Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av testO, mandag 29. juli 2013, klokken 13:26

« forrige - neste »

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Elmo

Jeg skulle prøvekjøre hos Stenshagen idag.  Det kunne fort blitt en nedtur.

Det gikk ikke å sette bilen i gir. Alt fungerte tilsynelatende OK, men gir-"spaken" reagerte ikke så jeg ble stående i P og fikle en stund, før jeg gikk inn og bad om ytterligere instruksjon.

Ingen andre klarte å få den i gir heller, men heldigvis hadde de en bil til, så jeg fikk kjørt.

Bilen er fin den, men jeg syns ikke den er verd prisen (over 50% dyrere enn eUp).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vind

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:23
Bilen er fin den, men jeg syns ikke den er verd prisen (over 50% dyrere enn eUp).
Lykke til med E-Up.  Jeg kom til akkurat motsatt konklusjon etter å ha kjørt e-up, grei bil, men BMW'en er verdt hver ekstra krone.

Så da er det bra at det finnes valgmuligheter!
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Obba

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:23
Det gikk ikke å sette bilen i gir. Alt fungerte tilsynelatende OK, men gir-"spaken" reagerte ikke så jeg ble stående i P og fikle en stund, før jeg gikk inn og bad om ytterligere instruksjon.

Ingen andre klarte å få den i gir heller, men heldigvis hadde de en bil til, så jeg fikk kjørt.
Det samme skjedde meg når jeg skulle prøvekjøre. Jeg fikk ikke satt bilen i drive og det gjorde heller ikke selgerne. De måtte trille ut utstillingsbilen slik at jeg kunne få kjørt. Når jeg så satte meg inn i utstillingsbilen kom det en for å se på demobilen og da gikk det plutselig å sette denne i gir uten problemer.

Vind

..og det var ikke bare at du måtte holde inn bremsen ?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

#5
...eller at det tredje tennings-nivået var aktivt (start/stopp-knappen veksler mellom 3 nivåer: off, started & "ignition on". Det siste oppfører seg som at bilen er fullt aktivert, men er i realiteten det vi kalte det andre steget på tenninga i gamle dager. Jeg tror man kommer dit fra "started", hvis D-N-R ikke blir rørt før man klikker start/stopp for andre gang (fra off)...

Obba

Sitat fra: Vind på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:16
..og det var ikke bare at du måtte holde inn bremsen ?
Tror nok både jeg og de to fra BMW som prøvde visste at vi måtte holde inne bremsen ja...  ::)

Vet ikke om jeg skjønte forklaringen din Bromm, men jeg kan ikke si jeg gjorde noe anderledes med bil nr.2 og da hadde jeg ingen problemer.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: bromm på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:24
...eller at det tredje tennings-nivået var aktivt (start/stopp-knappen veksler mellom 3 nivåer: off, started & "ignition on". Det siste oppfører seg som at bilen er fullt aktivert, men er i realiteten det vi kaldte for det andre steget på tenninga i gamle dager. Jeg tror man kommer dit fra "started", hvis D-N-R ikke blir rørt før man klikker start/stopp for andre gang (fra off)...

Jeg var ikke klar over den feature'n så jeg er ikke sikker.
(BTW is it a bug or a feature ? - hvis mange får problemer med det ?)
Men jeg prøvde først mange ganger. Så prøvde selgeren en del, og så prøvde jeg igjen.  Tviler på at ikke en av oss skulle klart å komme innom korrekt prosedyre iallefall en gang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Har søkt på nettet, og ikke funnet andre som har hatt samme problemet, så dette kan ikke være vanlig. Selgeren hadde samme problemet når jeg skulle prøve bilen, men da stod ladekabelen i... Tok lang tid før han fant ut av det. Ellers regner jeg med at du hadde kontroll på nøkkelen. Hvis ikke nøkkelen er i bilen, vil den ikke starte. Utenfor en bilbutikk er det fort gjort å glemme det. Du kan sikkert kjøre uten nøkkel, men stopper du, kan du ikke starte igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#10
I det tredje tenningsnivået, får man ingen feilmelding - men det får man hvis man har ladekabel tilkoblet, eller hvis man ikke har trykket inn bremspedal når den er i "started" - det er derfor jeg tipper på at dette har vært tilfellet. I praksis så er ikke dette noe problem, fordi man får "Startrek-lyden" når bilen er klar for take-off, og dette skjer uten at man tenker over det i vanlig bruk....

Obba

Det ser som LMOR sier ikke ut til at dette er et vanlig problem. I tilfellet jeg opplevde ble det forsøkt å slå bilen helt av og på igjen (tvilsomt om den havnet i "tredje tenningsnivået" hver gang). De prøvde også å sette inn ladekabelen igjen (da kom de feilmelding) og ta den ut igjen uten at dette hjalp. Etter at bilen fikk stå helt i ro i 5 minutter var alt OK som nevnt. Jeg synes det virker som en bug, men satser på at dette er noe som forekommer på noen få tidligproduksjonsbiler og at det er luket ut når vi får bilene :)

Elmo

Sitat fra: Obba på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:26
I tilfellet jeg opplevde ble det forsøkt å slå bilen helt av og på igjen (tvilsomt om den havnet i "tredje tenningsnivået" hver gang).

Samme her. Og vi var altså to personer som gjorde dette flere ganger. Og jeg gikk ut av bilen når selger forsøkte og jeg satte meg inn igjen og prøvde på nytt.
Nøkkelen lå i bilen, og ingen ladekabel i nærheten.

Da jeg fikk "ny" bil gjorde jeg såvidt jeg kan avgjøre eksakt det samme og fikk det til på første forsøk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA