Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Jens

- Så lenge du "kun" har tilgang på 16A er det vel ingen forskjell.

- Om du har mulighet til å legge ut en 32A-kurs, vil en Saltoboks gi 22kW (gitt at du har dobbellader), mens UMC klarer fortsatt kun 11kW (og du må i tillegg ha en overgang fra adapteren til stikkontakten).
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

eledille

Sitat fra: Stellar på torsdag 07. november 2013, klokken 15:08
Jeg har satt opp 400V 16A uttak på veggen hjemme. Sett at jeg får med rødt adapter, er det da noen forskjell på å bruke denne, kontra å få opp en Saltoboks?(noe pluss eller minus med noen av disse to alternativene?) Har type2 kabel fra Salto.
UMC har den fordelen at du kan løse ut pluggen med knappen på kabelen. Med Type 2 kabel må du enten rote i lommene til du finner nøkkelen, eller bygge separat fjernkontroll (er visst et DIY-prosjekt på dette på TMC).

Til gjengjeld så virker Type 2. Det kan man knapt si om UMC'en, som har flere nykker enn Naomi Campbell.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

notonlyonlybutbut

Jeg mener å ha lest her inne at å forhåndsinnstille lading ikke fungerte. Jeg kjører såpass lite til vanlig at ladingen er unnagjort på noen få timer.
Jeg ønsker at ladingen skal være ferdig omtrent når jeg reiser hjemmefra om morgenen, så jeg har justert ampere så dette skal passe nogen lunde.
I går bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på tidsinnstilt lading, og til min overraskelse fungerte det knirkefritt  :D .
Har det fungert hele tiden uten at jeg har fått det med meg, eller er det etter ny FW? Har forøvrig Salto boks, så det kan jo også være en årsak.
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

P85D+

Test 400V i dag m. Tesla 400V adapter

1. Får Ca 12 KWH
2. Over 60km/h
3. Kan endre standard og Max lading flere ganger
3 stoppe og starte lading flere ganger
4. Endre Amp i bilen opp/ned
P85D og 85D

Anders Heibø

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 09. november 2013, klokken 17:37

1. Får Ca 12 KWH
2. Over 60km/h

Så det står 238V på skjermen selv om det er 400V inn?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

P85D+

Sitat fra: anders.heibo på søndag 10. november 2013, klokken 04:20

1. Får Ca 12 KWH
2. Over 60km/h

Ja bilen viser 3x16A. For meg så virker det som om laderen er 240V. Dvs. N + L1 eller L2 eller L3 = 3x16Ax240V= 11,6KW
P85D og 85D

D.O

Sitat fra: TeslaSignature på søndag 10. november 2013, klokken 09:51
Sitat fra: anders.heibo på søndag 10. november 2013, klokken 04:20

1. Får Ca 12 KWH
2. Over 60km/h

Ja bilen viser 3x16A. For meg så virker det som om laderen er 240V. Dvs. N + L1 eller L2 eller L3 = 3x16Ax240V= 11,6KW
Jeg mener det er rett at det står 238V fordi bilen lader aldri med 400V. Den lader med spenningen som er mellom fase og N. Så det er rett dom du skrev ovenfor
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eledille

At den rapporterer 230 V selv om den får 400 V inn mener jeg er feil.

Ja, hver lader ser kun 230 V, men det er linjespenningen som er interessant. Hvis man plugger inn i en rød kontakt så er det 400 V det dreier seg om, og da er det det som bør rapporteres. Noe annet er forvirrende.
Oslo

D.O

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 18:30

Ja, hver lader ser kun 230 V, men det er linjespenningen som er interessant. Hvis man plugger inn i en rød kontakt så er det 400 V det dreier seg om, og da er det det som bør rapporteres. Noe annet er forvirrende.
Nei, bilen lader aldri med 400V. Og strøm er oppgitt i forhold til 230V. Å opplyse om 400V vil være direkte feil.
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

Griffel

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 18:30
Det står vel også et 3-tall eller 1-tall på skjermen.
Dette er hverken riktig eller galt, men et valg.
Det er jo greit egentlig enten 1x230xstrømmen for enfaslading og 3x230Vxstrømmen for 3-faslading.

Nå kommer nok dette valget av Amerikanske vaner, men når en først vet at det angis slik kan en jo ikke si at det er missvisende. Hva sier instruksjonsboken om dette?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Hvilken spenning laderne ser internt er bare interessant for Teslas ingeniører. Det som er interessant for brukeren er at oppgitt spenning stemmer overens med det som står på skapet/kursen/fargen på kontakten.

Er det 400 V linjespenning så er det 400 V som må rapporteres, siden all merking og fargekoding tar utgangspunkt i linjespenning.

Hvis de ombestemmer seg og lager en trefaselader som ikke består av tre stjernekoblede enfaseladere, men i steden likeretter alle fasene på en gang - skal de da endre brukergrensesnittet bare fordi laderen ikke lenger ser 230 V? Og håndtere masse forespørsler fra forvirrede brukere, endre i manualer osv på grunn av en implementasjonsdetalj?

Og hvis de noen gang får til 230 V trefase, hva skal de rapportere da, 133 V? Det ville jo virkelig gjøre forvirringen komplett :)

230 V enfase: 230 V.
230 V trefase: 230 V pluss 3-tall i en ring.
400 V trefase: 400 V pluss 3-tall i en ring.

Jeg kan et og annet om brukergrensesnitt, og hvis man ikke kan isolere brukeren fra implementasjonsdetaljer så har man ikke gjort det riktig.
Oslo

knappern

Er helt ny i dette her. Litt off topic men har akkurat bestilt bil. Lønner det seg å legge opp 32 A 400V, eller holder det med 16A 400V? Har i dag 16A 230V men har tilgang på 400V. Har bestilt bil med dobbelt lader. Trenger jeg noe slags tilleggslader også?
Svart model S P85.

D.O

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 20:31
Hvilken spenning laderne ser internt er bare interessant for Teslas ingeniører. Det som er interessant for brukeren er at oppgitt spenning stemmer overens med det som står på skapet/kursen/fargen på kontakten.

Er det 400 V linjespenning så er det 400 V som må rapporteres.

Og hvis de noen gang får til 230 V trefase, hva skal de rapportere da, 133 V? Det ville gjøre forvirringen komplett :)

230 V enfase: 230 V.
230 V trefase: 230 V pluss 3-tall i en ring.
400 V trefase: 400 V pluss 3-tall i en ring.
Er ikke enig, og diskusjonen løser vi neppe. 230V trefase er selvølgelig 230V trefase. 400V lading på Tesla er ikke 3fase(som i rot av3), men 3x 1faser. Det er det symbolet 3 står for. 230v trefase vil du aldri klare ikke få på bilen. Du vil få prinsippett få 1x3fase+2x1fase. Og 1/3 av antall ladere, altså 1 eller 2  ladere vil ha samme fase på begge tilkoplingene og dermed ikke virke. Tipper dette fungerer i dag, men skaper utfordringer med tanke på skjev last og visning av strøm og overnevnte i skjermen.
Ser ikke hvorfor man skulle trenge å få info om 400V da dette er en spenning som ikke er relevant for ladeeffekten. Og en spenning som ikke benyttes til noe. Like relevant som å vise 400V 1 tall i ring ved lading på TN nett ???
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

eledille

Sitat fra: D.O på søndag 10. november 2013, klokken 22:12
Er ikke enig, og diskusjonen løser vi neppe. 230V trefase er selvølgelig 230V trefase. 400V lading på Tesla er ikke 3fase(som i rot av3), men 3x 1faser. Det er det symbolet 3 står for. 230v trefase vil du aldri klare ikke få på bilen. Du vil få prinsippett få 1x3fase+2x1fase. Og 1/3 av antall ladere, altså 1 eller 2  ladere vil ha samme fase på begge tilkoplingene og dermed ikke virke. Tipper dette fungerer i dag, men skaper utfordringer med tanke på skjev last og visning av strøm og overnevnte i skjermen.
Ser ikke hvorfor man skulle trenge å få info om 400V da dette er en spenning som ikke er relevant for ladeeffekten. Og en spenning som ikke benyttes til noe. Like relevant som å vise 400V 1 tall i ring ved lading på TN nett ???

Hele poenget i argumentasjonen min er at det spiller ingen rolle for brukeren hva Tesla har gjort internt i bilen. Det er knekkende likegyldig for brukeren om Tesla har koblet tre enfaseladere i stjerne eller bruker en ordentlig trefaselader, eller hva.

Det som spiller noen rolle for brukeren er hvilken effekt han får og om bilen ser den spenningen brukeren forventer ut fra farge på plugg, merking i skap/brytere eller hva som står på ladekartet.

Ved lading på enfase på 400 V TN nett har du ikke 400 V, men 230 V inn i bilen, siden spenningen mellom nøytral og fase er 230 V og det er dette bilen får.

Det at du skriver at "230v trefase vil du aldri klare ikke få på bilen" viser at du tenker på et for teknisk og for lavt nivå. I den utgaven av Model S som Tesla produserer akkurat nå er det slik, ja. Det er ikke gitt at det fortsetter, og brukergrensesnittet bør være helt uavhengig av eksakt hva Tesla har gjort inni der akkurat i denne varianten.

Du skriver også "230 V trefase er selvfølgelig 230 V trefase", men det er jo det Tesla nå rapporterer når det er 400 V trefase inn i bilen! Hva skal de gjøre da, hvis/når de har fikset en ny lader som takler 230 V trefase? Ikke at dette er noen uoverkommelig krise, men det viser at måten de har gjort det på nå er prinsipielt feil.

Det har ingen interesse for brukeren hvilken spenning enkeltkomponenter inni bilen ser. Det som er interessant er hvilken systemspenning bilen som helhet lader med.
Oslo

D.O

Nei, Skjermen raporterer 3 stk lading bestående av x antall ampere/spenning. Som igjen relaterer til lade effekt. Dette gir mening. Den symboliserer ikke 3fase. Tallet angir ikke faser som i rot av 3 og har dermed ingen ting med begrepet trefase å gjøre. Du kunne koplet samme fase til l1,l2,l3 og belastet en fase med all effekt og bilen ville trolig fortsatt symbolisert 3 stk lading. Noe som fortsatt ville vært korrekt.
Hvordan de skal løse en fremtidig lading via 3fase om det er 3x400V eller 3x230V ville være med å benytte tegnet for rot og tallet 3.
Det du ønsker er en feilvisning. Og som nevnt like relevant som å vise tallet 1 og 400V ved lading på TN nett.
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA