Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

don

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:23
Sitat fra: Bjørn på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:51
Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:00
Sykt dyrt å lade på hurtiglader, var faktisk ikke klar over at det kostet så mye.

Mener du CaDemo ladere..?

Nei, sånn generelt. Ser Statoil tar 75kr for 30 minutter og andre tar 100kr for en lading.

Statoil må bli nødsituasjoner - sjekk gronnkontakt.no
30 kroner timen ved 10-13 kW (enkellader)
40 kroner timen ved 15-22 kW (dobbellader)
Forutsetter type 2 kabel til ca 2000,-
S85 Blå met. P24185
Order: 16/9,Confirmed:17/9,Vin# utdelt: 23/9,In prod: 9/1,In transit: 14/1
17/2: Din Model S blir klargjort for henting eller levering
4/3: Levert

stiantveitofficial

Sitat fra: don på torsdag 20. februar 2014, klokken 19:00
Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:23
Sitat fra: Bjørn på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:51
Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:00
Sykt dyrt å lade på hurtiglader, var faktisk ikke klar over at det kostet så mye.

Mener du CaDemo ladere..?

Nei, sånn generelt. Ser Statoil tar 75kr for 30 minutter og andre tar 100kr for en lading.

Statoil må bli nødsituasjoner - sjekk gronnkontakt.no
30 kroner timen ved 10-13 kW (enkellader)
40 kroner timen ved 15-22 kW (dobbellader)
Forutsetter type 2 kabel til ca 2000,-

Så ved 40 kr timen så blir det ca 160kr for full tank
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Muffinman

Det er ikke dyrt. Strømprisen er kun en liten andel av kostnaden ved å sette opp og drifte en slik lader. Jeg kunne betalt det mangedoble siden jeg sjelden vil ha bruk for slikt, men det er en trygghet å ha muligheten.

stiantveitofficial

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

don

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:29
Vi som bor i by trenger slikt  :)
Vel - ved dobbel lader 22kW - så blir prisen pr kWh 1,8 kroner (ca dobbelt av ca. husholdningspris)
Ikke lett å tippe hvordan prisnivå vil utvikle seg fremover..
Utgangspunktet for gratislading fra Tesla er for lengre turer - og ikke for den som har daglig forbruk i by.
Men om du sammenligner med diesel ca. 10 kroner mila - får du ca 4 kroner mila på ladestasjonen.
S85 Blå met. P24185
Order: 16/9,Confirmed:17/9,Vin# utdelt: 23/9,In prod: 9/1,In transit: 14/1
17/2: Din Model S blir klargjort for henting eller levering
4/3: Levert

stiantveitofficial

Sitat fra: don på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:43
Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:29
Vi som bor i by trenger slikt  :)
Vel - ved dobbel lader 22kW - så blir prisen pr kWh 1,8 kroner (ca dobbelt av ca. husholdningspris)
Ikke lett å tippe hvordan prisnivå vil utvikle seg fremover..
Utgangspunktet for gratislading fra Tesla er for lengre turer - og ikke for den som har daglig forbruk i by.
Men om du sammenligner med diesel ca. 10 kroner mila - får du ca 4 kroner mila på ladestasjonen.

Sant nok, det er billigere enn diesel, men 10 kroner milen var litt heavy  ;)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

daniel_mh83

Hei,

nå spør jeg sikkert dumt for mange her! men jeg er relativt ny her inne på forumet, eller hvertfall på denne tråden!

Jeg venter nå min Tesla om ikke så lenge, jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til.

1.Jeg bor i borettslag i Oslo, vi har ikke lagt ut strøm men jeg bor rett ved felles parkeringen. Jeg tenker derfor at jeg skal trekke skjøteledning til bilen! 5-7 meter. Lar det seg gjøre?

2. trenger jeg noe annet en det som følger med Teslaen for å bruke vanlig stikkontakt strøm fra hjemmet? vis i såfall hva trenger jeg å kjøpe?

håper på rask og konstruktive svar :)

stiantveitofficial

Sitat fra: daniel_mh83 på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:22
Hei,

nå spør jeg sikkert dumt for mange her! men jeg er relativt ny her inne på forumet, eller hvertfall på denne tråden!

Jeg venter nå min Tesla om ikke så lenge, jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til.

1.Jeg bor i borettslag i Oslo, vi har ikke lagt ut strøm men jeg bor rett ved felles parkeringen. Jeg tenker derfor at jeg skal trekke skjøteledning til bilen! 5-7 meter. Lar det seg gjøre?

2. trenger jeg noe annet en det som følger med Teslaen for å bruke vanlig stikkontakt strøm fra hjemmet? vis i såfall hva trenger jeg å kjøpe?

håper på rask og konstruktive svar :)

Glad det er flere i samme situasjon som meg.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

PAS

Sitat fra: daniel_mh83 på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:22
Hei,

nå spør jeg sikkert dumt for mange her! men jeg er relativt ny her inne på forumet, eller hvertfall på denne tråden!

Jeg venter nå min Tesla om ikke så lenge, jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til.

1.Jeg bor i borettslag i Oslo, vi har ikke lagt ut strøm men jeg bor rett ved felles parkeringen. Jeg tenker derfor at jeg skal trekke skjøteledning til bilen! 5-7 meter. Lar det seg gjøre?

2. trenger jeg noe annet en det som følger med Teslaen for å bruke vanlig stikkontakt strøm fra hjemmet? vis i såfall hva trenger jeg å kjøpe?

håper på rask og konstruktive svar :)

du trenger kraftige saker det er snakk om store strøm mengder som vanlige skjøteledninger ikke er dimensjonert for. Helst 2.5 mm
feks en kombinasjon av

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

koblet til en 16A kurs som det ikke går så mye annet på om natten

og
http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000

og  med blått adapter til ladekladden (følger vel nå med)
¨
Det beste er å få gravet ned en kabel fra ditt eget sikringskap til en egen ladestolpe der du parkerer
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

stiantveitofficial

Sitat fra: PAS på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:24
Sitat fra: daniel_mh83 på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:22
Hei,

nå spør jeg sikkert dumt for mange her! men jeg er relativt ny her inne på forumet, eller hvertfall på denne tråden!

Jeg venter nå min Tesla om ikke så lenge, jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til.

1.Jeg bor i borettslag i Oslo, vi har ikke lagt ut strøm men jeg bor rett ved felles parkeringen. Jeg tenker derfor at jeg skal trekke skjøteledning til bilen! 5-7 meter. Lar det seg gjøre?

2. trenger jeg noe annet en det som følger med Teslaen for å bruke vanlig stikkontakt strøm fra hjemmet? vis i såfall hva trenger jeg å kjøpe?

håper på rask og konstruktive svar :)

du trenger kraftige saker det er snakk om store strøm mengder som vanlige skjøteledninger ikke er dimensjonert for. Helst 2.5 mm
feks en kombinasjon av

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

koblet til en 16A kurs som det ikke går så mye annet på om natten

og
http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000

og  med blått adapter til ladekladden (følger vel nå med)
¨
Det beste er å få gravet ned en kabel fra ditt eget sikringskap til en egen ladestolpe der du parkerer

Ladestolpe fra eget sikringsskap på felles parkeringsplass? Det hørtes ikke så smart ut!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: daniel_mh83 på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:22
Hei,

nå spør jeg sikkert dumt for mange her! men jeg er relativt ny her inne på forumet, eller hvertfall på denne tråden!

Jeg venter nå min Tesla om ikke så lenge, jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til.

1.Jeg bor i borettslag i Oslo, vi har ikke lagt ut strøm men jeg bor rett ved felles parkeringen. Jeg tenker derfor at jeg skal trekke skjøteledning til bilen! 5-7 meter. Lar det seg gjøre?

Ja, med skjøteledning av god kvalitet (2.5mm2). Skal du trekke den ut gjennom et vindu? Det er i så fall egentlig ikke lov, og det kan derfor hende at noen protesterer? Men om du har vegg mot fellesparkeringen kan du kanskje få lagt opp en egen kurs fra eget sikringsskap med en blå 32A stikkontakt på utsiden av veggen din?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#956
Sitat
du trenger kraftige saker det er snakk om store strøm mengder som vanlige skjøteledninger ikke er dimensjonert for. Helst 2.5 mm
feks en kombinasjon av

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

koblet til en 16A kurs som det ikke går så mye annet på om natten

og
http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000

og  med blått adapter til ladekladden (følger vel nå med)

Nei, det der vil ikke virke. Du har linket til 16A CEE skjøtekabel, mens Teslas blå adapter er 32A. Det er fysisk større og vil ikke passe.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 00:03
Ladestolpe fra eget sikringsskap på felles parkeringsplass? Det hørtes ikke så smart ut!

Ikke noe problem det, bare å bruke en låsbar stolpe (med annen lås enn standardnøkkelen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stiantveitofficial

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 01:02
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 00:03
Ladestolpe fra eget sikringsskap på felles parkeringsplass? Det hørtes ikke så smart ut!

Ikke noe problem det, bare å bruke en låsbar stolpe (med annen lås enn standardnøkkelen).

Sant nok, men kjipt om parkeringen er opptatt.
Misunner de med egen garasje  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Griffel

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 01:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 01:02
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 00:03
Ladestolpe fra eget sikringsskap på felles parkeringsplass? Det hørtes ikke så smart ut!

Ikke noe problem det, bare å bruke en låsbar stolpe (med annen lås enn standardnøkkelen).

Sant nok, men kjipt om parkeringen er opptatt.
Misunner de med egen garasje  :)
Privat ladestolpe, er vel mest aktuelt om en kan få reservert plassen for egen bil. Det er vel uansett slik at det hører med en plass til hver leilighet i et boretslag, så det skulle vel være greit å få den reservert for en bestemt bil,( sette opp skilt på ladestolpen). Av hensyn til andre som bruker plassen  og ikke minst av hensyn til barn, synes jeg skjøteledning er en dårlig idee, på fellesplasser og felles garasjer. I tillegg til at det egentlig ikke er lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA