Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplass på Værnes

Startet av Blysom, søndag 04. mai 2008, klokken 21:04

« forrige - neste »

Blysom

Hei

Har akkurat kjøpt en Saxo, med en traksjonspakke på 20 stk 6V/95Ah Sonnenschein Drytek batteri, men lurer litt på ladinga... ???  Vistnok skal bilen være "bygget" om til å lade disse bly batteriene, men jeg vet ikke helt hvordan.

Det jeg ser er at når jeg starter å lade, så ligger ladespenningen over hele pakken på 136.6 V. Dette synes for meg litt for lavt, siden jeg er vant til at det vanligvis lades med ca 14.4 V over 12 V batterier. Eller? Sånn sett burde den/jeg vel ha ladet med totalt 144 V (20 x 7.2 V)?

Ellers vedr spenningen på pakken (120 V)  :), er det noen øvre grense for spenning man burde ha på en slik pakke(utover dette med optimal ladespenning). Trenger motoren 120 V +/-?  Eller sagt med andre ord, kunne jeg slengt på flere flere 6V batteri i serie?

Og kunne jeg også hatt kraftigere (øke til 150 Ah , eller mer) batterier, som da seff. vil bruke lenger tid til å lades oppp?

Takk for alle svar...

PS! Lærte i dag, på den harde måten, at luken til ladekabelen må lukkes for at bilen skal lades. Så ja, jeg er fersk  :D



Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

elektrolux

Hallo Blysom

Farlig nærliggende brysom, noe du ikke må være redd for å være det på dette forumet. Her er ingen spørsmål dumme.  ;)

Gratulere med Saxo'en. Var selv i kontakt med selgeren, og tror nok at bilen din er tilpasset bly, da PSA hadde tenkt å bruke blybatterier og hadde utviklet blyladeprogram til bilene før NiCd kom på banen. Ved å gå inn via Global test  med diagnoseutstyr får en "tilbud" om hvilken type batteri som står i bilen. Bly eller NiCd.

Du burde lagt inn bosted i infolinjen din. Hadde nemlig vært veldig interresant å logget en opplading på bilen din. Med blybatterier bør du lade etter hver kjøretur, og jeg ville forventet noe ala' 130 -140 volt startspenning, og ca. 20A ladestrøm, og etterhvert 144-147 volt med synkende strømforbruk. Om den har utligningsfase kan du kanskje til og med se 160 volt, og 138 volt i en eventuel vedlikeholdsfase. Egentlig samme tall som en ser på en intelligent 12V lader, bare ganger 10.

Kan du ikke sette bilen på lading etter en 3-4 mils kjøretur, og måle spenning hver 5-10 min i 10 timer. Kombiner det gjerne med en solstol, og noen kalde pils, på disse fine dagene. Hadde vært artig å sett en slik graf.

Vet ikke hvor høy spenning bilen tåler. Det er nok begrenset i motorstyringen, mer enn selve motoren. En NiCd bil starter jo med 136-140 volt, så taller ligger nok noe over det. Tipper du sliter med en blytung bil,  :D og vil ha litt mer fres ja.

Større batterikapasitet betyr lengre rekkevidde, og selvfølgelig lengre ladetid, men tipper du vil slite med å få plass til mer kapasitet. Da vil nok bytte til Litium teknologi være veien å gå. Dette er forresten under bygging/utprøving av Arne Magnus og firmaet hans Euronics.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blysom

Hei igjen.

Ny info følger :-)

Har nå fått gjort noen målinger. Pga. loggerens spenningsbegrensninger er den kun gjort over 3 celler (hver på 6 V). Så derfor er max spenningen ca 21,3 V. Men det gir alikevel en indikasjon på hva laderen driver med. Jeg har lagt ved ett pdf som viser kurven, fra starten (ca16.45) av ladingen, til bilen ble tatt i bruk (06.15).  Ladingen startet ved ca 40% power igjen (altså 40 % blykapasitet - som er ca 60% på powermeteret)

-Jeg ser av kurven at max spenningen over en av 6 V cellen er 7,12 (Max er 21,35 delt på 3 celler).
-Kurven har en rar "bulk" fase/del, som går opp til ca 6,95 V, før den etter 45 min går ned til 6,88 V og deretter etter ytterligere en time opp til 7,1 V
-"Absorbsjonsfasen" varer i 2,5 timer, men har varierer faktisk mellom 7,03 V og 7,1 V (kontinuerlig)
- Deretter faller spenningen fra ca 7,1 V til 6,6 V, over ca 3 timer, før den mer eller mindre flater ut...til ca 6,56 V

Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

elektrolux

Hallo Blysom

Interresant kurve. 21,3 V / 3 * 2 = 14,2 Volt over 12V

Dette høres lite ut. Hadde trodd at du burde sett 14,5-14,7 V eller til og med 15V over 2 blokker

Har du prøvt å lade videre med en intelligent f.eks C-tec lader over 2 blokker for å se om de tar mer lading.

Hva sier spesifikasjonene til blyblokkene dine. Er de fulladet på 7,1 volt/blokk

Ellers ser jeg at du bruker Lascar sin USP 3 penn som logger. Denne er veldig grei, og kan "oppgraderes" med en spenningsdeler, og tilpasset programering.

Bruker selv en spenningsdeler som gir ca 3 volt ut for 120 Volt inn, men det hadde vært bedre å laget en som gir 30 Volt ut for 200 volt inn, da du da får bedre oppløsning. Det tryggeste er likevel 30V ut for 300V inn, i tilfelle bruk på en Partner, eller feilkobling mot 220V nettspenning.

Hva rekkevidde har du på Saxo'en din?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blysom

Hei

USB pennen er kjekt, men jeg har ikke funnet noen ferdig spenningsdeler/prescaler. Vet at en som kommer med Link10 systemet kan brukes, men jeg er ikke helt klar for å kjøpe det, bare for spenningsdeleren. Så før jeg får somlet meg til å lage en, så blir det vel max 30 V :-)

Har ikke testet med ctek laderen og hvordan den lader, men jeg har en 6V lader og i spekken står det jo at den i absorbsjon lader til en preinstilt spenning som vel er 14.4. Batteriene (Sonnenschein drytek 6V / 95Ah for electric vehicles) vet (og finner jeg) ikke spekk for. Så jeg usikker på hvordan de skal lades... Men jeg skal sjekke mer!

Ellers - hvordan er kurven med NiCd batterier? Ser kurven (utover lav spenning) fornuftig ut synes du/dere? Jeg er nemmlig litt usikker på dette med "ombygget" til blylading. Er det noen måte å sjekke om bilen sier at den lader i blymodus (EvLite - pinne 51 eller 38 på kontroller konektor, etc :-)

Rekkevidden er MAX 5 mil.

God 17 mai ...
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

elektrolux

Sitat fra: Blysom på fredag 16. mai 2008, klokken 10:44

Ellers - hvordan er kurven med NiCd batterier? Ser kurven (utover lav spenning) fornuftig ut synes du/dere?

I følge din spenningsmåling topper du på 142V på hele pakken. Med NiCd topper den på ca. 160 V, men ellers kan kurven din indikere ca. 20A lading for så å slå over på 5A lading slik den gjør med NiCd blokker.

Du burde målt både spenning og strøm samtidig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: Blysom på fredag 16. mai 2008, klokken 10:44
Vet at en som kommer med Link10 systemet kan brukes, men jeg er ikke helt klar for å kjøpe det, bare for spenningsdeleren.

Til info: Speningdeleren til Link 10 selges separat, og følger ikke med Link10 dersom du kjøper den.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Link 10 sin spenningsdeler skal være mer enn en vanlig spenningsdeler.

I følge medfølgende info, må ikke vanlige spenningsdelere brukes på Link 10 / E-meter

Hva som er så spesielt vet jeg ikke, men jeg har en link 10 spenningsdeler, og den er både stor og dyr i forhold til et par motstander.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bly

Sitat fra: Blysom på tirsdag 22. april 2008, klokken 11:18
Hei

Har akkurat kjøpt en Saxo, med en traksjonspakke på 20 stk 6V/95Ah Sonnenschein Drytek batteri, men lurer litt på ladinga... ???  Vistnok skal bilen være "bygget" om til å lade disse bly batteriene, men jeg vet ikke helt hvordan.

Det jeg ser er at når jeg starter å lade, så ligger ladespenningen over hele pakken på 136.6 V. Dette synes for meg litt for lavt, siden jeg er vant til at det vanligvis lades med ca 14.4 V over 12 V batterier. Eller? Sånn sett burde den/jeg vel ha ladet med totalt 144 V (20 x 7.2 V)?

Ellers vedr spenningen på pakken (120 V)  :), er det noen øvre grense for spenning man burde ha på en slik pakke(utover dette med optimal ladespenning). Trenger motoren 120 V +/-?  Eller sagt med andre ord, kunne jeg slengt på flere flere 6V batteri i serie?

Og kunne jeg også hatt kraftigere (øke til 150 Ah , eller mer) batterier, som da seff. vil bruke lenger tid til å lades oppp?

Takk for alle svar...

PS! Lærte i dag, på den harde måten, at luken til ladekabelen må lukkes for at bilen skal lades. Så ja, jeg er fersk  :D




Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Bly

Hei Blysom.
Jeg satte inn blybatterier i min Saxo for 1,5år siden, Har nå kjørt 21000km med bly.
Ladespenninga er i minste laget i blymodus. Dette gjelder spesiellt i vinterhalvåret hvor blybatterier skal ha litt høyere ladespenning. Jeg gjorde derfor følgende: Ladet en batteripakke på 116Volt med Saxo laderen, og monterte en 24Volt pakke i serie med egen lader. Altså totalt 140Volt. Eneste ulempen var at jeg måtte slå over en vendebryter etter lading for å koble opp hele 140V pakken. Jeg har nå en rekkevidde på ca 6-7mil. Rekorden med nye batterier var på 154km. Bilen er for tung med 600kg batterier, så nå har jeg bestillt nye batterier som skal testes ut. Hvis alt går etter planen så kjører jeg med Litium Iron Phosphate senere i høst. (150kg batterier =ca 10mil. 300kg batterier = ca 20mil rekkevidde) Vi skal teste disse på tre biler nå, og vi i Alternativ Energi AS kommer til å selge slike batterier hvis dette er så bra som fabrikken lover.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Rio

Hei,

Jeg har 3 stk VW CityStromer, og vurderer nye batterier til to av dem. Li er interessant, hvis de er trygge (ikke eksploderer ved kortslutning (krasj med metall gjennom dem)) og til en ikke totalt uoverkommelig pris.

Hvilken fabrikant av Li-batterier ser dere på?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bly

Hei Rio.
Det er ikke snakk om Li-ion batterier, men de helt ny Li-Iron Phosphate Batteriene. De tekniske utfordringene man har stått overfor med Li-Iron Phosphate er nå løst, slik at storskalaproduksjon av disse batteriene nå er i gang. Såvidt vi har forstått så er det ingen eksplosjonsfare slik som det er med Li-ion. I tillegg så er de litt lettere. Hver celle er på 3,2Volt, og kan tappes helt ned til 2,0Volt. (altså 8,0Volt for en 12,8Volt pakke) De tåler også meget mange cykler. Disse batteriene er imidlertid avhengig av et batteriovervåkingssystem. Flere nye bilprodusenter som  etterhvert kommer med el-biler har nå valgt denne typen batterier for de nye el-bilene sine.
Vi kan enda ikke gå ut med fabrikkmerke, eller pris. Jeg kan foreløpig bare si at dette ser lovende ut.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Elmo

#12
Sitat fra: Bly på lørdag 30. august 2008, klokken 20:13
Hvis alt går etter planen så kjører jeg med Litium Iron Phosphate senere i høst. (150kg batterier =ca 10mil. 300kg batterier = ca 20mil rekkevidde) Vi skal teste disse på tre biler nå, og vi i Alternativ Energi AS kommer til å selge slike batterier hvis dette er så bra som fabrikken lover.

Meget interessant. Håper en av testbilene blir din Saxo, så informasjon om nødvendige endringer i elektronikken på PSA også blir tilgjengelig fra dere.

Ser ingenting om dette på hjemmesidene deres, men hold oss informert!
Start gjerne en helt ny tråd om dette prosjektet Bly.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Bly på søndag 31. august 2008, klokken 11:36
Hei Rio.
Det er ikke snakk om Li-ion batterier, men de helt ny Li-Iron Phosphate Batteriene. De tekniske utfordringene man har stått overfor med Li-Iron Phosphate er nå løst, slik at storskalaproduksjon av disse batteriene nå er i gang. Såvidt vi har forstått så er det ingen eksplosjonsfare slik som det er med Li-ion. I tillegg så er de litt lettere. Hver celle er på 3,2Volt, og kan tappes helt ned til 2,0Volt. (altså 8,0Volt for en 12,8Volt pakke) De tåler også meget mange cykler. Disse batteriene er imidlertid avhengig av et batteriovervåkingssystem. Flere nye bilprodusenter som  etterhvert kommer med el-biler har nå valgt denne typen batterier for de nye el-bilene sine.
Vi kan enda ikke gå ut med fabrikkmerke, eller pris. Jeg kan foreløpig bare si at dette ser lovende ut.

Hei,

Ja, jeg forstod at det var LiFePO4, og ikke Li-ion det var snakk om.

Batteriovervåkning er selvsagt et større problem - rent praktisk. Mulig det går å lage 6V eller 12V blokker med integrert batteriovervåkningssystem?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

El rayo

Sitat fra: Bly på søndag 31. august 2008, klokken 11:36
De tekniske utfordringene man har stått overfor med Li-Iron Phosphate er nå løst, slik at storskalaproduksjon av disse batteriene nå er i gang.
Hva besto utfordringene i?

Er interessert fordi jeg jeg bruker A123 sine M1 LiFePO4 celler i ett av modellflyene. Har 4 seriekoblede celler á 3,3V/2,3Ah. Når jeg lader ut til cut off spenning får jeg stabilt kun 2,1 Ah ladet inn.

Når jeg sammenligner energi/vekt-dataene med LiPo er A123 cellene tyngre.

Jeg synes også at A123 cellene mister mer spenning under belastning (maks 49A) uten at jeg har sammenlignet eksakt tilsvarende batterier i samme modellfly, men med omtrent samme belastning (20C). Det er kanskje naturlig når jeg trenger 4 A123 celler for å få samme omtrent spenning som 3 LiPo celler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA