Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Starter ikke, "tomt" batteri - System fault, service required

Startet av teslapower, tirsdag 30. juli 2013, klokken 18:45

« forrige - neste »

sindrej

En vennefamilie til min bror hadde årlig utgift på 32 til 35 tusen i bompenger før Krifast ved Kristiansund ble nedbetalt.  Dette til tross for at de selvsagt prøvde å begrense bomkjøring mest mulig.  Det er nok mange familier rundt omkring i det ganske land som som betaler store summer i bompenger.  Når maks rabbattert pris kommer over 50 lappen blir det fort kroner av det ...

eclipse

Sitat fra: taraquin på torsdag 18. juli 2013, klokken 09:07
Mons: kan hende du har rett :) etter å ha tenkt meg om er nok bompenger kanskje det første som ryker.

Jeg er nå ikke så sikker på det, bompenge selskapene er jo som regel private og det går ikke ut over statens inntekter å la el-biler kjøre gratis igjennom disse.

Men pengene må inn og bomprosjektet må nedbetales, så hvem får regningen; andre bilister!

Staten taper ingenting på dette og da tror jeg ikke det er det første som forsvinner.

Men fordelene med el-bil er ikke fredet, det vil bli avgifter. Men hvis de innføres for raskt og på samme måte som fossil biler så dør el-bil salget. og det er ikke Statens intensjon.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

timingbeltkiller

#17
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 12:49
Sitat fra: taraquin på torsdag 18. juli 2013, klokken 09:07
Mons: kan hende du har rett :) etter å ha tenkt meg om er nok bompenger kanskje det første som ryker.

Jeg er nå ikke så sikker på det, bompenge selskapene er jo som regel private og det går ikke ut over statens inntekter å la el-biler kjøre gratis igjennom disse.

Men pengene må inn og bomprosjektet må nedbetales, så hvem får regningen; andre bilister!

Staten taper ingenting på dette og da tror jeg ikke det er det første som forsvinner.
Når bilistene unngår bompengene med:
- overgang til elbil
- overgang til motorsykkel/scooter om sommeren
- overgang til kollektiv transport
- kreativ omkjøring

ryker inntektsanslagene for en rekke bomprosjekter. Staten har da valget mellom:
- pålegge elbilene bompenger, eventuelt i første omgang med ekstra rabatt
- dekke driftsunderskuddene
- betale ut hele eller deler av gjelden til bomselskapene
- gjøre ingen ting. Konkurskreditorene  stenger da veiene  som pressmiddel.

Som tidligere påpekt bygger Staten i dag veier helt gratis fordi entrepenørene betaler inn mer i mva enn Statens minimale andel utgjør. Med det er framtidens bommer allerede så dyre at hele systemet (selv med bomavgift på elbiler) truer med å kollapse. Eksempelvis:
- skal Drammens-området pakkes inn i bommer slik at bompengene vil komme på det mangedoble av utgiftene til drivstoff.
- Ny E18 Asker-Oslo betyr antakelig et sted mellom hundre og to hundre kroner dagen i bompenger.
- Over eller under Oslofjorden kommer en ny bru/tunnel med bompenger i ågerklassen.

I SydEuropa har du valget mellom å betale for å kjøre på motorveg utenom bebyggelsen eller å kjøre gratis på landeveiene som går innom byer og tettsteder. I Norge finner du bommer også på landeveiene for å hindre gratis omkjøring. Allerede dette viser Staten har strukket grådighetstrikken nær bristepunktet.

Vil Kari og Ola bilist (være økonomisk i stand til å) godta bompengene blir største utgiftsposten med bilholdet slik at både avskriving og driftstoff blekner i sammenligning?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#18
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 12:49
Jeg er nå ikke så sikker på det, bompenge selskapene er jo som regel private og det går ikke ut over statens inntekter å la el-biler kjøre gratis igjennom disse.

Inntektsanslagene til et bomselskap svikter fordi trafikken blir mindre enn antatt,  er en sak.
En  helt annen er dersom de svikter fordi avtaleparten Staten reduserer inntektene med å frita grupper av biler fra bompengebetaling. En slik ensidig endring av avtalevilkårene fra en part sin side, er vanligvis ugyldig kontraktsbrudd og gjør den skyldige parten erstatningspliktig.

Det enkelte bompengeselskapet bør studere avtalen med Staten grundig og se litt på jussen her.
Og framtidige selskaper bør sikre seg i avtaleteksten.


BTW:
Også rent moralsk er det riktig å kreve Staten finansierer sine egne støtteordninger selv og ikke velter disse over på andre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. juli 2013, klokken 14:34
En  helt annen er dersom de svikter fordi avtaleparten Staten reduserer inntektene med å frita grupper av biler fra bompengebetaling. En slik ensidig endring av avtalevilkårene fra en part sin side, er vanligvis ugyldig kontraktsbrudd og gjør den skyldige parten erstatningspliktig.

Nja, nå er vel EL-bilenes fritak for bompenger rukket å bli noen år gammelt alt da, eldre enn mange av bompengeprosjektene som "krydrer" vårt land. Så for alle bomprosjekter som har startet ETTER at fritaket var vedtatt så må det være prosjektets egen feilberegning om EL-bilandelen blir større enn forventet.

Osloringen er rett nok eldre, men den skulle jo nå forlengst ha vært lagt ned etter de planene som gjaldt den gang. Så blir det ett definisjonsspørsmål om vedtatt forlengelse av denne - med utvidede veiprosjekter - må regnes som ett nytt prosjekt eller ei....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toppi

Det at man skal ha inn like mye penger fra bilfolket til evig tid er noe stort tull. Da har man latt seg hjernevaske av Jens og co litt for lenge. Det finns andre partier også..

Svenskene (og de fleste andre land) klarer seg jo med kun moms på biler.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

timingbeltkiller

#21
Sitat fra: toppi på fredag 19. juli 2013, klokken 15:13
Det at man skal ha inn like mye penger fra bilfolket til evig tid er noe stort tull. Da har man latt seg hjernevaske av Jens og co litt for lenge. Det finns andre partier også..
Med unntak av Frp viser all praksis partiene er samme ulla hele bunten.
Og Frp kommer i regjering med H å måtte svelge minst like store og mange kameler mothårs som SV under Jensemann. Du behøver ikke ha doktorgraden i å spå om framtida for å slå fast N er like bilfiendtlig i 2017 som i dag.

Sitat
Svenskene (og de fleste andre land) klarer seg jo med kun moms på biler.
Og med saftige avgifter på drivstoffet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på fredag 19. juli 2013, klokken 14:49
Osloringen er rett nok eldre, men den skulle jo nå forlengst ha vært lagt ned etter de planene som gjaldt den gang. Så blir det ett definisjonsspørsmål om vedtatt forlengelse av denne - med utvidede veiprosjekter - må regnes som ett nytt prosjekt eller ei....
En gang i tiden var bompenger et lite bidrag til å bygge vei.
Nå er det hovedfinansieringen.

Før startet bompengene når veien var ferdig til bruk.
Nå starter de sammen med planleggingen.

Før gikk bompengene til veien.
Nå går de til ørten andre formål også.

Før opphørte bompengene når veien var nedbetalt
Nå bruker politikerne all sin kreativitet til fortsatt å kreve de inn.


Så lenge politikerne "finansierer" all verdens  ønskelige formål med å underbudsjettere de nødvendige formålene, vil landets veier og øvrige infrastruktur forfalle stadig mer. Og kommende generasjoner får som sin arv et totalt nedslitt land + minnene om fordums oljepenger bortspekulert på utenlandske børser.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gusse

Slenger på et kanskje litt dumt spørsmål:
Må man ha bombrikke i EL bil?
Iom at man passerer uten avgift. Er det slik at man registrerer elbilen hos bomselskapet, å får en slags "fripassbrikke"?

Lynxpolaris

Sitat fra: Gusse på fredag 19. juli 2013, klokken 22:21
Slenger på et kanskje litt dumt spørsmål:
Må man ha bombrikke i EL bil?
Iom at man passerer uten avgift. Er det slik at man registrerer elbilen hos bomselskapet, å får en slags "fripassbrikke"?



Ja.
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

Cirion

Sitat fra: Lynxpolaris på fredag 19. juli 2013, klokken 22:26
Sitat fra: Gusse på fredag 19. juli 2013, klokken 22:21
Slenger på et kanskje litt dumt spørsmål:
Må man ha bombrikke i EL bil?
Iom at man passerer uten avgift. Er det slik at man registrerer elbilen hos bomselskapet, å får en slags "fripassbrikke"?
Ja.
Ja, og det er værre enn som så.... Du må opprette abbonemang i ALLE bomselskaper og registrere samme brikke hos alle. Så slipper du regning, uansett hvor du kjører.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

toppi

Sitat fra: Lynxpolaris på fredag 19. juli 2013, klokken 22:26
Sitat fra: Gusse på fredag 19. juli 2013, klokken 22:21
Slenger på et kanskje litt dumt spørsmål:
Må man ha bombrikke i EL bil?
Iom at man passerer uten avgift. Er det slik at man registrerer elbilen hos bomselskapet, å får en slags "fripassbrikke"?



Ja.

Man er ikke pålagt brikke i fossil bil, kan du henvise til regelverket som pålegger EL bil eiere dette?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sjokomelk

Sitat fra: Cirion på fredag 19. juli 2013, klokken 22:40
Sitat fra: Lynxpolaris på fredag 19. juli 2013, klokken 22:26
Sitat fra: Gusse på fredag 19. juli 2013, klokken 22:21
Slenger på et kanskje litt dumt spørsmål:
Må man ha bombrikke i EL bil?
Iom at man passerer uten avgift. Er det slik at man registrerer elbilen hos bomselskapet, å får en slags "fripassbrikke"?
Ja.
Ja, og det er værre enn som så.... Du må opprette abbonemang i ALLE bomselskaper og registrere samme brikke hos alle. Så slipper du regning, uansett hvor du kjører.
Gjelder ikke for elbil. Hvis du passer på at avtalen tillater "samordna AutoPass" sånn at du kan bruke brikken i andre AutoPass-anlegg, så gjelder gratis passering i alle andre anlegg også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Amoss

Sitat fra: sjokomelk på fredag 19. juli 2013, klokken 22:59
Gjelder ikke for elbil. Hvis du passer på at avtalen tillater "samordna AutoPass" sånn at du kan bruke brikken i andre AutoPass-anlegg, så gjelder gratis passering i alle andre anlegg også.

Hmm... Bare en tanke fra meg - kunne kanskje vært en idè om Telsa Norge registrerer (evnt. i kundens navn), anskaffer og installerer en slik "samordna AutoPass brikke" i bilene de leverer ut? Regner jo med at alle Model S'er kommer til å bli utstyrt med dette her i Norge uansett, og det skal jo være gratis. Tror ikke de skal ha noe problem med å hente tilbake "panten" på brikken fra kundene :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 19. juli 2013, klokken 23:09
Sitat fra: sjokomelk på fredag 19. juli 2013, klokken 22:59
Gjelder ikke for elbil. Hvis du passer på at avtalen tillater "samordna AutoPass" sånn at du kan bruke brikken i andre AutoPass-anlegg, så gjelder gratis passering i alle andre anlegg også.

Hmm... Bare en tanke fra meg - kunne kanskje vært en idè om Telsa Norge registrerer (evnt. i kundens navn), anskaffer og installerer en slik "samordna AutoPass brikke" i bilene de leverer ut? Regner jo med at alle Model S'er kommer til å bli utstyrt med dette her i Norge uansett, og det skal jo være gratis. Tror ikke de skal ha noe problem med å hente tilbake "panten" på brikken fra kundene :)

Nja, mange av oss har nok allerede brikker i eksisterende bil vi skal flytte over. Gidder ikke betale for ennå en brikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA