Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Frodebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. november 2013, klokken 09:33
Sitat fra: Frodebo på onsdag 06. november 2013, klokken 09:04
Egentlig var det en slik løsning jeg kunne tenkt meg også, men jeg ser utfordringer med at jordfeilbryter og automatsikring må stå i sikringsskapet.
Uansett opplegg vil du vel ha jordfeilautomat i sikringsskap?

Det har du rett i, men uten at jeg har særlig kunnskap om el etc, har jeg bare en vag formening om at risiko for at automatsikringa lettere kan løse ut med en Saltoboks. Men det er mulig jeg er helt på jordet...

Det som ellers stikker litt kjepper i hjulene mht. mitt ønske om å få lagt på 32A en-fas 230V i fellesgarasjen er artikkelen på http://www.ladestasjoner.no/nyheter/128-hvordan-gar-utbyggingen-i-oslo:

Bymiljøetaten har hatt en idé om å begynne med enfas 32A på noen av sirkulasjonsplassene (p-tid tre timer). For bl.a. nyeste versjon av LEAF (med tilleggsbestilling kraftigere lader), Model S, Focus Electric og BMW i3 vil det muliggjøre en lading på 6-7 kW, noe som er tre ganger kjappere enn de 10A som vanligvis brukes i dag. Men etter at Hafslund Nett i brevs form gikk ut med en advarsel om dette, ble Bymiljøetaten litt usikker. Kort utdrag av Hafslunds brev:

Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL) har strenge krav til skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger, spenningsdipper osv. (kapittel 3). Hovedprinsippet i FOL er at den som forårsaker forringet spenningskvalitet må rette opp kvaliteten. Dersom en forbruker forårsaker skjevspenning hos andre forbrukere, må forbrukeren fjerne årsaken til skjevlasten. I praksis betyr det at lading på enfas 230V med for høye amperestyrker øker risikoen for brudd på FOL. Hafslund Nett vil derfor anbefale at det ikke installeres en-fas lading over 20A. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt bør det benyttes trefas.

Til tross for denne advarselen velger Oslo kommune likevel å prøve ut 32A på noen sirkulasjonsplasser. Skulle det vise seg å bli forstyrrelser på nettet, vil Bymiljøetaten forsøke å utbedre det. Kommunen er interessert i å se hvilke tilbakemeldinger de får om nytteeffekten av løsningen.


Dette fører nå til at borettslaget er skeptisk til 32A-lading. 400V er ikke mulig i fellesgarasjen. Jeg ønsker/har behov for å kunne lade opp over natta. Ikke lett dette. Noen tips fra dere som har erfaring/mer kunnskap enn meg?
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Frodebo på onsdag 06. november 2013, klokken 15:29
Dette fører nå til at borettslaget er skeptisk til 32A-lading. 400V er ikke mulig i fellesgarasjen. Jeg ønsker/har behov for å kunne lade opp over natta. Ikke lett dette. Noen tips fra dere som har erfaring/mer kunnskap enn meg?

Hva med en 25A kurs da? Blir vanskelig å protestere på det, 25A er jo standard komfyrkurs-størrelse. Salto-boksen kan sikkert stilles inn på 25A.

25A*230V*0,87=5kWh inn på batteriet pr. time. Fulladet på noe over 16 timer altså, om den er HELT tom. 20-90% går på litt over 11 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: Frodebo på onsdag 06. november 2013, klokken 15:29
Sitat fra: Griffel på onsdag 06. november 2013, klokken 09:33
Sitat fra: Frodebo på onsdag 06. november 2013, klokken 09:04
Egentlig var det en slik løsning jeg kunne tenkt meg også, men jeg ser utfordringer med at jordfeilbryter og automatsikring må stå i sikringsskapet.
Uansett opplegg vil du vel ha jordfeilautomat i sikringsskap?

Det har du rett i, men uten at jeg har særlig kunnskap om el etc, har jeg bare en vag formening om at risiko for at automatsikringa lettere kan løse ut med en Saltoboks. Men det er mulig jeg er helt på jordet...

Det som ellers stikker litt kjepper i hjulene mht. mitt ønske om å få lagt på 32A en-fas 230V i fellesgarasjen er artikkelen på http://www.ladestasjoner.no/nyheter/128-hvordan-gar-utbyggingen-i-oslo:

Bymiljøetaten har hatt en idé om å begynne med enfas 32A på noen av sirkulasjonsplassene (p-tid tre timer). For bl.a. nyeste versjon av LEAF (med tilleggsbestilling kraftigere lader), Model S, Focus Electric og BMW i3 vil det muliggjøre en lading på 6-7 kW, noe som er tre ganger kjappere enn de 10A som vanligvis brukes i dag. Men etter at Hafslund Nett i brevs form gikk ut med en advarsel om dette, ble Bymiljøetaten litt usikker. Kort utdrag av Hafslunds brev:

Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL) har strenge krav til skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger, spenningsdipper osv. (kapittel 3). Hovedprinsippet i FOL er at den som forårsaker forringet spenningskvalitet må rette opp kvaliteten. Dersom en forbruker forårsaker skjevspenning hos andre forbrukere, må forbrukeren fjerne årsaken til skjevlasten. I praksis betyr det at lading på enfas 230V med for høye amperestyrker øker risikoen for brudd på FOL. Hafslund Nett vil derfor anbefale at det ikke installeres en-fas lading over 20A. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt bør det benyttes trefas.

Til tross for denne advarselen velger Oslo kommune likevel å prøve ut 32A på noen sirkulasjonsplasser. Skulle det vise seg å bli forstyrrelser på nettet, vil Bymiljøetaten forsøke å utbedre det. Kommunen er interessert i å se hvilke tilbakemeldinger de får om nytteeffekten av løsningen.


Dette fører nå til at borettslaget er skeptisk til 32A-lading. 400V er ikke mulig i fellesgarasjen. Jeg ønsker/har behov for å kunne lade opp over natta. Ikke lett dette. Noen tips fra dere som har erfaring/mer kunnskap enn meg?
Hva med å sette opp en 1fas 25A-kurs og justere ladeboksen til trekke 20A fra denne ?
Det kan være et godt kompromiss mellom ønsket ladefart og anmodning fra Hafslund.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Frodebo


Hva med å sette opp en 1fas 25A-kurs og justere ladeboksen til trekke 20A fra denne ?
Det kan være et godt kompromiss mellom ønsket ladefart og anmodning fra Hafslund.
[/quote]

Det har du rett i. Det er jo også et argument for Saltoboksen  ;)

Tenker vi får jobbe for en slik løsning. Takker!
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

PaalT

Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

espen1976

Har lest mye i denne tråden, men har klart å bli forvirret :-)

Jeg har nytt 400V anlegg hjemme. Har fått pris av elektriker på å legge frem en 3 fase 400V 32A kontakt til utsiden av huset.
1. Kommer det en 5 polet rød kontakt på denne?
2. Kan jeg bare kjøpe en type2-type2 ledning og plugge det rød adapteret til Tesla på kabelen og dermed lade med 400V 3 fas 32A? eller må jeg ha en lader imellom?


nofuelno

Sitat fra: espen1976 på onsdag 06. november 2013, klokken 18:30
Har lest mye i denne tråden, men har klart å bli forvirret :-)

Jeg har nytt 400V anlegg hjemme. Har fått pris av elektriker på å legge frem en 3 fase 400V 32A kontakt til utsiden av huset.
1. Kommer det en 5 polet rød kontakt på denne?
2. Kan jeg bare kjøpe en type2-type2 ledning og plugge det rød adapteret til Tesla på kabelen og dermed lade med 400V 3 fas 32A? eller må jeg ha en lader imellom?
Du må ha en ladeboks på veggen, og jeg vil anbefale å koble kabelen rett inni denne fremfor å sette opp en rød 5 polet medmindre du ønsker å vente på adapteret fra Tesla
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. november 2013, klokken 18:35
Sitat fra: espen1976 på onsdag 06. november 2013, klokken 18:30
Har lest mye i denne tråden, men har klart å bli forvirret :-)

Jeg har nytt 400V anlegg hjemme. Har fått pris av elektriker på å legge frem en 3 fase 400V 32A kontakt til utsiden av huset.
1. Kommer det en 5 polet rød kontakt på denne?
2. Kan jeg bare kjøpe en type2-type2 ledning og plugge det rød adapteret til Tesla på kabelen og dermed lade med 400V 3 fas 32A? eller må jeg ha en lader imellom?
Du må ha en ladeboks på veggen, og jeg vil anbefale å koble kabelen rett inni denne fremfor å sette opp en rød 5 polet medmindre du ønsker å vente på adapteret fra Tesla

32A adapter til UMC kommer nok ikke i det hele tatt. Så alternativet til fast ladestasjon er å sette opp en 16A kontakt istedenfor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#653
Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. november 2013, klokken 18:35
Sitat fra: espen1976 på onsdag 06. november 2013, klokken 18:30
Har lest mye i denne tråden, men har klart å bli forvirret :-)

Jeg har nytt 400V anlegg hjemme. Har fått pris av elektriker på å legge frem en 3 fase 400V 32A kontakt til utsiden av huset.
1. Kommer det en 5 polet rød kontakt på denne?
2. Kan jeg bare kjøpe en type2-type2 ledning og plugge det rød adapteret til Tesla på kabelen og dermed lade med 400V 3 fas 32A? eller må jeg ha en lader imellom?
Du må ha en ladeboks på veggen, og jeg vil anbefale å koble kabelen rett inni denne fremfor å sette opp en rød 5 polet medmindre du ønsker å vente på adapteret fra Tesla
Altså: Du kan enten ha en 32A Ladestasjon/Ladeboks/Ladepunkt med en type 2 Stikkontakt og benytte en Type 2 til typ2 kabel direkte til bilen. Eller en Tesla HPWC som er det samme med fastmontert kabel, men som vel ennå ikke er salg. Disse løsningene er det som ofte feilaktig kalles hjemmelader.

Et slikt ladepunkt er den beste løsningen og eneste om du vil ha 32A.

Alternativet er en rød 5 pinn kontakt 16A og bruke Tesla UMC kabel med rødt adapter og da har du kastrert 32A kursen til 16A.
Dette kalle ofte feilaktig for reiselader eller lader, men er en kontrollboks. Et ladepunkt type 2 på vegge f.eks fra Salto er en kontrollboks på veggen, mens UMC er en kontrolboks på kablen.

Så lenge vi lader med vekselstrøm sitter laderen i bilen. Lader vi med likestrøm (SuperCharger eller CHAdeMO eller Combo) brukes ikke laderen i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

espen1976

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. november 2013, klokken 18:46
Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. november 2013, klokken 18:35
Sitat fra: espen1976 på onsdag 06. november 2013, klokken 18:30
Har lest mye i denne tråden, men har klart å bli forvirret :-)

Jeg har nytt 400V anlegg hjemme. Har fått pris av elektriker på å legge frem en 3 fase 400V 32A kontakt til utsiden av huset.
1. Kommer det en 5 polet rød kontakt på denne?
2. Kan jeg bare kjøpe en type2-type2 ledning og plugge det rød adapteret til Tesla på kabelen og dermed lade med 400V 3 fas 32A? eller må jeg ha en lader imellom?
Du må ha en ladeboks på veggen, og jeg vil anbefale å koble kabelen rett inni denne fremfor å sette opp en rød 5 polet medmindre du ønsker å vente på adapteret fra Tesla
Altså: Du kan enten ha en 32A Ladestasjon/Ladeboks/Ladepunkt med en type 2 Stikkontakt og benytte en Type 2 til typ2 kabel direkte til bilen. Eller en Tesla HPWC som er det samme med fastmontert kabel, men som vel ennå ikke er salg. Disse løsningene er det som ofte feilaktig kalles hjemmelader.

Et slikt ladepunkt er den beste løsningen og eneste om du vil ha 32A.

Alternativet er en rød 5 pinn kontakt 16A og bruke Tesla UMC kabel med rødt adapter og da har du kastrert 32A kursen til 16A.
Dette kalle ofte feilaktig for reiselader eller lader, men er en kontrollboks. Et ladepunkt type 2 på vegge f.eks fra Salto er en kontrollboks på veggen, mens UMC er en kontrolboks på kablen.

Så lenge vi lader med vekselstrøm sitter laderen i bilen. Lader vi med likestrøm (SuperCharger eller CHAdeMO eller Combo) brukes ikke laderen i bilen.

Slik jeg har forstått det, så er det altså maks 400V 16A med type2-type2 kabel med Tesla sin røde overgang.
Skal man ha 400V 32A så må man ha en kontrollboks (feilaktig kalt lader) på veggen, eller som endel av kabelen. Hva gjør kontrollboksen?

Kallagtunet

Les litt på forumet og du vil finne svaret på hva boksen gjør utallige ganger:-)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

#657
Sitat fra: espen1976 på onsdag 06. november 2013, klokken 23:01

Slik jeg har forstått det, så er det altså maks 400V 16A med type2-type2 kabel med Tesla sin røde overgang.
Skal man ha 400V 32A så må man ha en kontrollboks (feilaktig kalt lader) på veggen, eller som endel av kabelen. Hva gjør kontrollboksen?

" WHAT DOES THE BOX SAY? " KEBA-KEBA-KEBA- KEE !!!    ( www.keba.com )

Fra spøk til spenning:

Ladeboksen/kontrollboksen håndterer mode 3 lading som skal gi økt elsikkerhet og mulighet for kommunikasjon.
Enheten inneholder også releer som åpner opp for strøm til bilen, samt at den forteller bilen hva den får lov til å trekke av strøm utifra tilgjengelig kapasitet på stedet. Enkelte utgaver av boksen er også forberedt for smarthus-integrasjon og smart grid løsninger. Viktig også å være klar over at med en slik boks kan du lade det aller meste av elbiler som finnes og de som kommer. Du kan altså bytte til BMW i3 neste år uten å måtte bytte ladeboks.
Se også forklaringer om ulike kontakttyper på http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

tstens

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. november 2013, klokken 18:43
Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. november 2013, klokken 18:35
Sitat fra: espen1976 på onsdag 06. november 2013, klokken 18:30
Har lest mye i denne tråden, men har klart å bli forvirret :-)

Jeg har nytt 400V anlegg hjemme. Har fått pris av elektriker på å legge frem en 3 fase 400V 32A kontakt til utsiden av huset.
1. Kommer det en 5 polet rød kontakt på denne?
2. Kan jeg bare kjøpe en type2-type2 ledning og plugge det rød adapteret til Tesla på kabelen og dermed lade med 400V 3 fas 32A? eller må jeg ha en lader imellom?
Du må ha en ladeboks på veggen, og jeg vil anbefale å koble kabelen rett inni denne fremfor å sette opp en rød 5 polet medmindre du ønsker å vente på adapteret fra Tesla

32A adapter til UMC kommer nok ikke i det hele tatt. Så alternativet til fast ladestasjon er å sette opp en 16A kontakt istedenfor.

Det finnes etpar "UMC'r" på markedet som takler og leverer 32A m da 32A 400V industrikontakt(se tidligere inlegg i denne tråden)Det er hva jeg skal gå for tenker jeg.Da kan du montere kontakt på veggen og ha en portabel sak.
Før jeg kjøper noe ,så venter jeg til Tesla sin HPWC kommer. Tenker på og gjøre denne portabel m å montere en kabel m stikk på denne.Vi få se om dette lar seg gjøre.Da har man ihvertfall en 32A løsning  man også kan ta med seg på tur.Blir nok fort 8-10 laken for et av disse alternativer.
Terje
P85,White

Stellar

Jeg har satt opp 400V 16A uttak på veggen hjemme. Sett at jeg får med rødt adapter, er det da noen forskjell på å bruke denne, kontra å få opp en Saltoboks?(noe pluss eller minus med noen av disse to alternativene?) Har type2 kabel fra Salto.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA