Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Starter ikke, "tomt" batteri - System fault, service required

Startet av teslapower, tirsdag 30. juli 2013, klokken 18:45

« forrige - neste »

teslapower

TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Amper

Jeg tror det er mer valgkampflesk.. hvis eller når el-bil salget tar av kommer avgiftene..  Det er for store summer som tynes ut av bilfolket til at de kan la de gå fri i den grad de gjør nå.. :P
P85D :o)

Cobos

Tja, jeg mistenker fort at utvidelse til 2025 er valgflesk, men det tyder på at å kutte fra 2017 ihvertfall er lite aktuelt. Dermed gjør slike utspill at jeg føler meg mye tryggere på 2017 datoen, når en minoritet vil utvide den helt til 2025.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Muffinman

Enig med Amper. Bilavgiftene er provenynøytrale, dvs at man skal ha inn like mange avgiftskroner totalt sett. Det betyr at den som kjøper biler med ingen/lav avgift må "sponses" av de som kjøper biler som er mer avgiftsbelagte. Tviler sterkt på at dette prinsippet vil endre seg med det første, da må jo pengene hentes inn på en annen måte.

Når elbilandelen er liten går det an med alle fordelene, men det spørs når Tesla kommer på banen med biler som faktisk fungerer på annet enn kortdistansekjøring om antallet elbiler vil eksplodere såpass mye at det begynner å gjøre et bra innhogg i budsjettene. Man kan jo avgiftsbelegge fossilbiler strengere, men det vil på sikt bare presse flere over på elbil og man er like langt.

Med mindre diverse klimaavtaler faktisk skviser Norge til å øke elbilandelen har jeg liten tro på at fordelene vil bestå særlig mye lengre enn 2017 - faktisk er jeg ikke helt sikker på at ingenting skjer før den tid heller. Men jeg har mest tro på en gradvis opptrapping fra ``17.

Cowboystrekk

Elbilfordelene står nok og faller på co2-målene politikerne setter for bilparken. Pr idag er det kun elbilene som bidrar til å få ned utslipp fram til 2020. Når eu snakker om annen forbrukstestsyklus så vil gjennomsnittlig co2utslipp skyte i været. Pluginhybridene bidrar idag svært lite grunnet høy pris og få valg. Jeg yror elbilfordelene vil vare lenge framover, men tipper kollektivfeltbiten faller om ikke alt for lenge da den ødelegger mer og mer for bussene...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

timingbeltkiller

#5
Sitat fra: taraquin på onsdag 17. juli 2013, klokken 12:24
Elbilfordelene står nok og faller på co2-målene politikerne setter for bilparken.
1. Elbiler og kollektivtrafikk reduserer CO2
2. Flere elbiler og øket kollektivtrafikk reduserer avgifts- og bompengeinntektene.

1. Ønsker de. 2. Ønsker de ikke.
Spørsmålet blir da om de kommer til å prioritere økonomien eller miljøet.
Svaret er miljøet (lik sykehus, aldersomsorg, skoler, politi, veier og alle andre nødvendigheter)
prioriterer de med ord. Økonomien med faktisk handling. Jfr eksempelvis underbudsjetteringen av sykehusene som "ikke går ut over pasientene". De bare dør i ventekøene.

Staten bygger i dag veier helt gratis. For den vesle andelen av kostnadene som bompengene ikke dekker og derfor faller på staten, er mindre enn entrepenørene betaler i MVA til den samme staten.

Dette har allerede for mange planlagte veier ført til at bompengene blir så høye at finansieringen neppe er realistisk. Og gjør det umulig å øke bompengene etter hvert som det blir flere elbiler og følgelig ferre andre biler som kjører gjennom bommene.
Så der ryker den fordelen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mons

Sitat fra: taraquin på onsdag 17. juli 2013, klokken 12:24
Jeg yror elbilfordelene vil vare lenge framover, men tipper kollektivfeltbiten faller om ikke alt for lenge da den ødelegger mer og mer for bussene...
Det stemmer ikke nødvendigvis alltid. Jeg leste en rapport fra et ingeniørfirma som vurderte nettopp dette. De kom frem til at bussene heller har en fordel av at kollektivfeltet fylles opp med elbiler og taxi. Grunnen for dette er at denne trafikken "brøyter" kollektivfeltet for biler som ikke hører hjemme der. Forstopping av kollektivfeltet er et problem i en del påkjøringsfelt, hvor ICE-bilene må krysse kollektivfeltet for å komme inn i det vanlige kjørefeltet. Der det er kø, blir de ofte stående og sperre kolltivfeltet fordi de ikke kommer inn i sitt egentlige kjørefelt.

Kanskje vi kommer til å se en litt mer fleksibel bruk av kollektivfelt fremover? Noen er åpne for elbil, andre er ikke. Kanskje vil det i Norge også bli miljøsoner i byene som ICE-biler ikke får kjøre i, men hvor elbiler og lavutslippsbiler slipper inn?

Forøvrig synes ikke jeg at det er krise om vi får merverdiavgift på elbil, så lenge vi slipper alle andre avgifter. Staten må ha noen inntekter...
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

arnejorg1

#7
Hadde hvert bedre om partiene hadde lovet avgiftsfritak frem til 30% av bilparken består av elbiler ;). Det er nok enda noen år igjen til det, selv om elbil-salget går unna.

Jeg tror nok uansett kollektivfelt rettighetene ryker først, så da får man skaffe seg el-bil registrert som motorsykkel ;)

(Bare nevner det. skulle ikke dette emnet vert postet under elbiler i media ;))
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Cowboystrekk

Mons: kan hende du har rett :) etter å ha tenkt meg om er nok bompenger kanskje det første som ryker.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Dette er vel ikke noe angår tesla, og spes. Model S, så kanskje denne hadde passet bedre i et annet underforum...

Muffinman

Sant nok, men de som nå venter på Model S som første elbil anerkjenner knapt resten av elbilforumet sin eksistens :)  Dermed er det fort gjort å poste emner som angår elbil generelt her.

sindrej

Ryker bompengefordelen så tror jeg salget av elbil i all hovedsak stagnerer.

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på torsdag 18. juli 2013, klokken 11:51
Ryker bompengefordelen så tror jeg salget av elbil i all hovedsak stagnerer.

Kanskje i enkelt strøk med dyre undersjøiske tunneler men ganske mange sparer nok 10x så mye på billig drivstoff som på bompenger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Helt klart, men den gevinsten ser en ikke så direkte tror jeg.  Å få kjøre gratis gjennom en dyr tunnell er noe av det jeg gleder meg mest til ;)

Muffinman

Tja, nå kveles jo innbyggerene i enkelte byer av bompenger også da. Vil tro at enkelte må ut med tusenlapper i måneden til "miljøpakken" eller hva den nå heter i Trondheim for eksempel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA