Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av JohanH, tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

#135
Sitat fra: nilsroald på fredag 30. august 2013, klokken 15:00
Da kunne DS fortelle meg at schuko-kontakter var feilmontert i 50% av tilfellene. Fordi vanlig utstyr en kobler til ikke bryr seg om termineringen, men at Tesla'n bruker bare en leder på en 3 fase kontakt (Dette kan jeg ikke) og at den derfor ikke vil kunne bruke kontakten... FØR EN SNUR ADAPTERET 180 grader.
Høres helt merkelig ut! Er ikke elektriker, men jeg vet jo hvordan en kontakt ser ut på innsiden? P, N og jord. Vi snakker AC her, så nå må noen forklare meg hvorfor adapteret er følsomt på hvilken vei støpselet settes inn.

Jordingen har jo bare en tilførsel i vanlig schuko stikk?

Minner meg om en radiospøk hvor de ringte til en dame og ba henne snu støpslene for å levere strøm tilbake til kontakten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: nilsroald på fredag 30. august 2013, klokken 15:00
Var innom Tesla i dag for å få ny UMC. Vi testen den der, og resultatet var strålende... startet lading etter 3 sekunder. Da kunne DS fortelle meg at schuko-kontakter var feilmontert i 50% av tilfellene. Fordi vanlig utstyr en kobler til ikke bryr seg om termineringen, men at Tesla'n bruker bare en leder på en 3 fase kontakt (Dette kan jeg ikke) og at den derfor ikke vil kunne bruke kontakten... FØR EN SNUR ADAPTERET 180 grader.
Om det ikke virket da, så måtte elektriker tilkalles for da var nok UMC'en for kresen for min strømkilde.
Spennende å se om det hjelper å koble til "opp ned" når jeg kommer hjem da jeg ikke har fått ladet enda og kun har 60km igjen.

Dette hørtes sært ut, trodde noe av konseptet med vekselstrøm er at den 'går frem og tilbake'. Dermed er det ingen rett og feil vei å sette inn en Schuko kontakt. :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Veggen

#137
Vil tro dette har med jording å gjøre. Spenningen mellom fase og jord i et 230V IT anlegg er ideelt sett lik for begge faser. Men på våre gammeldagse anlegg der hver mann har sin egen jord og en jordfeil hos naboen gjerne forplanter seg til ditt hus er dette ofte ikke tilfellet.
Det er slett ikke så uvanlig at en fase har full spenning mot jord og en annen har 0, eller noe imellom.
Endel elektronikk liker ikke dette så godt, så da kan det hende at å snu kontakten kan hjelpe.


petersv

#138
Dette er (igjen) bullshit fra TM. I Norge har vi ikke neutralleder på 230V IT-nett. Så nei, det er ikke mulig å montere schuko "feil vei" på IT-nett.

På TN er det jo som de sier 50% sjanse for at den ene eller andre i schukoen er neutral, men det er ikke feil! Dette må de jo designe for (det har de sikkert og :))

D.O

Sitat fra: Veggen på fredag 30. august 2013, klokken 15:35
Vil tro dette har med jording å gjøre. Spenningen mellom fase og jord i et 230V anlegg er ideelt sett lik for begge faser. Men på våre gammeldagse anlegg der hver mann har sin egen jord og en jordfeil hos naboen gjerne forplanter seg til ditt hus er dette ofte ikke tilfellet.
Det er slett ikke så uvanlig at en fase har full spenning mot jord og en annen har 0, eller noe imellom.
Endel elektronikk liker ikke dette så godt, så da kan det hende at å snu kontakten kan hjelpe.
Mange produkter er laget med tanke på 230V TN nett, og bruker jording som referanse. Problemer kan da oppstå på 230V IT med jordfeil i trafokretsen, eller TN anlegg hvor jord og N leder er krysset.  Trolig er dette årsaken.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#140
Sitat fra: petersv på fredag 30. august 2013, klokken 15:42
Dette er (igjen) bullshit fra TM. I Norge har vi ikke neutralleder på 230V IT-nett. Så nei, det er ikke mulig å montere schuko "feil vei" på IT-nett.

På TN er det jo som de sier 50% sjanse for at den ene eller andre i schukoen er neutral, men det er ikke feil! Dette må de jo designe for
Ja

Sitat fra: petersv på fredag 30. august 2013, klokken 15:42
(det har de sikkert og :))
Nei.
Dette bommes det på rett som det er.
En skikkelig snubletråd for de som kun har retningsorienterte kontakter. (f.eks England og USA).
Dermed hender det slike rare ting, som at noe virker etter å ha snudd kontakten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Real EoN

Hurra !

Da fikk jeg leveringstidspunkt også   :D

10 September klokken 10:00 i Trondheim !

P1710  VINxxx15275
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Veggen

Grattis!
Ser ut til at det er svært lønnsomt å ha levering i trondheim, ligger jo 1500 P nr foran Oslo.

Li-Ion

Sitat fra: Real EoN på fredag 30. august 2013, klokken 18:10
Hurra !

Da fikk jeg leveringstidspunkt også   :D

10 September klokken 10:00 i Trondheim !

P1710  VINxxx15275
Da står den nok allerede i Trondheim. Så en sort m/grå 21" stå nede i kjelleren på Lade i går... :)
Be afraid...

Sveinal

Sitat fra: Real EoN på fredag 30. august 2013, klokken 18:10
Hurra !

Da fikk jeg leveringstidspunkt også   :D

10 September klokken 10:00 i Trondheim !

P1710  VINxxx15275

Så da er mitt VIN 6000 større enn ditt. Jeg skal få min bil i november, la oss si om 10 uker. Det betyr at Tesla må produsere 600 biler pr uke før de produserer min. Din bil er produsert og skal altså leveres ut nå. Tildeling av VIN per uke er nå større enn 600, men vi vet ikke om produksjonen er det. Uansett er det knapp tid.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Real EoN

Takk Veggen og selv grattis !  :)

@Elektriske_Jan
Min kommer til Drammen 2 September med båt, så tviler på det... men er jo selvfølgelig flere med god smak  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Li-Ion

Sitat fra: Real EoN på fredag 30. august 2013, klokken 18:56
Takk Veggen og selv grattis !  :)

@Elektriske_Jan
Min kommer til Drammen 2 September med båt, så tviler på det... men er jo selvfølgelig flere med god smak  ;)
Tydeligvis :)
Be afraid...

roaaad

Sitat
Så da er mitt VIN 6000 større enn ditt. Jeg skal få min bil i november, la oss si om 10 uker. Det betyr at Tesla må produsere 600 biler pr uke før de produserer min. Din bil er produsert og skal altså leveres ut nå. Tildeling av VIN per uke er nå større enn 600, men vi vet ikke om produksjonen er det. Uansett er det knapp tid.

Mulig jeg er regelen som bekrefter unntaket, men jeg har VIN 138XX (det nest laveste jeg har sett på forumet) og P2121 og skal ha mye flaks om jeg får bilen i slutten oktober.  VIN har ingenting å si, dessverre.

Forresten må jeg også melde min frustrasjon over at det er så stor forskjell mellom P  nr  under og over 2000 - tilsynelatende med levering i september kontra november.  Dårlig gjort og dårlig logistikk  :(

Zneip


Sitat fra: roaaad på fredag 30. august 2013, klokken 19:26
Sitat
Så da er mitt VIN 6000 større enn ditt. Jeg skal få min bil i november, la oss si om 10 uker. Det betyr at Tesla må produsere 600 biler pr uke før de produserer min. Din bil er produsert og skal altså leveres ut nå. Tildeling av VIN per uke er nå større enn 600, men vi vet ikke om produksjonen er det. Uansett er det knapp tid.

Mulig jeg er regelen som bekrefter unntaket, men jeg har VIN 138XX (det nest laveste jeg har sett på forumet) og P2121 og skal ha mye flaks om jeg får bilen i slutten oktober.  VIN har ingenting å si, dessverre.

Forresten må jeg også melde min frustrasjon over at det er så stor forskjell mellom P  nr  under og over 2000 - tilsynelatende med levering i september kontra november.  Dårlig gjort og dårlig logistikk  :(

Nest lavest du? Er det mitt VIN 13877 du har sammenlignet med da eller? :) Jeg hadde egentlig sept/okt, men forbereder meg på at det kan bli senere. Nei gutter - VIN betyr ingenting for leveringstidspunkt.


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA