Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Balrog

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:17
Til dere som har fått lagt inn 1-fas 32A / 230V kontakt i garasjen:

Ble det lagt opp kabel med tverrsnitt 10mm2 og med 40A sikring (jordfeilautomat)?

Er ikke 6mm2 med 32A B-sikring tilstrekkelig for et kort trekk (kun gjennom vegg)?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

PaalT

#556
LOL
Jeg har gravd ned 3x 25mm2 i helgen.. Da blir det veldig lite tap i kablen (ca 40m). Litt mer en "overkill" men det ble slik.. Da kan jeg ha opp til 64A hvis man ønsket
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Lille Lance

Sitat fra: Balrog på mandag 07. oktober 2013, klokken 01:02
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:17
Til dere som har fått lagt inn 1-fas 32A / 230V kontakt i garasjen:

Ble det lagt opp kabel med tverrsnitt 10mm2 og med 40A sikring (jordfeilautomat)?

Er ikke 6mm2 med 32A B-sikring tilstrekkelig for et kort trekk (kun gjennom vegg)?

Finnes ingen generell fasit her, men jeg kommer til å gå for 3x6mm2 og 32A jordfeilautomat C-kar. 6mm2 skal være greit i mitt tilfelle fordi kabelen ligger i bakken og holder jevn lav temperatur.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

sindrej

6 kvadrat her og.  Ligger stort sett åpent, går gjennom en murvegg og ca 1 meter begravet i singel.  Uttak umiddelbart der den kommer inn i garasjen.

Jimpec

Jeg leser på TOCN gruppen på Facebook at ladestyrke har blitt begrenset etter oppgradering til SW 5.6.

3-fas 400V 32A begrenset til 26A
3-fas 400V 16A begrenset til 13A

Noen som har noe mer info om dette?

Merkelig at de bare kan endre på rammevilkårene på denne måten. Og hva er den egentlige grunnen?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Stighl

Med 230V IT enfas og Saltolader, ble den også redusert ned til 26A. Forsøkte å justere opp, men det gikk ikke.
Nå hadde jeg tenkt å holde meg til 25A for daglig lading, men det er litt synd og ikke ha mulighet til å satte den til 32A ved behov.
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Øyvind.h

Det er selvfølgelig uakseptabelt. I følge nettsiden har vi kjøpt og betalt for 20kW lader (som vi i praksis har antatt at yter 22kW). Dersom bilen ikke kan lade med minmum 20kW må de bytte laderne til noen som kan. Tesla kan ikke redusere ytelsene til et produkt de har solgt på denne måten. Til sammenligning ville det heller ikke vært akseptabelt om de plutselig sa at bilen hadde toppfart på 140km/t istedenfor 210km/t, selv om det sjeldent vil medføre stor praktisk betydning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jimpec

Her må vi nesten få en uttalelse fra "noen". Personlig mistenker jeg at dette kan være grunnen til at adapterne (blå og rød) tar tid å fremskaffe. Disse kunne sikkert vært fikset på 3-4 uker om de virkelig ville det.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

eledille

Gjelder dette med Type 2-kabel?

Helt enig i at dette ikke er greit i det hele tatt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

el-fanboy

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 08:19
Det er selvfølgelig uakseptabelt. I følge nettsiden har vi kjøpt og betalt for 20kW lader (som vi i praksis har antatt at yter 22kW). Dersom bilen ikke kan lade med minmum 20kW må de bytte laderne til noen som kan. Tesla kan ikke redusere ytelsene til et produkt de har solgt på denne måten. Til sammenligning ville det heller ikke vært akseptabelt om de plutselig sa at bilen hadde toppfart på 140km/t istedenfor 210km/t, selv om det sjeldent vil medføre stor praktisk betydning.

Pfft, dette er vi jo vant med fra PC-verden. Hver oppdatering gjør maskinen dårligere og dårligere, tregere og tregere.  ::)

Spøk til side, det er ikke bra at vi opplever et dårligere produkt etter oppdatering!
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Hodne

P#1646, Levert.

Øyvind.h

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 08:19
Det er selvfølgelig uakseptabelt. I følge nettsiden har vi kjøpt og betalt for 20kW lader (som vi i praksis har antatt at yter 22kW).

Pfft, dette er vi jo vant med fra PC-verden. Hver oppdatering gjør maskinen dårligere og dårligere, tregere og tregere.  ::)

Spøk til side, det er ikke bra at vi opplever et dårligere produkt etter oppdatering!
Ja jeg hadde ikke behov for ny telefon før jeg gikk til iOS7 med min iPhone4 :) Buggy og treg ble den visst, men det er Apples måte å fortelle at 3 år er nok for en telefon selv om den fortsatt fungerer feilfritt (har mistet et par % av batteriet i bunn).

Hva ville du sagt om din nye 3 gigahertz CPU ikke klarte mer enn 2,5ghz :)

Helt uakseptabelt om bilen ikke klarer å levere iht spesifikasjonene vi har betalt for.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Roger (NO)

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 08:19
Det er selvfølgelig uakseptabelt. I følge nettsiden har vi kjøpt og betalt for 20kW lader (som vi i praksis har antatt at yter 22kW). Dersom bilen ikke kan lade med minmum 20kW må de bytte laderne til noen som kan. Tesla kan ikke redusere ytelsene til et produkt de har solgt på denne måten. Til sammenligning ville det heller ikke vært akseptabelt om de plutselig sa at bilen hadde toppfart på 140km/t istedenfor 210km/t, selv om det sjeldent vil medføre stor praktisk betydning.

Pfft, dette er vi jo vant med fra PC-verden. Hver oppdatering gjør maskinen dårligere og dårligere, tregere og tregere.  ::)

Spøk til side, det er ikke bra at vi opplever et dårligere produkt etter oppdatering!
Tror det er viktigere å få svar på årsaken bak reduksjonen og se helheten før man konkluderer med om produktet har blitt dårligere.

Om det ikke har noen grunn kan man vel si at produktet ikke leverer som lovet, men om det er for å beskytte eller øke levetiden på noen komponenter er vel helheten blitt bedre...

Griffel

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:18

Pfft, dette er vi jo vant med fra PC-verden. Hver oppdatering gjør maskinen dårligere og dårligere, tregere og tregere.  ::)

Spøk til side, det er ikke bra at vi opplever et dårligere produkt etter oppdatering!
Jeg tror nok du er inne på noe. Dette er trolig en software oppdatering hvor den som programerer ikke har lest hele spesifikasjonen. Siden han sitter i USA, spør han heller sidemannen "hva er spenningen i Europa" svar: "440V tror jeg", og legger inn grensene tilsv. 10 og 20 kW etter dette.
Det nok nødvendig at det landet i Europa med flest Teslar gir en tilbakemelding, så blir nok dette rettet i neste SW oppdatering. Klag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:36
men om det er for å beskytte eller øke levetiden på noen komponenter er vel helheten blitt bedre...
Helt uenig. SC leverer 5-6 ganger høyere effekt, så at 22kW skulle være uheldig for batteriet kjøper jeg ikke.

Og er komponentene så dårlig utformet at de rett og slett vil gå istykker om de yter iht spesifikasjonen så er de for dårlige og må byttes.

Hva om ytelsene settes ned til 100hk? Høyt effektuttak har negativ påvirkning på batteriets levetid. 100hk vil skåne batteriet! Noe for neste sw?  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA