Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla blir levert i containere til drammen

Startet av Leaf_2014, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

glaserud

Sitat fra: laumb på søndag 21. juli 2013, klokken 12:23

Sitat fra: kjølholdt på søndag 21. juli 2013, klokken 11:29
Noen som skal ha disse http://www.abstractocean.com/

Niks. Nøkkelen er alt for kul til å gjemme bort.

Jeg skal derimot trekke min i hvit folie med svart på tak og vinduer sånn at den matcher bilen. Vurderer blank folie på de svarte delene, slik at fargen under synes, men blir beskyttet.

Tror dette kommer til å tiltrekke litt oppmerksomhet og byr på litt Teslatime. Jeg pleier å ha bare bilnøkkelen med meg løst, siden vi har kode (eller kodebrikke om man vil) på døra hjemme. Den ligger alltid o egen lomme uten småpenger o.l. Så den blir veldig lite slitt. Som oftest ligger den på skrivebordet på jobben slik at den ikke ligger i lomma og slites.


Tapatalkin' from iTalatut...

Og du tar hvor mye for å gjøre det samme på mine nøkler? :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Vi får se hvor lang tid det tar og hvor fint det blir til slutt, men tror nok man skulle klart et par nøkler når man støter på folk. ;)


Tapatalkin' from iTalatut...

RunarBT

#107
Sitat fra: laumb på søndag 21. juli 2013, klokken 17:57
Vi får se hvor lang tid det tar og hvor fint det blir til slutt, men tror nok man skulle klart et par nøkler når man støter på folk. ;)


Tapatalkin' from iTalatut...

Skal sjå du legger opp til å skaffe deg ein lite "stalker" gjeng no... Du vil bli overrasket over kor mange model S eigare du tilfeldigs treffer på påvei til barnehage eller butikk.;)


(PM meg, de som måtte ha info om laumb og hans butikkvaner;-) )

laumb

(Jeg er jo såpass "anonym" at flere forumnedlemmer faktisk har tatt opp talatuten og dengt på snora for en prat flere ganger.)

Forøvrig er jeg ikke sjenert, så om det ikke blir for tidkrevende kan jeg nok bistå en del.

Viser det seg å være superenkelt kurver å legge kan jeg jo selge noen biter med folie for de småpengene de kommer til å koste (Tror det er 5500kr for en rull på 122 x 1225cm, om jeg husket korrekt.)


Tapatalkin' from iTalatut...

Nordtroms

Jeg traff på en bilselger som påsto at elbil  slipper ut mye mer co2 i sitt livsløp enn en bensinbil fordi det krever enorme mengder energi/co2 for å produsere lipo batterier. Er det noen som vet noe om dette? Jeg prøvekjørte Leaf på fredag og må bare si at jeg ble kraftig frelst på elbil. Lurer på hvordan flat pedal på Tesla føles når Leafen går såpass bra. Er det noen som vet noe om hvor mye rekkevidde høydemeter spiser? Jeg synes det virket som at 150 veimeter med stigning tar 1 km på guessometeret. (nå vet jeg hvorfor det kalles det).
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

jkirkebo

Sitat fra: Nordtroms på søndag 21. juli 2013, klokken 22:37
Jeg traff på en bilselger som påsto at elbil  slipper ut mye mer co2 i sitt livsløp enn en bensinbil fordi det krever enorme mengder energi/co2 for å produsere lipo batterier. Er det noen som vet noe om dette? Jeg prøvekjørte Leaf på fredag og må bare si at jeg ble kraftig frelst på elbil. Lurer på hvordan flat pedal på Tesla føles når Leafen går såpass bra. Er det noen som vet noe om hvor mye rekkevidde høydemeter spiser? Jeg synes det virket som at 150 veimeter med stigning tar 1 km på guessometeret. (nå vet jeg hvorfor det kalles det).

Ca. 75kg CO2 pr. kWh kan du regne i utslipp, med batterier laget av nye råmaterialer. Dvs. ca. 1800kg CO2 for Leaf-batteriet. Det er det samme som kreves for å produsere og forbrenne ca. 600 liter bensin, som en nøysom bensinbil klarer å kjøre ca. 10.000km på.

150 meter stigning i Leaf kan vi regne på: 150*1650*9,8/3.600.000=0,67kWh eller 3,2% av batterikapasiteten. Ganget med EPA-rekkevidde på 117km blir det 3,7km tapt.

Men du får igjen mesteparten om du skal ned igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76


Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. juli 2013, klokken 23:52

Ca. 75kg CO2 pr. kWh kan du regne i utslipp, med batterier laget av nye råmaterialer. Dvs. ca. 1800kg CO2 for Leaf-batteriet. Det er det samme som kreves for å produsere og forbrenne ca. 600 liter bensin, som en nøysom bensinbil klarer å kjøre ca. 10.000km på.

Har prøvd å finne kilder til denne type omregninger, men ikke funnet. Altså medgått kraft til å produsere 1 liter bensin, samt co2-ekvivalenter for produksjon av li-ion batterier. Har du en skuddsikker link jeg kan slå fossil-elskere i hodet med, JK?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 22. juli 2013, klokken 01:26

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. juli 2013, klokken 23:52

Ca. 75kg CO2 pr. kWh kan du regne i utslipp, med batterier laget av nye råmaterialer. Dvs. ca. 1800kg CO2 for Leaf-batteriet. Det er det samme som kreves for å produsere og forbrenne ca. 600 liter bensin, som en nøysom bensinbil klarer å kjøre ca. 10.000km på.

Har prøvd å finne kilder til denne type omregninger, men ikke funnet. Altså medgått kraft til å produsere 1 liter bensin, samt co2-ekvivalenter for produksjon av li-ion batterier. Har du en skuddsikker link jeg kan slå fossil-elskere i hodet med, JK?

Her er linken ang. 75kg/kWh for elbilbatteriene:

http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF

Bensin slipper ut 2320g/liter ved forbrenning, det er enkel kjemi og lett tilgjengelig info. I tillegg kommer utslipp ved produksjon, spesielt raffinering. Tallene varierer en god del med produksjonsmetode og raffineritype samt hva slags energiinput raffineriet har.

Beste linken jeg har er denne:
http://bit.ly/VrGQRW

Der angis CO2-utslipp til 19g/MJ. Siden det er 3,6MJ i en kWh og 10kWh i en liter bensin er det 36MJ i en liter bensin og derfor 19*36=684g CO2 sluppet ut ved produksjon. 2320+684=ca. 3kg/liter i utslipp.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

ohh

Og enda har man ikke riktig sammenlikning, for skal man sammenlikne epler mot epler bør man også ta med CO2 som går med på alle deler en ICE har ift en elbil, som eksosanlegg, gearkasse, mye større motor etc.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Nordtroms

Takker for mange gode svar. :) 150 meter stigning i Leaf kan vi regne på: 150*1650*9,8/3.600.000=0,67kWh eller 3,2% av batterikapasiteten. Ganget med EPA-rekkevidde på 117km blir det 3,7km tapt.

Er formelen basert på høydemeter * egenvekt* gravitasjonskonstant delt på sekunder i timen og omregning w til kw ?

Ja når jeg snudde og kjørte ned igjen så var guessometeret på det samme når jeg kom ned.

Det er litt irriterende når ICE forkjempere slenger ut slike påstander og presenterer dem som sannheter og så står man der og har ikke kunnskaper nok om  tingene til å der og da kalle det for tull. Er det sånn at det å være elbileier krever at man må sette seg inn i alle deler av produksjon og miljøkonsekvensene av deleproduksjonen for å forsvare sitt bilvalg.
Det ble kanskje litt mange ting på en gang med andre ord skikkelig off topic.  ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Griffel

#116
Sitat fra: ohh på mandag 22. juli 2013, klokken 09:58
Og enda har man ikke riktig sammenlikning, for skal man sammenlikne epler mot epler bør man også ta med CO2 som går med på alle deler en ICE har ift en elbil, som eksosanlegg, gearkasse, mye større motor etc.
Og totalen finner du i vedlegget her, og det viser at i løpet av levetiden vinner elbilen, men den starter litt etter:

Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 22. juli 2013, klokken 01:26
Har du en skuddsikker link jeg kan slå fossil-elskere i hodet med, JK?

Har ikke noenn skuddsikker link her og nå, men et godt argument i debatten med fossilidiotene er at
"Du kan kjøre hele verdens elbilpark og vel så det på elektrisiteten som brukes for å utvinne og raffinere allt fossilt brennstoff som brukes til biler"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cobos

Alternativt enda enklere. En elbil er den ultimate fleksifuelbilen. Den kan gå på kull eller den kan gå på vindkraft. Hvis du vil deg selv vondt kan du tilogmed koble opp en dynamo til en ergometersykkel, tråkke på den i et døgn og så kanskje kunne kjøre til butikken. Du kan ikke lage eget drivstoff til en bensinbil.
Videre til poenget oppe de som alltid påstår at LiIon batterier krever enormt med strøm å lage tror gjerne at en moderne bensinmotor med Alublokk, stempler avansert elektronikk osv kan plukkes som moden frukt fra bilmotortreet. Ihvertfall argumenterer de gjerne slik.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Kallagtunet

Skjønner ikke denne debatten om miljøvennlighet, det er el ingen som innerst inne kjøper Model S fordi den er miljøvennlig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA