Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Griffel

#630
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 01. november 2013, klokken 21:28
Enkelt regnestykke for km lading pr. A

230 Volt = 1 km pr A ( uansett en fas eller 3 fas)

400 Volt = 3 km pr A
"230 Volt = 1 km pr A ( uansett en fas eller 3 fas)" men bare fordi det alltid er 1-fas. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH


MrUnderhill

I tillegg til en type 2 ladekabel for bruk på ladestasjoner, har jeg tenkte å ha en ekstra ladekabel liggende i bilen for lading fra vanlig stikkontakt (schuko).

Jeg kan da ha ladekabelen fra Tesla (UMC) stående fast i garasjen hjemme.


Er det noen som har forsøkt disse:
Elbilhjelpen:  http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html (se portabel 10A ladekladd)
Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/


Jeg har liker laderen fra Elbilhjelpen, siden "kladden" er nære stikkontakten. Hvis jeg parkerer utenfor garasjen til mine foreldre, vil kladden være inne i garasjen. Med Salto sin ladekabel vil "kladden" bli liggende ute i snø og regn.

Elbilhjelpen:


Salto:

jkirkebo

Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 05. november 2013, klokken 10:38
I tillegg til en type 2 ladekabel for bruk på ladestasjoner, har jeg tenkte å ha en ekstra ladekabel liggende i bilen for lading fra vanlig stikkontakt (schuko).

Jeg kan da ha ladekabelen fra Tesla (UMC) stående fast i garasjen hjemme.


Er det noen som har forsøkt disse:
Elbilhjelpen:  http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html (se portabel 10A ladekladd)
Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/

Hvorfor ikke gå opp en femhundrelapp og kjøpe den justerbare 6/10/16A kabelen til elbilhjelpen? Den ser også mye "proffere" og mer påkostet ut. Vil du ikke ha CEE-stikk er den en smal sak å sette på et schuko gummistøpsel istedenfor. Det har du lov til å gjøre selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

Salto sin koster ca 5000,  så med maks 13A er ikke det noe jeg går for. Kabelen er konstruert for 10A, så når det blir varmt reduseres den til 10A eller lavere.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Spinner

Sitat fra: Stellar på tirsdag 05. november 2013, klokken 12:17
Salto sin koster ca 5000,  så med maks 13A er ikke det noe jeg går for. Kabelen er konstruert for 10A, så når det blir varmt reduseres den til 10A eller lavere.
Jeg har kjøpt denne fra Salto, og ser nå hvor elendig ladekabelen fra Tesla er. Jeg er 100% fornøyd med bilen, men måten den medfølgende laderen har oppført seg på har vært mildt sagt irriterende, og jeg har trodd dette i hovedsak har vært software bugs. Tesla hadde gjort seg selv en kjempetjeneste og gitt kundene en mye bedre opplevelse ved å gi med en lader som faktisk funker... For å oppsummere:


* Lading starter nå alltid.
* Hvis bilen er fulladet og man starter klimaanlegget fra app'en, trekker nå bilen strøm fra kabelen istedenfor batteriet.
* Jeg er rimelig sikker på at den nå vedlikeholdslader og holder batteriet på riktig temperatur etter at den er fulladet (må sjekke dette litt nærmere).
* Har ennå til gode å få fullt av feilmeldinger og varsler om ladekabel, 12v problemer og at bilen trenger service.
* Den er IP67 så tåler i praksis å ligge i vann.
* Den passer i ladestasjoner...

Stellar

Den gir vel fremdeles 10-13 km pr time lading, gjør den ikke? Slik  forstår det, kan denne kun brukes i Schuko stikk? Skal man lade med høyere hastighet må man vel ha blå eller rød adapter, og dermed måtte bruke Tesla sin ladekabel ?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Spinner

Sitat fra: Stellar på tirsdag 05. november 2013, klokken 21:12
Den gir vel fremdeles 10-13 km pr time lading, gjør den ikke? Slik  forstår det, kan denne kun brukes i Schuko stikk? Skal man lade med høyere hastighet må man vel ha blå eller rød adapter, og dermed måtte bruke Tesla sin ladekabel ?
Det stemmer, denne har kun schuko og lader med maks 13 A / km/t.

PaalT

Jeg har sittet på gjerdet ifm lading i garasjen. Nå har jeg bestemt hva det blir! Takk til alle som har bidratt med gode og dårlige erfaringer.

Hadde en lang prat med Egil hos Salto. Utrolig koselig og kunnskapsrik person. Han satte siste spiker i kisten mtp lading.

Jeg har 230VAC IT hjemme..  :(

For meg blir det:
Salto hjemmelader type 2 med stikk
Type2 - type2 kabel (kjøpes fra elbilforeningen, men levert av salto)
3 x 25mm2 alu kabel mellom hus og garasje (installert)
Boks med alu til cu overgang
Sikring og jordvern iht Salto installasjon veiledning

Det som er viktig er å bestille 400VAC salto boks, justert for Tesla 230VAC 1 fas. I følge salto er dette beste løsning per nå. I fremtiden blir 230VAC boksen også tilpasset Tesla.  I tillegg ante de at TMS blir levert med lade sladder som er enten er for TN eller IT nett. Altså en miks  Det kan forklare hvorfor noen har problemer med å lade hjemme.. :o

Boksen fra salto koster 5500 pluss installatør påslag osv.

NB: jeg valge boks med stikk og separat kabel. Type 2 kablen kan da byttes hvis den blir slitt, og den kan taes med på tur. Kjøper kabel fra elbilforeningen for å støtte våre støttespillere...

Ja ja.. Håper dette kan hjelpe noen der ute



Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Griffel

Sitat fra: PaalT på onsdag 06. november 2013, klokken 08:27
I tillegg ante de at TMS blir levert med lade sladder som er enten er for TN eller IT nett. Altså en miks  Det kan forklare hvorfor noen har problemer med å lade hjemme.. :o
Dette er jo kjent på forumet fra tidligere. TN varianten, er ikke for Norge, mens IT varianten skal fungere både på IT og TN nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Frodebo

Sitat fra: PaalT på onsdag 06. november 2013, klokken 08:27
Jeg har sittet på gjerdet ifm lading i garasjen. Nå har jeg bestemt hva det blir! Takk til alle som har bidratt med gode og dårlige erfaringer.

Hadde en lang prat med Egil hos Salto. Utrolig koselig og kunnskapsrik person. Han satte siste spiker i kisten mtp lading.

Jeg har 230VAC IT hjemme..  :(

For meg blir det:
Salto hjemmelader type 2 med stikk
Type2 - type2 kabel (kjøpes fra elbilforeningen, men levert av salto)
3 x 25mm2 alu kabel mellom hus og garasje (installert)
Boks med alu til cu overgang
Sikring og jordvern iht Salto installasjon veiledning

Det som er viktig er å bestille 400VAC salto boks, justert for Tesla 230VAC 1 fas. I følge salto er dette beste løsning per nå. I fremtiden blir 230VAC boksen også tilpasset Tesla.  I tillegg ante de at TMS blir levert med lade sladder som er enten er for TN eller IT nett. Altså en miks  Det kan forklare hvorfor noen har problemer med å lade hjemme.. :o

Boksen fra salto koster 5500 pluss installatør påslag osv.

NB: jeg valge boks med stikk og separat kabel. Type 2 kablen kan da byttes hvis den blir slitt, og den kan taes med på tur. Kjøper kabel fra elbilforeningen for å støtte våre støttespillere...

Ja ja.. Håper dette kan hjelpe noen der ute

Egentlig var det en slik løsning jeg kunne tenkt meg også, men jeg ser utfordringer med at jordfeilbryter og automatsikring må stå i sikringsskapet. I og med at jeg har bilen i fellesgarasje vil jeg ikke få tilgang til sikringsskapet, og da ser jeg for meg at det kan være problematisk dersom automatsikringa slår ut.

Men kanskje er ikke dette et stort problem? Dersom alt fungerer som det skal, skal jo ikke automatiskringa slå ut? Synspunkter?
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Griffel

Sitat fra: Frodebo på onsdag 06. november 2013, klokken 09:04
Egentlig var det en slik løsning jeg kunne tenkt meg også, men jeg ser utfordringer med at jordfeilbryter og automatsikring må stå i sikringsskapet.
Uansett opplegg vil du vel ha jordfeilautomat i sikringsskap?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NTesla

Sitat fra: PaalT på onsdag 06. november 2013, klokken 08:27
Jeg har sittet på gjerdet ifm lading i garasjen. Nå har jeg bestemt hva det blir! Takk til alle som har bidratt med gode og dårlige erfaringer.

Hadde en lang prat med Egil hos Salto. Utrolig koselig og kunnskapsrik person. Han satte siste spiker i kisten mtp lading.

Jeg har 230VAC IT hjemme..  :(

For meg blir det:
Salto hjemmelader type 2 med stikk
Type2 - type2 kabel (kjøpes fra elbilforeningen, men levert av salto)
3 x 25mm2 alu kabel mellom hus og garasje (installert)
Boks med alu til cu overgang
Sikring og jordvern iht Salto installasjon veiledning

Det som er viktig er å bestille 400VAC salto boks, justert for Tesla 230VAC 1 fas. I følge salto er dette beste løsning per nå. I fremtiden blir 230VAC boksen også tilpasset Tesla.  I tillegg ante de at TMS blir levert med lade sladder som er enten er for TN eller IT nett. Altså en miks  Det kan forklare hvorfor noen har problemer med å lade hjemme.. :o

Boksen fra salto koster 5500 pluss installatør påslag osv.

NB: jeg valge boks med stikk og separat kabel. Type 2 kablen kan da byttes hvis den blir slitt, og den kan taes med på tur. Kjøper kabel fra elbilforeningen for å støtte våre støttespillere...

Ja ja.. Håper dette kan hjelpe noen der ute

Hvor kjøper du type2 kabel fra elbilforeningen? Link?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA