Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjelp...nye nissan leaf tekna....max 121 km med 100% batteri...

Startet av knnygar, mandag 29. juli 2013, klokken 09:27

« forrige - neste »

knnygar

Etter litt testing av ny Leaf ser eg at 150-160 km rekkevidde som vert lova ved full lading, ikkje heilt held seg oppe.
Har funne ut at fylgjande regel kan brukast til vanleg køyring:
12 batteristrekar = 12 mil rekkevidde = 12 timar lading.

Andre som har erfaringar om dette?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

Sitat fra: knnygar på søndag 14. juli 2013, klokken 00:21
Etter litt testing av ny Leaf ser eg at 150-160 km rekkevidde som vert lova ved full lading, ikkje heilt held seg oppe.
Har funne ut at fylgjande regel kan brukast til vanleg køyring:
12 batteristrekar = 12 mil rekkevidde = 12 timar lading.

Andre som har erfaringar om dette?

Ja. Det avhenger selvsagt av hastigheten. I 110km/t kommer jeg ca. 10 mil. I 100km/t 11-12 mil og i 70km/t ca. 16-17 mil ved pen kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

det kommer og an på hvor du kjører og om du trykker klampen i bunn   jeg har med min i-miev  kjørt 16 mil den skal gå kortere en leaf  jeg har å kjørt  10 mil med kango  fler ganger  der sier de fleste at en toppen får 8 mil
men har å greid å kun få 4,5 mil ut av i.miven   å det var i 50 og 60og 70 sone 
men  om du ligger i 100 å lakker av litt til 98 sparer du fort 2 mil på en distanse på 10 mil i forhold til å ligge i hundre  men å tenke seg et egg under pedalen  å kjøre deretter kommer en mye lenger en å dra på siklig
å rekkevidden  blir minst i byen  hilen en som har kjørt 50000km på halvannet år og to turer til malaga

knnygar

Dette er på nordvestlandet med sine fjell og undersjøiske tunnellar  :)
Køyrer som regel på Eco-B, og ofte med cruisecontroll.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

klatrechris

Ligger selv i snitt på 120-130km blandet kjøring

Toppet ut med 192 km over en uke med mye småkjøring rundt i Oslo i 30-60km/t

Å kjøre over 100km/t har jeg sluttet med. Føler rekkeviddeangsten griper meg altfor fort da...
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Elbillie

Hva er dette med Guess-O-Meteret?
Vil det noen gang vise riktig etter lading?

Jeg er på dag 3 med ny Leaf, er allerede blitt glad i bilen, men stusser litt på rekkevidde-meteret etter å ha stått på 100% lading over natten.. Det står 145km hver morgen- og reduseres jevnt etter dette under kjøring, Jeg hadde forventet at det sto 199km ( jfr reklamen )
Er det slik det skal være? Tips og erfaringer mottas med takk :-)

grenborg1

Siden bilens rekkevidde er helt avhengig av hvordan den kjøres og bilen ikke er synsk, må rekkevidden kun bli en gjetning. I praksis baserer bilen seg på de siste kilometerne og antar at du vil kjøre videre med samme energiforbruk. Dette er neppe sant, med mindre du kjører langt i jevn fart på helt flat vei. Hvis du har oppoverbakke til der du lader, vil bilen undervurdere rekkevidden, mens hvis du har nedoverbakke vil den overvurdere. Det er en grunn til at vi kaller rekkeviddemåleren for et "guess-o-meter" og det er vanligvis mye bedre å lære seg å vurdere rekkevidde utfra antallet batteristreker. Hvis du skal over en fjellovergang kan det godt hende at det dukker opp en hyggelig damestemme nær toppen som informerer deg om at "you might not be able to reach your destination" selv om du har mer enn nok strøm. Dette skjer hvis du har kjørt noen kilometer i oppoverbakke med dertil hørende høyt forbruk. Bilen antar da at det vil være oppoverbakke resten av turen og tar slett ikke hensyn til at du vil kunne få igjen energi i nedoverbakkene.

Glem heller ikke at rekkevidden på 199 km krever at du kjører meget forsiktig i beskjeden fart. Hvis du kjører mye ujevnt, eller i kupert terreng eller på motorvei, synker rekkevidden. Dette er mye en treningssak. Selv nesten halverte jeg energiforbruket (og doblet rekkevidden) etter den første dagen med bilen ved å endre kjørestilen. Å bremse hardt ned før hvert lyskryss er ikke så lurt i en elbil!
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

knnygar

Får som regel opp at eg har 150-160 km når eg har 100% lading.
Nullstilte i går trippteljaren på 100% og køyrde 113,4 km.
Dette var på ca 80% asfalt, resten grusveg over eit fjell.
Været var ikkje bra, mykje regn og 10-12 grader.

Etter dette hadde eg 8% batteri igjen.
Etter lading i dag stod det 100% og 166 km på gjettometeret.
Tenkte eg skulle ta same testen med betre vær og flatare asfaltveg, burde då kunne kome opp i 130-140 km.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

kjam

Betyr det at Guess-o-meteret og antall streker på batteriet kan være forskjellig? Jeg mener at man ikke nødvendigvis bruker så mye strøm som Guess-o- meteret mener. Og at strekene på batteriet ikke minker i takt med Guess-o-meteret?
Sitat fra: grenborg1 på mandag 15. juli 2013, klokken 03:02
Siden bilens rekkevidde er helt avhengig av hvordan den kjøres og bilen ikke er synsk, må rekkevidden kun bli en gjetning. I praksis baserer bilen seg på de siste kilometerne og antar at du vil kjøre videre med samme energiforbruk. Dette er neppe sant, med mindre du kjører langt i jevn fart på helt flat vei. Hvis du har oppoverbakke til der du lader, vil bilen undervurdere rekkevidden, mens hvis du har nedoverbakke vil den overvurdere. Det er en grunn til at vi kaller rekkeviddemåleren for et "guess-o-meter" og det er vanligvis mye bedre å lære seg å vurdere rekkevidde utfra antallet batteristreker. Hvis du skal over en fjellovergang kan det godt hende at det dukker opp en hyggelig damestemme nær toppen som informerer deg om at "you might not be able to reach your destination" selv om du har mer enn nok strøm. Dette skjer hvis du har kjørt noen kilometer i oppoverbakke med dertil hørende høyt forbruk. Bilen antar da at det vil være oppoverbakke resten av turen og tar slett ikke hensyn til at du vil kunne få igjen energi i nedoverbakkene.

Glem heller ikke at rekkevidden på 199 km krever at du kjører meget forsiktig i beskjeden fart. Hvis du kjører mye ujevnt, eller i kupert terreng eller på motorvei, synker rekkevidden. Dette er mye en treningssak. Selv nesten halverte jeg energiforbruket (og doblet rekkevidden) etter den første dagen med bilen ved å endre kjørestilen. Å bremse hardt ned før hvert lyskryss er ikke så lurt i en elbil!
Ny Euroleaf 18.07.2013
Outlander phev 11.03.2014

Rasmus.B

Strekene representerer state of charge, altså hvor mye energi som er igjen på batteriet. Kjører du pent, vil du oppnå flere km/strek. Guessometeret ser på en kombinasjon av antall streker du har igjen og kjørehistorikk de siste minuttene. Med litt erfaring lærer du deg fort hvor langt du kan kjøre basert på strekene. Da blir ikke guessometeret så viktig lenger.

R
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

kjam

Hva er lengste rekkevidde man har klart å få på en vanlig sommerdag. Altså hvor mange km på en ladning?  Vil gjerne høre fra dere som har erfaring.
Ny Euroleaf 18.07.2013
Outlander phev 11.03.2014

knnygar

Ny test i dag: 6% - 127,2km
10-12 grader og lett regn, fuktig asfalt.
Blanda køyring.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Bjoris

#12
Min erfaring er 110-120 km fra 100% til LBW, da har jeg iflg appen igjen ca 22%. Denne appen påstår at batteriet mitt bare har 93% kapasitet, men jeg oppfatter at jeg får like lang rekkevidde som mange andre så tviler vel litt på om det kan være riktig det jeg får opp på appen...

Greit å vite hvor mye strøm en har igjen når en oppgir hvor langt en kan kjøre, jeg har bare en gang kjørt den ned til VLBW, men da hadde jeg bare ladet til 80% og ikke nullstilt telleren, men jeg kjørte ganske langt mellom LBW og VLBW, men DA kjørte jeg ekstremt forsiktig i øspøs, var livredd for ikke å rekke frem, midt på natta og etter altfor mange timer våken... MEN, det gikk...

Sist kjørte jeg fra Stord til Flesland og tilbake, det var 104 km og jeg hadde fortsatt ikke fått LBW, men jeg ser at disse strekene er "skremmende" når en må stoppe og starte noen ganger, da faller de faretruende raskt og du kjører en "evighet" på de siste strekene. Her er det typisk stopp når du kommer til ferja så start/stopp for å komme ombord og så start igjen for å komme av...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

knnygar

Eg får LBW på 17% og VLBW på 8% batteri.
Har vel eit par mil igjen på 8%.

Hadde også ein slik nattleg neglebitartur ein gong.
Var heime i 3 tida med 3 km batteri igjen ifylgje mobilappen :P
Siste kilometrane gikk i 50-60 i 80 km/t sone.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA