Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Det vet vi vel strengt tatt ikke med sikkerhet, men du kan i alle fall risikere at strømmen blir justert ned til 24A midlertidig. Såvidt jeg har registrert, så justerer den seg opp igjen når spenningen normaliseres.

Har du on-off pumpe (uten inverter)?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Amper

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 18. januar 2014, klokken 22:37
Jeg har en 9kw varmepumpe (vannbåren varme). Når den slår inn, blinker det i noen lyspærer. Dette må være et kortvarig spenningsfall under innslag av varmepumpa. PC'er i huset lar seg ikke affisere. Men jeg lurer på hvordan dette vil slå inn på ladingen av TMS når jeg får den. Har lagt opp 3x10mm2 kabel og 1-fas 32A stikk og lengden fra sikringsskap til blå stikk i garasjen er ca 25 meter. 
Kort sagt ... hvordan oppfører UMC seg ovenfor kortvarig spenningsfall? ...

9kw er sannsynligvis varmeeffekt inkludert varmefaktor.. så jeg tipper den relle tilførte effekt ca. 2-3 kw eller så... kanskje noe mindre også..
P85D :o)

jkirkebo

Sitat fra: Amper på lørdag 18. januar 2014, klokken 23:02
9kw er sannsynligvis varmeeffekt inkludert varmefaktor.. så jeg tipper den relle tilførte effekt ca. 2-3 kw eller så... kanskje noe mindre også..

Normalt i underkant av 3kW på min 9kW pumpe, 2800W eller så. Men når den lager varmtvann trekker den mer effekt pga. høyere temperaturdifferanse, da nærmer det seg 4kW. I tillegg har den 3+6kW tilleggsvarmeelementer om VP-delen ikke skulle være nok, så maks trekk er over 12kW. Den har da også 3x32A 230V tilførsel.

Jeg har ikke opplevd noen problemer med lading hjemme, men så lader jeg heller ikke mye hjemme og bruker heller ikke UMCen. Kun ca. 730kWh i fjor, på 10.000km kjørt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:26
Bruker du skjøteledningen i tillegg til UMC'en? Dersom denne bare er 4 kvadrat så kan nok dette være nok til at du får for stort spenningsfall.

Det må være tua som velter lasset i så fall for 15m med 4mm2 kabel på 25A gir spenningsfall på kun 3.3V. Ved å øke til 6mm2 faller spenningsfallet til 2.2V.

12V spenningsfall fra 5A til 25A betyr ca. 2.5V fra skjøtekabel og 9.5V fra før kontakten. Såpass lav spenning i starten betyr nok at man ligger langt fra trafo eller har veldig underdimensjonert ledningsnett ellers.
Nå snakker vi om en kabel som er en 4 kvadrats stålkabel, så den har nok litt mer spenningsfall.

Når jeg utfører samme trikset rett i kontakten, får jeg ikke samme resultat, men så er sikringen min bare på 25A. Tipper grensen ligger på 10V!
TMS og eGolf.

Gressvikingen

Teslas akseptgrenser bør harmoniseres med det som er akseptabelt i norske installasjoner, dvs. rund 6-8% spenningsfall i lange strekk i åpen forleggning. Siden Teslan ikke kan se hvor langt strekket er bør den forutsette at nettet er i orden og at årsaken til spenningsfallet er naturlig og innenfor det som er tillatt i Norge. Spenningsfallet over en kobling med dårlig kontakt kan være ganske liten, men likevel brannfarlig. Dette er ikke Teslan istand til å vurdere.
Det er forøvrig en fornuftig filosofi at en kurs nominelle merkestrøm ikke bør utnyttes til mer enn 80% ved kontinuerlig belastning...
P85D"+"

Griffel

Sitat fra: Johnny på søndag 19. januar 2014, klokken 00:03
Nå snakker vi om en kabel som er en 4 kvadrats stålkabel, så den har nok litt mer spenningsfall.
Det finnes forhåpentlig ingen som benytter stålkabel!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Johnny på søndag 19. januar 2014, klokken 00:03
Nå snakker vi om en kabel som er en 4 kvadrats stålkabel, så den har nok litt mer spenningsfall.
Det finnes forhåpentlig ingen som benytter stålkabel!

Har den for dårlig lede evne..? kan man isåfall regne en 4mm2 stål som ca 2.5mm2 kobber..?

OleJA

Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 14:17
Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Johnny på søndag 19. januar 2014, klokken 00:03
Nå snakker vi om en kabel som er en 4 kvadrats stålkabel, så den har nok litt mer spenningsfall.
Det finnes forhåpentlig ingen som benytter stålkabel!

Har den for dårlig lede evne..? kan man isåfall regne en 4mm2 stål som ca 2.5mm2 kobber..?
Stålkabel er ubrukelig som leder. Det er nok aluminium du har, da stemmer ca de tallene du oppgir.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Johnny

Sitat fra: OleJA på søndag 19. januar 2014, klokken 15:01
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 14:17
Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Johnny på søndag 19. januar 2014, klokken 00:03
Nå snakker vi om en kabel som er en 4 kvadrats stålkabel, så den har nok litt mer spenningsfall.
Det finnes forhåpentlig ingen som benytter stålkabel!

Har den for dårlig lede evne..? kan man isåfall regne en 4mm2 stål som ca 2.5mm2 kobber..?
Stålkabel er ubrukelig som leder. Det er nok aluminium du har, da stemmer ca de tallene du oppgir.
Kabelen er noe som lå igjen her etter håndverkerene for tjue år siden :o

Mulig det er en aluminiumskabel, men det virket veldig "stålbørste" da jeg satte på kontaktene. Kabelen er tenkt brukt til nødløsning når tohjulstrekkeren ikke vil opp den siste kneika til garasjen på vinterstid.
TMS og eGolf.

Griffel

Sitat fra: Johnny på søndag 19. januar 2014, klokken 20:05
Sitat fra: OleJA på søndag 19. januar 2014, klokken 15:01
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 14:17
Sitat fra: Griffel på søndag 19. januar 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Johnny på søndag 19. januar 2014, klokken 00:03
Nå snakker vi om en kabel som er en 4 kvadrats stålkabel, så den har nok litt mer spenningsfall.
Det finnes forhåpentlig ingen som benytter stålkabel!

Har den for dårlig lede evne..? kan man isåfall regne en 4mm2 stål som ca 2.5mm2 kobber..?
Stålkabel er ubrukelig som leder. Det er nok aluminium du har, da stemmer ca de tallene du oppgir.
Kabelen er noe som lå igjen her etter håndverkerene for tjue år siden :o

Mulig det er en aluminiumskabel, men det virket veldig "stålbørste" da jeg satte på kontaktene. Kabelen er tenkt brukt til nødløsning når tohjulstrekkeren ikke vil opp den siste kneika til garasjen på vinterstid.
Ikke stål, men jern var i beskjeden grad brukt som ledermateriale (billig) i eldre tider selv om det er dårlig egnet, er kable laget av jern kast den så fort som mulig (spenningsfallet du beskriver stemmer ganske bra med jern, selv aluminium vil gi vesentlig mindre spenningsfall enn det du beskriver). En jernkabel har 6 ganger så stor motstand som en kobberkabel av samme lengde mens en aluminiums kabel har ca 1,6 ganger så stor motstand som kobber.
Motstanden i stål varierer med legering og er mye større enn i jern.
Jeg tror ikke aluminium er mye brukt i gummikabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stig O

Fikk vite at Odda og Bergen var de eneste som hadde 230V TN nett i dag. Da er det kanskje ett problem mindre. Hvis Bergen også har dette, har det vært mindre problemer med lading med UMC der?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Performance85

Får snart min første EL, TMS.

Utenom kabelen og adapterne som kommer med bilen, samt det adapter jeg får levert til hjemmebruk (400V kontakt/RØD), HVA trenger jeg mer for bruk på driv offentlige og tilgjengelige ladepunkter?

Forstår at det kan være lurt å kjøpe kabel fra elbilforeningen, men hvor skal den brukes som ikke teslas eget utstyr kan? Skjønner argumenter som "da slipper man ta med seg den ene" men mottar gjerne mer vektige begrunnelser.

Har og fått tilbud om en adapterpakke her fra en bruker, men helt grønn og ukjent med typer kontakter,stolper adapter mm.
Noen som har en type "EL-bil for Dummies" oppskrift?  8)
Sort P85+ All included, uten ekstra sikkerhetspakke. 400V i veggen.
Bekreftet 16.08 - i produksjon 20.12 - I transit 030114 - avtalt utlevering 24.2.14

jkirkebo

Sitat fra: Performance85 på lørdag 25. januar 2014, klokken 15:52
Får snart min første EL, TMS.

Utenom kabelen og adapterne som kommer med bilen, samt det adapter jeg får levert til hjemmebruk (400V kontakt/RØD), HVA trenger jeg mer for bruk på driv offentlige og tilgjengelige ladepunkter?

Hvis du vil bruke de vanligste offentlige ladepunktene, 16A med schuko, må du ihvertfall ha en ekstra ledning da Teslas schuko-adapter fysisk ikke passer inn i disse. Man kan enten bruke en kort skjøteledning, eller en med overgang til rød/blå adapter. Sistnevnte gir deg mulighet for 16A lading mens Teslas adapter er begrenset til 13A. 

Her er en mulighet for de som har rødt adapter: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html

Evt. er denne korte kabelstumpen fra Clas Ohlson populær, men da blir det som sagt maks 13A:
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: Performance85 på lørdag 25. januar 2014, klokken 15:52Forstår at det kan være lurt å kjøpe kabel fra elbilforeningen, men hvor skal den brukes som ikke teslas eget utstyr kan? Skjønner argumenter som "da slipper man ta med seg den ene" men mottar gjerne mer vektige begrunnelser.
Her har du et ladekart som viser ladestasjoner som passer for TMS:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Med medfølgende kabel (UMC) og blått/rødt adapter, er det kun en type stolpe som du ikke kan bruke (med mindre den har fast kabel). Type2 stolper.

Type2 stolper dukker opp ganske mange steder i år... Det kan du se på dette hurtigladerkartet, om du fjerner alle haker untatt Hurtig Type2 og Semihurtig Type2:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Semihurtig Type2 er 22kw stolper som er maks på Tesla. Hurtig Type2 kan også brukes men disse har egen kabel.

Så har du råd til kun 1 kabel utenom UMC, sjekk om det finnes eller kommer en Type2 stolpe der du beveger deg. En ekstra UMC er sikker kjekt å ha, men det kan godt være en Mennekes Type2 CEE 16A kabel som du får "billig" fra Volvo forhandlere i Sverige.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Performance85

Takk for veldig grundig forklaring!!!:) Så for å kunne bruke semihurtig type 2, trenger jeg en ny type enn UMC som kommer med bilen. Er dette samme som ELforeningen har solgt?

Vet du i tilfelle hvor jeg ellers får kjøpt en slik? Skulle gjerne hatt den også klar til levering nå i februar.

Jeg vurderer å installere en salto i garasjen, og ser derfor ikke at jeg trenger en til UMC.
Sort P85+ All included, uten ekstra sikkerhetspakke. 400V i veggen.
Bekreftet 16.08 - i produksjon 20.12 - I transit 030114 - avtalt utlevering 24.2.14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA