Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

notonlyonlybutbut

Jeg kan bekrefte at Salto boksen fungerer veldig bra (230v). Har hatt denne i bruk i snart to måneder uten noen form for ladeproblemer. Ingen feilmeldinger eller andre problemer med ladingen. Jeg har dobbeltlader og får da også utnyttet full kapasitet (bortsett fra at jeg ikke enda har hatt behov for det).
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

getor

Sitat fra: olesb på onsdag 13. november 2013, klokken 20:45
Vurderer også sterkt å få installert Salto type 2 boks, men da 230V med 32A enfase, etter alle problemene som er meldt inn med utstabil ladning via UMCene.

Blir vel vesentlig dyrere enn å installere blå industrikontakt når adapter en gang kommer, men tror likevel det er en god investering med type 2 boks.

Kan bare si meg enig med notonlyonlybutbut, min erfaring også er den fungerer svært bra. Nå har ikke jeg hatt problemer med UMC'en så var ikke det som grunn til installasjonen. Snarere at jeg kjører langt og må ha toppladet efter 8-9 timer max. og uten blått adapter så hadde jeg intet valg.
Og Salto boksen leverer som den skal.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: notonlyonlybutbut på onsdag 13. november 2013, klokken 20:55
Jeg kan bekrefte at Salto boksen fungerer veldig bra (230v). Har hatt denne i bruk i snart to måneder uten noen form for ladeproblemer. Ingen feilmeldinger eller andre problemer med ladingen. Jeg har dobbeltlader og får da også utnyttet full kapasitet (bortsett fra at jeg ikke enda har hatt behov for det).

Du har 32A enfase 230V uten trafo? Med full kapasitet mener du da 7,4kW?

Har forøvrig kun benytta UMC'en i en uke - har fungert prikkfritt på et ustabilt/jordfeilbelasta 230V IT nett  ::)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

notonlyonlybutbut


Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 13. november 2013, klokken 22:07
Sitat fra: notonlyonlybutbut på onsdag 13. november 2013, klokken 20:55
Jeg kan bekrefte at Salto boksen fungerer veldig bra (230v). Har hatt denne i bruk i snart to måneder uten noen form for ladeproblemer. Ingen feilmeldinger eller andre problemer med ladingen. Jeg har dobbeltlader og får da også utnyttet full kapasitet (bortsett fra at jeg ikke enda har hatt behov for det).

Du har 32A enfase 230V uten trafo? Med full kapasitet mener du da 7,4kW?

Har forøvrig kun benytta UMC'en i en uke - har fungert prikkfritt på et ustabilt/jordfeilbelasta 230V IT nett  ::)

Ja. Ingen trafo, dog er Saltoboksen begrenset til 30A (ukjent av hvilken årsak), og full kapasitet blir vel da litt i underkant av 7kW? Send meg en PM om du vil teste (bor 10 minutter unna deg).
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

eledille

Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 13. november 2013, klokken 22:07
Har forøvrig kun benytta UMC'en i en uke - har fungert prikkfritt på et ustabilt/jordfeilbelasta 230V IT nett  ::)
Count yourself lucky...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 00:24
Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 13. november 2013, klokken 22:07
Har forøvrig kun benytta UMC'en i en uke - har fungert prikkfritt på et ustabilt/jordfeilbelasta 230V IT nett  ::)
Count yourself lucky... Min virker omtrent annenhver gang, på stabilt, jordfeilfritt IT-nett.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: janmb på torsdag 14. november 2013, klokken 08:26
Ingen med 400V 32A Salto-erfaringer?
Har du et anlegg mde 3x400V+N  kan du trygt gå ut fra at dette er problemfritt, siden det egentlig er den standarden slike bokser er bygget for. Problemene ellers skylles tilpassninger til 230V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Flott

Da står egentlig bare valget mellom 400V 3x32A vs. 16A. Klarer meg lenge med 16A, men om jeg første skal ha en slik boks er det vel egentlig få grunner til å ikke velge 32A når jeg kan. Det står en 240 til 400V trafo tidligere i kjeden så må bare dobbelsjekke/kvalitetssikre hvilken effekt den stabilt kan levere.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Alfa Bergen

Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 00:25
Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 00:24
Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 13. november 2013, klokken 22:07
Har forøvrig kun benytta UMC'en i en uke - har fungert prikkfritt på et ustabilt/jordfeilbelasta 230V IT nett  ::)
Count yourself lucky... Min virker omtrent annenhver gang, på stabilt, jordfeilfritt IT-nett.

Min UMC har også vært i bruk i en uke uten en eneste feilmelding på 230V. I``m lucky aswell.. ;)
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

tstens

Til info . Macdonalds' bygger ny "restaurant" i Brumunddal.
En kamerat (Leaf eier) av meg ,jobber på bygget. Spurte han om det ville bli bygget ladestasjon (som  v Mcdonald's Gardermoen) .Kunne bekrefte at det ville det . De har støpt fundamentet og det legges opp kabling.
Da får vi krysse fingre for Type 2 . Fint for oss lokale
P85,White

eledille

tstens: Hvis du kontakter dem nå og fremmer ønsket så er det antakelig bedre sjanser for at det blir riktig type :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tstens

eledille:det var en god ide' skal forhøre meg litt rundt jeg :)
Terje
P85,White

KjellG

Trådstarter viser til et dokument fra Tesla. Der står at en med twin-lader, 400V/32A kan lade bilen med 22kW. Hvordan er det mulig? Laderen i bilen er beregnet for 120-240V, enfas 40A = 10 kW. Twin vil trenge 80A. Hvordan kan dette leveres fra et 400/32 uttak?
Ja, en kan suge 22kW fra et 400/32, men med bare to ladere i bilen?

P85D+

Sitat fra: KjellG på fredag 15. november 2013, klokken 20:04
Trådstarter viser til et dokument fra Tesla. Der står at en med twin-lader, 400V/32A kan lade bilen med 22kW. Hvordan er det mulig? Laderen i bilen er beregnet for 120-240V, enfas 40A = 10 kW. Twin vil trenge 80A. Hvordan kan dette leveres fra et 400/32 uttak?
Ja, en kan suge 22kW fra et 400/32, men med bare to ladere i bilen?

400V std 3 fas gir deg KUN 11KW (uansett 1 eller 2 ladere) ved bruk av UMC

Dobbelt lader gir deg 22 KW ved bruk av ladebox (Mode 3)som støtter 32 KW 400V. Da må du ha mode 3 Kabel.

Det som er unikt med Tesla sin UMC er at den støtter, Schuko, en fas 230 og 3 fas 400V

Den støtter Ikke 400V 32A ( du får kun 11KW)
P85D og 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA