Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

P85D+

P85D og 85D

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: erot på torsdag 28. november 2013, klokken 16:18
Vil lade på 32A enfas med Saltoboks. Har dobbeltlader i bilen og legger egen 32A kurs uten annet forbruk. Salto sier at jeg i dag bare kan få 26A fordi det er alt dagen SW-versjon tillater. Ved å laske om Saltoboksen kan den lade på tre i stedet for to kanaler i bilen (??). Jeg forteller han at om en ny SW-oppdatering tar meg tilbake til 32A så kan jeg godt leve med 26A inn til videre. Han sier da at han ville lasket om til tre kanaler uansett, fordi det er bedre for bilen/batteriet. Har litt el-kunnskap, men dette gikk over hodet på meg. Har ikke lastet ned siste 5.8 SW.

Nå fikk jeg nettopp svar fra Tesla at jeg kan glemme den omlaskingen og kjøre boksen som standard. Ny SW som gir meg nær 100% (32A) vil komme. Om noen kan forklare meg det over hadde det likevel vært interessant. Hvorfor er det bedre å lade på tre kanaler med enfas, og hva betyr det egentlig?

Det er neppe "bedre".

Så vidt vi har kunnet finne ut består Teslas 11kW ladere av 3 stk. "underladere" på 16A/3.7kW hver. Om du lader med 3-fase 400V bruker du altså alle tre underladerne. Problemet kommer når du, om du ikke har dobbeltlader, kobler deg til en ladeboks som gir 32A på én fase. Da får kun én av underladerne strøm, men om du da har enkeltlader blir du begrenset til 16A (13A i dagens software),

Har du dobbeltlader er de to laderne antageligvis sammenkoblet slik at du kan lade med 32A på hver fase.

Problemstillingen er da å lade med 1x32A på biler med enkeltlader. Det gjøres tydeligvis slik at den strømførende fasen splittes over 2 av de 3 mulige fasene samtidig som laderen programmeres til å signallere 16A istedenfor 32A. Da ser bilen strøm inn på to av underladerne og du får i praksis 2x16A (2x13 med dagens software).

Det Salto tenker på er nok å spre de 1x32A på alle tre fasene inn på bilen, slik at alle tre underladerne får strøm. Da må signalleringen stilles inn til 10A, 11A blir for mye (3x11A=33A, 1A for mye). På denne måten kommer man seg rundt 13A-begrensningen og får ladet på 30A istedenfor 26A.

Om det ikke er kritisk å lade på 30A nå ville jeg ikke lasket noe som helst. Du har dobbeltlader og trenger ikke å splitte fasene overhodet. Det er bedre å ha alle 32A på én fase fordi andre elbiler ikke gjør det på denne måten. Kommer det en Leaf med 6,6kW lader på besøk til deg kan han, om du har standard Salto-ladeboks uten lasking, lade med 32A om han har med en Type 2 til Type 1 kabel. Har du lasket i boksen får han bare ladet på 16A siden Leaf uansett kun bruker den første faseledningen og ignorerer de to andre (de føres ikke frem til bilen engang, Type 1 pluggen er kun enfase).

Ikke-lasket boks er derfor mer kompatibelt med andre elbiler. Lasket boks er for de med enkeltlader og høyere ladebehov enn 1x16A på 230V.

Håper det var oppklarende ;)

Jeg må også presisere at vi ikke har fått bekreftet at det faktisk virker på denne måten, men alt tyder på det. Jeg får testet ut mer i praksis når jeg får ferdig min mobile 22kW ladekabel, forhåpentligvis i neste uke. Da skal jeg teste 36A/8.3kW lading fra 3x32A 230V kontakt og 18A/4.1kW lading fra 3x16A 230V kontakt. Dette gjøres da ved å bruke to av de tre fasene som er tilgjengelige i 4-pins blå CEE-kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mrjalle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:53
Problemet kommer når du, om du ikke har dobbeltlader, kobler deg til en ladeboks som gir 32A på én fase.

Tja. Jeg har enkeltlader (bestilt dobbeltlader, men den er fortsatt ikke ettermontert), og lader 32A på en fase...

Hyperstress


Sitat fra: mrjalle på torsdag 28. november 2013, klokken 18:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:53
Problemet kommer når du, om du ikke har dobbeltlader, kobler deg til en ladeboks som gir 32A på én fase.

Tja. Jeg har enkeltlader (bestilt dobbeltlader, men den er fortsatt ikke ettermontert), og lader 32A på en fase...

Det er vel opptil flere som har ventet på montering av dobbeltlader, men som det viste seg at de hadde likevel. Er du kanskje en av dem, uten at du vet om det..? :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: mrjalle på torsdag 28. november 2013, klokken 18:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:53
Problemet kommer når du, om du ikke har dobbeltlader, kobler deg til en ladeboks som gir 32A på én fase.

Tja. Jeg har enkeltlader (bestilt dobbeltlader, men den er fortsatt ikke ettermontert), og lader 32A på en fase...

Fra Salto-boks eller offentlig Type 2 stolpe? Og du er sikker på at du ikke har dobbeltladeren? Det var vel flere som fikk beskjed om at de ikke hadde den som faktisk hadde den alikevel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 19:48
Sitat fra: mrjalle på torsdag 28. november 2013, klokken 18:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:53
Problemet kommer når du, om du ikke har dobbeltlader, kobler deg til en ladeboks som gir 32A på én fase.

Tja. Jeg har enkeltlader (bestilt dobbeltlader, men den er fortsatt ikke ettermontert), og lader 32A på en fase...

Fra Salto-boks eller offentlig Type 2 stolpe? Og du er sikker på at du ikke har dobbeltladeren? Det var vel flere som fikk beskjed om at de ikke hadde den som faktisk hadde den alikevel...
Problemet med Salto og begrensning til 16A på enkeltlader ble vel løst på ett eller annet tidspunkt? Slik at enkeltlader i det minste kan lade med 32A enfas?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 19:51
Problemet med Salto og begrensning til 16A på enkeltlader ble vel løst på ett eller annet tidspunkt? Slik at enkeltlader i det minste kan lade med 32A enfas?

26A foreløpig. Og de løste såvidt jeg vet problemet ved å laske sammen to faser til bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erot

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:53
Håper det var oppklarende ;)

Det var det faktisk, skjønte mer nå. Takk for grundig svar!

Da lar jeg Saltoboksen være som den er.

mrjalle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 19:48
Sitat fra: mrjalle på torsdag 28. november 2013, klokken 18:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:53
Problemet kommer når du, om du ikke har dobbeltlader, kobler deg til en ladeboks som gir 32A på én fase.

Tja. Jeg har enkeltlader (bestilt dobbeltlader, men den er fortsatt ikke ettermontert), og lader 32A på en fase...

Fra Salto-boks eller offentlig Type 2 stolpe? Og du er sikker på at du ikke har dobbeltladeren? Det var vel flere som fikk beskjed om at de ikke hadde den som faktisk hadde den alikevel...

Der sier du noe. Har ikke prøvd fra Salto-boks. Skal østover til Oslo om et par uker, så får teste da. Se om jeg finner et 22kW-punkt også da og dobbeltsjekke hvorvidt jeg har dobbeltlader...

OleJA

Sitat fra: mrjalle på torsdag 28. november 2013, klokken 20:57
Der sier du noe. Har ikke prøvd fra Salto-boks. Skal østover til Oslo om et par uker, så får teste da. Se om jeg finner et 22kW-punkt også da og dobbeltsjekke hvorvidt jeg har dobbeltlader...
Forsøk å justere opp ladestrømmen til maks uten å koble til ladekabelen. Jeg tror det er slik at dersom det stopper på 48A har du enkeltlader, får du 96A så har du dobbeltlader.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

stianrod

Djeeeses.....! >:(

Sønnico kan ikke installere før "langt utpå nyåret", som dem sa... :o

Trodde ærlig talt at når jeg har gått fra "useriøse" elektrikerfirma, den ene etter den andre, at Sønnico ville ordne opp.  Men det dem gjør er å sende "Teslaeksperten" sin, (ung kis på ca 23-24-25 år tipper jeg) som egentlig ikke kan mer enn det jeg har lest meg til på forumet her) for så å spørre meg om alternativer til lading.  Han visste knapt nok om løsningene selv.  Skuffende!  Enda mer skuffende når jeg ringer han 2 dager etter befaringen, spør om når dem kan ta jobben, og får svaret: "Ja, men ikke før langt utpå nyåret"...
Han var veldig hyggelig ellers altså, men det hjelper ikke meg i lengden.  Fikk fra han at han hadde vært på et helgekurs i sommer i Oslo med Tesla.  Derfor var han "Teslaekspert"!  ???            ...jaja...

Googlet "elektrikere i Trondheim" og ringte det nærmeste firma; PK Service.  Hyggelig dame, som kunne fortelle at de hadde hatt flere oppdrag fra fremtidige Teslaeiere, og de skulle sende en kar på befaring tirsdag.  Jobben skulle gjøres innen 16. des (får bilen 20 des.)  Så da får vi bare krysse fingrene :) Ellers har jeg ingen ladealternativ, hverken hjemme eller på jobb... :-[

Har holdt på siden starten på oktober med å sondere terrenget for elektrikere...(finn.no, mittanbud.no, mail direkte til selskaper og telefon) så enten er det meg det er noe galt med, eller så er el-folk (fagfolk) generelt trege?!?  Men nå håper jeg det endelig går i boks, ellers får jeg ut å tjuvlåne litt strøm her og der...  :-\ 



P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Cato76

Hvor får jeg kjøpt type 2 ladeledning i Oslo i dag?  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Havebigfun

Sitat fra: Cato76 på lørdag 30. november 2013, klokken 13:06
Hvor får jeg kjøpt type 2 ladeledning i Oslo i dag?  ???
Tja det blir ikke lett- evt kan du låne min- holder til ved Ullevål stadion.

Cato76

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. november 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Cato76 på lørdag 30. november 2013, klokken 13:06
Hvor får jeg kjøpt type 2 ladeledning i Oslo i dag?  ???
Tja det blir ikke lett- evt kan du låne min- holder til ved Ullevål stadion.

Takk! Men jeg ringte Salto og fikk kjøpt der. Var folk på kontoret til 17 i kveld!
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA