Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplass på Værnes

Startet av Blysom, søndag 04. mai 2008, klokken 21:04

« forrige - neste »

Bly

Hei.
Angående problemer som er løst med henblikk på Li-FeSo4 batteriene, så har jeg ikke kunnskap om det, har bare fått greie på at nå er de gode nok. Vi har nå bestillt batterier til 3-4 biler. To av disse er Saxo, hvorav den ene skal kjøre med ny spesiallader, og den andre skal vi forsøke å lade med originalladeren. I to av bilene blir det montert enkeltblokker med BMS for hele pakken. I den tredje bilen blir det montert fabrikkbygde 12,8V-100Ah, eller 200Ah pakker med innebygd BMS. På grunn av stor pågang på produksjonen, så ser det nå ikke ut til at vi får batteriene før i slutten av November.
Teoretisk skal batteriene klare ca 2000 utladinger, og det skulle jo holde en stund.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

El rayo

Takk, Svein,
bra vi får flere alternativer.

Jeg kjører fremdeles Th!nk med de originale batteriene fra 2000, runder snart 40.000 km. Batteriet er bedre nå enn da jeg kjøpte bilen med 9.500 km på telleren, men jeg kan ikke regne med at de holder mer enn et par år til maks. Det ble sagt 10 år eller 100.000 km levetid den gangen.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. september 2008, klokken 20:28
Jeg kjører fremdeles Th!nk med de originale batteriene fra 2000, runder snart 40.000 km. Batteriet er bedre nå enn da jeg kjøpte bilen med 9.500 km på telleren, men jeg kan ikke regne med at de holder mer enn et par år til maks. Det ble sagt 10 år eller 100.000 km levetid den gangen.

Tom Roy

???

Hvorfor skulle batteriene dine svikte nå (innenfor to år) dersom de fungerer bedre enn noen gang?

Ta Øyvind Lunde. Han har jo kjørt bortimot 180 000 km med sine batterier (selv om noen har blitt byttet ut underveis, så har de fleste klart godt over 100 000 km).

Eller Anton Bech i Danmark. Han kjørte 150 000 km med alle sine originale batterier før de ble byttet ut.

Selv har jeg en pakke fra - 88 i en av mine biler. Da jeg satte den i bilen i mai i fjor gikk den nesten ikke fremover. Pakken hadde kun gått 11 000 km.
Etter 9 måneder med riktig kjøring/lading er den utrolig kvikk og oppfører seg bedre enn noen annen pakke jeg har vært borte i.
Bilen har kjørt 17 000 km i løpet av de siste 12 månedene.

Så grensene på 10 år og/eller 100 000 km er absolutt ikke endelige.
Jeg ser ingen grunn annen enn feilbruk til at bilen din burde stoppe iløpet av de neste to årene!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Kan vel ikke annet enn henge meg på her! Min har vel nå gått ca 18.000 km og jeg synes kapasiteten virker fin. Håper da også at spådommen om årene ikke nødvendigvis stemmer, men at kilometeren er viktigere, gitt at man pleier batteriene godt naturligvis. Så kan man håpe konvertering er rimeligere om noen år ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Boogie

Dersom våe celler hadde vært produsert i enkle celler istedenfor som blokker på 5 celler, så kunne vi brukt den ultimate oppskriften på rekondisjonering og lading av NiCd celler. Slik som Nasa gjør det i satelittene sine.
Her blir cellene kjørt helt ned til 0 volt med gjevne mellomrom. Deretter blir de kortsluttet i 24-48t (husker ikke det nøyaktige tallet), for så å bli ladet opp igjen med en initialiseringslading. Dette gjøres i 10-år etter 10-år uten de store problemene.

Så dersom vi kunne kjørt våre blokker helt ned (vanskelig siden cellene ikke er helt like i kapasitet -vi vil få reversering av celler) for så å kortslutte dem, så kan de godt lagres i flere år uten å ta skade dersom cellene har nok vann, og det ikke kommer luft/co2 til cellene.

Så lenge våre biler brukes jevnlig på riktig måte, så vil det ikke komme luft til cellene. Passer man på vannet også så tror jeg man kan se bort fra alderen på 10 år. Det er like sannsynlig at de kan holde 20 år!!!

Men dersom du bruker bilen jevnlig, så har man kansje passert 100 000 km før det har gått 20 år.

PS. Det at man ikke kan få cellene til å ha samme kapasitet ved tom tilstand stemmer ikke lenger. Det fikk jeg til her i sommer. Men oppdaget det ved en tilfeldighet. Jeg holdt på med noe helt annet... Men det må kjøres etter en egen oppskrift for å få det til.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Da må vi spørre om igjen, hva et det som er så dårlig med reversering?

Etter det jeg husker fra NASA var utlading et trinnvis og skånsom prossess.Dette til å hindre varmedannelse i cellene?

Skrev tidkigere i dag at SAFT regner med at blokker kan lagres i nesten ti år og selges med garanti.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på torsdag 04. september 2008, klokken 11:09
Da må vi spørre om igjen, hva et det som er så dårlig med reversering?
Tja, jeg er ikke helt sikker på hva som skjer, men har forstått at en slik reversering ødelegger cellen.

Dersom du tømmer en celle forsiktig vil den ene polen reverseres. Det er ikke noe problem, og kan greit vendes tilbake igjen ved å lade forsiktig.
Men dersom du har flere celler med forskjellig kapasitet vil du kunne reversere også den andre polen. Og det er da cellen blir ødelagt.

Som enkelt celle vil du ikke kunne få polvending på begge poler. Du bare tømmer cellen for energi til det er tomt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Skal bare tilføye noe så at jeg kan få Hero status før dagens El-treff i Agder!

Etter tømming og kortslutting vil alle poler være null spenning vil jeg tro. Da vil det være interessant å vite hva som skjer under opplading igjen. Lite strøm opptil 6 volt vil jeg tro.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Batteriet vil ikke begrense strømmen noen vesentlig fra 0 til 6 volt, så en bør passe godt på selv. Blokkene like dårlig mye strøm under 6 volt. PSA sin metode er å tilføre 10A i noen sekunder, og så skjekke om spenningen stiger.

Spenningen øker veldig raskt til 6 volt.

En grei måte å forsiktig kortslutte blokkene, er å koble en 12V halogenpære over polene, og la den stå der en uke eller mer. Da drar en forsiktig ca. 5A ut av blokken.

En erfaring jeg har hørt om er at noen blokker etter dette ikke vil "starte" igjen, men har ikke opplevt dette selv utenom på allerede dårlige blokker.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blysom

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. mai 2008, klokken 10:56
Sitat fra: Blysom på fredag 16. mai 2008, klokken 10:44

Ellers - hvordan er kurven med NiCd batterier? Ser kurven (utover lav spenning) fornuftig ut synes du/dere?

I følge din spenningsmåling topper du på 142V på hele pakken. Med NiCd topper den på ca. 160 V, men ellers kan kurven din indikere ca. 20A lading for så å slå over på 5A lading slik den gjør med NiCd blokker.

Du burde målt både spenning og strøm samtidig.

Plukker opp emne rundt blylading igjen....

Jeg har nylig måtte skifte computer, da den andre ble ødelagt (dvs den fungerer for lading men ikke kjøring - da får jeg stopp lys). Selv om den nye computeren tilsynelatende skal være satt i blymodus har den en ladekurve opp mot 8.2 V pr. 6V celle. Dette synes å være likt det som gjøres for NiCd, og ikke slik som det burde være for bly (ca 7.2 V). Tror ikke det er bra for mine celler i lengden... :-)

Finnes det noen som kan programmere en computer til blymodus her på forumet? Jeg har fått lest ut noen av de gamle parametrene, og de ser ut som i vedlagt bilde (noen av parametrene). Jeg vet ikke om de kan gi en kyndig person noen hint (ser at det står Battery Tupe: NiCd når jeg leser dette ut - men den lader riktig ihht til bly)

Takk for svar...




Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

elektrolux

Uten å ha bekreftet det, mener jeg at kun eldre komputere har program for bly, og mulighet for omprogramering til det.

Går en inn på en nyere komputer får en ikke opp bly som en opsjon. På eldre ligger dette som en opsjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Og siden komputer og elektronikkboks ofte fungerer sammen, så betyr vel det at man kansje må få tak ien gammel AX elektronikkboks med komputer...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Rav4_EV

Det holder med en Komputer merket 3.1. Senere versjoner er blyparameterene fjernet.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Blysom

#29
OK.

Den computeren jeg fikk beskjed om at var defekt (sjekket ikke versjonen før men regner med at jeg fikk tilbake den samme boksen/computeren) er 3.3.C. Sjekket ladingen med den i går også (men den feiler når jeg prøver å kjører med den) og den ga nå 8.2 V også... Mystisk. Men i allefall... Jeg bude vel gå ned og sjekke versjonen på den nye også.... men jeg mener å huske at den også er 3.3

Noen som har en kasse / computer 3.1 som jeg kan bytte med/kjøpe :-) ?

Takk igjen
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA