det DER gjelder fra levering av bilen i motsettning til i Norge.

Angreretten gjelder fra kjøper har mottatt varen fysisk, og man har mottatt korrekt utfylt angrerettskjema fra selger.

Om noen standardtilvalg defineres juridisk som spesiallaget er sikkert noe de lærde kan krangle lenge om, vet ikke om det finnes presedens på det.

Amoss

Sitat fra: Veggen på mandag 05. august 2013, klokken 23:00

Angreretten gjelder fra kjøper har mottatt varen fysisk.

Om noen standardtilvalg defineres juridisk som spesiallaget er sikkert noe de lærde kan krangle lenge om, vet ikke om det finnes presedens på det.

Ok. Er ikke noen jurist så skal på ingen måte uttale meg for skråsikkert om noe :)  Men sjekket like godt på forbrukerrådets sider og kom over følgende:

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett

Sitat
Når varen lages spesielt for deg

Når varen lages spesielt for deg, har du likevel angrerett når vilkårene ellers er oppfylt.

Hvis kjøpet er gjort ved annet fjernsalg enn telefon, som kjøp over internett, kan du på forhånd avtale at produksjon settes i gang mens du ennå har angrerett. Vil du da angre deg, må du dekke utgifter til arbeid og materialer som er gått med fram til da.

En slik avtale kan ikke gjøres ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, som messe eller dørsalg. Her gjelder regelen om at du alltid kan kreve hele kjøpesummen tilbakeført.

Jeg kan vanskelig forstå dette på annen måte enn at angreretten gjelder for depositumet/etter finalize?  Er ikke "finalize" det egentlige kjøpet av produktet? "... kan du på forhånd avtale at produksjon settes i gang mens du ennå har angrerett."  Dersom angreretten gjelder fra du får produktet fysisk så gir dette ingen mening, mens dette passer perfekt til at man kan be om å droppe å vente de 14 dagene før bilen settes i produksjon etter finalize.

Men klart, det står også tydelig at det gjelder selv om det er ett spesialtilpasset produkt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

teslaslaven

Herregud så mye negativitet det er på dette forumet. Hva får vi? Verdens mest avanserte bil(?) til billigpris. Hva gjør vi? Klager for fulle halser uansett hva som skjer...blir helt matt.

ELbilist1

 :) :)
Enig.
SLUTT å klag!
blir det nyheter,får vi kansje muligheter for å oppgradere etter hvært!
VÆNT Å SE!
:) Ren nytelse, hvær dag!

Amper

Tesla S er neppe definert som et spesialtilpasset produkt for deg.. det er et standard produkt med standard tilleggsutstyr..

Hadde du derimot spesialbestillt en Teslabil med 4wd, 2 motorer 150 kwt batteri og doble fustasopphnegsforkoblonger & de da er det noe annet.. 
P85D :o)

Milzit

Sitat fra: Amper på tirsdag 06. august 2013, klokken 00:03
Tesla S er neppe definert som et spesialtilpasset produkt for deg.. det er et standard produkt med standard tilleggsutstyr..

Hadde du derimot spesialbestillt en Teslabil med 4wd, 2 motorer 150 kwt batteri og doble fustasopphnegsforkoblonger & de da er det noe annet..
Jeg kjenner ikke til dette, men jeg vet at nettbutikkene "gjemmer seg" bak dette når man bestiller en PC som de bygger, dvs. det er spesialtilpasset produkt iht. til angrefristen.

Lokführer

Hvis dere synes det er helt greit å bli frarøvet det ene og det andre, så er det deres sak. Jeg synes ikke det er greit.
Hvor skal vi trekke grensa? Når de som har bestilt performance får den vanlige model s? De går jo nesten like fort...
Det vanlige ved slike endringer er at man får litt mer enn hva man har betalt for. For produsenten så koster ekstrautstyret jack squat, det er jo slik de tjener pengene.
På min touran kunne de ikke levere ratt med multifunksjon uten "F1-giring." Når bilen ankom ble den levert med disse og det er helt greit, jeg betalte jo ingenting for det. Men dersom hadde bilen blitt levert uten multifunksjonsratt, hadde jeg aldri tatt den imot før det var på plass.

Til nå er harddisken på pop-anlegget borte, tåkelysene borte, LED-stripa og baksetene er ikke lenger i skinn/alcantara, noe jeg betaler for. Er det ett sted jeg ville hatt skinn, så er det nettopp i klappstolene bakerst.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Celter

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 06. august 2013, klokken 03:38
plass.
og baksetene er ikke lenger i skinn/alcantara, noe jeg betaler for. Er det ett sted jeg ville hatt skinn, så er det nettopp i klappstolene bakerst.

Jeg har aldri hørt at klappsetene skulle være i skinn/alcantara. Det var noe kunstskinn på disse setene tidligere. Er det dette du er så lei deg for at du ikke får?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Elmo

Sitat fra: hybridslaven på mandag 05. august 2013, klokken 23:45
Herregud så mye negativitet det er på dette forumet. Hva får vi? Verdens mest avanserte bil(?) til billigpris. Hva gjør vi? Klager for fulle halser uansett hva som skjer...blir helt matt.

Endrer ikke innholdet i godteposen til barna, eller Twist-posen, uten at det blir syting og sure miner vet du.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Muffinman

Nye lavmål her på forumet. Kan dere ikke la være å drepe ethvert initiativ til konstruktiv diskusjon som er kritisk vinklet? De to siste innleggene inneholder også en nedlatende tone. Det er mye hyggeligere om dere bidrar med noe nyttig istedet for å latterliggjøre andre forumbrukere.

Det er nettopp eksempler som i denne tråden som gjør at det oppstår begrep som "menighet" osv.


Cirion

Sitat fra: Celter på tirsdag 06. august 2013, klokken 06:12
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 06. august 2013, klokken 03:38
Hvis dere synes det er helt greit å bli frarøvet det ene og det andre, så er det deres sak. Jeg synes ikke det er greit.
Hvor skal vi trekke grensa? Når de som har bestilt performance får den vanlige model s? De går jo nesten like fort...
Det vanlige ved slike endringer er at man får litt mer enn hva man har betalt for. For produsenten så koster ekstrautstyret jack squat, det er jo slik de tjener pengene.
På min touran kunne de ikke levere ratt med multifunksjon uten "F1-giring." Når bilen ankom ble den levert med disse og det er helt greit, jeg betalte jo ingenting for det. Men dersom hadde bilen blitt levert uten multifunksjonsratt, hadde jeg aldri tatt den imot før det var på plass.

Til nå er harddisken på pop-anlegget borte, tåkelysene borte, LED-stripa og baksetene er ikke lenger i skinn/alcantara, noe jeg betaler for. Er det ett sted jeg ville hatt skinn, så er det nettopp i klappstolene bakerst.

Jeg har aldri hørt at klappsetene skulle være i skinn/alcantara. Det var noe kunstskinn på disse setene tidligere. Er det dette du er så lei deg for at du ikke får?
Jeg er enig i at det er kiipt at de endret setene. US versjonene er råtøffe, mens EU versjonen er kiipe i forhold. Jeg skulle gjerne hatt tåkelys, og led stripen også (her håper jeg på et bytte av lykt når EU modell er klart). MEN hardisken er da fortsatt der... Det var opprinnelig meningen at de skulle la oss lagre musikk der, og på US versjonen har de nå ventet 1 år på å få den firmware oppgraderingen... Så hardisken er der fortsatt men vi kan fortsatt ikke lagre noe på den. Null problem å sette inn en USB dongel.

Uansett, dette er småtteri i forhold til hva vi har fått ekstra.

1. Mulighet til å oppgradere bilene våre med options som US versjonen fortsatt ikke hadde
2. Ny ladeplugg med støtte for std. Mennekes Type2 kabel.
3. Forsterket interiør i slitesoner
4. Bedre lyddemping for å fjerne romlestøy
5. Hele 6 SC lokasjoner nesten klare når første bil leveres. Som dekker det meste av kjøring sør for Trondheim.

Det er sikkert masse mer som vi ikke ser, uansett får vi vesentlig bedre biler enn de som rullet ut for 1 år siden.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Til sammenligning, fikk Roadsteren aldri egen ladekontakt for EU.
UMC'en for USA kan ikke brukes i EU og det ble heller aldri laget en.
Laderen som følgte med støtter 10A og 13A Schuco.
Trengte man mer kunne man kjøpe en HPWC hjemme, eller drasse på en SVÆR JÆVEL av en ladekladd som tok nesten hele bagasjeplassen med godtok 230V 32A enfase.

Så var det en smarting som fikk laget en Mennekes Type 2 kabel til Roadster. Tesla lager og selger disse selv. De benytter en std. Mennekes Type 2 kabel og bytter ut kontakten i ene enden.
En slik kabel koster 9500,- fra Tesla. Denne kabelen er mye enklere å drasse rundt, siden den ikke har noen klump, og maks ladestyrke er 230V 32A enfase.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Elmo

Sitat fra: hybridslaven på mandag 05. august 2013, klokken 23:45
Herregud så mye negativitet det er på dette forumet. Hva får vi? Verdens mest avanserte bil(?) til billigpris. Hva gjør vi? Klager for fulle halser uansett hva som skjer...blir helt matt.
Sitat fra: Elmo på tirsdag 06. august 2013, klokken 07:58
Endrer ikke innholdet i godteposen til barna, eller Twist-posen, uten at det blir syting og sure miner vet du.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 08:24
Nye lavmål her på forumet. Kan dere ikke la være å drepe et hvert initiativ til konstruktiv diskusjon som er kritisk vinklet? De to siste innleggene inneholder også en nedlatende tone. Det er mye hyggeligere om dere bidrar med noe nyttig istedet for å latterliggjøre andre forumbrukere.

Det er nettopp eksempler som i denne tråden som gjør at det oppstår begrep som "menighet" osv.

Beklager hvis du føler deg støtt.
Det er ikke "konstruktiv diskusjon som er kritisk vinklet" jeg kommenterer, men sytingen over småendringer som treffer akkurat DET enkeltpersoner har forelsket seg i".

Må også minne om at vi er i tråden for Off-topic  og ikke en seriøs tråd.
Hvis du ikke liker at noen syns det blir litt vel mye og kommenterer det i denne tråden, så får du vel bare holde deg unna Off-topic tråden (syns jeg).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA