Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

eledille

#690
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2013, klokken 11:48
Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 11:22
jkirkebo: Men bilen ser jo forskjell på parallellkoblet stor enfasekurs og trefasekurs, ellers kunne den ikke vist denne ringen med tretallet i når man kobler til trefase og samtidig latt være med det når man kobler den på en stor enfasekurs.

Vi vet da ikke om det vises tretall eller ikke når man kobles til en stor enfasekurs. Jeg har ihvertfall ikke lest noe som kan tolkes ene eller andre veien.

Det kan god være at bilen viser dobbel strøm når to faser er i bruk (altså 32A om det er parallellkoblet 2x16A inn) og tretall når alle fasene er i bruk. Jeg regner med å få testet dette grundig etterhvert.

Fra manualen, side 6.8:

If connected to a 3-phase power supply, the available current represents the current per phase and the 3-phase symbol is displayed.

Sitat fra: petersv på mandag 11. november 2013, klokken 14:17
Dere har forsåvidt rett alle sammen, så hva dere diskuterer skjønner ikke jeg.

Det jeg prøver å få gehør for er at dersom brukeren har plugget bilen på 400 V trefase, så burde bilen vise omtrent 400 V, ikke 230. Det er linjespenning som merkes over alt, inkludert på ladekartet, og dermed er det den som er interessant for brukeren.

Og tre identiske laster koblet i stjerne og forsynt med 400 V trefase slik at hver last ser 230 V enfase bruker faktisk 400 V trefase. Ikke 230 V enfase ganger tre. Ja, det blir forsåvidt det samme, men vi bare skriver det ikke slik her. Akkurat som at det fungerer like bra å lese fra høyre mot venstre - men vi gjør ikke det her heller. Med den forskjellen at "230 V enfase ganger tre" ikke fungerer for deltakobling. Bruker man linjespenning i stedet fungerer det like godt for delta og stjerne.

Jeg kan ikke være med på at det skulle være rett at bilen rapporterer 230 V trefase når den vitterlig er tilkoblet 400 V trefase i stjerne og bruker alt sammen.

Som sagt - når/hvis de kommer med en ny lader som takler 230 V IT trefase, hva skal de rapportere da? Hvis den er deltakoblet vil hver last vil se 230 V enfase fremdeles. Å rapportere 133 V da ville jo være spinngalt. Da måtte de altså rapportere 230 V trefase på dette også, enda effekten ved samme strømstyrke ville være mye lavere. Det henger jo ikke på greip.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Liten avsporing fra avsporingen - vet det var en på forumet her som nevnte at man kunne få opp laderen fra 26 til 32A ladehastighet igjen ved å svippe innom Tesla og få en oppgradering.

Noen som vet hvem som nevnte dette, og hvilken sw versjon man da må opp på? Fikk lastet inn ny på bilen på fredag, men har fortsatt 26A, ikke 32A på 400v trefas. Dvs får bare 18kW ca.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 18:36
Liten avsporing fra avsporingen - vet det var en på forumet her som nevnte at man kunne få opp laderen fra 26 til 32A ladehastighet igjen ved å svippe innom Tesla og få en oppgradering.

Noen som vet hvem som nevnte dette, og hvilken sw versjon man da må opp på? Fikk lastet inn ny på bilen på fredag, men har fortsatt 26A, ikke 32A på 400v trefas. Dvs får bare 18kW ca.

Det var meg, i reklamasjonstråden. :) Nyeste FW får jeg ladet på maks strømstyrke igjen.

Kallagtunet

Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 00:06
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 10. november 2013, klokken 23:54
For å ikke forvirre vanlige folk, og lage endeløse debatter blant strøm nerdene så burde de vel bare egentlig oppgitt hvor mange kilometer per time man får når en lader :)
Eller det mest korekte og interesante tallet: kW, siden antall km varierer med kjørestil og terreng.

Good point, eller kanskje begge deler  ;D

Øyvind.h

#694
Sitat fra: petersv på mandag 11. november 2013, klokken 22:38
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 18:36
Liten avsporing fra avsporingen - vet det var en på forumet her som nevnte at man kunne få opp laderen fra 26 til 32A ladehastighet igjen ved å svippe innom Tesla og få en oppgradering.

Noen som vet hvem som nevnte dette, og hvilken sw versjon man da må opp på? Fikk lastet inn ny på bilen på fredag, men har fortsatt 26A, ikke 32A på 400v trefas. Dvs får bare 18kW ca.

Det var meg, i reklamasjonstråden. :) Nyeste FW får jeg ladet på maks strømstyrke igjen.
Kan du sjekke hvilken fw du har? Jeg har 5.6 (1.45.45) og får foreløpig bare 26A. 18kW var artig det også. Går jo virkelig unna med 18kW, så 22kW blir morsomt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

Trenger kjapp strøm i Oslo... Har hatt bilen på verksted hos TM Oslo i dag og de ladet ikke bilen som vi ble enige om under verkstedsoppholdet  >:( Nå sitter jeg å venter med 40 km/t på lading... Noen som kan tipse meg hvor jeg kan lade kjappere? Må videre i kveld...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

#696
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:31
Trenger kjapp strøm i Oslo... Har hatt bilen på verksted hos TM Oslo i dag og de ladet ikke bilen som vi ble enige om under verkstedsoppholdet  >:( Nå sitter jeg å venter med 40 km/t på lading... Noen som kan tipse meg hvor jeg kan lade kjappere? Må videre i kveld...
Dobbeltlader regner jeg med? I så fall - Sønnico i Hans Møller Gasmannsvei 9 på Kaldbakken? Ikke langt fra Tesla! Kanskje 5-10 min å kjøre over Brobekk :)

Da får du 18kW eller snaut 100km/t rated per time. Eller enda mer om du har fått justert sw slik at bilen tar 32A/22kW. Forutsetter seff dobbeltlader og type 2 kabel medbrakt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:33
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:31
Trenger kjapp strøm i Oslo... Har hatt bilen på verksted hos TM Oslo i dag og de ladet ikke bilen som vi ble enige om under verkstedsoppholdet  >:( Nå sitter jeg å venter med 40 km/t på lading... Noen som kan tipse meg hvor jeg kan lade kjappere? Må videre i kveld...
Dobbeltlader regner jeg med? I så fall - Sønnico i Hans Møller Gasmannsvei 9 på Kaldbakken? Ikke langt fra Tesla! Kanskje 5-10 min å kjøre over Brobekk :)

Da får du 18kW eller snaut 100km/t rated per time. Eller enda mer om du har fått justert sw slik at bilen tar 32A/22kW. Forutsetter seff dobbeltlader og type 2 kabel medbrakt.

Har hverken dobbeltlader eller Type2...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

#698
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:57
Har hverken dobbeltlader eller Type2...
Hmm, da har jeg ingen tips dessverre. Kjenner ikke til noen type 2 punkter med fastmontert kabel i Oslo. Det jeg har hørt er at 43kW AC punkter har fastmontert kabel, mens eks 11/22kW punkter krever medbrakt kabel.

Min type 2 kabel befinner seg for øyeblikket antakelig i Smalvollveien, ikke langt fra Bryn på jobben til kona. Om du vil låne den må du gjerne stikke innom der :) Da går du opp fra ca 7-8kW til 11kW ved å kjøre til Sønnico.

Forutsatt at den leveres igjen i kveld :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. november 2013, klokken 17:01
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:57
Har hverken dobbeltlader eller Type2...
Hmm, da har jeg ingen tips dessverre. Kjenner ikke til noen type 2 punkter med fastmontert kabel i Oslo. Det jeg har hørt er at 43kW AC punkter har fastmontert kabel, mens eks 11/22kW punkter krever medbrakt kabel.

Min type 2 kabel befinner seg for øyeblikket antakelig i Smalvollveien, ikke langt fra Bryn på jobben til kona. Om du vil låne den må du gjerne stikke innom der :) Da går du opp fra ca 7-8kW til 11kW ved å kjøre til Sønnico.

Forutsatt at den leveres igjen i kveld :)

Takk så mye for hjelpen! Men det ser ut som at jeg får nok strøm her - går kjøre forsiktig hjem  :P
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Bare hyggelig :) Min type 2 kabel befinner seg stort sett rett ved Alna på hverdager. Har sågar ekstra UMC hjemme på Nordstrand om noen er helt i beit :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Hei folkens!

Jeg får bil en gang på nyåret. (Julaften kommer sent i år...)
Har fundert litt på hva som skal til for å slurpe til seg 32A fra 400V stikk.
Jeg kjører av og til mellom Trondheim og Nærøy i Nord Trøndelag.
Der har jeg fått tilgang på nevnte stikk. Holder det med tilpasset kabel, eller
må jeg kjøpe en slags boks å koble mellom?
Konvertitt fra S til X

Nuvolari

Sitat fra: Leif1 på onsdag 13. november 2013, klokken 01:19
Hei folkens!

Jeg får bil en gang på nyåret. (Julaften kommer sent i år...)
Har fundert litt på hva som skal til for å slurpe til seg 32A fra 400V stikk.
Jeg kjører av og til mellom Trondheim og Nærøy i Nord Trøndelag.
Der har jeg fått tilgang på nevnte stikk. Holder det med tilpasset kabel, eller
må jeg kjøpe en slags boks å koble mellom?

Du trenger en boks til ca 5.000,- og oppover.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

janmb

Alt nedenfor gjelder 3x400V

Er det noen som har konkret erfaring med 32A Saltoboks og type2 kabel som kan bekrefte at dette funker smertefritt og faktisk lader stabilt og problemfritt på 22kW (jada, vet bilen må ha dobbeltlader og det er nettopp den erfaringen jeg søker). Til hjemmebruk kan jeg sikkert leve veldig greit med 16A også, men om jeg første skal sette opp en Saltoboks ser jeg null grunn til å ikke gå for 32A dersom det funker.

Med alle nykkene UMCen til Tesla tydeligvis har frister det lite å basere seg på denne til daglig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

olesb

Vurderer også sterkt å få installert Salto type 2 boks, men da 230V med 32A enfase, etter alle problemene som er meldt inn med utstabil ladning via UMCene.

Blir vel vesentlig dyrere enn å installere blå industrikontakt når adapter en gang kommer, men tror likevel det er en god investering med type 2 boks.

Da anlegget er 3-fase 230V er det vel et alternativ å koste på seg trafo for å lade fra 400V 3-fase men kan ikke se at jeg vil ha behov for raskere hjemmelading enn ca. 10 timer (fullt batteri over natta) for maks lading. Må trekke 30 meter med kabel også.

Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA