Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Muffinman

Angående redusert ladehastighet når batteriet nærmer seg fullt; merker at til og med på schuko reduseres hastigheten den siste prosenten eller to. Først til 2KW før den tusler rolig over målstreken på 1KW.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:06
Angående redusert ladehastighet når batteriet nærmer seg fullt; merker at til og med på schuko reduseres hastigheten den siste prosenten eller to. Først til 2KW før den tusler rolig over målstreken på 1KW.
Det var overraskende. I stand corrected :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman


jkirkebo

Sitat fra: Duzzy på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:30
Har testet litt... Hvis en lasker alle fasene i pluggen.
Altså en fase på N og den andre på L1 L2 L3 så får man ladet med 32A på enfase og enkellader.
Egentlig kan man da heller bruke 3fas 230 og fordele og man vil ikke få så skjev belastning. Blir ikke helt jevnt fordelt, men bedre enn enfas. Men dette har jeg ikke testet enda da jeg ikke har kabel til det...

Jeg kan bekrefte at 32A enfase med enkeltlader fungerer supert om man lasker alle fasene till til bilen slik du skriver. Hver "dellader" er jo foreløpig begrenset til 13A, men 32 del på 3 er bare 10,67A.

Jeg skal teste på 3x16A i morgen for å se om jeg klarer 18A (2*16/SQ(3)).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

P85D+

Reduksjon av Amp på slutten av ladefasen er jo likt på "alle" batterier. På bly/syre batterier oppnår man 75-8x% før absorption fasen begynner. De siste 25% tar opp til 24 timer før batteriet er fulladet. I denne fasen øker spenningen mens Amp går nedover. Spenningen varierer alt etter type batteri. Typisk vil et 12 V batteri lades med opp til 14.5V ved 25C og kompenseres Ca 0.2V pr. 10 grad nedover.

Det som er så bra med Lithium er at man kan lade på full styrke opp til Ca 98% for deretter og redusere Amp. styrken mens spenninge holdes gjevnt på Max.

Batterilader kommunisere med BMS,en i batteriet slik at dette optimaliseres. Ofte vil en shunt med måler måle at batteriet blir ladet med minimal Amp styrke over gitt tid for deretter og indikere FULLADET.

Dette finnes det xxx beskrivelser av på nettet.  8)


P85D og 85D

buylove

Hei igjen og takk for svar.

JKIRKEBO.

Jeg skjønner ikke helt dette med å laske sammen fasene. Kobler jeg sammen fasene så vil det jo bli full kortslutning. Kan dere forklare det bedre.
Hva menes med at 32A/3 =10,67A.(Regnestykket er riktig) Her er jeg heller ikke med, hvorfor deler du 32A på 3?
Dersom en utnytter bare en av fasene i en 3-fas 32A 230V kontakt vil en få 32A*230V som gir ca 7kw lading. Kan en utnytte 3-fasen så må en gange med roten av tre som er ca. 1,73 og få ca. 12,7kw lading.
Jeg lurer på om en med en dobbeltlader kan utnytte 3-fasen på 32A 230V og få ca 12kw lader?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

P85D+

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Duzzy på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:30
Har testet litt... Hvis en lasker alle fasene i pluggen.
Altså en fase på N og den andre på L1 L2 L3 så får man ladet med 32A på enfase og enkellader.
Egentlig kan man da heller bruke 3fas 230 og fordele og man vil ikke få så skjev belastning. Blir ikke helt jevnt fordelt, men bedre enn enfas. Men dette har jeg ikke testet enda da jeg ikke har kabel til det...

Jeg kan bekrefte at 32A enfase med enkeltlader fungerer supert om man lasker alle fasene till til bilen slik du skriver. Hver "dellader" er jo foreløpig begrenset til 13A, men 32 del på 3 er bare 10,67A.

Jeg skal teste på 3x16A i morgen for å se om jeg klarer 18A (2*16/SQ(3)).

Skulle vært int. og teste box,en din når du er ferdig. Har i garasjen eget ab. Med inntak 80A og uttak
fra 240V en/tre fas til 400V 32A (Trafo)
P85D og 85D

jkirkebo

Sitat fra: buylove på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:11
Hei igjen og takk for svar.

JKIRKEBO.

Jeg skjønner ikke helt dette med å laske sammen fasene. Kobler jeg sammen fasene så vil det jo bli full kortslutning. Kan dere forklare det bedre.
Hva menes med at 32A/3 =10,67A.(Regnestykket er riktig) Her er jeg heller ikke med, hvorfor deler du 32A på 3?
Dersom en utnytter bare en av fasene i en 3-fas 32A 230V kontakt vil en få 32A*230V som gir ca 7kw lading. Kan en utnytte 3-fasen så må en gange med roten av tre som er ca. 1,73 og få ca. 12,7kw lading.
Jeg lurer på om en med en dobbeltlader kan utnytte 3-fasen på 32A 230V og få ca 12kw lader?

Ingen kortslutning nei. Husk at her snakker vi om enfase tilførsel, dvs. L1 og L2. Bilen tar inn N,L1,L2 og L3. Hver av fasene inn til bilen går til sin "egen" 1x16A lader. Det som menes med å laske er å fordele 1x32A tilførselen til alle tre "delladerne" i bilen (3 delladere om du har enkeltlader, 2x3 med dobbeltlader). Dvs at L1 fra tilførsel kobles til N inn til bilen mens L2 kobles til både L1,L2 og L3 slik at alle delladerne får strøm.

3-fase 230V kan ikke utnyttes fullt ut. Det som kanskje kan gjøres er å bruke 2 av fasene, skal sjekke det i morgen. En 3x32A tilførsel vi da kunne gi 2/3 av 12,7kW, altså 8,5kW. Da trekker man 18,5A fra to faser og 0A fra den siste. Bilen må stilles inn på 37A og man trenger 63A-utgaven av Mainpine-kontrolleren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:13
Skulle vært int. og teste box,en din når du er ferdig. Har i garasjen eget ab. Med inntak 80A og uttak
fra 240V en/tre fas til 400V 32A (Trafo)

Tja, hvor bor du hen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

buylove

Hei
Jkirkebo.

Tusen takk for informasjonen, nå forstår jeg bedre hvordan det fungerer.
Vil det si at jeg får egentlig ikke ut mer av en 32A en 3x16A? I og med at hver av laderne ikke trekker mer en 16A så vil de jo ikke trekke mer om sikringen foran er 32A.
Blir nok nødt til å kjøpe en bil så jeg får forsket på dette her ja. :)
Det er en del uttrykk som jeg ikke er kjent med ennå også ser jeg.(man trenger 63A-utgaven av Mainpine-kontrolleren.)
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

D.O

Er litt mere komplisert. Du kan maks trekke 16 A. Den en fasen vil se I(strøm) X rot av 3 men ikke de to andre. Ergo vil det gå mere effekt i en fase. Denne kan lastes maks 16A. De andre kan lastes 9,23A og summen til "lade effekt" blir ca 18,6A som tilsvarer 4,27 kW
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#806
Det er enkler å se på effekt en strøm, for summering av strømm se unner:
Effekt 3x16A 230V = 6,4kW altså 2,13kW per fase.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 25. november 2008, klokken 23:15
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. november 2008, klokken 15:51
Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

Jeg lovet jo et mer utfyllende svar. Her kommer det som vedlegg:o Jeg syntes jeg var nødt til å tegne og forklare litt.
Håper det er forstårlig, litt hui og hast preg for å få det ferdig slik at det er aktuelt i forhold til spørsmålet.

Redigert vedlegg. rettet og forhåpentligvis litt mindre hast + et lite tillegg om strømmåling.
Så da legger jeg for enkelhets skyld til vedlegget her også:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Men så lenge det er lik belastning og ikke forskyvning av sinuskurve på spenning/strøm blir det de strømmen jeg skrev. Får gå ut fra at laderene oppfører seg likt. Noen kan jo prøve å måle om det går strøm i N leder ved 400V tilkopling på bilen, jeg tipper den er liten i så fall.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

elnino

Liker at boka foreslår "tegne og måle" som et alternativ til pytagoras  ::).

Griffel

#809
Sitat fra: D.O på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:01
Er litt mere komplisert. Du kan maks trekke 16 A. Den en fasen vil se I(strøm) X rot av 3 men ikke de to andre. Ergo vil det gå mere effekt i en fase. Denne kan lastes maks 16A. De andre kan lastes 9,23A og summen til "lade effekt" blir ca 18,6A som tilsvarer 4,27 kW

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:16
Det er enkler å se på effekt en strøm, for summering av strømm se unner:
Effekt 3x16A 230V = 6,4kW altså 2,13kW per fase.

Sitat fra: D.O på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:37
Men så lenge det er lik belastning og ikke forskyvning av sinuskurve på spenning/strøm blir det de strømmen jeg skrev. Får gå ut fra at laderene oppfører seg likt. Noen kan jo prøve å måle om det går strøm i N leder ved 400V tilkopling på bilen, jeg tipper den er liten i så fall.
Rent bortsett fra at disse 18,6A ikke finnes eller kan måles noe sted, men er en ekvivalent til enfase effekt.
(Det du derimot kan måle er at i dette tilfelle er 9,23+9,23 =16)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA