Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

torerikb

Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

Bjørn

Har prøvd å finne stikk til disse, for å lage en enfas overgang.. da kan man dra 40/80A.. men dem er ikke enkle å finne..!
ABB lager disse ennå, i plast. Men dem koster 1000.- stk. Så det er uaktuelt.. :P Men kjekt å hatt m på tur.. Disse gamle flatstiftene finner man ennå mange av på kai anlegg rundomkring..

Newbee

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:36
Har prøvd å finne stikk til disse, for å lage en enfas overgang.. da kan man dra 40/80A.. men dem er ikke enkle å finne..!
ABB lager disse ennå, i plast. Men dem koster 1000.- stk. Så det er uaktuelt.. :P Men kjekt å hatt m på tur.. Disse gamle flatstiftene finner man ennå mange av på kai anlegg rundomkring..

500V står det på de.... er det 400V eller 500V?
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Leif1

Se bort fra hva som står på de.
Det er kun maks spenning de kan brukes på.
En må se i sikringsskapet for å finne ut hva spenning som benyttes.
Konvertitt fra S til X

Knorway

Sitat fra: eclipse på fredag 28. februar 2014, klokken 18:37
Sitat fra: Knorway på fredag 28. februar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: fonberg på fredag 28. februar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Knorway på fredag 28. februar 2014, klokken 11:35
Sitat fra: fonberg på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:45
Sitat fra: Knorway på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:18
Hei, har noen prøvd 22 kw lademuligheten her:
Rudshøgda Hurtigladestasjon
Stolvstadvegen 2, 2360 Rudshøgda

Setter pris på svar. Skal neste uke kjøre fra Oslo til Sälen, og stoler ikke på at full tank skal holde på de 29 milene dit.

Jeg (med 85 kwh) ville ikke bekymra meg for den etappen så lenge jeg startet med minst 95% fullt batteri, ikke har skiboks/takstativ eller skulle kjørt som en gris  :)

Takker, tror det går MEN selv med pen kjøring så ligger forbruket på ca. +/- 250 km/kwh når jeg ikke kjører Range Mode. Så vil gjerne ha litt xtra just in case :)

Litt rart at du har såpass høyt forbruk - jeg har typisk rundt 190 Wh/km (antar du også mente Wh/km) på langturer. (Men på kortere turer dvs < 20 km har også jeg rundt 250 Wh/km.) Jeg kjører TMS 85 med Nokian R2  fylt med 45psi, ikke takstativ, Range mode påslått og AC på ca. 21-23 grader. Følger stort sett trafikken, sinker den i hvert fall ikke. Jeg er derfor komfortabel med inntil 35 mil langtur uten lading.

Men uansett, som Mons sier over ser det ut som du har det klart til turen din til Sälen om du har et RFID-kort :) Vasaloppet eller?

Kjører P85 med Continental piggfrie på originale 19" til Tesla, ca 45 psi. AC på 19 grader. Ikke takstativ. Kjører ikke gris (selv om det er fristende), men tror mye skyldes at jeg bor meget bratt (Holmenkollen) og mye kjøring i byen.

Jeg får se an når jeg nærmer meg Hamar :)


Jeg har kjørt 10.000km siden September, snitt forbruk totalt er 220 W/km og etter piggdekkene kom på 228 W/km.

Men dette er snittkjøring der bykjøringen drar veldig opp. Når jeg kjører langtur på over 10 mil er forbruket helt annerledes. Senest i dag fra Stord til Stavanger, takstativ, Hakka7 piggdekk, 8 grader ute, 19 grader inne, uten forvarming brukte jeg 190 W/km.

På mandag i ca samme forhold brukte jeg 170 W/km men da hadde jeg forvarming og ladet bilen før avgang.

Hvis du tidsforskyver ladingen slik at den er ferdig rett før kjøring starter og forvarmer mens du lader, har 18 grader i bilen og range Mode så er jeg sikker på at du kommer frem

Jeg følger fartsgrensene men reduserer gjerne litt de bratteste bakkene -5kmt

Skal prøve dette og gi tilbakemelding når jeg har kommet hjem. Takk for gode råd :)

Knorway

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 01. mars 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Knorway på fredag 28. februar 2014, klokken 12:45
Kjører P85 med Continental piggfrie på originale 19" til Tesla, ca 45 psi. AC på 19 grader. Ikke takstativ. Kjører ikke gris (selv om det er fristende), men tror mye skyldes at jeg bor meget bratt (Holmenkollen) og mye kjøring i byen.
Jeg får se an når jeg nærmer meg Hamar :)

Jeg har vært på Holmenkollen tre ggr. -det er ikke lett å komme under 250.
Om batteriet ikke er varm og man bruker bremseskivene istedenfor regen på veien ned  kommer man også langt over dette. Den ene gangen lå jeg over 400 hvis jeg husker rett- gjennomkald bil- regen først når jeg var nede.
Du får glede deg over energikostnaden vs fossilbil ;)
Sparer betydelig i forhold til min gamle Q5 med 170 diesel hestekrefter, så strømforbruk er ingenting i forhold. Skal skrive hva alt ble når jeg kommer hjem fra turen.

Bjørn

Sitat fra: Newbee på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:01
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:36
Har prøvd å finne stikk til disse, for å lage en enfas overgang.. da kan man dra 40/80A.. men dem er ikke enkle å finne..!
ABB lager disse ennå, i plast. Men dem koster 1000.- stk. Så det er uaktuelt.. :P Men kjekt å hatt m på tur.. Disse gamle flatstiftene finner man ennå mange av på kai anlegg rundomkring..

500V står det på de.... er det 400V eller 500V?

Som Leif1 sier så er max tillat spenning 500V angir.. men de aller fleste av disse leverer 3 fas 230V, og noen 3 fas 440V.. så man måtte vel ha hatt m multimeter uanz.. :)

langvass

Solcelle-ladning?

Bygger carport for S og det ville være "idealistisk" med panel på taket og autonom ladestasjon. Noen som har kunnskap/råd om slike løsninger? Vet at Teslas ladestasjoner i USA til dels har solcelle-lading.

Geirr

^   ...og hva har dette med "Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU" å gjøre?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

laumb

Tar denne vekk som sticky og anbefaler samtidig noen å lage en fin-fin tråd med komplett og eksakt info i første post slik Cowboystrekk har gjort med dekk og felg tråden - så får vi en ny og oppdatert sticky senere. :9

Knorway

Sitat fra: Knorway på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 01. mars 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Knorway på fredag 28. februar 2014, klokken 12:45
Kjører P85 med Continental piggfrie på originale 19" til Tesla, ca 45 psi. AC på 19 grader. Ikke takstativ. Kjører ikke gris (selv om det er fristende), men tror mye skyldes at jeg bor meget bratt (Holmenkollen) og mye kjøring i byen.
Jeg får se an når jeg nærmer meg Hamar :)

Jeg har vært på Holmenkollen tre ggr. -det er ikke lett å komme under 250.
Om batteriet ikke er varm og man bruker bremseskivene istedenfor regen på veien ned  kommer man også langt over dette. Den ene gangen lå jeg over 400 hvis jeg husker rett- gjennomkald bil- regen først når jeg var nede.
Du får glede deg over energikostnaden vs fossilbil ;)
Sparer betydelig i forhold til min gamle Q5 med 170 diesel hestekrefter, så strømforbruk er ingenting i forhold. Skal skrive hva alt ble når jeg kommer hjem fra turen.
Har nettopp fullført tur/retur Holmenkollen og Sälen i Sverige.

Kjører P85 og med Conti piggfrie. Startet med fullladet batteri, range mode og forvarmet. Hold fartsgrensen HELE veien (aldri skjedd før ). Det var ca. 2-4 grader hele turen.
Forbruket var:
220 wh/km, brukte 59,8 kWh og kjørte 271,8 km.

Hjemturen startet med litt forvarming, fulladet batteri, mye vind og ca. 4-6 grader. Hold ikke fartsgrensen hele tiden, men kjørte normalt.
Forbruket var:
232 wh/km, brukte 62,6 kWh og kjørte 269,9 km.

Ebbe

#987
Tesla snakket tidligere om at Supercharger skulle ha en avstand på 200 km tror jeg. E18-E6 har et hull som jeg ser nå kan være et problem for særlig 60kWt bilene. De som kjører sørfra og lader på Tesla Supercharger Cinderella og skal videre til Lillehammer etc. Avstanden mellom disse to er 394km eller 364km ut fra hvor man kjører. Hvilke alternativer har man da for å fylle opp raskt/hvor og koster disse penger? Tesla burde vel sette opp noe rundt Drammen/Sandvika, da hjelper man godt E16 også!
P39240

Øyvind.h

Mange 22kW punkter mellom Lillehammer og Brokelandsheia. Det blir alternativet der SC ikke har dekning. Og ettersom det bare er 36 mil burde det holde fint med en time på et 22kW punkt for å få behagelig buffer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kristian O

Ser på Teslas egen informasjon om SCs:
"Public Charging
Chademo, Combo and 22 kw AC will be on site late 2013"

Er dette på plass no, eller er det "Tesla late 2013"?

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA